Komunikaty PR

Polacy coraz bardziej wymagający w stosunku do agentów nieruchomości

2022-11-21  |  12:00
Biuro prasowe

40% Polaków pozytywnie ocenia agentów nieruchomości – wynika z badania „Wizerunek pośrednika nieruchomości” zrealizowanego przez agencję badawczą IQS na zlecenie Otodom. To niemal dwa razy więcej w porównaniu do 2017 r., kiedy taką opinię wyraziło jedynie 24% osób. Mimo że w porównaniu do ubiegłego roku odsetek deklarujących swoje pozytywne nastawienie spadł, aż 61% Polaków, którzy z agentami już współpracowali, ocenia pozytywnie tę współpracę.

Klienci bardziej otwarci na współpracę z agentami

Badanie przeprowadzone przez IQS na zlecenie Otodom w październiku br. na potrzeby 5. edycji konkursu Lider Nieruchomości Otodom pokazuje, że rośnie grupa osób pozytywnie oceniających agentów nieruchomości. Dziś odpowiada tak 40% ankietowanych, gdy jeszcze pięć lat temu deklarował to zaledwie co 4 uczestnik badania [1]. W gronie tych, którzy z usług agentów korzystali, odsetek pozytywnie nastawionych wzrasta nawet do 55%. Neutralny stosunek zadeklarowało aż 42% badanych, w porównaniu do 39% z ubiegłego roku [2].

– Większa neutralność konsumencka może oznaczać podejście pozbawione stereotypów i z pewnością daje branży okazję do pracy nad wizerunkiem poprzez profesjonalizację, jakościową obsługę, oferowanie najnowocześniejszych usług, a przede wszystkim koncentrację na oczekiwaniach klientów – komentuje Anna Michałkiewicz, koordynatorka konkursu Lider Nieruchomości Otodom.

Jedną z kluczowych motywacji, dla których Polacy decydują się na skorzystanie z usług agenta nieruchomości, jest oszczędność czasu, dlatego oczekują od nich ofert zweryfikowanych pod kątem aktualności, stanu technicznego, prawnego i dostosowanych do zadeklarowanych preferencji (ponad 50% odpowiedzi w każdej z kategorii). Tegoroczne badanie przeprowadzone na potrzeby konkursu Lider Nieruchomości potwierdziło też, że agenci nieruchomości kojarzeni są przede wszystkim z zaangażowaniem (56%) i profesjonalizmem (55%). Co ciekawe, w porównaniu do poprzedniego roku Polacy bardziej zwracają uwagę na wysoką kulturę osobistą agenta (50%) niż jego skuteczność (47%).

Nie oznacza to jednak, że nie ma tu miejsca na poprawę. Odsetek zadowolonych z usług agentów nieruchomości spadł o 5 p.p. r/r, a liczba osób, która usługi agentów oceniła gorzej, wzrosła przede wszystkim w grupach, które styczność z pracą agentów miały lub mają.

– Spadek w odsetku pozytywnych ocen dla agencji nieruchomości w porównaniu do wyników z ubiegłego roku pokazuje, że Polacy są coraz bardziej świadomi, czego mogą oczekiwać w ramach takiej współpracy. Rynek pośrednictwa w Polsce stale się rozwija, a wraz z rozwojem kompetencji wśród przedstawicieli branży, równolegle rosną wymagania osób, które z ich usług korzystają. To tylko potwierdza, jak ważny jest ciągły rozwój, inwestowanie w wiedzę i nowoczesne narzędzia, dlatego Otodom stara się na bieżąco badać preferencje nabywców i wynajmujących oraz tworzyć i udostępniać takie narzędzia, które będą zwiększać atrakcyjność współpracy pomiędzy pośrednikami i ich klientami – dodaje Anna Michałkiewicz, przedstawicielka Otodom.

Profesjonalizacja i transparentność

Podobnie jak w przypadku rynku pierwotnego, ostatnie lata w branży pośredników nieruchomości oznaczały przeniesienie istotnej części obsługi klienta do internetu. To tam najczęściej klient styka się po raz pierwszy z ofertą blisko 50% ankietowanych w badaniu „Wizerunek pośrednika nieruchomości” korzystała z serwisów ogłoszeniowych nieruchomości przy ostatniej okazji zakupu lub wynajmu nieruchomości. Nie dziwi więc, że na znaczeniu zyskują nowoczesne narzędzia. Nie tylko ułatwiają one klientom analizę ofert, ale także wpływają na postrzeganie agenta nieruchomości jako bardziej profesjonalnego.

Najbardziej atrakcyjnym w ocenie Polaków narzędziem, które pozwala im ocenić ofertę, jest wirtualny spacer 3D, który docenia aż 63% osób. Równie ważny jest dostęp do jak największej liczby (powyżej 10) dobrej jakości zdjęć nieruchomości wykonanych profesjonalnym sprzętem i przy dobrym oświetleniu (55% deklaracji). Perfekcyjna prezentacja nieruchomości to jednak nie wszystko. Aż 61% respondentów twierdzi, że nie mniej ważny w ich ocenie jest certyfikat najemcy.

– Widzimy, jak dynamicznie zmienia się rynek nieruchomości. Od wielu lat blisko i intensywnie współpracujemy z agencjami i dostrzegamy, jak bardzo sektor ten się rozwinął. Otodom aktywnie wspiera podmioty działające na tym rynku, dostarczając wiedzę, narzędzia i współtworząc najlepsze praktyki – tłumaczy Anna Michałkiewicz z Otodom.

Taka idea przyświeca również organizowanemu już od 5 lat konkursowi Lider Nieruchomości, w którym ocenie poddawane są agencje nieruchomości i ich praktyki. Dotychczas brały w nim udział agencje, które do konkursu się zgłosiły. W tym roku analizie poddane będą wszystkie podmioty wystawiające swoje oferty za pośrednictwem Otodom.

– Naszą intencją jest kompleksowe zbadanie tego rynku i dostarczenie wszystkim jego uczestnikom rekomendacji do tego, co w swojej działalności mogą udoskonalić. Chcemy też wyróżniać tych, którzy zapewniają klientom najwyższej jakości usługi, i których działalność może być wzorem do naśladowania. Wierzymy, że dzięki ich zaangażowaniu, możemy zadbać o jeszcze lepsze standardy. Mamy już zresztą efekty tej współpracy. Wspólnie ze zwycięzcami ubiegłorocznej edycji konkursu stworzyliśmy Kodeks Agenta Pro, który już wkrótce trafi do agentów i branży – tłumaczy Anna Michałkiewicz, koordynatorka konkursu Lider Nieruchomości Otodom.

To nie jedyna zmiana, jaką organizator konkursu wprowadził w tegorocznej edycji. Formuła konkursu została rozszerzona i po raz pierwszy obejmie również deweloperów.

– Uznaliśmy, że przy tak dynamicznych zmianach, jakie zachodzą na rynku nieruchomości mieszkaniowych i coraz silniejszych interakcjach we wszystkich jego obszarach, konkursu Lider Nieruchomości Otodom nie powinniśmy zawężać jedynie do działalności pośredników. Badaniem objęty zostanie rynek nowych mieszkań, a o miano lidera będą mogły ubiegać się również firmy deweloperskie. Zadbaliśmy też o to, by metodologia badania dostosowana została do odmiennej specyfiki działalności tego sektora, a jego wyniki pozwoliły odpowiedzieć na najbardziej aktualne wyzwania, z którymi się mierzy –podkreśla Anna Michałkiewicz, przedstawicielka Otodom.

Nad prawidłowym przebiegiem konkursu czuwa niezależna agencja badawcza IQS. Konkurs Lider Nieruchomości Otodom rusza już w listopadzie, a zwycięzcy tegorocznej edycji zostaną wyłonieni w kwietniu 2023 r.

Szczegóły konkursu dostępne są na stronie www.lidernieruchomosci.otodom.pl.

[1] Badanie „Wizerunek zawodu pośrednika nieruchomości” Otodom, 2017 r.

[2] Badanie „Wizerunek pośrednika nieruchomości” Otodom, 2021 r.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Nieruchomości Łotewski producent wysokiej jakości domów prefabrykowanych wchodzi na polski rynek Biuro prasowe
2025-07-23 | 13:10

Łotewski producent wysokiej jakości domów prefabrykowanych wchodzi na polski rynek

Łotewski producent wysokiej klasy domów prefabrykowanych MyCabin rozszerza sieć oddziałów i dostaw na Polskę. To odpowiedź na rosnący popyt mieszkaniowy w Europie.
Nieruchomości Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele?
2025-05-13 | 06:00

Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele?

Rynek nieruchomości w Polsce rządzi się swoimi prawami. Klient nierzadko poznaje ceny lokali dopiero wtedy, gdy zapyta o nie sprzedawcę. Najlepiej osobiście, podczas spotkania
Nieruchomości Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?
2025-04-29 | 18:00

Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?

Rynek nieruchomości przeszedł w ostatnich latach dużą metamorfozę. Coraz więcej osób, zamiast mieszkania w centrum dużego miasta, wybiera życie na przedmieściach.

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Konsument

Polacy nie korzystają z hossy trwającej na warszawskiej giełdzie. Na wzrostach zarabiają głównie inwestorzy zagraniczni

Od października 2022 roku na rynkach akcji trwa hossa, nie omija ona także warszawskiej giełdy. Mimo to inwestorzy indywidualni odpowiadają zaledwie za kilkanaście procent inwestycji, a o wzrostach decyduje i na nich zarabia głównie kapitał z zagranicy. Widać to również po napływach i odpływach do i z funduszy inwestycyjnych. Zdaniem Tomasza Koraba, prezesa EQUES Investment TFI, do przekonania Polaków do inwestowania na rodzimej giełdzie potrzeba zysków z akcji, informacji o tych zyskach docierającej do konsumentów oraz czasu.

Polityka

Obowiązek zapełniania magazynów gazu w UE przed sezonem zimowym ma zapewnić bezpieczeństwo dostaw. Wpłynie też na stabilizację cen

Unia Europejska przedłuży przepisy z 2022 roku dotyczące magazynowania gazu. Będą one obowiązywać do końca 2027 roku. Zobowiązują one państwa członkowskie do osiągnięcia określonego poziomu zapełnienia magazynów gazu przed sezonem zimowym. Magazyny gazu pokrywają 30 proc. zapotrzebowania Unii Europejskiej na niego w miesiącach zimowych. Nowe unijne przepisy mają zapewnić stabilne i przystępne cenowo dostawy.

Infrastruktura

Gminy zwlekają z uchwaleniem planów ogólnych zagospodarowania przestrzennego. Może to spowodować przesunięcie terminu ich wejścia w życie

Reforma systemu planowania i zagospodarowania przestrzennego rozpoczęła się we wrześniu 2023 roku wraz z wejściem w życie większości przepisów nowelizacji ustawy z 27 marca 2003 roku. Uwzględniono w niej plany ogólne gminy (POG) – nowe dokumenty planistyczne, za których przygotowanie mają odpowiadać samorządy. Rada Ministrów w kwietniu br. uchwaliła jednak ustawę o zmianie ustawy z 7 lipca 2023 roku, a jej celem jest zmiana terminu obowiązywania studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin na 30 czerwca 2026 roku. Wskazana data może nie być ostateczna z uwagi na to, że żadna z gmin nie uchwaliła jeszcze POG.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.