MLP Group osiągnęło ponad 281 mln zł (65,3 mln EUR) zysku netto
MLP Group jako wiodąca europejska platforma nieruchomości logistycznych i przemysłowych z sukcesem dostosowuje się do zmieniających się warunków rynkowych, kontynuując dynamiczny rozwój na kluczowych rynkach. W obliczu rosnącego popytu na powierzchnie magazynowe oraz nowych trendów rynkowych, Grupa wzmacnia swoją pozycję poprzez strategiczne inwestycje i elastyczne podejście do zarządzania portfelem nieruchomości.
- Przychody na poziomie 187,7 mln PLN (+1% r/r), 43,5 mln EUR (+8% r/r)
- Wzrost wartości nieruchomości inwestycyjnych do 5 057,0 mln PLN (+11% vs. 31 grudnia 2023 r.), 1 172,5 mln EUR (+12% vs. 31 grudnia 2023 r.)
- Wartość aktywów netto (NAV) na poziomie 2 677,5 mln PLN (+12% vs. 31 grudnia 2023 r.), 620,8 mln EUR (+13% vs. 31 grudnia 2023 r.)
- NAV na akcję: 111,6 PLN (+12% vs. 31 grudnia 2023 r.), 25,9 EUR (+13% vs. 31 grudnia 2023 r.)
- EBITDA bez uwzględnienia aktualizacji wyceny na poziomie 99,1 mln PLN (+2% r/r), 23,0 mln EUR (+9% r/r)
- FFO na poziomie 40,9 mln PLN (-30% r/r), 9,5 mln EUR (-25% r/r)
- Zysk netto w kwocie 281,6 mln PLN (65,3 mln EUR)
- Umowy najmu podpisane w I półroczu 2024 r. na 161 tys. m2 powierzchni
- Blisko 80% portfela z certyfikatem BREEAM/DGNB na poziomie Very Good lub Excellent
Rynek nieruchomości magazynowo-przemysłowych rozwija się bardzo dobrze. Po okresie wzrostu stóp kapitalizacji teraz spodziewany jest ich spadek wraz z obniżkami stóp procentowych. Popyt na powierzchnie magazynowe ponownie rośnie w całej Europie, zwłaszcza od drugiego kwartału br. Napędzany jest przede wszystkim przez firmy prowadzące lekką działalność przemysłową, pochodzące głównie z Azji. Najemcy z tego sektora zawierają długoterminowe umowy na okres co najmniej dziesięciu lat, przy wyższych stawkach czynszu niż w wypadku klientów z sektora logistycznego. Popyt wspiera również nasilające się zjawisko nearshoringu. Wielu lokalnych graczy zamierza przenieść część wysoce zaawansowanej produkcji z powrotem do kraju macierzystego lub do krajów sąsiednich. Rosnący popyt mierzy się jednocześnie z ograniczoną podażą nowych inwestycji, co ma pozytywny wpływ na stawki czynszu. Koszty budowy powróciły praktycznie do poziomów odnotowywanych przed pandemią COVID-19, zwiększając rentowność realizowanych inwestycji.
– Pierwsze półrocze 2024 r. było dla nas bardzo udane i zamierzamy przyspieszyć tempo rozwoju w II połowie roku. Będziemy rozwijać się w obrębie kluczowych aglomeracji miejskich na naszych głównych rynkach geograficznych czyli w Polsce, Niemczech, Austrii i Rumunii. Wierzymy, że dzięki zabezpieczeniu najlepszych lokalizacji w kluczowych ośrodkach miejskich i powiększeniu posiadanego banku ziemi, będziemy w stanie przyspieszyć rozwój i ugruntować naszą pozycję. Rozwój portfela projektów logistyki miejskiej jest jednym z głównych motorów naszego wzrostu. Oczekujemy, że zwiększenie jego udziału procentowego w całkowitym portfelu MLPG będzie kluczowym filarem sukcesu. Do roku 2028 zamierzamy zwiększyć udział logistyki miejskiej do 30% naszej całkowitej wartości aktywów brutto – powiedział Radosław T. Krochta, Prezes Zarządu MLP Group S.A.
W pierwszym półroczu br. skonsolidowane przychody poprawiły się w ujęciu r./r. o 1% i wyniosły 187,7 mln PLN. Czynsz z najmu z nieruchomości inwestycyjnych zwiększył się o 8% do 108,5 mln PLN. Wartość nieruchomości inwestycyjnych wzrosła o 11% do ponad 5 mld PLN (1,17 mld EUR). Grupa poprawiła jednocześnie wynik EBITDA (bez aktualizacji wyceny nieruchomości inwestycyjnych) o 2% do 99,1 mln PLN (23,0 mln EUR).
Portfel MLP Group generuje stabilne i znaczące przepływy pieniężne. Średni ważony okres najmu wynosi ponad 7,8 lat. Grupa obsługuje międzynarodową bazę klientów, składającą się z około 195 podmiotów, wśród których znajdują się zarówno globalne, jak i uznane firmy o wysokich ratingach kredytowych. Dzięki solidnej sytuacji finansowej oraz bezpiecznej strukturze kapitałowej, Grupa może realizować swoje długoterminowe cele strategiczne. Obecnie MLP Group stara się o uzyskanie ratingów kredytowych, co otworzy drogę do europejskiego i globalnego rynku długu, jednocześnie zwiększając możliwości finansowania inwestycji.
Powierzchnia objęta umowami najmu, które zostały już podpisane w I półroczu 2024 roku lub są w trakcie podpisywania do września 2024 roku wynosi ok. 161 tys. mkw. Zakontraktowanie większości umów założonych w budżecie na bieżący rok spodziewane jest w drugiej połowie 2024 r., w szczególności w trzecim kwartale.
– Do końca 2024 roku planujemy skoncentrować się na wynajmie powierzchni przede wszystkim we Wiedniu, Gelsenkirchen (Schalke), Łodzi, Poznaniu, Pruszkowie, Idstein (okolice Frankfurtu nad Menem) i Berlinie-Spreenhagen. Naszym celem jest istotne zwiększenie poziomu EBITDA oraz przychodów z najmu. Kontynuujemy także rozbudowę banku ziemi przede wszystkim w kluczowych lokalizacjach miejskich. Jeszcze w tym roku zakupimy kolejne grunty, m.in. w Nadrenii Północnej-Westfalii, Saxonii Anhalt, Rzeszowie i Warszawie, co wzmocni naszą pozycję na strategicznych rynkach – podkreślił Prezes Zarządu MLP Group S.A.

Dlaczego doświadczeni inwestorzy wolą lokować kapitał w apartamenty premium, niż w nieruchomości z segmentu popularnego?

Rośnie przekonanie, że ceny nieruchomości mogą spadać. Przynajmniej te ofertowe

Cena i funkcjonalność - to decyduje o zakupie mikroapartamentów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
W 2025 roku Ryanair planuje przewieźć 18,3 mln pasażerów z Polski. Nasz kraj jest w czołówce najszybciej rosnących rynków irlandzkiej linii. Największych przyrostów liczby pasażerów Ryanair spodziewa się w Krakowie czy Katowicach. Jednocześnie linia wyklucza obecnie możliwość uruchomienia połączeń z lotniska w Radomiu. – Jeżeli chodzi o infrastrukturę w centralnej Polsce, to na tę chwilę jesteśmy zaspokojeni – mówi Michał Kaczmarzyk, prezes Buzz, Ryanair Group.
Transport
Europejska motoryzacja gotowa do pełnej elektryfikacji. Możliwe zmiany w unijnym prawie dotyczące zeroemisyjności

Mimo coraz częściej pojawiających się prognoz dotyczących częściowego odejścia Europy od elektromobilności Bruksela nadal pozostaje przy stanowisku, że po 2035 roku motoryzacyjny rynek pierwotny będą stanowiły wyłącznie samochody zeroemisyjne. – Nie będzie całkowitego odwrotu od elektromobilności w Unii Europejskiej. W grę wchodzi jedynie pewne poluzowanie norm i przepisów – uważa Adam Holewa, członek zarządu oraz dyrektor ds. motoryzacji w spółce Boryszew SA. Jego zdaniem przemysł motoryzacyjny na Starym Kontynencie jest gotowy do pełnej elektryfikacji.
Problemy społeczne
Na rynku nieruchomości rośnie popularność rewitalizacji. Odnowa dotyczy nie tylko zabytkowych budynków, ale też dawnych terenów poprzemysłowych

Rewitalizacja byłych terenów przemysłowych i budynków jest kluczowym aspektem zrównoważonego rozwoju miejskiego i szansą na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Jak podkreślają eksperci Deloitte’a, prawidłowo przeprowadzona rewitalizacja może pobudzić do życia dany obszar miasta i zwiększyć jego atrakcyjność inwestycyjną. Poprawi też jakość życia mieszkańców.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.