Komunikaty PR

WXCA z I Nagrodą w konkursie na budynek Akademii Muzycznej w Poznaniu

2024-07-18  |  09:20
Biuro prasowe
Kontakt
Olga Kisiel-Konopka
OKK! PR

ul. Świętojesrska5/7
00-236 Warszawa
biuro|okkpr.pl| |biuro|okkpr.pl
882444811
www.okkpr.pl

11 lipca 2024 r. oficjalnie ogłoszono wyniki konkursu architektonicznego na nowy budynek Akademii Muzycznej im I.J. Paderewskiego w Poznaniu. Zorganizowany wspólnie z SARP konkurs zakłada realizację na poznańskim Łazarzu obiektu, który będzie służył celom kulturalnym, naukowym i dydaktycznym. I Nagrodę zdobyła renomowana pracownia WXCA. Architekci zaproponowali współczesną, rzeźbiarską bryłę, zachowując jednocześnie tradycyjny wyraz architektoniczny i nawiązując proporcjami do XIX-wiecznego kontekstu miejskiej zabudowy.

Zorganizowany przez Akademię Muzyczną im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu wraz ze Stowarzyszeniem Architektów Polskich konkurs architektoniczny zakłada realizację nowego obiektu przy zbiegu ulic Grunwaldzkiej oraz Matejki na poznańskim Łazarzu. Celem jest powstanie nowoczesnego ośrodka kulturalnego i edukacyjnego, który służyć będzie zarówno studentom, jak i mieszkańcom Poznania.  Inwestycja obejmie więc nie tylko nowe przestrzenie na użytek akademicki, ale też centrum muzyczne o ponadlokalnym znaczeniu, z głównym punktem w postaci sali operowo-teatralnej. Obiekt będzie siedzibą Wydziału Lutnictwa Artystycznego, Pracowni Nowych Praktyk Muzycznych i Instytutu Wokalistyki, pomieści scenę teatralno-estradową, salę kameralną, salę ambisoniczną, studia nagrań, sale baletowe, aktorskie i wiele innych. I Nagrodę otrzymała uznana pracownia WXCA, która zaproponowała projekt ponadczasowego obiektu – harmonijnie wpisującego się w tradycyjną architekturę i urbanistykę Poznania, a jednocześnie odpowiadającego na współczesne potrzeby miasta.

Współczesny znak przestrzenny wśród tradycyjnej miejskiej zabudowy

Założeniem architektów i architektek WXCA było zaprojektowanie obiektu, którego forma stanowić będzie swojego rodzaju medium pomiędzy przeszłością Poznania, a jego teraźniejszością. Budynek kontynuuje pierzejowy układ ulic Grunwaldzkiej i Matejki, jednak rozbicie bryły na mniejsze bloki funkcjonalne o różnej wysokości nadaje całej kompozycji dynamiki. Szczeliny pomiędzy poszczególnymi blokami wchodzą w relację z przestrzenią zewnętrzną, zapraszając przechodniów do środka. Na styku z istniejącą tkanką miejską, u zbiegu ulic, zwarty układ brył stopniowo ustępuje miejsca bardziej swobodnej kompozycji, zacierającej granicę między wnętrzem i zewnętrzem, podkreślając jednocześnie charakter budynku użyteczności publicznej. Kompozycyjna dominanta zlokalizowana na skrzyżowaniu ulic jest przestrzennym znakiem, który zaznacza obecność instytucji w mieście. Kubatury poszczególnych bloków skalą odnoszą się do sąsiedniej, XIX-wiecznej zabudowy, a ich ogólny wyraz stonowany został poprzez prostotę zgeometryzowanych brył oraz rytmiczną artykulację fasady, nawiązującą do tradycyjnej formy miejskiej kamienicy.

Zespół WXCA zaproponował również nisze i otwarcia  na różnych kondygnacjach, dzięki czemu Akademia otwiera się na otoczenie. W koncepcji pracowni zielony dach staje się kameralnym miejscem codziennych spotkań studentów i pracowników uczelni, oferując im przyjazną przestrzeń do odpoczynku. Przeszklone podcienia i zielony plac zachęcają do obserwowania codziennego życia placówki, a wieczorami do uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych dedykowanych mieszkańcom. Dzięki temu budynek w pełni nabiera charakteru obiektu publicznego i otwartego na miasto.

Forma obiektu jest wynikiem wewnętrznego układu funkcjonalnego budynku, w którym życie Akademii skupia się wokół centralnie zlokalizowanej sali operowo-teatralnej, spełniającej najwyższe nowoczesne standardy technologii scenicznych. Sala ta także łączy funkcję dydaktyczną i społeczną, stanowiąc serce całego budynku. Uwzględniając różnorodne potrzeby użytkowników, przestrzenie publiczne, edukacyjne i techniczne zostały starannie podzielone na strefy o zróżnicowanym dostępie, tak aby zapewnić ich niezależne funkcjonowanie.

Zespół autorski WXCA: Szczepan Wroński, Michał Lipiec, Maciej Wewiór, Jakub Hlebowicz, Jakub Matela, Małgorzata Bonowicz, Maja Przewoźnik, Aneta Szwejk, Jakub Kołomański, Maciej Sachse, Oliwia Pakuszewska

Akustyka, Technologia Sceniczna: Pracownia Akustyczna Piotr Kozłowski

Konstrukcja, Instalacje, Rozwiązania zrównoważone: ARUP

Wizualizacje: Piotr Banak

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: OKK! PR
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Nieruchomości Łotewski producent wysokiej jakości domów prefabrykowanych wchodzi na polski rynek Biuro prasowe
2025-07-23 | 13:10

Łotewski producent wysokiej jakości domów prefabrykowanych wchodzi na polski rynek

Łotewski producent wysokiej klasy domów prefabrykowanych MyCabin rozszerza sieć oddziałów i dostaw na Polskę. To odpowiedź na rosnący popyt mieszkaniowy w Europie.
Nieruchomości Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele?
2025-05-13 | 06:00

Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele?

Rynek nieruchomości w Polsce rządzi się swoimi prawami. Klient nierzadko poznaje ceny lokali dopiero wtedy, gdy zapyta o nie sprzedawcę. Najlepiej osobiście, podczas spotkania
Nieruchomości Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?
2025-04-29 | 18:00

Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?

Rynek nieruchomości przeszedł w ostatnich latach dużą metamorfozę. Coraz więcej osób, zamiast mieszkania w centrum dużego miasta, wybiera życie na przedmieściach.

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Konsument

Tylko 35 proc. Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ możliwe do osiągnięcia przed 2030 r. Potrzebna ściślejsza współpraca międzynarodowa

Jak wynika z raportu ONZ, choć w ciągu ostatniej dekady dzięki dążeniu do realizacji przyjętych celów udało się poprawić życie milionów ludzi na całym świecie, to jednak tempo zmian pozostaje zbyt wolne, by dało się je osiągnąć do 2030 roku. Postęp hamują przede wszystkim eskalacja konfliktów, zmiana klimatu, rosnące nierówności i niewystarczające finansowanie. Jak wynika ze sprawozdania Parlamentu Europejskiego, problemem jest także brak ścisłej współpracy międzynarodowej i sceptyczne podejście niektórych państw ONZ.

Przemysł spożywczy

UNICEF: Wszystkie dzieci poniżej piątego roku życia w Gazie cierpią z powodu niedożywienia. Sytuacja jest katastrofalna

Ataki Izraela na Strefę Gazy i jej izolacja doprowadziły do całkowitego załamania podstawowych usług i ograniczenia możliwości dostaw i dystrybucji pomocy humanitarnej – wskazuje UNICEF. W efekcie setki tysięcy Palestyńczyków są w sytuacji ciągłego zagrożenia życia i cierpią z powodu niedożywienia i głodu. Ta klęska dotyczy praktycznie wszystkich dzieci poniżej piątego roku życia. Konflikty są jednym z głównych przyczyn braku bezpieczeństwa żywnościowego, głodu i niedożywienia na świecie. Szczególnie dotyczy to Afryki i Azji Zachodniej.

Prawo

Branża ciepłownictwa czeka na unijną i krajową strategię transformacji. Liczy na większe fundusze i korzystne regulacje

Komisja Europejska zapowiedziała rozpoczęcie w I kwartale 2026 roku prac nad strategią dla ciepłownictwa i chłodnictwa. Nad tym strategicznym dokumentem w zakresie ciepłownictwa pracuje także polski rząd. Branża podkreśla, że obie te strategie będą miały kluczowe znaczenie dla trwającej transformacji w ciepłownictwie, czyli przyszłości ogromnych inwestycji, które czekają sektor do 2050 roku. Jednocześnie apeluje o większe wsparcie tego procesu ze środków publicznych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.