Zrównoważona przyszłość wnętrz: nowe trendy i wybory ekologiczne
Garden of Words
ul. Hrubieszowska 6A
01-209 Warszawa
z.kalinowska|gardenofwords.pl| |z.kalinowska|gardenofwords.pl
533 336 540
https://gardenofwords.eu/
W świecie projektowania wnętrz rośnie świadomość ekologiczna, a zrównoważone podejście staje się coraz bardziej istotne również wśród producentów. Nowe regulacje prawne, ale przede wszystkim oczekiwania konsumentów, zmieniają krajobraz branży. Projektanci poszukują innowacyjnych rozwiązań i materiałów przyjaznych planecie. Jednym z nich są kompaktowe powierzchnie mineralne.
W ostatnich latach obserwuje się dynamiczny rozwój zrównoważonego projektowania, które stało się integralną częścią wielu dziedzin, w tym również architektury i designu. Zmiana klimatu, ograniczone zasoby naturalne i rosnąca świadomość społeczeństwa skłaniają projektantów do poszukiwania innowacyjnych rozwiązań mających jak najmniejszy wpływ na środowisko.
Kilka słów o przyszłości architektury wnętrz
Konsumenci są coraz bardziej świadomi wpływu swoich wyborów zakupowych na planetę. Szczególnie ci, którzy będą ją zamieszkiwać jeszcze przez wiele lat. W przypadku wykańczania i wystroju wnętrz, od lat można zaobserwować wzrost popularności zakupów z drugiej ręki. Na platformach sprzedażowych królują odnowione fotele Chierowskiego czy popularne kiedyś Liski i komody typu „jamnik”. Młodzi chętnie przejmują meble i dekoracje po swoich dziadkach i rodzicach. Podobnie sytuacja wygląda, jeśli chodzi o upcykling, czyli dawanie przedmiotom nowego życia. Na takie pozytywne postawy konsumenckie branża wnętrzarska nie może pozostać obojętna. Paulina Górska, ekoedukatorka, w taki sposób skomentowała rosnące oczekiwania młodszych pokoleń względem zrównoważonego podejścia marek:
Najmłodsze pokolenia wychowują się w czasach kryzysu klimatu, wyzwań środowiskowych, społecznych i social media. To musi mieć niebagatelny wpływ na to, jak postrzegają świat i swoją przyszłość. Jak pokazuje szereg raportów, generacja Z* czy, wchodzące niebawem w dorosłość, pokolenie Alfa** są również mocno wyczulone na greenwashing i oczekują od firm wzięcia odpowiedzialności za swoje działania i zmniejszenia negatywnego wpływu na środowisko oraz ograniczania wykorzystania zasobów do produkcji.
Jednocześnie, coraz większe znaczenie zyskują standardy i certyfikacje świadczące o wpływie wykorzystywanych materiałów na środowisko. Co więcej, w styczniu 2024 r. Parlament Europejski zatwierdził dyrektywę Green Claims w celu ustanowienia bardziej przejrzystych i wiarygodnych ram dla oświadczeń środowiskowych składanych przez przedsiębiorstwa. Firmy nie będą już mogły używać określeń typu „ekologiczny”, „bio”, „eko-friendly” bez poparcia tych informacji odpowiednimi certyfikatami.
Zrównoważone projektowanie staje się więc integralną wartością dla wielu profesji, inspirując do tworzenia rozwiązań sprzyjających harmonii między ludźmi a środowiskiem naturalnym. Branża wnętrzarska z jednej strony stara się nadążać za tymi potrzebami, z drugiej – to na jej barkach w dużej mierze spoczywa edukacja klientów. Odchodzi się od chwilowych trendów na rzecz projektowania ponadczasowego i wykorzystania trwałych, naturalnych materiałów takich jak drewno, wełna, naturalne filce, kamień, a także tych pochodzących z recyklingu. O przyszłości zrównoważonego projektowania w branży wnętrzarskiej mówi projektant Tomasz Pągowski, współzałożyciel Pągowski Studio i prowadzący programy o urządzaniu wnętrz:
Przede wszystkim, już teraz zmianie ulega postrzeganie trendów i ich rola w kształtowaniu naszej stylistycznej rzeczywistości. O ile architektura w swym głównym nurcie zorientowana była i jest na długowieczność, o tyle wnętrzarstwo chętnie poddaje się sezonowym modom i tymczasowość zdaje się być jej orężem, czemu radośnie przyklaskują producenci i projektanci. Dochodzimy jednak do granicy konsumpcjonizmu jaki rozwinął się po zakończeniu II wojny światowej, co udowadnia nam dzisiaj pokolenie Z. Dziś liczą się przede wszystkim produkty wytwarzane w sposób odpowiedzialny, co Zetki skrupulatnie sprawdzają i nie dają już przyzwolenia na greenwashing. Dlatego ważne są składowe nowych produktów, skąd pochodzą, jak i gdzie powstają, ile to wymagało energii oraz jaka historia i idea towarzyszyły ich powstaniu. Równie ważne jest wykorzystywanie posiadanych zasobów i tworzenie ciekawych, funkcjonalnych miksów starego z nowym. Pojęcie „zrównoważone projektowanie” powoli nabiera wiarygodności, stając się stylem życia, a nie tylko hasłem opisującym kolejną krótkotrwałą modę.
Kamień naturalny czy z recyklingu?
Wykorzystanie we wnętrzach naturalnych materiałów, np. kamienia, jest tylko jednym ze sposobów, aby ograniczyć wpływ na środowisko i zyskać jakościowe oraz trwałe wykończenie. Jednocześnie warto mieć na uwadze, że zasoby naturalne naszej planety nie są niewyczerpane. Powstawanie kamienia to proces, który wymaga setek tysięcy, a nawet milionów lat, w zależności od rodzaju i warunków geologicznych. Dlatego coraz więcej projektantów poszukuje alternatyw, które będą zachwycać w równym stopniu co kamień naturalny. Prekursorem oraz liderem oferującym (obok kamienia naturalnego) trwałe powierzchnie mineralne premium powstające w zrównoważony sposób oraz z wykorzystaniem materiałów z recyklingu jest firma Cosentino.
Dzięki autorskim, innowacyjnym technologiom, takim jak HybriQ+ stosowanej przy produkcji Silestone, marka jest w stanie oferować najbardziej zrównoważone i nowatorskie hybrydowe powierzchnie mineralne dostępne na rynku. Produkty Cosentino są wykonywane z od 5. do nawet 80% materiałów z recyklingu, takich jak szkło czy fragmenty luster, a do ich stworzenia wykorzystuje się 100% certyfikowanej energii odnawialnej oraz 99% wody pochodzącej z obiegu zamkniętego. Dodatkowo, firma podejmuje starania, aby odzyskiwać możliwie jak najwięcej odpadów, czyli niewykorzystanych przy produkcji surowców i stosować je ponownie w swoich produktach. Przykładowo, jedna z marek Cosentino - kultowy Dekton odzyskuje ponad 90% odpadów generowanych podczas produkcji. Co więcej powierzchnie Dekton są całkowicie neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla w całym cyklu życia.
O tym, czym różni się kamień naturalny od kompaktowych powierzchni mineralnych premium mówi Karolina Sieniawska, Koordynatorka ds. Marketingu Cosentino w Polsce
Kamień to materiał stworzony przez naturę, idealny w swej niedoskonałości. I z tej natury pochodzi jego unikalność – wzorów, przeżyleń, tekstur i barw. Niemniej, nowoczesne powierzchnie mineralne jak Dekton czy Silestone powstają, by stanowić alternatywę dla naturalnego kamienia – pod względem wizualnym i użytkowym. Dlatego wielkogabarytowe powierzchnie do wnętrz realnie odwzorowują wygląd marmurów, granitów, kwarcytów czy trawertynów, a dodatkowo zapewniają ponadprzeciętne właściwości funkcjonalne. Są odporne na plamy, zadrapania czy na działanie wilgoci, dzięki czemu są łatwiejsze w utrzymaniu od kamienia naturalnego. Dodatkowo są dostępne w różnych grubościach i formatach, co daje znacznie większe możliwości aranżacyjne – nie tylko na blatach, ale też np. okładzinach ścian, podłóg czy mebli, a nawet elewacjach.
W obliczu coraz bardziej wymagających oczekiwań społeczeństwa i świadomości ekologicznej, branża wnętrzarska musi dynamicznie reagować na zmieniające się potrzeby. Zrównoważone projektowanie staje się nie tylko koniecznością, lecz także szansą na tworzenie przestrzeni, które zachwycają swą estetyką i jednocześnie powstają z poszanowaniem środowiska naturalnego.
Już są widoczne efekty tych zmian - coraz więcej firm, takich jak Cosentino, podejmuje inicjatywy na rzecz zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialności społecznej. Dzięki innowacyjnym technologiom i świadomemu wykorzystaniu zasobów, marka tworzy produkty najwyższej jakości, które jednocześnie minimalizują negatywny wpływ na planetę.
Przyszłość projektowania wnętrz tkwi w równowadze między estetyką a zrównoważonym podejściem. To wyzwanie dla projektantów, producentów i konsumentów, ale także ogromna szansa na stworzenie lepszego, bardziej świadomego świata. Poprzez dążenie do harmonii między ludźmi a środowiskiem naturalnym, możemy przekształcić nasze przestrzenie życiowe w miejsca, które nie tylko inspirują, ale także szanują i chronią naszą planetę dla przyszłych pokoleń.
*pokolenie Z – osoby urodzone w latach 1996-2010.
**pokolenie Alfa – osoby urodzone w latach 2011-2024.
Cosentino to hiszpańska firma rodzinna o globalnym zasięgu produkująca i dystrybuująca zaawansowane technologicznie powierzchnie dla architektury i wzornictwa. Posiada trzy grupy produktów: powierzchnię mineralną Silestone®, ultrakompaktowy kamień Dekton® oraz kamień naturalny Sensa by Cosentino®.
W całym łańcuchu produkcyjnym Cosentino dba o wdrażanie procesów zmniejszających ślad węglowy, zużycie wody oraz wykorzystanie w produkcji materiałów z recyclingu. Firma została doceniona za swoją strategię przeciwdziałania zmianom klimatycznym i dekarbonizacji, poprzez wpisanie na listę Carbon Disclosure Project (CDP). Ultrakompakowy kamień Dekton jest produktem posiadającym certyfikat Carbon Neutral.
W Polsce Centra Cosentino znajdują się w trzech lokalizacjach: Warszawa (Parzniew), Poznań (Dąbrówka), Katowice (Mysłowice).
Cena i funkcjonalność - to decyduje o zakupie mikroapartamentów
Jak wygląda rynek najmu w Krakowie?
Deweloperzy nie nadążają za popytem
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.