Komunikaty PR

Rośnie atrakcyjność formatu convenience

2024-03-05  |  12:00
Biuro prasowe
Kontakt

Tomasz Pietrzak
Guarana Public Relations

ul. Żelazna 2
40-851 Katowice
tomasz.pietrzak|guaranapr.pl| |tomasz.pietrzak|guaranapr.pl
509106256
www.guaranapr.pl

Centra convenience i parki handlowe przyciągają coraz ciekawsze marki, w tym zarówno brandy typowe dla tego segmentu, jak również charakterystyczne do tej pory dla dużych galerii. O rozwoju tenant-mix’u oraz potencjale tych formatów opowiada Karolina Nitowska, Leasing Director w Greenman Poland.


Rynek centrów convenience i parków handlowych rośnie…

Karolina Nitowska: Tak i to w ogromnym tempie. Pod względem nowych inwestycji segment ten jest dziś niekwestionowanym liderem. Jak wyliczył JLL, tylko w 2023 roku aż 63% nowej podaży na rynku przypadało na parki handlowe, co pokazuje skalę rozwoju. Trzecie miejsce z wynikiem 12% zajęły z kolei niewielkie centra convenience. A to dopiero początek, bo kolejne nowe inwestycje są regularnie komunikowane. Warto też zauważyć, że rozpoczętych zostało wiele modernizacji istniejących obiektów. Te przechodzą transformację, unowocześniają się, ale także rozbudowują. Powstają też ciekawe ofertowo huby convenience. Taki proces obserwowaliśmy i nadal obserwujemy chociażby w centrach z portfolio Greenman Poland.

Ta skala rozwoju sprawia, że duże marki, do tej pory kierujące uwagę na galerie, spoglądają dziś coraz częściej w stronę convenience?

K.N.: Widzimy pewne przesunięcie zainteresowania. Nie ma co ukrywać, powstał segment rynku, którego nie sposób przegapić w strategii ekspansji marki i który trzeba brać pod uwagę, jeśli chce się być blisko konsumenta. Ale rozwój rynku to nie jedyny argument. Przede wszystkim inwestycje powstają w coraz atrakcyjniejszych lokalizacjach. Już nie na obrzeżach miast, a coraz częściej w centrach dużych, mających potencjał dalszej rozbudowy osiedli, a w dodatku na atrakcyjnych konsumencko i chłonnych lokalnych rynkach. To zwraca uwagę, bo zapewnia udany debiut, a także późniejszy rozwój. Sieci handlowe przyciąga też kompaktowy, coraz bogatszy i bardziej zróżnicowany, tenant-mix, jaki tworzą parki i centra convenience. Ten zachęca bowiem do codziennych zakupów całe rodziny. Co istotne, zmienia się przy tym także charakter tych obiektów. Coraz większą rolę w nich odgrywa customer experience, pojawiają się strefy rozrywki i relaksu, strefy gastronomiczne i rozwiązania omnichannelowe. Parki i centra inwestują także w rozwój relacji z lokalnymi społecznościami. Można także pokusić się o stwierdzenie, że obiekty convenience umiejętniej dopasowują swoją ofertę do lokalnych potrzeb i portfeli, co buduje lojalność klienta. Pod wieloma względami mają więc dziś ogromy potencjał leasingowy.

Jakie marki zatem lokują się obecnie w centrach convenience i parkach?

K.N.: Kilka lat temu mówilibyśmy głównie o markach ekonomicznych, a więc np. o sieciach EDLP czy spożywczych, dla których retail park czy centrum convenience to naturalny ekosystem. Dziś jednak także inne marki inwestują. Są to np. sieci ze sprzętem RTV/AGD, sieci meblowe, DIY, drogeryjne jak i sklepy zoologiczne. Fashion i sport także spoglądają w tę stronę, co jest nasilającym się zjawiskiem obserwowanym w ostatnich latach. Marki modowe, jubilerskie czy optyczne z ofertą premium, do tej pory rozwijające się głównie w galeriach handlowych, zaczęły doceniać potencjał sprzedażowy convenience. Podobnie zresztą jak brandy dla dzieci, w tym sieci z zabawkami i ubraniami. Rośnie także udział usług, szczególnie w obszarze turystyki czy teleoperatorów. W praktyce oznacza to, że oferta staje się coraz szersza i urozmaicona.

Kierunek ten obserwujecie Państwo w centrach z portfolio Greenman Poland?

K.N.: Tak i to już od kilku lat. Oprócz marek typowych dla centrów convenience i parków handlowych, w naszych obiektach pojawiają się też marki charakterystyczne dla dużych galerii, w tym typowo modowych. Widać to chociażby w Nowych Czyżynach w Krakowie, gdzie na przestrzeni ostatnich 2 lat zadebiutowało wiele marek dotąd stroniących od convenience, np. Empik , 4F, Monnari, W. Kruk czy Tatuum. Podobnie tenant-mix rozwija się w Nowych Bielawach w Toruniu, gdzie Smyk, Tatuum i iOkulary.pl, dołączyły do takich marek jak chociażby Douglas, Big Star, Esotiq, CCC, Quiosque, Wojas czy home&you. Trend ten zauważalny był w naszych obiektach także podczas rozbudowy. W stworzonych w Nowych Bielawach dwóch retail parkach, oprócz takich brandów jak TEDi, Neonet, Action czy Maxi Zoo, pojawił się także Sinsay, a więc jeden z flagowych brandów LPP SA. Ta sama marka lada moment zasili także ofertę powstającego parku handlowego w Nowej Górnej w Łodzi. Tu również retail park jest częścią rozbudowy tego obiektu.

Marki są więc siłą napędową convenience?

K.N.: To na pewno jeden z elementów, który składa się na sukces. Obiekty tego typu pozyskują dziś do swojego tenant-mixu przede wszystkim marki profooftallowe, międzypokoleniowe, rozpoznawalne wśród konsumentów, widoczne w całej Polsce, a do tego lubiane i przystępne cenowo. Taka oferta trafia na podatny, konsumencki grunt. Inną kwestią jest komfort zakupowy, jaki zapewniają centra convenience i retail parki. To nie duże galerie, które wymagają od klienta poświecenia kilku godzin na zakupy, ale obiekty kompaktowe i codzienne, które współgrają z tym, jak dziś wygląda życie zapracowanych klientów, będących w deficycie czasu.

Na rynku widzimy coraz więcej nowych inwestycji, ale także transformację tych, które już istnieją od lat. Państwo ten proces macie również za sobą. Jak on wyglądał?

K.N.: Za nami realizowana etapami na przestrzeni ostatnich 5 lat metamorfoza całego portfolio centrów convenience, czyli Nowych Czyżyn, Nowych Bielaw i Nowej Górnej. Prace, które tam zrealizowano wiązały się zarówno z modernizacją elewacji, stref food court, stworzeniem nowych stref relaksu i zabaw dla dzieci, jak również z odświeżeniem alei według nowych trendów, modernizacją toalet oraz z tworzeniem zielonych stref wokół obiektów. W efekcie powstały obiekty, które są nie tylko nowoczesne, ale także przyjazne klientom. Co więcej, stworzyliśmy centra, które dzięki inwestycjom zapewniają najemcom atrakcyjną przestrzeń biznesową o ogromnym potencjale leasingowym. Na tym jednak nie poprzestaliśmy, dwa z naszych obiektów przeszły też rozbudowę.

Nie była to jednak tradycyjna rozbudowa istniejących budynków…

K.N.: Zdecydowaliśmy się na przekształcenie Nowych Bielaw i Nowej Górnej w prorodzinne huby convenience. W tym celu przy toruńskim centrum powstały dwa nowe parki handlowe, a przy łódzkim jeden, który lada moment zostanie otwarty. Komercjalizując je postawiliśmy natomiast na znane marki poszukujące dużych powierzchni, stąd obecność w Toruniu m.in. TEDi, Komfort, Action, Sinsay, a w Łodzi m.in. Sinsay, Maxi Zoo i KiK. Stworzone w ten sposób parki spełniają dziś ważną funkcję komplementarną w stosunku do oferty centrów i dzięki synergii wpływają na ich footfall. Same w sobie jako budynki wolno stojące, są także atrakcyjną, docelową destynacją, dzięki której dajemy klientom większy wybór nie tylko marek, ale i miejsca codziennych zakupów. Taki rozwój wpisuje się w panujący na rynku trend.

Jakie są dalsze plany Greenman Poland?

K.N.: Dziś skupiamy się przede wszystkim na kontynuacji rozwoju tenant-mix’u w całym portfolio, finalizując kilka ważnych dla rozwoju umów. Przed nami także wspomniane otwarcie parku handlowego w Łodzi, które planowane jest na II kwartał 2024 r. To ważna inwestycja, której celem jest umocnienie pozycji Nowej Górnej na łódzkim rynku, wprowadzenie nowych marek, a także poszerzenie rynku. Dla tego obiektu, który dodatkowo niedawno został zmodernizowany, to kolejny etap w rozwoju.

 

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Nieruchomości Siedziba główna AXI IMMO pozostaje w Spektrum Tower Biuro prasowe
2024-05-16 | 12:00

Siedziba główna AXI IMMO pozostaje w Spektrum Tower

AXI IMMO, największa polska firma doradcza na rynku nieruchomości komercyjnych, zdecydowała się na przedłużenie dotychczasowej umowy najmu oraz dobranie nowej powierzchni pod rozwijające
Nieruchomości Dom Development z rosnącą sprzedażą mieszkań i rekordowym potencjałem przekazań
2024-05-16 | 12:00

Dom Development z rosnącą sprzedażą mieszkań i rekordowym potencjałem przekazań

W I kwartale 2024 roku Grupa Dom Development sprzedała 1 011 lokali netto, tj. o 11% więcej niż w analogicznym okresie 2023 roku, umacniając wiodącą pozycję na rynku mieszkaniowym
Nieruchomości Tajlandia – rajskie krajobrazy i zawiłe przepisy dotyczące inwestycji
2024-05-16 | 09:52

Tajlandia – rajskie krajobrazy i zawiłe przepisy dotyczące inwestycji

Z roku na rok coraz więcej osób decyduje się na zakup nieruchomości poza granicami naszego kraju. Polacy poszukują alternatywnych metod inwestycji oraz sposobów na

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Szybki rozwój 5G w Orange Polska. Do końca roku operator uruchomi 3 tys. stacji dających dostęp do nowej technologii

– W całym kraju jest już 1,5 tys. stacji 5G obsługujących pasmo C, ale cały czas pracujemy nad zwiększeniem zasięgu i włączamy kolejne. Do końca roku klienci Orange Polska będą korzystać łącznie z 3 tys. stacji, które włączamy zarówno w dużych aglomeracjach, jak i w mniejszych miejscowościach – zapowiada Jolanta Dudek, wiceprezes Orange Polska ds. rynku konsumenckiego. Jak podkreśla, ta technologia, która na dobre ruszyła w Polsce z początkiem tego roku, jest dla konsumentów rewolucją w korzystaniu z mobilnego internetu. Wraz z jej upowszechnianiem Polacy kupują też coraz więcej telefonów obsługujących sieć 5G – łącznie w ich rękach jest już 3,25 mln takich smartfonów, a dostępność takiego sprzętu poprawiają coraz bardziej przystępne ceny.

Finanse

Trwają prace nad reformą finansowania samorządów. Mają zyskać większą autonomię i niezależność budżetu od zmian w podatkach

Ministerstwo Finansów przedstawiło założenia reformy finansowania jednostek samorządu terytorialnego. Resort przekonuje, że po jej wprowadzeniu dochody samorządów będą wyższe i niezależne od decyzji podatkowych podejmowanych na szczeblu centralnym. Dochody JST mają być określane poprzez wskazanie procentowego udziału danej jednostki w dochodach podatkowych na jej terenie, nie tylko w przypadku PIT-u i CIT-u, ale też podatku zryczałtowanego. Ministerstwa do końca maja mają też dokonać przeglądu zadań zlecanych samorządom, co będzie służyć ich wystandaryzowaniu.

Transport

Nadchodzi kumulacja inwestycji finansowanych ze środków UE. Wykonawcy muszą się przygotować na problemy z dostępnością kadr i zasobów

W związku z odblokowaniem środków unijnych firmy – zwłaszcza z sektora budowlanego – spodziewają się w tym roku boomu w inwestycjach infrastrukturalnych. Barierą dla ich realizacji może się jednak okazać dostępność rąk do pracy. Przedsiębiorcy obawiają się też, że kumulacja inwestycji w krótkim czasie może pociągnąć za sobą wzrost popytu nie tylko na kadry, ale i materiały czy specjalistyczne usługi podwykonawcze, co z kolei może się przełożyć na wzrost cen. – Od strony formalnej jesteśmy przygotowani do poradzenia sobie z tą kumulacją. Jest możliwość punktowych zmian w prawie zamówień publicznych i tego nie wykluczam – mówi Hubert Nowak, prezes Urzędu Zamówień Publicznych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.