Trzy centra handlowe stawiają na inkuzywność i wprowadzają „Godziny ciszy”
![](/files/_uploaded/wiz_zdjeciekonf_1449704907,w_170,h_95,wo_170,ho_95,_small.jpg)
Tomasz Pietrzak
Guarana Public Relations
ul. Żelazna 2
40-851 Katowice
tomasz.pietrzak|guaranapr.pl| |tomasz.pietrzak|guaranapr.pl
509106256
www.guaranapr.pl
Dla osób żyjących w spektrum autyzmu i z zaburzeniami sensorycznymi wizyta w centrum handlowym wciąż pozostaje nie lada wyzwaniem. Muzyka grająca w sklepach i na pasażu, komunikaty z radia węzeł i hałas to przeszkody, która nieraz zniechęcają do zakupów. Powód?
Nadmiar bodźców dźwiękowych czy wizualnych, które otaczają ze wszystkich stron nie tylko utrudnia takim osobom robienie zakupów, ale także może być przyczyną gwałtownego zmęczenia, stresu, niepokoju, napięcia czy rozdrażnienia, które kończy się nagłą koniecznością opuszczenia obiektu.
Dlatego centra handlowe w całej Polsce starają się szukać rozwiązań, które podnoszą komfort wizyt osób w spektrum autyzmu i z zaburzeniami sensorycznymi. Jednym z nich są tzw. ciche godziny, w czasie których w wybranych porach wyłączane są: muzyka, komunikaty głosowe i spoty.
Na wprowadzenie tego rozwiązania właśnie zdecydowały się kolejne centra handlowe na rynku. Od początku lipca, w wybranych dniach, „Godziny ciszy” zaczęły obowiązywać w Nowych Czyżynach w Krakowie, Nowych Bielawach w Toruniu i Nowej Górnej w Łodzi. Wszystkie trzy obiekty wyciszą się we wtorek między 9.00 a 11.00 oraz w sobotę między 19.00 a 21.00.
– Jesteśmy grupą rodzinnych centrów handlowych, które klienci chętnie odwiedzają z dziećmi, dlatego tego typu rozwiązanie jest dla nas naturalnym krokiem. Zależy nam bowiem na tym, aby być miejscem świadomym szczególnych potrzeb klienta z neuroróżnorodnością, a przez to otwartym na każdego – mówi Anna Brzozowska, marketing manager w CH Nowe Czyżyny i CH Nowa Górna.
– „Godziny ciszy” znacząco podnoszą komfort wizyt osób w spektrum autyzmu i z zaburzeniami sensorycznymi, jak również osób cierpiących np. na migrenowe bóle głowy. To gest, poprzez który chcemy ułatwić tym osobom shopping, ale także korzystanie z innych przyjemności, jakie oferują centra. „Godziny” są więc dla nas ważnym elementem inkluzywności – dodaje.
Działania te wspierają najemcy. W każdym z obiektów sklepy, lokale usługowe i gastronomiczne już przyłączyły się do przedsięwzięcia. Wśród marek, które wsparły starania 3 obiektów znaleźć można m.in. Carrefour, home&you, Douglas, Maxi Zoo, Big Star, Apart, W.Kruk, Monnari, Quiosque, CCC, Jysk, Esotiq, Telakces, Itaka, ING, Vision Express, Diverse, Świat Książki, Pawo, Carry, Yves Rocher, Ryłko i in.
– Aby „Godziny ciszy” miały sens, a przez to zapewniły maksymalny komfort osobom z autyzmem i z zaburzeniami sensorycznymi ważne jest, aby wyciszył się na moment nie tylko pasaż centrum handlowego, ale także włączyły się w akcję poszczególne lokale. Fakt, że pomysł spotkał się z ciepłym przyjęciem i tak dużym zaangażowaniem marek pokazuje, że ma on duże szanse na powodzenie – dodaje Anna Brzozowska.
W Polsce, według danych NFZ za 2021 rok, żyją blisko 74 tysiące osób poniżej 17 roku życia z rozpoznaniem autyzmu. Ostatnie lata przynoszą wzrost liczby diagnoz, do czego przyczynia się większa świadomość społeczna. Całkowita liczba osób w spektrum autyzmu i z zaburzeniami sensorycznymi jest jednak wciąż nieznana. Wiele dzieci i wielu dorosłych nadal żyje bez diagnozy.
– W działalności centrów handlowych ważne jest to, aby stale eliminować przeszkody, które różnym grupom mogą utrudniać zakupy, a tym samym tworzyć pozytywne doświadczenie zakupowe. To pole, na którym w ostatnich latach staramy się zmieniać coraz więcej, podążając za kierunkiem jaki wyznacza rynek, ale także szukając własnych rozwiązań – mówi Anna Brzozowska.
![CCC zostaje w trzech centrach handlowych z portfolio Greenman Poland Biuro prasowe](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_1462886161,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
CCC zostaje w trzech centrach handlowych z portfolio Greenman Poland
Guess w Elektrowni Powiśle z większym biurem
![Skyliner w 100% wynajęty](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_54203968,w_253,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Skyliner w 100% wynajęty
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Bankowość
![](https://www.newseria.pl/files/11111/677-bgk,w_274,_small.jpg)
Banki spółdzielcze z coraz większą rolą w finansowaniu rolników i firm. Nadmierne regulacje i niejednoznaczne przepisy ograniczają ich rozwój
Banki spółdzielcze odpowiadają w Polsce za ponad 60 proc. finansowania rolnictwa i niemal 20 proc. finansowania MŚP, a także obsługują 60 proc. jednostek samorządu terytorialnego. Ich rola w lokalnych społecznościach jest więc znacząca, bo są tam pierwszym wyborem dla rolników i mniejszych firm. Zmienność środowiska prawnego – zarówno nowe inicjatywy legislacyjne, jak i niepewność związana z interpretacją prawa – wpłynęła jednak na spadek przewidywalności warunków funkcjonowania banków. – Potrzebujemy deregulacji, zmniejszenia liczby przepisów, zwiększenia ich przejrzystości i jednoznaczności – podkreśla Krzysztof Karwowski, prezes zarządu Banku Spółdzielczego w Szczytnie.
Handel
E-konsumenci wybierają jak najszybsze i najprostsze opcje płatności online. Coraz bardziej interesują się płatnościami odroczonymi i ratalnymi
![](https://www.newseria.pl/files/11111/tpay-platnosci-foto,w_133,r_png,_small.png)
Szybkie płatności, a w szczególności Blik, to metody najchętniej wybierane przez klientów podczas zakupów internetowych. W ostatnim czasie rośnie jednak popularność płatności odroczonych oraz rozłożenia płatności na raty – twierdzą przedstawiciele e-commerce. Niezmiennie ktoś, kto chce osiągnąć sukces w handlu w sieci, musi oferować wszystkie możliwe metody płatności. Jeśli klient nie znajdzie na stronie swojej ulubionej, zwykle rezygnuje z zakupu.
Firma
Polscy producenci gier coraz mocniej obecni na zagranicznych rynkach. Wykorzystanie nowych technologii, w tym sztucznej inteligencji, może zwiększyć ich konkurencyjność
![](https://www.newseria.pl/files/11111/lichthund-gielda-foto,w_133,r_png,_small.png)
Jeszcze w tym roku rynek gier mobilnych w Polsce może przekroczyć wartość 142 mln dol., a do 2027 roku liczba użytkowników może sięgnąć 6,5 mln – wynika z danych portalu Statista. Również cała szeroko rozumiana branża gier wideo ma przed sobą dobre perspektywy, czemu sprzyjają zmiany technologiczne oraz pokoleniowe. Na tych trendach korzystają polskie firmy gamingowe i widzą w tym szanse na coraz mocniejszą ekspansję na zagranicznych rynkach. Studio Lichthund, które niedawno zadebiutowało na NewConnect, korzysta z narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w procesie tworzenia gier. W ciągu roku planuje wypuścić dwie nowe produkcje – Food Truck Empire i Bulldog.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.