Komunikaty PR

Mieszkanie z rynku pierwotnego czy wtórnego? Wielu Polaków się waha

2024-03-25  |  12:30
Biuro prasowe
Kontakt

Rafał Bieńkowski
NNV Sp z o.o.

ul. Kardynała Stefana Wyszyńskiego 1
10-457 Olsztyn Olsztyn
rafal.bienkowski|nnv.pl| |rafal.bienkowski|nnv.pl
+48 690 303 185
https://www.nieruchomosci-online.pl/

Aż 44 proc. osób zainteresowanych kupnem mieszkania szuka go jednocześnie na rynku pierwotnym i wtórnym – tak wynika z ankiety przeprowadzonej przez portal ogłoszeniowy Nieruchomosci-online.pl. – Każdy z tych rynków ma swoje zalety, przez co jest atrakcyjny dla różnych grup klientów – mówi Daniel Pruchniewski z firmy deweloperskiej Harmony Group. 

Ankieta Nieruchomosci-online.pl obejmowała 59 miast oraz osoby, które szukały w nich mieszkania w ciągu ostatniego pół roku (październik 2023 – marzec 2024). Byli to najczęściej użytkownicy będący w początkowej fazie procesu poszukiwania nieruchomości. Okazuje się, że na tym wczesnym etapie aż 44 proc. osób bierze jeszcze pod uwagę zarówno mieszkanie nowe od dewelopera, jak i lokal z drugiej ręki. 

Spośród miast wojewódzkich najwyższy odsetek niezdecydowanych zanotowały Opole (54 proc.), Kraków, Gdańsk i Olsztyn (po 48 proc.), a najniższy Łódź (35 proc.) i Katowice (39 proc.).

Ankieta przeprowadzona przez Nieruchomosci-online.pl pokazuje też, ilu niezdecydowanych jest w poszczególnych grupach klientów. I tak wśród rodzin z dziećmi oba rynki bierze pod uwagę 47 proc. poszukujących, w przypadku par 41 proc., a w przypadku singli 43 proc. Wśród użytkowników deklarujących zakup na cel inwestycyjny jest to natomiast 49 proc.       

Początkowo znaczna część poszukujących nie ma jeszcze dokładnie określonych preferencji. Te krystalizują się dopiero później lub są też brutalnie weryfikowane przez cenę czy ograniczoną liczbę ofert z danego rynku w danej lokalizacji. Chociaż są też i tacy, którzy długo i aktywnie poszukują nieruchomości, a i tak się wahają. Widać to chociażby na rozmaitych grupach i forach internetowych, gdzie pytanie „pierwotny czy wtórny” pada często – mówi Rafał Bieńkowski z Nieruchomosci-online.pl.

Część deweloperów potwierdza, że na ich rynku niezdecydowanych klientów jest wielu. Ale  są też firmy, gdzie do biur sprzedaży zgłaszają się raczej już zdecydowani klienci.

W przypadku naszej firmy odsetek klientów niezdecydowanych, którzy porównują zarówno oferty na rynku pierwotnym, jak i wtórnym, wynosi nawet około 75 proc. – przyznaje Daniel Pruchniewski, doradca ds. sprzedaży w Harmony Group z Olsztyna. 

– Wśród osób zainteresowanych naszymi inwestycjami rzadko spotykamy się z klientami niezdecydowanymi. Zazwyczaj są to osoby nastawione na zakup mieszkania z rynku pierwotnego – mówi z kolei Michał Szałajko, sales & marketing manager w GH Development z Warszawy. 

Jak przekonać klienta, który się waha?

Jakich argumentów najczęściej używają deweloperzy, chcąc przekonać klientów do wyboru nowych mieszkań?

Przede wszystkim są one nowoczesne, o bardziej ustawnych, przyjaznych dla użytkowników rozkładach. Bardziej odpowiadają też aktualnym trendom, ponieważ wykorzystuje się w nich nowoczesne technologie takie jak systemy smart home czy rozwiązania minimalizujące oddziaływanie na środowisko naturalne – mówi Tomasz Kaleta, dyrektor departamentu sprzedaży w firmie Develia, która realizuje inwestycje mieszkaniowe m.in. w Warszawie, Gdańsku, Wrocławiu, Krakowie i Poznaniu. 

Tomasz Kaleta zwraca też uwagę, że klient, który nabył mieszkanie od dewelopera,  jeszcze przed odebraniem kluczy może wprowadzić odpowiadające jego potrzebom zmiany – np. w układach pomieszczeń, co w lokalu z drugiej ręki wymagałoby kosztownego remontu.

Koszt wykończenia nowego mieszkania nierzadko jest porównywalny czy nawet niższy niż w przypadku generalnego remontu lokalu używanego. Niższe są również koszty codziennej eksploatacji mieszkań deweloperskich, co w czasach wysokich cen energii ma duże znaczenie – precyzuje przedstawiciel Develii.

Na pewno atutem naszych inwestycji jest lokalizacja – mieszczą się one np. blisko Starego Miasta, czy też na osiedlu Jaroty, gdzie w pobliżu jest także obwodnica i droga S7 łącząca Olsztyn z Trójmiastem i Warszawą. Naszych klientów zachęcamy też rozbudowaną ofertą mieszkań o zróżnicowanych metrażach, a także o funkcjonalnych układach. W efekcie zdarza się, że w 40-metrowym mieszkaniu czujemy się, jakby było ono sporo większe. Kolejnym argumentem są już zrealizowane przez firmę inwestycje i doświadczenie na rynku. Klient nie musi się bać, że kupi dziurę w ziemi  – wylicza Daniel Pruchniewski. 

Jak deweloperzy postrzegają rynek wtórny?

Portal Nieruchomosci-online.pl zapytał też deweloperów, jak postrzegają konkurencyjność rynku wtórnego. Jak mówią, utrzymująca się popularność mieszkań z rynku wtórnego wynika nie tylko z niższej ceny i tego, że lokale są dostępne od ręki.  

Wynika to również z niskiej dostępności lokali na rynku pierwotnym, w szczególności gotowych czy z bliskim terminem realizacji. Z uwagi na przewagę popytu nad podażą obecna oferta deweloperów jest rekordowo niska, zwłaszcza w takich miastach jak Warszawa, Kraków czy Wrocław – mówi Tomasz Kaleta z Develii. – Spora grupa nabywców to osoby, które są mocno przywiązane do okolicy, w której aktualnie mieszkają i nie chcą przenosić się gdzie indziej, kupując swoje pierwsze mieszkanie czy zamieniając już te posiadane na większe. Nie mogąc takiego znaleźć na rynku pierwotnym, swoje poszukiwania przenoszą więc na rynek wtórny

Ze względu na wysoki popyt na mieszkania nie uznajemy w naszej firmie oferty rynku wtórnego za konkurencyjny – stwierdza natomiast Michał Szałajko z GH Development. – Mieszkania przez nas projektowane realizowane są w nowoczesnych technologiach, co stanowi znaczną przewagę w stosunku do mieszkań z rynku wtórnego. 

Nieco inaczej postrzega to Daniel Pruchniewski z Harmony Group: – Konkurencja zawsze jest potrzebna, ponieważ mobilizuje do działania. Zdajemy sobie sprawę, że różnice w cenach za mieszkanie na rynku pierwotnym i wtórnym grają dużą rolę, a dodatkowo część klientów szuka mieszkania „na już” i nie chce angażować się w wykończenie mieszkań. Każdy z tych rynków ma natomiast swoje zalety, przez co jest atrakcyjny dla różnych grup klientów – podkreśla w rozmowie z Nieruchomosci-online.pl. 

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: NNV Sp z o.o.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Nieruchomości Łotewski producent wysokiej jakości domów prefabrykowanych wchodzi na polski rynek Biuro prasowe
2025-07-23 | 13:10

Łotewski producent wysokiej jakości domów prefabrykowanych wchodzi na polski rynek

Łotewski producent wysokiej klasy domów prefabrykowanych MyCabin rozszerza sieć oddziałów i dostaw na Polskę. To odpowiedź na rosnący popyt mieszkaniowy w Europie.
Nieruchomości Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele?
2025-05-13 | 06:00

Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele?

Rynek nieruchomości w Polsce rządzi się swoimi prawami. Klient nierzadko poznaje ceny lokali dopiero wtedy, gdy zapyta o nie sprzedawcę. Najlepiej osobiście, podczas spotkania
Nieruchomości Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?
2025-04-29 | 18:00

Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?

Rynek nieruchomości przeszedł w ostatnich latach dużą metamorfozę. Coraz więcej osób, zamiast mieszkania w centrum dużego miasta, wybiera życie na przedmieściach.

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Polityka

D. Joński: Nie wiemy, co zrobi Rosja za dwa–trzy lata. Według duńskiego wywiadu może zaatakować kraje nadbałtyckie i musimy być na to gotowi

Zdecydowana większość krajów unijnych wskazuje na potrzebę wzmocnienia zdolności obronnych Europy w obliczu coraz bardziej złożonego geopolitycznego tła. Wywiady zachodnich państw wskazują, że Rosja może rozpocząć konfrontację z NATO jeszcze przed 2030 rokiem. Biała księga w sprawie obronności europejskiej „Gotowość 2030” zakłada m.in. ochronę granic lądowych, powietrznych i morskich UE, a sztandarowym projektem ma być Tarcza Wschód. – W budzeniu Europy duże zasługi ma polska prezydencja – ocenia europoseł Dariusz Joński.

Transport

Duże magazyny energii przyspieszą rozwój transportu niskoemisyjnego w Europie. Przyszłością może być wodór służący jako paliwo i nośnik energii

Zmiany w europejskim transporcie przyspieszają. Trendem jest elektromobilność, zwłaszcza w ramach logistyki „ostatniej mili”. Jednocześnie jednak udział samochodów w pełni elektrycznych w polskich firmach spadł z 18 do 12 proc., co wpisuje się w szerszy europejski trend spowolnienia elektromobilności. Główne bariery to ograniczona liczba publicznych stacji ładowania, wysoka cena pojazdów i brak dostępu do odpowiedniej infrastruktury. – Potrzebne są odpowiednio duże magazyny taniej energii. Przyszłością przede wszystkim jest wodór – ocenia Andrzej Gemra z Renault Group.

Infrastruktura

W Polsce w obiektach zabytkowych wciąż brakuje nowoczesnych rozwiązań przeciwpożarowych. Potrzebna jest większa elastyczność w stosowaniu przepisów

Pogodzenie interesów konserwatorów, projektantów, inwestorów, rzeczoznawców i służby ochrony pożarowej stanowi jedno z największych wyzwań w zakresie ochrony przeciwpożarowej obiektów konserwatorskich. Pożary zabytków takich jak m.in. katedra Notre-Dame w Paryżu przyczyniają się do wprowadzania nowatorskich rozwiązań technicznych w zakresie ochrony przeciwpożarowej. W Polsce obowiązuje już konieczność instalacji systemów detekcji. Inwestorzy często jednak rezygnują z realizacji projektów dotyczących obiektów zabytkowych z uwagi na zmieniające się i coraz bardziej restrykcyjne przepisy czy też względy ekonomiczne.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.