WXCA z I Nagrodą w konkursie na budynek Akademii Muzycznej w Poznaniu
OKK! PR
ul. Świętojesrska5/7
00-236 Warszawa
biuro|okkpr.pl| |biuro|okkpr.pl
882444811
www.okkpr.pl
11 lipca 2024 r. oficjalnie ogłoszono wyniki konkursu architektonicznego na nowy budynek Akademii Muzycznej im I.J. Paderewskiego w Poznaniu. Zorganizowany wspólnie z SARP konkurs zakłada realizację na poznańskim Łazarzu obiektu, który będzie służył celom kulturalnym, naukowym i dydaktycznym. I Nagrodę zdobyła renomowana pracownia WXCA. Architekci zaproponowali współczesną, rzeźbiarską bryłę, zachowując jednocześnie tradycyjny wyraz architektoniczny i nawiązując proporcjami do XIX-wiecznego kontekstu miejskiej zabudowy.
Zorganizowany przez Akademię Muzyczną im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu wraz ze Stowarzyszeniem Architektów Polskich konkurs architektoniczny zakłada realizację nowego obiektu przy zbiegu ulic Grunwaldzkiej oraz Matejki na poznańskim Łazarzu. Celem jest powstanie nowoczesnego ośrodka kulturalnego i edukacyjnego, który służyć będzie zarówno studentom, jak i mieszkańcom Poznania. Inwestycja obejmie więc nie tylko nowe przestrzenie na użytek akademicki, ale też centrum muzyczne o ponadlokalnym znaczeniu, z głównym punktem w postaci sali operowo-teatralnej. Obiekt będzie siedzibą Wydziału Lutnictwa Artystycznego, Pracowni Nowych Praktyk Muzycznych i Instytutu Wokalistyki, pomieści scenę teatralno-estradową, salę kameralną, salę ambisoniczną, studia nagrań, sale baletowe, aktorskie i wiele innych. I Nagrodę otrzymała uznana pracownia WXCA, która zaproponowała projekt ponadczasowego obiektu – harmonijnie wpisującego się w tradycyjną architekturę i urbanistykę Poznania, a jednocześnie odpowiadającego na współczesne potrzeby miasta.
Współczesny znak przestrzenny wśród tradycyjnej miejskiej zabudowy
Założeniem architektów i architektek WXCA było zaprojektowanie obiektu, którego forma stanowić będzie swojego rodzaju medium pomiędzy przeszłością Poznania, a jego teraźniejszością. Budynek kontynuuje pierzejowy układ ulic Grunwaldzkiej i Matejki, jednak rozbicie bryły na mniejsze bloki funkcjonalne o różnej wysokości nadaje całej kompozycji dynamiki. Szczeliny pomiędzy poszczególnymi blokami wchodzą w relację z przestrzenią zewnętrzną, zapraszając przechodniów do środka. Na styku z istniejącą tkanką miejską, u zbiegu ulic, zwarty układ brył stopniowo ustępuje miejsca bardziej swobodnej kompozycji, zacierającej granicę między wnętrzem i zewnętrzem, podkreślając jednocześnie charakter budynku użyteczności publicznej. Kompozycyjna dominanta zlokalizowana na skrzyżowaniu ulic jest przestrzennym znakiem, który zaznacza obecność instytucji w mieście. Kubatury poszczególnych bloków skalą odnoszą się do sąsiedniej, XIX-wiecznej zabudowy, a ich ogólny wyraz stonowany został poprzez prostotę zgeometryzowanych brył oraz rytmiczną artykulację fasady, nawiązującą do tradycyjnej formy miejskiej kamienicy.
Zespół WXCA zaproponował również nisze i otwarcia na różnych kondygnacjach, dzięki czemu Akademia otwiera się na otoczenie. W koncepcji pracowni zielony dach staje się kameralnym miejscem codziennych spotkań studentów i pracowników uczelni, oferując im przyjazną przestrzeń do odpoczynku. Przeszklone podcienia i zielony plac zachęcają do obserwowania codziennego życia placówki, a wieczorami do uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych dedykowanych mieszkańcom. Dzięki temu budynek w pełni nabiera charakteru obiektu publicznego i otwartego na miasto.
Forma obiektu jest wynikiem wewnętrznego układu funkcjonalnego budynku, w którym życie Akademii skupia się wokół centralnie zlokalizowanej sali operowo-teatralnej, spełniającej najwyższe nowoczesne standardy technologii scenicznych. Sala ta także łączy funkcję dydaktyczną i społeczną, stanowiąc serce całego budynku. Uwzględniając różnorodne potrzeby użytkowników, przestrzenie publiczne, edukacyjne i techniczne zostały starannie podzielone na strefy o zróżnicowanym dostępie, tak aby zapewnić ich niezależne funkcjonowanie.
Zespół autorski WXCA: Szczepan Wroński, Michał Lipiec, Maciej Wewiór, Jakub Hlebowicz, Jakub Matela, Małgorzata Bonowicz, Maja Przewoźnik, Aneta Szwejk, Jakub Kołomański, Maciej Sachse, Oliwia Pakuszewska
Akustyka, Technologia Sceniczna: Pracownia Akustyczna Piotr Kozłowski
Konstrukcja, Instalacje, Rozwiązania zrównoważone: ARUP
Wizualizacje: Piotr Banak
Cena i funkcjonalność - to decyduje o zakupie mikroapartamentów
Jak wygląda rynek najmu w Krakowie?
Deweloperzy nie nadążają za popytem
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.