Komunikaty PR

Raport: przeprowadzki – jak często i dlaczego zmieniamy miejsce zamieszkania?

2020-06-24  |  11:00
Biuro prasowe
Kontakt
Ewelina Saja
Homebook.pl

ul. Jaworska 11-13
53-612 Wrocław
ewelina.saja|homebook.pl | |ewelina.saja|homebook.pl
720 804 066
www.homebook.pl
Do pobrania docx ( 1.41 MB )

Zakup lub wynajem lokalu o większym metrażu, poszukiwanie atrakcyjniejszej lokalizacji oraz sytuacja rodzinna to najczęstsze czynniki, które skłaniają do zmiany lokum, a najchętniej wybieranym rodzajem nieruchomości są nowe mieszkania w stanie deweloperskim. Jak przeprowadzają się Polacy? Sprawdziła to platforma Homebook.pl w swoim najnowszym raporcie.

Chociaż od wielu lat Polska boryka się z problemem mieszkaniowym, a rosnące ceny nieruchomości nie napawają optymizmem osób marzących o własnym M2, Polacy przeprowadzają  się, by zrealizować plan posiadania własnych czterech kątów. Jak wynika z badań platformy Homebook.pl lokum zmieniamy bardzo często, a docelowym miejscem zamieszkania jest własna nieruchomość (świadczy o tym wzrost liczby umów kredytowych, które podpisały już prawie dwa miliony Polaków).

Częste przeprowadzki

Uczestnicy badania, zapytani o swoje aktualne miejsce zamieszkania najczęściej wskazywali na własne mieszkanie (48% ankietowanych), blisko 1/3 z nich posiada dom, a 17% respondentów wynajmuje obecnie lokum.

Jak pokazują wyniki badania Homebook.pl, do zmiany adresu w grupie ankietowanych osób dochodzi bardzo często. Najwięcej – 22% respondentów ostatni raz przeprowadziło się ponad 2 lata temu, 18% z nich – podczas ostatniego roku, 16% - w czasie ostatnich dwóch lat. Jednocześnie 15% ankietowanych deklaruje zamiar przeprowadzki w najbliższych miesiącach.

Pierwszy wybór – stan deweloperski

Wśród osób zmieniających adres największą popularnością cieszą się nowe nieruchomości w stanie deweloperskim (tę opcje wskazało blisko 1/3 badanych). W drugiej kolejności najchętniej wybierane są lokale z rynku wtórnego, w stanie do remontu (22% ankietowanych). Trzecią pozycję na podium przypada nieruchomościom wynajmowanym, bez wyposażenia (11%), nieco mniej osób (9%) decyduje się na wynajem urządzonego już lokum. Dokładnie ta sama liczba osób zadeklarowała budowę domu, pozostała część ankietowanych (6%) wskazała opcję „inne”.

W poszukiwaniu większego metrażu

Użytkownicy platformy Homebook.pl, zapytani o główne motywacje do zmiany miejsca zamieszkania, najczęściej wskazywali chęć znalezienia lokum o większej powierzchni (takiej odpowiedzi udzieliło 27% badanych). Dokładnie taki sam odsetek respondentów uzasadnił przeprowadzkę sytuacją rodzinną – wśród osób deklarujących ten czynnik, najczęściej pojawiająca się motywacją były narodziny dziecka. W dalszej kolejności ankietowani wymieniali chęć przeniesienia się do mieszkania lub domu o atrakcyjniejszy wystroju (18%) oraz przeniesienie się do nowej lokalizacji (16%).  Nieco mniej – 13% respondentów – zdecydowało się na przeprowadzkę w związku z chęcią zmiany rodzaju lokum (np. rezygnując z mieszkania w tzw. starym budownictwie). Na ostatnim miejscu wśród czynników skłaniających do zmiany znalazła się sytuacja zawodowa i związane z nią rozpoczęcie pracy w nowej okolicy lub innym mieście - takiej odpowiedzi udzieliło 6% ankietowanych.

Lokalizacja i cena grają główną rolę

Poszukując nowego miejsca zamieszkania, kluczowe znaczenie ma lokalizacja – bliskość centrum lub przeciwnie – ucieczka od miejskiego zgiełku, pozostaje najważniejszym czynnikiem decydującym o finalnym wyborze (wskazało go aż 60% respondentów). Na drugiej pozycji wśród odpowiedzi uczestników badania znalazła się cena wynajmu lub zakupu (43%), a nieco mniejsza liczba osób jako najważniejszy czynnik wskazała metraż (39%). W dalszej kolejności o wyborze nowego lokum decydowały wystrój lub układ przestrzenny nieruchomości (1/4 ankietowanych) oraz stan wykończenia (7% badanych).

Podczas aranżowania nowego mieszkania lub domu użytkownicy Homebook.pl najczęściej decydowali się na zakup nowego wyposażenia (53%), a ponad połowa osób wykorzystywała sprzęty i akcesoria pochodzące ze starego lokum, inwestując jedynie częściowo w nowe produkty. Tylko 4% ankietowanych w żaden sposób nie modyfikowała wystroju, zachowując wyposażenie i meble pozostawione przez poprzedniego właściciela – w przypadku lokalu z rynku wtórnego. Najmniej liczna grupa ankietowanych zachowała całe wyposażenie z poprzedniego mieszkania lub domu (3%).

Strony internetowe i bazy ogłoszeń pod lupą

Osoby zainteresowane kupnem lub wynajmem nowego lokum  najczęściej poszukują nieruchomości w sieci – 41% z nich odwiedza w tym celu portale z ogłoszeniami, 21% potencjalnych lokatorów zapoznaje się z informacjami o nowych realizacjach na stronach deweloperów. Dokładnie taki sam procent ankietowanych informacji poszukuje wśród swoich znajomych. Na dalszych pozycjach tej listy znalazły się biura nieruchomości (odwiedza je 16% badanych) oraz media społecznościowe (9%). Tylko 5% ankietowanych sięga po tradycyjne media, przeglądając rubryki ogłoszeń w lokalnej prasie. Ze wszystkich wymienionych źródeł korzysta 13% ankietowanych.

Wyrastające jak grzyby po deszczu nowe inwestycje deweloperów i rozrastające się miasta zdawałyby się w pełni odpowiadać na potrzeby mieszkaniowe Polaków – większość z badanych marzy o posiadaniu własnych czterech kątów. W poszukiwaniu idealnego M2 przeprowadzamy się często i chętnie. Wciąż jednak na przeszkodzie w posiadaniu swoich czterech kątów mogą stawać wysokie ceny nieruchomości.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Homebook.pl
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Nieruchomości Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele? Biuro prasowe
2025-05-13 | 06:00

Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele?

Rynek nieruchomości w Polsce rządzi się swoimi prawami. Klient nierzadko poznaje ceny lokali dopiero wtedy, gdy zapyta o nie sprzedawcę. Najlepiej osobiście, podczas spotkania
Nieruchomości Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?
2025-04-29 | 18:00

Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?

Rynek nieruchomości przeszedł w ostatnich latach dużą metamorfozę. Coraz więcej osób, zamiast mieszkania w centrum dużego miasta, wybiera życie na przedmieściach.
Nieruchomości Jak czytać rzuty mieszkań i uniknąć przykrych niespodzianek? AI ułatwia wybór
2025-04-25 | 06:00

Jak czytać rzuty mieszkań i uniknąć przykrych niespodzianek? AI ułatwia wybór

Zakup mieszkania to decyzja, której skutki odczuwamy przez lata. Metraż i liczba pokoi są ważne, ale to układ pomieszczeń decyduje o tym, czy nowe mieszkanie będzie

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Problemy społeczne

Sukces gospodarczy Polski może zachęcić do powrotów Polaków mieszkających za granicą. Nowa rządowa strategia ma w tym pomóc

Polska coraz mocniej stawia na powroty swoich obywateli z zagranicy. Rządowa strategia współpracy z Polonią na najbliższe lata zakłada system zachęt dla osób powracających, ale też ułatwienia w uznawaniu wykształcenia i kwalifikacji, podejmowaniu studiów czy staży zawodowych. To w obliczu rosnących wyzwań demograficznych i zapotrzebowania na wysoko wykwalifikowaną kadrę szansa na wzmocnienie rynku pracy. Napływ wykwalifikowanych specjalistów z doświadczeniem zdobytym za granicą może pomóc w modernizacji krajowej gospodarki.

Prawo

ZPP: Działania administracji narażają na szwank wysiłek deregulacyjny. Niektóre niosą znamiona dyskryminacji i nękania przedsiębiorców

Choć rząd zgodnie z zapowiedziami realizuje szeroko zakrojone zmiany deregulacyjne, przedsiębiorcy alarmują, że brakuje w nich spójności, przewidywalności i realnej poprawy, zwłaszcza w kontaktach z administracją. Jako przykład ZPP podaje przypadek firmy British American Tobacco (BAT) i jej zatrzymanego przez izbę celno-skarbową zamówienia 200 tys. kartridży do e-papierosów. Dotknięte tą decyzją spółki liczą straty.

Konsument

Branża piwowarska dodaje do polskiej gospodarki ponad 20,5 mld zł rocznie. Spadki sprzedaży i produkcji piwa uderzają również w inne sektory

Branża piwowarska pozostaje ważnym ogniwem polskiej gospodarki. Nowy raport CASE wskazuje, że generuje ona 3 proc. dochodów budżetowych i 85 tys. miejsc pracy w samych browarach i innych powiązanych sektorach. Dlatego kurczący się rynek piwa może mieć poważne reperkusje – już dziś nadwyżka mocy produkcyjnych przekracza 10 mln hl. Spadki są spowodowane m.in. znaczącym wzrostem kosztów działalności, spadkiem konsumpcji, a także uderzającymi w browarników zmianami regulacyjnymi.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.