Komunikaty PR

Zrównoważona przyszłość wnętrz: nowe trendy i wybory ekologiczne

2024-03-25  |  09:00
Biuro prasowe
Kontakt
Zuzanna Kalinowska
Garden of Words

ul. Hrubieszowska 6A
01-209 Warszawa
z.kalinowska|gardenofwords.pl| |z.kalinowska|gardenofwords.pl
533 336 540
https://gardenofwords.eu/

W świecie projektowania wnętrz rośnie świadomość ekologiczna, a zrównoważone podejście staje się coraz bardziej istotne również wśród producentów. Nowe regulacje prawne, ale przede wszystkim oczekiwania konsumentów, zmieniają krajobraz branży. Projektanci poszukują innowacyjnych rozwiązań i materiałów przyjaznych planecie. Jednym z nich są kompaktowe powierzchnie mineralne.

W ostatnich latach obserwuje się dynamiczny rozwój zrównoważonego projektowania, które stało się integralną częścią wielu dziedzin, w tym również architektury i designu. Zmiana klimatu, ograniczone zasoby naturalne i rosnąca świadomość społeczeństwa skłaniają projektantów do poszukiwania innowacyjnych rozwiązań mających jak najmniejszy wpływ na środowisko.

Kilka słów o przyszłości architektury wnętrz

Konsumenci są coraz bardziej świadomi wpływu swoich wyborów zakupowych na planetę. Szczególnie ci, którzy będą ją zamieszkiwać jeszcze przez wiele lat. W przypadku wykańczania i wystroju wnętrz, od lat można zaobserwować wzrost popularności zakupów z drugiej ręki. Na platformach sprzedażowych królują odnowione fotele Chierowskiego czy popularne kiedyś Liski i komody typu „jamnik”. Młodzi chętnie przejmują meble i dekoracje po swoich dziadkach i rodzicach. Podobnie sytuacja wygląda, jeśli chodzi o upcykling, czyli dawanie przedmiotom nowego życia. Na takie pozytywne postawy konsumenckie branża wnętrzarska nie może pozostać obojętna. Paulina Górska, ekoedukatorka, w taki sposób skomentowała rosnące oczekiwania młodszych pokoleń względem zrównoważonego podejścia marek:

Najmłodsze pokolenia wychowują się w czasach kryzysu klimatu, wyzwań środowiskowych, społecznych i social media. To musi mieć niebagatelny wpływ na to, jak postrzegają świat i swoją przyszłość. Jak pokazuje szereg raportów, generacja Z* czy, wchodzące niebawem w dorosłość, pokolenie Alfa** są również mocno wyczulone na greenwashing i oczekują od firm wzięcia odpowiedzialności za swoje działania i zmniejszenia negatywnego wpływu na środowisko oraz ograniczania wykorzystania zasobów do produkcji.

Jednocześnie, coraz większe znaczenie zyskują standardy i certyfikacje świadczące o wpływie wykorzystywanych materiałów na środowisko. Co więcej, w styczniu 2024 r. Parlament Europejski zatwierdził dyrektywę Green Claims w celu ustanowienia bardziej przejrzystych i wiarygodnych ram dla oświadczeń środowiskowych składanych przez przedsiębiorstwa. Firmy nie będą już mogły używać określeń typu „ekologiczny”, „bio”, „eko-friendly” bez poparcia tych informacji odpowiednimi certyfikatami.

Zrównoważone projektowanie staje się więc integralną wartością dla wielu profesji, inspirując do tworzenia rozwiązań sprzyjających harmonii między ludźmi a środowiskiem naturalnym. Branża wnętrzarska z jednej strony stara się nadążać za tymi potrzebami, z drugiej – to na jej barkach w dużej mierze spoczywa edukacja klientów. Odchodzi się od chwilowych trendów na rzecz projektowania ponadczasowego i wykorzystania trwałych, naturalnych materiałów takich jak drewno, wełna, naturalne filce, kamień, a także tych pochodzących z recyklingu. O przyszłości zrównoważonego projektowania w branży wnętrzarskiej mówi projektant Tomasz Pągowski, współzałożyciel Pągowski Studio i prowadzący programy o urządzaniu wnętrz:

Przede wszystkim, już teraz zmianie ulega postrzeganie trendów i ich rola w kształtowaniu naszej stylistycznej rzeczywistości. O ile architektura w swym głównym nurcie zorientowana była i jest na długowieczność, o tyle wnętrzarstwo chętnie poddaje się sezonowym modom i tymczasowość zdaje się być jej orężem, czemu radośnie przyklaskują producenci i projektanci. Dochodzimy jednak do granicy konsumpcjonizmu jaki rozwinął się po zakończeniu II wojny światowej, co udowadnia nam dzisiaj pokolenie Z. Dziś liczą się przede wszystkim produkty wytwarzane w sposób odpowiedzialny, co Zetki skrupulatnie sprawdzają i nie dają już przyzwolenia na greenwashing. Dlatego ważne są składowe nowych produktów, skąd pochodzą, jak i gdzie powstają, ile to wymagało energii oraz jaka historia i idea towarzyszyły ich powstaniu. Równie ważne jest wykorzystywanie posiadanych zasobów i tworzenie ciekawych, funkcjonalnych miksów starego z nowym. Pojęcie „zrównoważone projektowanie” powoli nabiera wiarygodności, stając się stylem życia, a nie tylko hasłem opisującym kolejną krótkotrwałą modę.

Kamień naturalny czy z recyklingu?

Wykorzystanie we wnętrzach naturalnych materiałów, np. kamienia, jest tylko jednym ze sposobów, aby ograniczyć wpływ na środowisko i zyskać jakościowe oraz trwałe wykończenie. Jednocześnie warto mieć na uwadze, że zasoby naturalne naszej planety nie są niewyczerpane. Powstawanie kamienia to proces, który wymaga setek tysięcy, a nawet milionów lat, w zależności od rodzaju i warunków geologicznych. Dlatego coraz więcej projektantów poszukuje alternatyw, które będą zachwycać w równym stopniu co kamień naturalny. Prekursorem oraz liderem oferującym (obok kamienia naturalnego) trwałe powierzchnie mineralne premium powstające w zrównoważony sposób oraz z wykorzystaniem materiałów z recyklingu jest firma Cosentino.

Dzięki autorskim, innowacyjnym technologiom, takim jak HybriQ+ stosowanej przy produkcji Silestone, marka jest w stanie oferować najbardziej zrównoważone i nowatorskie hybrydowe powierzchnie mineralne dostępne na rynku. Produkty Cosentino są wykonywane z od 5. do nawet 80% materiałów z recyklingu, takich jak szkło czy fragmenty luster, a do ich stworzenia wykorzystuje się 100% certyfikowanej energii odnawialnej oraz 99% wody pochodzącej z obiegu zamkniętego. Dodatkowo, firma podejmuje starania, aby odzyskiwać możliwie jak najwięcej odpadów, czyli niewykorzystanych przy produkcji surowców i stosować je ponownie w swoich produktach. Przykładowo, jedna z marek Cosentino - kultowy Dekton odzyskuje ponad 90% odpadów generowanych podczas produkcji. Co więcej powierzchnie Dekton są całkowicie neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla w całym cyklu życia.

O tym, czym różni się kamień naturalny od kompaktowych powierzchni mineralnych premium mówi Karolina Sieniawska, Koordynatorka ds. Marketingu Cosentino w Polsce

Kamień to materiał stworzony przez naturę, idealny w swej niedoskonałości. I z tej natury pochodzi jego unikalność – wzorów, przeżyleń, tekstur i barw. Niemniej, nowoczesne powierzchnie mineralne jak Dekton czy Silestone powstają, by stanowić alternatywę dla naturalnego kamienia – pod względem wizualnym i użytkowym. Dlatego wielkogabarytowe powierzchnie do wnętrz realnie odwzorowują wygląd marmurów, granitów, kwarcytów czy trawertynów, a dodatkowo zapewniają ponadprzeciętne właściwości funkcjonalne. Są odporne na plamy, zadrapania czy na działanie wilgoci, dzięki czemu są łatwiejsze w utrzymaniu od kamienia naturalnego. Dodatkowo są dostępne w różnych grubościach i formatach, co daje znacznie większe możliwości aranżacyjne – nie tylko na blatach, ale też np. okładzinach ścian, podłóg czy mebli, a nawet elewacjach.

W obliczu coraz bardziej wymagających oczekiwań społeczeństwa i świadomości ekologicznej, branża wnętrzarska musi dynamicznie reagować na zmieniające się potrzeby. Zrównoważone projektowanie staje się nie tylko koniecznością, lecz także szansą na tworzenie przestrzeni, które zachwycają swą estetyką i jednocześnie powstają z poszanowaniem środowiska naturalnego.

Już są widoczne efekty tych zmian - coraz więcej firm, takich jak Cosentino, podejmuje inicjatywy na rzecz zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialności społecznej. Dzięki innowacyjnym technologiom i świadomemu wykorzystaniu zasobów, marka tworzy produkty najwyższej jakości, które jednocześnie minimalizują negatywny wpływ na planetę.

Przyszłość projektowania wnętrz tkwi w równowadze między estetyką a zrównoważonym podejściem. To wyzwanie dla projektantów, producentów i konsumentów, ale także ogromna szansa na stworzenie lepszego, bardziej świadomego świata. Poprzez dążenie do harmonii między ludźmi a środowiskiem naturalnym, możemy przekształcić nasze przestrzenie życiowe w miejsca, które nie tylko inspirują, ale także szanują i chronią naszą planetę dla przyszłych pokoleń.

*pokolenie Z – osoby urodzone w latach 1996-2010.

**pokolenie Alfa – osoby urodzone w latach 2011-2024.

 

Cosentino to hiszpańska firma rodzinna o globalnym zasięgu produkująca i dystrybuująca zaawansowane technologicznie powierzchnie dla architektury i wzornictwa. Posiada trzy grupy produktów: powierzchnię mineralną Silestone®, ultrakompaktowy kamień Dekton® oraz kamień naturalny Sensa by Cosentino®.

W całym łańcuchu produkcyjnym Cosentino dba o wdrażanie procesów zmniejszających ślad węglowy, zużycie wody oraz wykorzystanie w produkcji materiałów z recyclingu. Firma została doceniona za swoją strategię przeciwdziałania zmianom klimatycznym i dekarbonizacji, poprzez wpisanie na listę Carbon Disclosure Project (CDP). Ultrakompakowy kamień Dekton jest produktem posiadającym certyfikat Carbon Neutral.

W Polsce Centra Cosentino znajdują się w trzech lokalizacjach: Warszawa (Parzniew), Poznań (Dąbrówka), Katowice (Mysłowice).

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Garden of Words
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Nieruchomości Zespołowe wyzwanie OKAM - 20 tys. kilometrów na 20-lecie firmy Biuro prasowe
2024-07-22 | 15:00

Zespołowe wyzwanie OKAM - 20 tys. kilometrów na 20-lecie firmy

Z okazji 20-lecia, przypadającego na 2024 rok, OKAM zorganizował sportowe wyzwanie, połączone z działaniami CSR. Przez cztery letnie miesiące pracownicy OKAM dążą do zdobycia 20 tys.
Nieruchomości Katastrofa budowlana, nieszczęśliwy wypadek i co dalej?
2024-07-22 | 01:00

Katastrofa budowlana, nieszczęśliwy wypadek i co dalej?

Katastrofy budowlane i nieszczęśliwe wypadki, takie jak pożary, wybuch gazu czy te wynikające z błędów ludzkich, stanowią poważne wyzwania dla bezpieczeństwa
Nieruchomości Warszawa okiem dewelopera – dlaczego warto tam kupić mieszkanie
2024-07-22 | 01:00

Warszawa okiem dewelopera – dlaczego warto tam kupić mieszkanie

Ludność Warszawy sukcesywnie wzrasta. Według danych GUS w 2015 r. w stolicy mieszkało ok. 1,63 mln osób, w 2020 r. było ich już ok. 1,79 mln, a w 2023 r. –

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Polska wciąż bez strategii transformacji energetyczno-klimatycznej. Zaktualizowanie dokumentów mogłoby przyspieszyć i uporządkować ten proces

Prace nad nowym Krajowym planem w dziedzinie energii i klimatu powinny, zgodnie z unijnymi zobowiązaniami, zakończyć się w czerwcu br., ale do tej pory nie trafił on do konsultacji społecznych. Trzydzieści organizacji branżowych i społecznych zaapelowało do Ministerstwa Klimatu i Środowiska o przyspieszenie prac nad dokumentem i jego rzetelne konsultacje. Jak podkreśliły, nie powinien on być rozpatrywany tylko jako obowiązek do wypełnienia, lecz również jako szansa na przyspieszenie i uporządkowanie procesu transformacji energetyczno-klimatycznej w kraju. Polska pozostaje jedynym państwem w UE, który nie przedstawił długoterminowej strategii określającej nasz wkład w osiągnięcie neutralności klimatycznej UE do 2050 roku.

Bankowość

Firmy mogą się już ubiegać o fundusze z nowej perspektywy. Opcji finansowania jest wiele, ale nie wszystkie przedsiębiorstwa o tym wiedzą

Dla polskich firm środki UE są jedną z najchętniej wykorzystywanych form finansowania inwestycji i projektów rozwojowych. W bieżącej perspektywie finansowej na lata 2021–2027 Polska pozostanie jednym z największych beneficjentów funduszy z polityki spójności – otrzyma łącznie ok. 170 mld euro, z których duża część trafi właśnie do krajowych przedsiębiorstw. Na to nakładają się również środki z KPO i programów ramowych zarządzanych przez Komisję Europejską. Możliwości finansowania jest wiele, ale nie wszystkie firmy wiedzą, gdzie i jak ich szukać. Tutaj eksperci widzą zadanie dla banków.

Ochrona środowiska

Biznes chętnie inwestuje w OZE. Fotowoltaika na własnym gruncie najchętniej wybieranym rozwiązaniem

Możliwości związanych z inwestowaniem w zieloną energię jest bardzo dużo, jednak to fotowoltaika na własnych gruntach jest najchętniej wybieranym przez biznes rozwiązaniem OZE. Specjaliści zwracają uwagę, że wydłużył się okres zwrotu z takiej inwestycji, mimo tego nadal jest atrakcyjny, szczególnie w modelu PV-as-a-service. Dlatego też firm inwestujących w produkcję energii ze słońca może wciąż przybywać.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.