Raport z rynku nieruchomości: wygoda jest dla nas ważniejsza niż oszczędzanie

Rafał Bieńkowski
NNV Sp z o.o.
ul. Kardynała Stefana Wyszyńskiego 1
10-457 Olsztyn Olsztyn
rafal.bienkowski|nnv.pl| |rafal.bienkowski|nnv.pl
+48 690 303 185
https://www.nieruchomosci-online.pl/
Dla poszukujących mieszkania od dewelopera najważniejszą potrzebą jest wygoda i oszczędność czasu. Dla szukających domu – bezpieczeństwo. Oszczędność pieniędzy jest dla nas istotna, ale nie jest najwyżej na liście potrzeb. Jeśli chodzi o urządzenia, w pierwszej kolejności wybralibyśmy monitoring i alarm, czujniki bezpieczeństwa i sprzęty zarządzane przez aplikację. Takie wnioski płyną z raportu „Mieszkać dobrze. Potrzeby kupujących a rozwiązania technologiczne”. Badanie przeprowadził portal Nieruchomosci-online.pl we współpracy z firmą Samsung.
„Co jest dla Ciebie ważne w codziennym życiu?” W opinii osób poszukujących mieszkania pierwszą potrzebą jest wygoda i oszczędność czasu (wskazało to 48% kupujących), drugą potrzebą jest oszczędność w domowym budżecie (41%), trzecią bezpieczeństwo (34%), a czwartą dbałość o środowisko (8%).
W przypadku osób poszukujących domu najważniejszą potrzebą jest natomiast bezpieczeństwo (50%). Dalej na liście priorytetów są wygoda i oszczędność czasu (42%), oszczędność w domowym budżecie (31%) i dbałość o środowisko (13%).
– W naszym badaniu, w którym wzięło udział 2,5 tys. osób będących w procesie poszukiwania nieruchomości, poszliśmy jednak o krok dalej. Ponieważ jednym z narzędzi pomagających mieszkać bezpieczniej, oszczędniej, wygodniej i ekologiczniej są technologie wpisujące się w szeroko pojęty smart home, zapytaliśmy też Kowalskich, jakie urządzenia chcieliby mieć – mówi Rafał Bieńkowski, PR manager portalu ogłoszeniowego Nieruchomosci-online.pl.
Zarówno wśród poszukujących mieszkania, jak i domu, najwyżej na liście potrzeb znalazły się urządzenia poprawiające bezpieczeństwo: czujniki, monitoring i alarm. Na trzecim miejscu w obu grupach wskazano sprzęty RTV/AGD zarządzane przez aplikację. Chociaż różnice procentowe nie były duże, to jednak widać, że dopiero w dalszej kolejności chcemy móc np. zdalnie obsługiwać oświetlenie i ogrzewanie.
Młodzi lubią aplikacje, starsi czujniki i monitoring
– Jeśli chodzi o potrzeby, lekko zaskoczyły nas odpowiedzi dotyczące umiejscowienia w priorytetach kwestii oszczędności w domowym budżecie. Jak się okazało, wyżej cenimy sobie wygodę i oszczędność czasu. Nie jest natomiast zaskoczeniem to, że w zestawieniu potrzeb ekologia jest nisko na liście priorytetów. Wszyscy chcemy żyć w zdrowym środowisku, ale np. możliwość sterowania sprzętami przy pomocy smartfona znalazła się wyżej – mówi Monika Burzyńska, specjalistka ds. rynku pierwotnego w Nieruchomosci-online.pl.
– Pokolenie młodych ma inne doświadczenia niż pokolenie 56+. Widać to w zakresie potrzeb. Młodzi ludzie najczęściej wskazywali na wygodne zarządzanie sprzętami RTV/AGD przez aplikacje, starsi natomiast na posiadanie sprzętów poprawiających bezpieczeństwo, takich jak monitoring i alarm czy rozmaite czujniki bezpieczeństwa (np. gaz, zalanie, pożar). Warto też zwrócić uwagę na urządzenia optymalizujące zużycie energii. Im starsi jesteśmy, tym wyżej są one na naszej liście potrzeb – dodaje.
Jak mówi Paweł Zaworski, senior business development manager w Samsung Electronics, jednym z kluczowych argumentów przemawiających za smart home jest oszczędność energii, co przekłada się na obniżenie kosztów utrzymania. – Pomimo tego, że oszczędności w domowym budżecie nie były potrzebą najczęściej wskazywaną przez respondentów, warto uświadomić sobie, jaka skala za tym stoi. Wewnętrzne badania przeprowadzone na wybranych urządzeniach wskazują, że algorytmy sterujące pompą ciepła i klimatyzacją oszczędzają ponad 21% energii – wskazuje Paweł Zaworski.
Nie wszyscy wiedzą, co to znaczy smart home
W ramach badania „Mieszkać dobrze. Potrzeby kupujących a rozwiązania technologiczne”, sprawdzono też, na ile osoby poszukujące rozumieją samo określenie smart home (inteligentny dom). 29 proc. ankietowanych oceniło swoją wiedzę w tym zakresie jako „bardzo dobrą”, 23 proc. jako „dobrą”, 28 proc. jako „średnią”, 8 proc. jako „minimalną”, a 12 proc. kompletnie nie wiedziało, czym jest smart home.
– Wciąż mamy więc spore grono osób niedoinformowanych lub o zerowej świadomości w tym zakresie. To ważna informacja nie tylko dla producentów, ale też deweloperów, którzy w swoich inwestycjach oferują właśnie takie rozwiązania technologiczne wpływające na bezpieczeństwo, wygodę czy oszczędność energii. Jak widać, istnieje potrzeba mocniejszej edukacji klientów – komentuje Rafał Bieńkowski z Nieruchomosci-online.pl.
Osoby, które w przeszłości miały już okazję korzystać ze smart home, zostały natomiast zapytane o to, które urządzenia poleciłyby znajomym. Okazało się, że użytkownicy najbardziej zadowoleni byli z urządzeń zwiększających wygodę i pozwalających oszczędzać czas (wskazało to 54% korzystających) oraz urządzeń pomagających oszczędzać pieniądze w domowym budżecie (47%). Zaledwie 9% ankietowanych nie poleciłoby znajomemu żadnego urządzenia.
W badaniu przeprowadzonym przez Nieruchomosci-online.pl i firmę Samsung przepytano też osoby, które nigdy nie korzystały ze smart home. Im zadano pytanie, dlaczego tego nie robili. 39% ankietowanych uznało, że po prostu tego nie potrzebuje. Kolejne 39% dlatego, że ma na ten temat za mało informacji.

Łotewski producent wysokiej jakości domów prefabrykowanych wchodzi na polski rynek

Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele?

Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

1 października ruszy w Polsce system kaucyjny. Część sieci handlowych może nie zdążyć z przygotowaniami przed tym terminem
Producenci, sklepy i operatorzy systemu kaucyjnego mają niespełna dwa miesiące na finalizację przygotowań do jego startu. Wówczas na rynku pojawią się napoje w specjalnie oznakowanych opakowaniach, a jednostki handlu powinny być gotowe na ich odbieranie. Część z nich jest już do tego przygotowana, część ostrzega przed ewentualnymi opóźnieniami. Jednym z ważniejszych aspektów przygotowań na te dwa miesiące jest uregulowanie współpracy między operatorami, których będzie siedmiu, co oznacza de facto siedem różnych systemów kaucyjnych.
Ochrona środowiska
KE proponuje nowy cel klimatyczny. Według europosłów wydaje się niemożliwy do realizacji

Komisja Europejska zaproponowała zmianę unijnego prawa o klimacie, wskazując nowy cel klimatyczny na 2040 roku, czyli redukcję emisji gazów cieplarnianych o 90 proc. w porównaniu do 1990 rok. Jesienią odniosą się do tego kraje członkowskie i Parlament Europejski, ale już dziś słychać wiele negatywnych głosów. Zdaniem polskich europarlamentarzystów już dotychczas ustanowione cele nie zostaną osiągnięte, a europejska gospodarka i jej konkurencyjność ucierpi na dążeniu do ich realizacji względem m.in. Stanów Zjednoczonych czy Chin.
Handel
Amerykańskie indeksy mają za sobą kolejny wzrostowy miesiąc. Druga połowa roku na rynkach akcji może być nerwowa

Lipiec zazwyczaj jest pozytywnym miesiącem na rynkach akcji i tegoroczny nie był wyjątkiem. Amerykańskie indeksy zakończyły go na plusie, podobnie jak większość europejskich. Rynki Starego Kontynentu nie przyciągają jednak już kapitału z taką intensywnością jak w pierwszej części roku. Z drugiej strony wyceny za oceanem po kolejnych rekordach są już bardzo wysokie, a wpływ nowego porządku celnego narzuconego przez Donalda Trumpa – na razie trudny do przewidzenia. W najbliższym czasie na rynkach można się spodziewać jeszcze większej zmienności i nerwowości, ale dopóki spółki pokazują dobre wyniki, przesłanek do zmiany trendu na spadkowy nie ma.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.