Włókno-cement - co to jest i gdzie się go wykorzystuje?
BuzzAir
ul. Niekłańska 35/1
03-924 Warszawa
maurycy.nosowski|buzzair.pl| |maurycy.nosowski|buzzair.pl
+48 22 402 96 10
www.corepr.pl
Włókno-cement to materiał wykorzystywany głównie w pokryciach dachowych oraz elewacjach budynków. Jeszcze do niedawana uznawany był za materiał szkodliwy dla zdrowia i środowiska przez dodawany do niego azbest, dlatego też jego popularność na jakiś czas nieco zmalała. Sposób produkcji na przestrzeni lat uległ jednak zmianie - dziś włókno-cement to materiał ekologiczny, w pełni biodegradowalny oraz często wykorzystywany przy budowie domu przez architektów, specjalistów i klientów.
W latach 60-tych i 70-tych produkowano głównie pokryciowe płyty eternitowe, czyli azbestowo-cementowe. Co ciekawe, nazwa eternit (z łacińskiego aeternum – wieczność) miała charakter wyłącznie handlowy, z czasem jednak stała się nazwą potoczną, jak dziś np. adidasy. Została opatentowana w 1901 roku przez Austriaka Ludwiga Hatscheka, który był właścicielem fabryki azbestu. Był to co prawda materiał wytrzymały oraz odporny na warunki atmosferyczne, ale z uwagi na włókna azbestu, które mogą odkładać się w płucach – szkodliwy dla człowieka.
Obecnie, zgodnie z rozporządzeniem Ministerstwa Gospodarki, wszelkie pokrycia dachowe zawierające azbest muszą zostać wymienione do końca 2032 roku. Unia Europejska już w 2005 roku wprowadziła całkowity zakaz obrotu tego typu wyrobami. Dziś włókno-cement jest bezpiecznym i naturalnym produktem wykonanym z cementu, oraz rozproszonych włókien PVA mających wpływ na zbrojenie.
Dzięki zastosowaniu specjalnych włókien, produkty wykorzystujące ten materiał są wyjątkowo lekkie, a przy tym wytrzymałe i odporne na warunki atmosferyczne. Dzięki temu połączeniu inżynierowie, architekci i projektanci mogą na nowo zdefiniować podstawowe wymagania określające co można, a czego nie można zrobić w zakresie konstrukcji zewnętrznej – czy to pionowej, poziomej czy dachowej – mówi Marcin Pakuła, Technical Project Manager firmy Cembrit.
Główne właściwości włókno-cementu:
- całkowita odporność na temperatury poniżej 0oC, śnieg, zamarzanie, topnienie i deszcze – nawet te ulewne – jak również upały, wysoką wilgotność i bezpośrednie światło słoneczne
- wysoka wartość pH, która sprawia, że jest wyjątkowo odporny na glony i bakterie oraz porastanie mchem, grzybami itp. – nawet w warunkach i klimacie, gdzie często stanowi to problem
- potrafi pochłaniać i uwalniać wilgoć w nieograniczonej ilości cyklów, bez wpływu na trwałość i żywotność produktu
- nie przepuszcza wody – nie wymaga malowania, lakierowania ani nakładania powłok
- jest ognioodporny oraz tłumi hałas
Włókno-cement stał się atrakcyjnym materiałem do wykorzystania nie tylko przy budowie domów (dachy lub elewacje), ale także w formie pokryć dachowych w rolnictwie, na fermach, czy w stadninach koni oraz – co ciekawe – również przy modernizacji zabytkowych budynków.
Płyty faliste i płytki dachowe produkowane są dziś w wielu kształtach, profilach oraz formatach, a także w szerokiej gamie kolorystycznej. Dają wiele różnych opcji montażu i dopasowania ich do specyfiki danego obiektu, co oznacza brak ograniczeń podczas projektowania. Tym samym, doskonale sprawdzą się przy realizacji niebanalnych koncepcji, w skomplikowanych konstrukcjach dachowych i jako elementy wykończenia wnętrz.

Dlaczego doświadczeni inwestorzy wolą lokować kapitał w apartamenty premium, niż w nieruchomości z segmentu popularnego?

Rośnie przekonanie, że ceny nieruchomości mogą spadać. Przynajmniej te ofertowe

Cena i funkcjonalność - to decyduje o zakupie mikroapartamentów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
W 2025 roku Ryanair planuje przewieźć 18,3 mln pasażerów z Polski. Nasz kraj jest w czołówce najszybciej rosnących rynków irlandzkiej linii. Największych przyrostów liczby pasażerów Ryanair spodziewa się w Krakowie czy Katowicach. Jednocześnie linia wyklucza obecnie możliwość uruchomienia połączeń z lotniska w Radomiu. – Jeżeli chodzi o infrastrukturę w centralnej Polsce, to na tę chwilę jesteśmy zaspokojeni – mówi Michał Kaczmarzyk, prezes Buzz, Ryanair Group.
Transport
Europejska motoryzacja gotowa do pełnej elektryfikacji. Możliwe zmiany w unijnym prawie dotyczące zeroemisyjności

Mimo coraz częściej pojawiających się prognoz dotyczących częściowego odejścia Europy od elektromobilności Bruksela nadal pozostaje przy stanowisku, że po 2035 roku motoryzacyjny rynek pierwotny będą stanowiły wyłącznie samochody zeroemisyjne. – Nie będzie całkowitego odwrotu od elektromobilności w Unii Europejskiej. W grę wchodzi jedynie pewne poluzowanie norm i przepisów – uważa Adam Holewa, członek zarządu oraz dyrektor ds. motoryzacji w spółce Boryszew SA. Jego zdaniem przemysł motoryzacyjny na Starym Kontynencie jest gotowy do pełnej elektryfikacji.
Problemy społeczne
Na rynku nieruchomości rośnie popularność rewitalizacji. Odnowa dotyczy nie tylko zabytkowych budynków, ale też dawnych terenów poprzemysłowych

Rewitalizacja byłych terenów przemysłowych i budynków jest kluczowym aspektem zrównoważonego rozwoju miejskiego i szansą na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Jak podkreślają eksperci Deloitte’a, prawidłowo przeprowadzona rewitalizacja może pobudzić do życia dany obszar miasta i zwiększyć jego atrakcyjność inwestycyjną. Poprawi też jakość życia mieszkańców.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.