Wykańczanie wnętrz nie musi być drogie
ZDJĘCIA:
https://wetransfer.com/downloads/77e2f1bae9b791b7f465a5ac5d2d48ab20220623104810/a98f424616e6c12126e4aa1e154688dc20220623104834/b0bd06
W dobie wciąż rosnących cen materiałów wykończeniowych proces aranżacji i wyposażania inwestycji generuje sporo niewiadomych. Mowa tu zarówno o rynku komercyjnym, jak i mieszkaniowym. W tym wymagającym okresie doświadczeni wykonawcy czy architekci są parterami biznesowymi, na których warto postawić. Ich wiedza pomaga ułatwić cały proces i obniżyć jego koszty.
Mimo wymagającej sytuacji gospodarczej, którą obserwujemy od 2020 roku w naszym kraju, rynek nieruchomości nadal płynie na wysokiej fali. Nie można jednak nie zauważyć trudności, z którymi mierzyć się muszą obecni inwestorzy. Ich sprzymierzeńcami w walce z rosnącymi cenami usług i materiałów i trudnymi decyzjami dotyczącymi aranżacji stają się dziś – bardziej niż kiedykolwiek wcześniej – doświadczeni architekci i wykonawcy.
Nie jest tajemnicą, że architekci czy firmy wykonawcze projektów o dużej skali mogą korzystać ze znacznie korzystniejszych cen czy terminów wykonawstwa. Dzięki dobrej znajomości rynku wiedzą, gdzie składać zamówienia, uzyskując przy tym spore rabaty. Koordynacja całego procesu przez doświadczonego partnera zdejmuje z głowy inwestora szereg czynności i komplikacji.
Projektant, działając w imieniu inwestora, dokonuje rekonesansu rynku, przygotowuje listy zakupowe i dopasowuje je do budżetu określonego przez inwestora, proponując optymalne rozwiązania – mówi Aleksandra Jakóbiak, trójmiejska projektantka wnętrz. . Odpowiada również za stworzenie koncepcji wnętrz i ich funkcjonalność, co samo w sobie może wykluczyć zbędne wydatki i późniejsze rearanżacje. Współpraca z projektantem to również znacznie ułatwiony dostęp do bazy rzetelnych, sprawdzonych wykonawców, którzy dla nich mają znacznie szybsze terminy realizacji.
Przestrzenie biurowe
Likwidacja obostrzeń związanych z pandemią dla większości pracowników oznaczała koniec pracy zdalnej i powrót do biur, co znacznie poprawiło sytuację najmu powierzchni biurowych w całym kraju. Nie bez znaczenia jest również fakt, że wiele firm, które do niedawna działały na Ukrainie, przeniosło się do Polski z uwagi na sytuację wojenną. W efekcie, dodatkowo przyczyniły się one do zmniejszenia liczby dostępnych powierzchni biurowych, i nierzadko – ich architektonicznych rearanżacji, co dla inwestorów oznaczało dodatkowe koszty.
Najmniej kosztowne do wprowadzenia są zmiany na etapie projektowym. Rearanżacja już istniejącej przestrzeni biurowej przebiega zaś najsprawniej, kiedy możliwa jest współpraca właściciela, najemcy, projektanta i wykonawcy. Przemyślana koncepcja może przyczynić się do sporych oszczędności i uniknięcia nierozsądnych wydatków.
Jeżeli przyszły najemca ma własne oczekiwania wobec przestrzeni, a architekt wykona projekt bez znajomości budynku, to może wygenerować olbrzymie koszty – mówi Wojciech Witek, architekt, współzałożyciel pracowni Iliard Architecture & Interior Design. Nawet tak prozaiczne zmiany, jak przesunięcie ściany działowej, mogą doprowadzić do sytuacji, w której konieczne będzie np. przerobienie kanału wentylacyjnego. Są to kwestie, do których można się odpowiednio przygotować. Kiedy nasza pracownia ma do czynienia z przestrzenią już zaaranżowaną, najpierw inwentaryzujemy cały budynek, wykonujemy trójwymiarowe skany, żeby sprawdzić, którędy dokładnie przebiegają wszystkie instalacje. Ponadto, projektując nową przestrzeń, od razu współpracujemy z przyszłym wykonawcą. Wymiana informacji już na tym etapie pozwala zaoszczędzić sporo czasu, co skutkuje ograniczeniem kosztów.
Apartamenty premium
Decydując się na zakup nieruchomości ważne jest, aby wziąć pod uwagę kwestię dotyczącą finalnego funkcjonowania lokalu. Jeżeli decydujemy się na apartament przeznaczony na cele inwestycyjne, zastanówmy się nad sposobem jego późniejszego funkcjonowania na rynku najmu. Przykładowo, rynek najmu krótkoterminowego wiąże się z dużą eksploatacją lokalu, w związku z tym im wyższa będzie jakość wykorzystanych materiałów, tym dłuższy będzie czas pracy danej nieruchomości.
Szukajmy rozwiązań trwałych i wytrzymałych, które wcale nie muszą wiele kosztować, zwłaszcza jeżeli działamy w grupie – mówi Justyna Rachuba, manager sieci aparthoteli INA Management. Dołączenie do grupy apartamentów, które będą wykańczane przez jednego wykonawcę wiąże się nie tylko z oszczędnościami finansowymi, ale również z oszczędnością czasu. W takim modelu dużo łatwiej jest znaleźć zespół wykończeniowy czy, projektantów. Otrzymuje się również znacznie korzystniejsze ceny materiałów oraz optymalizuje koszty związane z logistyką wykończenia. W efekcie otrzymujemy niższą cenę wykończenia jednostki w porównaniu do działania „w pojedynkę”.
W ostatnich latach znacznie powiększył się również segment wynajmu apartamentów premium. Goście doceniają dodatkową przestrzeń, jaką otrzymują decydując się na apartament zamiast pokoju hotelowego. Należy pamiętać, że świadomość gości wynajmujących apartamenty rośnie. Chcą oni doświadczyć czegoś nowego, zainspirować się czy otoczyć komfortową przestrzenią. Samo słowo „apartament” kojarzy się przecież z czymś wyjątkowym, reprezentacyjnym.
Jeżeli nabywamy nieruchomość w inwestycji o charakterze premium jedyny słuszny kierunek to inwestowanie w materiały najwyższej jakości. Ważny jest całokształt inwestycji – jej design, charakter, ale również wyjątkowy guest experience – mówi Justyna Rachuba. Dopiero oferując kompleksową usługę premium goście są w stanie zapłacić za nią odpowiednią stawkę.
Materiały i wyposażenie
W świetle rosnących kosztów i znaczących wahań walutowych nie dziwi fakt, że inwestorzy, ograniczając koszty wyposażenia wnętrz, coraz częściej decydują się na współpracę z krajowymi architektami i dostawcami mebli. W ogromnej większości przypadków zagraniczni projektanci są dużo drożsi, a niesprzyjający kurs złotego dodatkowo pogłębia tę różnicę.
Podobną sytuację obserwujemy w przypadku mebli importowanych, gdzie na znaczącą podwyżkę ich cen bezpośrednio przełożył się koszt transportu. Współczesna troska o design, zwłaszcza najbardziej eksponowanych przestrzeni obiektów komercyjnych, opiera się więc o przemyślane rozwiązania kompromisowe, a nie jak dotychczas – hi-endowe, które generowały spore koszty.
W obecnych czasach rozsądne gospodarowanie budżetem jest kluczowe dla wyposażenia wnętrz i, co za tym idzie, komercyjnego sukcesu danego obiektu – mówi Daniel Ochońko, prezes zarządu Trust Us, firmy działającej w sektorze mebli kontraktowych. Mówiąc o oszczędności nigdy nie mam na myśli obniżenia jakości czy wytrzymałości. Materiały, które są trwałe, nie zawsze muszą być drogie. Przykładowo – jeżeli znajdziemy tańszy odpowiednik tkaniny obiciowej, to koszt jednego mebla zmniejszy się o kilka procent. Jeżeli mamy do czynienia z zamówieniem na kilkaset sztuk, finalny koszt będzie znacznie niższy. Chodzi więc przede wszystkim o optymalizację i znalezienie odpowiedniej alternatywy, bez zaburzania designu i architektury. Przemyślany dobór materiałów we współpracy z architektem i producentem już na wczesnym etapie pozwoli wygenerować spore oszczędności. Obecnie unikałbym surowców z długim terminem dostaw, ponieważ nie daje to możliwości zagwarantowania stałej ceny.

Łotewski producent wysokiej jakości domów prefabrykowanych wchodzi na polski rynek

Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele?

Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Tylko 35 proc. Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ możliwe do osiągnięcia przed 2030 r. Potrzebna ściślejsza współpraca międzynarodowa
Jak wynika z raportu ONZ, choć w ciągu ostatniej dekady dzięki dążeniu do realizacji przyjętych celów udało się poprawić życie milionów ludzi na całym świecie, to jednak tempo zmian pozostaje zbyt wolne, by dało się je osiągnąć do 2030 roku. Postęp hamują przede wszystkim eskalacja konfliktów, zmiana klimatu, rosnące nierówności i niewystarczające finansowanie. Jak wynika ze sprawozdania Parlamentu Europejskiego, problemem jest także brak ścisłej współpracy międzynarodowej i sceptyczne podejście niektórych państw ONZ.
Przemysł spożywczy
UNICEF: Wszystkie dzieci poniżej piątego roku życia w Gazie cierpią z powodu niedożywienia. Sytuacja jest katastrofalna

Ataki Izraela na Strefę Gazy i jej izolacja doprowadziły do całkowitego załamania podstawowych usług i ograniczenia możliwości dostaw i dystrybucji pomocy humanitarnej – wskazuje UNICEF. W efekcie setki tysięcy Palestyńczyków są w sytuacji ciągłego zagrożenia życia i cierpią z powodu niedożywienia i głodu. Ta klęska dotyczy praktycznie wszystkich dzieci poniżej piątego roku życia. Konflikty są jednym z głównych przyczyn braku bezpieczeństwa żywnościowego, głodu i niedożywienia na świecie. Szczególnie dotyczy to Afryki i Azji Zachodniej.
Prawo
Branża ciepłownictwa czeka na unijną i krajową strategię transformacji. Liczy na większe fundusze i korzystne regulacje

Komisja Europejska zapowiedziała rozpoczęcie w I kwartale 2026 roku prac nad strategią dla ciepłownictwa i chłodnictwa. Nad tym strategicznym dokumentem w zakresie ciepłownictwa pracuje także polski rząd. Branża podkreśla, że obie te strategie będą miały kluczowe znaczenie dla trwającej transformacji w ciepłownictwie, czyli przyszłości ogromnych inwestycji, które czekają sektor do 2050 roku. Jednocześnie apeluje o większe wsparcie tego procesu ze środków publicznych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.