Komunikaty PR

Koronawirus nie zmieni planów mieszkaniowych Polaków.

2020-05-14  |  11:36
Biuro prasowe
Do pobrania Plany ( 1.92 MB )

Koronawirus nie zmieni planów mieszkaniowych Polaków.
Nowe wyniki badania przeprowadzonego przez Otodom

Dzisiaj możemy już zaryzykować stwierdzenie, że pandemia koronawirusa nie zniechęca Polaków do realizacji wcześniej założonych planów mieszkaniowych. Otodom, najpopularniejszy serwis nieruchomości od 25 marca do 10 maja przeprowadził badanie, którego celem było sprawdzenie jak sytuacja związana z koronawirusem wpływa na sektor nieruchomości. Poniżej prezentujemy szczegółowe dane. Warto od razu zauważyć, że rynek się uspokaja, a Polacy coraz odważniej ponownie deklarują chęć zakupu czy sprzedaży nieruchomości. 

O plany Otodom zapytał łącznie 5050  osób zainteresowanych kupnem, sprzedażą lub wynajmem mieszkania bądź domu. Pierwsze wyniki, oparte o odpowiedzi 2410 osób serwis opublikował miesiąc temu. Najnowsze odpowiedzi wskazują, że w porównaniu do analogicznego badania sprzed kilku tygodni zmniejsza się liczba osób twierdzących, że epidemia zmieni ich plany. Obecnie więcej osób deklaruje, że pandemia koronawirusa nie wpłynie ostatecznie na realizację ich planów mieszkaniowych. Dla przypomnienia miesiąc temu 75% kupujących i 70% sprzedających było zdania, że koronawirus wpłynie na ich plany mieszkaniowe. W pierwszej z grup odsetek ten spadł o 8%, w drugiej – o 9%. Jednocześnie 34% (wcześniej 25%) kupujących i 38% (wcześniej 30%) sprzedających deklaruje, że koronawirus nie wpłynie na ich decyzje związane z przeprowadzeniem transakcji.

Wirtualne spacery pomagają podjąć decyzję 

Otodom zapytał kupujących  jakie czynniki mogłyby pomóc im podjąć decyzję i widać, że  doceniają oni możliwość wirtualnego spaceru po nieruchomości. – Każdy bez wychodzenia z domu i straty czasu może w wymiarze rzeczywistym obejrzeć wymarzone mieszkanie. Było do przewidzenia, że Polacy docenią taką formę prezentacji nieruchomości, a sytuacja związana z pandemią koronawirusa przyspieszyła tylko rozwój zainteresowania tym rozwiązaniem. W ciągu ostatnich kilku tygodni zakupiliśmy i wypożyczyliśmy naszym klientom biznesowym 50  urządzeń do realizacji wirtualnych spacerów. Cieszy nas więc, że rośnie zainteresowanie  ofertami z taką usługą  - informuje Jarosław Krawczyk z Otodom.

Należy dodać, że w stosunku do badania sprzed miesiąca spada rola innych usług zdalnych takich jak podpisanie umowy, rozmowy z agentem online, wzięcie kredytu bez wychodzenia z domu itd. Wszystko wskazuje na to, że sytuacja na rynku nieruchomości powoli wraca do normalności.

Czas realizacji transakcji się opóźni

Wskazuje na to również fakt, że coraz więcej  respondentów jest zdania, że przewidywany czas zbycia lub nabycia nieruchomości się nie zmieni (12% kupujących, 11% sprzedających, odpowiednio o 4% i 2% więcej). Wciąż największy odsetek ankietowanych twierdzi, że transakcja może się opóźnić - wśród sprzedających jest to obecnie 66%, a wśród kupujących - 62%.  Wyraźnie widać, że obie strony będą ostrożnie podchodziły do podjęcia ostatecznej decyzji, a poszukiwania i negocjacje znacznie się wydłużą.

Można również zauważyć pozytywny trend, w porównaniu do poprzedniego badania spada liczba osób zainteresowanych kupnem mieszkania lub domu, które przewidują , że zrezygnują z transakcji (17%, wcześniej 20%).

Kupujący już mniej liczą na spadki cen

Kupujący w mniejszym stopniu niż miesiąc temu liczą na spadki cen, sprzedający bardziej je dopuszczają. W porównaniu do poprzedniego badania, 8% mniej kupujących zakłada  fakt, że ceny nieruchomości mogą być niższe. Wcześniej liczyło na to 59% respondentów, obecnie 51%. Jednocześnie jeśli chodzi o sprzedających to tendencja jest odwrotna, ale rozbieżność mniejsza, bo obecnie 38% z nich, a wcześniej 34% uważało, że ceny na rynku nieruchomości spadną.

– Punkt widzenia wciąż zależy od punktu siedzenia, ale różnice między postrzeganiem cen przez kupujących i sprzedających zmniejszają się. Sporo ankietowanych, bo 29% kupujących i 30% zaznaczyło odpowiedź “trudno powiedzieć”. Ten brak pewności co do kształtowania się cen rośnie w obu grupach. Trudno się dziwić. Wśród ekspertów przeważają ci, którzy twierdzą, że ceny utrzymają dotychczasowy poziom, ale nie brakuje także argumentów za obniżkami – zauważa Jarosław Krawczyk z Otodom.

Porównując wyniki badań dotyczące zachowań konsumentów na rynku nieruchomości widać, że sytuacja powoli i ostrożnie się stabilizuje. Większość osób jest zdania, że proces realizacji transakcji się opóźni, ale coraz mniej respondentów rozważa rezygnację z kupna. Widać również, że Polacy polubili możliwość oglądania domu lub mieszkania za pomocą wirtualnych spacerów, ale pozostałe świadczenia związane z transakcją na rynku, jak wizyta u notariusza czy staranie się o kredyt, lepiej realizuje się w kontakcie bezpośrednim. 

 

Biuro prasowe Otodom: media.otodom.pl 

Więcej informacji: 

Jarosław Krawczyk, Otodom, e-mail: jaroslaw.krawczyk@otodom.pl, tel. 512 068 949

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Nieruchomości Łotewski producent wysokiej jakości domów prefabrykowanych wchodzi na polski rynek Biuro prasowe
2025-07-23 | 13:10

Łotewski producent wysokiej jakości domów prefabrykowanych wchodzi na polski rynek

Łotewski producent wysokiej klasy domów prefabrykowanych MyCabin rozszerza sieć oddziałów i dostaw na Polskę. To odpowiedź na rosnący popyt mieszkaniowy w Europie.
Nieruchomości Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele?
2025-05-13 | 06:00

Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele?

Rynek nieruchomości w Polsce rządzi się swoimi prawami. Klient nierzadko poznaje ceny lokali dopiero wtedy, gdy zapyta o nie sprzedawcę. Najlepiej osobiście, podczas spotkania
Nieruchomości Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?
2025-04-29 | 18:00

Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?

Rynek nieruchomości przeszedł w ostatnich latach dużą metamorfozę. Coraz więcej osób, zamiast mieszkania w centrum dużego miasta, wybiera życie na przedmieściach.

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Konsument

Tylko 35 proc. Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ możliwe do osiągnięcia przed 2030 r. Potrzebna ściślejsza współpraca międzynarodowa

Jak wynika z raportu ONZ, choć w ciągu ostatniej dekady dzięki dążeniu do realizacji przyjętych celów udało się poprawić życie milionów ludzi na całym świecie, to jednak tempo zmian pozostaje zbyt wolne, by dało się je osiągnąć do 2030 roku. Postęp hamują przede wszystkim eskalacja konfliktów, zmiana klimatu, rosnące nierówności i niewystarczające finansowanie. Jak wynika ze sprawozdania Parlamentu Europejskiego, problemem jest także brak ścisłej współpracy międzynarodowej i sceptyczne podejście niektórych państw ONZ.

Przemysł spożywczy

UNICEF: Wszystkie dzieci poniżej piątego roku życia w Gazie cierpią z powodu niedożywienia. Sytuacja jest katastrofalna

Ataki Izraela na Strefę Gazy i jej izolacja doprowadziły do całkowitego załamania podstawowych usług i ograniczenia możliwości dostaw i dystrybucji pomocy humanitarnej – wskazuje UNICEF. W efekcie setki tysięcy Palestyńczyków są w sytuacji ciągłego zagrożenia życia i cierpią z powodu niedożywienia i głodu. Ta klęska dotyczy praktycznie wszystkich dzieci poniżej piątego roku życia. Konflikty są jednym z głównych przyczyn braku bezpieczeństwa żywnościowego, głodu i niedożywienia na świecie. Szczególnie dotyczy to Afryki i Azji Zachodniej.

Prawo

Branża ciepłownictwa czeka na unijną i krajową strategię transformacji. Liczy na większe fundusze i korzystne regulacje

Komisja Europejska zapowiedziała rozpoczęcie w I kwartale 2026 roku prac nad strategią dla ciepłownictwa i chłodnictwa. Nad tym strategicznym dokumentem w zakresie ciepłownictwa pracuje także polski rząd. Branża podkreśla, że obie te strategie będą miały kluczowe znaczenie dla trwającej transformacji w ciepłownictwie, czyli przyszłości ogromnych inwestycji, które czekają sektor do 2050 roku. Jednocześnie apeluje o większe wsparcie tego procesu ze środków publicznych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.