Koniec budowlanych okazji. Ceny materiałów znów rosną
Prime Time PR
Halszki 28
30-611 Kraków
aleksandra.masnica|primetimepr.pl| |aleksandra.masnica|primetimepr.pl
12 313 00 87
https://primetimepr.pl/
Średnie ceny materiałów budowlanych zaczynają się stabilizować. Po okresie gwałtownych spadków od połowy 2022 roku, rynek powoli wyhamowuje. Od kwietnia można zauważyć nawet odwrócenie trendu i niewielki wzrost dynamiki cen.
Koniec cyklu
Według najnowszych danych opublikowanych przez grupę PSB Handel jesteśmy obecnie na etapie odbicia od dotychczasowego trendu spadków cen. W czerwcu 2022 roku ich dynamika wynosiła 32 proc., a następnie zaczęła systematycznie maleć, osiągając poziom 20 proc. w grudniu 2022 roku. Spadki kontynuowane były zresztą w całym 2023 roku, z dynamiką cen obniżającą się do 1 proc. w czerwcu i przechodzącą na wartości ujemne od sierpnia. Najniższy poziom dynamiki, -3,2 proc., osiągnięto w marcu 2024 roku, po czym zanotowano niewielki wzrost, do -2,8 proc. w kwietniu. Może to wskazywać na początek stabilizacji cen, a być może nawet ich rychły wzrost w nadchodzących miesiącach – Rynek materiałów budowlanych przechodzi istotne zmiany, które wpływają na koszty budowy i ceny nieruchomości. Kluczowe czynniki, takie jak wzrost cen surowców, zakłócenia w łańcuchach dostaw i rosnące koszty energii, determinują obecny stan rynku. Ceny materiałów budowlanych będą tym samym wyższe niż wcześniej, co wymaga pewnej adaptacji. W mojej opinii nie należy oczekiwać powrotu do cen sprzed kilkunastu miesięcy. Zwiększona produkcja i poprawa łańcuchów dostaw mogą co prawda przynieść pewne sezonowe obniżki, jednak w długim terminie koszty budowy prawdopodobnie pozostaną na wyższym poziomie niż przed wzrostami – mówi Piotr Koszyk, członek zarządu Q3D Contract.
Wzrosty w kilku grupach towarowych
Analizując szczegółowo czerwcowe dane Grupy PSB Handel dotyczące dynamiki cen materiałów budowlanych, można zauważyć, że niektóre grupy towarowe zaczęły odnotowywać wzrosty w relacjach rok do roku. Cement i wapno zanotowały najwyższy z nich, wynoszący 4 proc. Tuż za nimi uplasowały się płyty OSB i drewno (3 proc.), a kolejną grupą są farby i lakiery, z 2 proc. wzrostem - mogą one zyskiwać na popularności ze względu na trend w kierunku renowacji i modernizacji istniejących budynków. Inną grupą z dodatnią dynamiką cen były ściany i kominy, które wzrosły o 1 proc. W sektorze motoryzacyjnym również odnotowano niewielki wzrost - o 0,4 proc., co może być efektem wzrostu kosztów transportu i logistyki. Otoczenie domu, ze wzrostem o 0,3 proc., odzwierciedla natomiast rosnące zainteresowanie aranżacją przestrzeni wokół domów, co może być rezultatem zwiększonej liczby inwestycji w nieruchomości jednorodzinne.
Analiza danych za okres styczeń-czerwiec 2024 roku w porównaniu do analogicznego okresu 2023 roku pokazuje natomiast, że cement i wapno odnotowały jeszcze wyższy wzrost, wynoszący 5 proc. Farby i lakiery również zwiększyły swoją dynamikę cen - konkretnie o 3 proc., co wskazuje na stałe zapotrzebowanie na te produkty. Chemia budowlana również odnotowała wzrost cen - o 1 proc. – Ceny materiałów budowlanych kształtuje wiele czynników. Kluczową rolę odgrywa bieżąca sytuacja na rynku nieruchomości. Ważne są również inflacja, sytuacja na rynku surowców oraz polityka gospodarcza. Wahania kursów walut mogą wpływać na koszty importowanych materiałów. Sezonowość prac budowlanych powoduje jeszcze dodatkowo okresowe skoki cen. Warto śledzić rynek i czytać analizy ekspertów, aby dostosować się do zmieniających się warunków ze względu na osobiste korzyści, tj. odpowiednie planowanie zakupów, prac oraz przewidywanie potencjalnych wydatków. Regularne monitorowanie trendów rynkowych pozwala również lepiej reagować na nieoczekiwane zmiany. W rezultacie inwestorzy mogą osiągnąć większą efektywność finansową i zminimalizować ryzyko związane z niekorzystnymi zmianami cen – mówi Piotr Koszyk, członek zarządu Q3D Contract.
Cena i funkcjonalność - to decyduje o zakupie mikroapartamentów
Jak wygląda rynek najmu w Krakowie?
Deweloperzy nie nadążają za popytem
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
MŚP coraz więcej wnoszą do polskiego eksportu. Postęp technologiczny ułatwia im ekspansję
Polscy mikro-, mali i średni przedsiębiorcy coraz aktywniej uczestniczą w eksporcie. Dla nawet 100 tys. z nich sprzedaż zagraniczna jest dodatkowym obszarem działalności. Ekspansję międzynarodową ułatwia im rozwój e-commerce, dzięki któremu docierają do większej bazy klientów, dywersyfikują działalność i zwiększają jej opłacalność. Tylko na Amazon wartość eksportu polskich MŚP wyniosła w 2023 roku 4,7 mld zł. Taką działalność prowadziło 90 proc. obecnych w serwisie sprzedających.
Prawo
Waldemar Buda: Brakuje jasnej deklaracji w sprawie zajęcia się sprawą Mercosuru w tym półroczu. Nie są planowane też zmiany w Planie Migracyjnym
Europosłowie z opozycji krytykują wystąpienie Donalda Tuska przed Parlamentem Europejskim na temat planów polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej. W ocenie polityków Prawa i Sprawiedliwości wśród priorytetów przedstawionych przez polski rząd brakuje akcentów istotnych dla naszego kraju. Szczególnie ważna według nich jest kwestia dotycząca planowanego porozumienia Unia Europejska – MERCOSUR i modyfikacja Paktu Migracyjnego.
Firma
Rynek danych dla sztucznej inteligencji rośnie w coraz szybszym tempie. Wyzwaniem jest ich przetwarzanie
Do 2032 roku obroty na rynku danych szkoleniowych dla sztucznej inteligencji zwiększą się ponad pięciokrotnie – wynika z prognoz Fortune Business Insights. Analitycy wskazują, że segmentami, w których dostęp do danych decyduje o przewadze konkurencyjnej, są IT i telekomunikacja, ale także handel detaliczny oraz medycyna. Źródeł i możliwości gromadzenia danych jest dziś bardzo dużo, w grę wchodzi nie tylko ich zakup, ale problemem jest wiedza, jakie konkretnie dane biznesowe są potrzebne i jak je skutecznie przetworzyć i zinterpretować.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.