Zrównoważona przyszłość wnętrz: nowe trendy i wybory ekologiczne
Garden of Words
ul. Hrubieszowska 6A
01-209 Warszawa
z.kalinowska|gardenofwords.pl| |z.kalinowska|gardenofwords.pl
533 336 540
https://gardenofwords.eu/
W świecie projektowania wnętrz rośnie świadomość ekologiczna, a zrównoważone podejście staje się coraz bardziej istotne również wśród producentów. Nowe regulacje prawne, ale przede wszystkim oczekiwania konsumentów, zmieniają krajobraz branży. Projektanci poszukują innowacyjnych rozwiązań i materiałów przyjaznych planecie. Jednym z nich są kompaktowe powierzchnie mineralne.
W ostatnich latach obserwuje się dynamiczny rozwój zrównoważonego projektowania, które stało się integralną częścią wielu dziedzin, w tym również architektury i designu. Zmiana klimatu, ograniczone zasoby naturalne i rosnąca świadomość społeczeństwa skłaniają projektantów do poszukiwania innowacyjnych rozwiązań mających jak najmniejszy wpływ na środowisko.
Kilka słów o przyszłości architektury wnętrz
Konsumenci są coraz bardziej świadomi wpływu swoich wyborów zakupowych na planetę. Szczególnie ci, którzy będą ją zamieszkiwać jeszcze przez wiele lat. W przypadku wykańczania i wystroju wnętrz, od lat można zaobserwować wzrost popularności zakupów z drugiej ręki. Na platformach sprzedażowych królują odnowione fotele Chierowskiego czy popularne kiedyś Liski i komody typu „jamnik”. Młodzi chętnie przejmują meble i dekoracje po swoich dziadkach i rodzicach. Podobnie sytuacja wygląda, jeśli chodzi o upcykling, czyli dawanie przedmiotom nowego życia. Na takie pozytywne postawy konsumenckie branża wnętrzarska nie może pozostać obojętna. Paulina Górska, ekoedukatorka, w taki sposób skomentowała rosnące oczekiwania młodszych pokoleń względem zrównoważonego podejścia marek:
Najmłodsze pokolenia wychowują się w czasach kryzysu klimatu, wyzwań środowiskowych, społecznych i social media. To musi mieć niebagatelny wpływ na to, jak postrzegają świat i swoją przyszłość. Jak pokazuje szereg raportów, generacja Z* czy, wchodzące niebawem w dorosłość, pokolenie Alfa** są również mocno wyczulone na greenwashing i oczekują od firm wzięcia odpowiedzialności za swoje działania i zmniejszenia negatywnego wpływu na środowisko oraz ograniczania wykorzystania zasobów do produkcji.
Jednocześnie, coraz większe znaczenie zyskują standardy i certyfikacje świadczące o wpływie wykorzystywanych materiałów na środowisko. Co więcej, w styczniu 2024 r. Parlament Europejski zatwierdził dyrektywę Green Claims w celu ustanowienia bardziej przejrzystych i wiarygodnych ram dla oświadczeń środowiskowych składanych przez przedsiębiorstwa. Firmy nie będą już mogły używać określeń typu „ekologiczny”, „bio”, „eko-friendly” bez poparcia tych informacji odpowiednimi certyfikatami.
Zrównoważone projektowanie staje się więc integralną wartością dla wielu profesji, inspirując do tworzenia rozwiązań sprzyjających harmonii między ludźmi a środowiskiem naturalnym. Branża wnętrzarska z jednej strony stara się nadążać za tymi potrzebami, z drugiej – to na jej barkach w dużej mierze spoczywa edukacja klientów. Odchodzi się od chwilowych trendów na rzecz projektowania ponadczasowego i wykorzystania trwałych, naturalnych materiałów takich jak drewno, wełna, naturalne filce, kamień, a także tych pochodzących z recyklingu. O przyszłości zrównoważonego projektowania w branży wnętrzarskiej mówi projektant Tomasz Pągowski, współzałożyciel Pągowski Studio i prowadzący programy o urządzaniu wnętrz:
Przede wszystkim, już teraz zmianie ulega postrzeganie trendów i ich rola w kształtowaniu naszej stylistycznej rzeczywistości. O ile architektura w swym głównym nurcie zorientowana była i jest na długowieczność, o tyle wnętrzarstwo chętnie poddaje się sezonowym modom i tymczasowość zdaje się być jej orężem, czemu radośnie przyklaskują producenci i projektanci. Dochodzimy jednak do granicy konsumpcjonizmu jaki rozwinął się po zakończeniu II wojny światowej, co udowadnia nam dzisiaj pokolenie Z. Dziś liczą się przede wszystkim produkty wytwarzane w sposób odpowiedzialny, co Zetki skrupulatnie sprawdzają i nie dają już przyzwolenia na greenwashing. Dlatego ważne są składowe nowych produktów, skąd pochodzą, jak i gdzie powstają, ile to wymagało energii oraz jaka historia i idea towarzyszyły ich powstaniu. Równie ważne jest wykorzystywanie posiadanych zasobów i tworzenie ciekawych, funkcjonalnych miksów starego z nowym. Pojęcie „zrównoważone projektowanie” powoli nabiera wiarygodności, stając się stylem życia, a nie tylko hasłem opisującym kolejną krótkotrwałą modę.
Kamień naturalny czy z recyklingu?
Wykorzystanie we wnętrzach naturalnych materiałów, np. kamienia, jest tylko jednym ze sposobów, aby ograniczyć wpływ na środowisko i zyskać jakościowe oraz trwałe wykończenie. Jednocześnie warto mieć na uwadze, że zasoby naturalne naszej planety nie są niewyczerpane. Powstawanie kamienia to proces, który wymaga setek tysięcy, a nawet milionów lat, w zależności od rodzaju i warunków geologicznych. Dlatego coraz więcej projektantów poszukuje alternatyw, które będą zachwycać w równym stopniu co kamień naturalny. Prekursorem oraz liderem oferującym (obok kamienia naturalnego) trwałe powierzchnie mineralne premium powstające w zrównoważony sposób oraz z wykorzystaniem materiałów z recyklingu jest firma Cosentino.
Dzięki autorskim, innowacyjnym technologiom, takim jak HybriQ+ stosowanej przy produkcji Silestone, marka jest w stanie oferować najbardziej zrównoważone i nowatorskie hybrydowe powierzchnie mineralne dostępne na rynku. Produkty Cosentino są wykonywane z od 5. do nawet 80% materiałów z recyklingu, takich jak szkło czy fragmenty luster, a do ich stworzenia wykorzystuje się 100% certyfikowanej energii odnawialnej oraz 99% wody pochodzącej z obiegu zamkniętego. Dodatkowo, firma podejmuje starania, aby odzyskiwać możliwie jak najwięcej odpadów, czyli niewykorzystanych przy produkcji surowców i stosować je ponownie w swoich produktach. Przykładowo, jedna z marek Cosentino - kultowy Dekton odzyskuje ponad 90% odpadów generowanych podczas produkcji. Co więcej powierzchnie Dekton są całkowicie neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla w całym cyklu życia.
O tym, czym różni się kamień naturalny od kompaktowych powierzchni mineralnych premium mówi Karolina Sieniawska, Koordynatorka ds. Marketingu Cosentino w Polsce
Kamień to materiał stworzony przez naturę, idealny w swej niedoskonałości. I z tej natury pochodzi jego unikalność – wzorów, przeżyleń, tekstur i barw. Niemniej, nowoczesne powierzchnie mineralne jak Dekton czy Silestone powstają, by stanowić alternatywę dla naturalnego kamienia – pod względem wizualnym i użytkowym. Dlatego wielkogabarytowe powierzchnie do wnętrz realnie odwzorowują wygląd marmurów, granitów, kwarcytów czy trawertynów, a dodatkowo zapewniają ponadprzeciętne właściwości funkcjonalne. Są odporne na plamy, zadrapania czy na działanie wilgoci, dzięki czemu są łatwiejsze w utrzymaniu od kamienia naturalnego. Dodatkowo są dostępne w różnych grubościach i formatach, co daje znacznie większe możliwości aranżacyjne – nie tylko na blatach, ale też np. okładzinach ścian, podłóg czy mebli, a nawet elewacjach.
W obliczu coraz bardziej wymagających oczekiwań społeczeństwa i świadomości ekologicznej, branża wnętrzarska musi dynamicznie reagować na zmieniające się potrzeby. Zrównoważone projektowanie staje się nie tylko koniecznością, lecz także szansą na tworzenie przestrzeni, które zachwycają swą estetyką i jednocześnie powstają z poszanowaniem środowiska naturalnego.
Już są widoczne efekty tych zmian - coraz więcej firm, takich jak Cosentino, podejmuje inicjatywy na rzecz zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialności społecznej. Dzięki innowacyjnym technologiom i świadomemu wykorzystaniu zasobów, marka tworzy produkty najwyższej jakości, które jednocześnie minimalizują negatywny wpływ na planetę.
Przyszłość projektowania wnętrz tkwi w równowadze między estetyką a zrównoważonym podejściem. To wyzwanie dla projektantów, producentów i konsumentów, ale także ogromna szansa na stworzenie lepszego, bardziej świadomego świata. Poprzez dążenie do harmonii między ludźmi a środowiskiem naturalnym, możemy przekształcić nasze przestrzenie życiowe w miejsca, które nie tylko inspirują, ale także szanują i chronią naszą planetę dla przyszłych pokoleń.
*pokolenie Z – osoby urodzone w latach 1996-2010.
**pokolenie Alfa – osoby urodzone w latach 2011-2024.
Cosentino to hiszpańska firma rodzinna o globalnym zasięgu produkująca i dystrybuująca zaawansowane technologicznie powierzchnie dla architektury i wzornictwa. Posiada trzy grupy produktów: powierzchnię mineralną Silestone®, ultrakompaktowy kamień Dekton® oraz kamień naturalny Sensa by Cosentino®.
W całym łańcuchu produkcyjnym Cosentino dba o wdrażanie procesów zmniejszających ślad węglowy, zużycie wody oraz wykorzystanie w produkcji materiałów z recyclingu. Firma została doceniona za swoją strategię przeciwdziałania zmianom klimatycznym i dekarbonizacji, poprzez wpisanie na listę Carbon Disclosure Project (CDP). Ultrakompakowy kamień Dekton jest produktem posiadającym certyfikat Carbon Neutral.
W Polsce Centra Cosentino znajdują się w trzech lokalizacjach: Warszawa (Parzniew), Poznań (Dąbrówka), Katowice (Mysłowice).

Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele?

Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?

Jak czytać rzuty mieszkań i uniknąć przykrych niespodzianek? AI ułatwia wybór
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ważą się losy nowej umowy między Unią Europejską a Ukrainą na temat zasad handlu. Obecne przepisy wygasają 5 czerwca
5 czerwca wygasa ATM, czyli wprowadzona przed trzema laty i potem z modyfikacjami przedłużana umowa między UE a Ukrainą, liberalizująca zasady wwozu ukraińskich towarów na teren Wspólnoty. Strona ukraińska chciałaby jej przedłużenia, na razie jednak Unia zgodziła się jedynie na przedłużenie bezcłowego przywozu żelaza i stali. Największe obawy, zwłaszcza w Polsce, budzi kwestia produktów rolnych. Zdaniem europosłanki Konfederacji Anny Bryłki należałoby wrócić do obowiązującej przed 2022 rokiem umowy stowarzyszeniowej DCFTA, ponieważ Ukraina może dziś eksportować swoje towary drogą morską poprzez porty na Morzu Czarnym, a dzięki darmowemu dostępowi do unijnego rynku bogacą się jedynie potentaci rolni.
Ochrona środowiska
Nowe technologie pomagają szybciej i dokładniej sortować odpady. Wciąż nie wszystkie da się jednak przetworzyć

Do 2030 roku 55 proc. odpadów opakowaniowych z tworzyw sztucznych powinno trafiać do przetworzenia. W ubiegłym roku było to ok. 27 proc. Nowe technologie w coraz większym stopniu ułatwiają sortowanie odpadów, ale nie pozwalają jeszcze na przetworzenie wszystkich ich rodzajów. To pierwsze wyzwanie związane z zamykaniem obiegu. Kolejnym jest zwiększanie zawartości materiałów pochodzących z recyklingu w produkowanych opakowaniach, czego wymagają unijne przepisy. Choć w tym obszarze widać w ostatnich latach znaczące postępy, nie brakuje wyzwań.
Handel
Rosyjskie surowce przestaną płynąć do UE. Spóźniony, ale ambitny i istotny plan ma być wdrożony do 2027 roku

– Kupowanie surowców energetycznych z Rosji jest jak kupowanie broni przeciwko Ukrainie – uważa europosłanka PO Mirosława Nykiel. Dlatego KE planuje do 2027 roku ograniczyć do zera import rosyjskich paliw. Joanna Scheuring-Wielgus ocenia, że taka decyzja powinna zapaść już dawno, ale lepiej późno niż wcale. Co więcej, państwa członkowskie powinny być w tych deklaracjach zjednoczone najbardziej, jak się da.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.