Nowa era w edukacji – biblioteka modeli 3D w Twojej szkole
Bardziej aktywny udział w procesie edukacyjnym, kształtowanie kompetencji technicznych czy zdobywanie doświadczenia w pracy z różnorodnymi narzędziami – to tylko niektóre z niewątpliwych zalet druku 3D. Szansą na regularne wykorzystywanie tego rozwiązania w placówkach jest otwarcie bibliotek modeli 3D. Jak to zrobić?
Wydruki z drukarek 3D pomagają zwizualizować zagadnienia omawiane na lekcjach, a przy tym aktywizują zmysł dotyku i procesy poznawcze uczniów. Samo posiadanie w placówce takiego sprzętu to jednak, zarówno dla uczniów, jak i dla nauczycieli, dopiero początek przygody z technologią. Milowym krokiem ku nowoczesnej i efektywnej edukacji może okazać się stworzenie przestrzeni poświęconej wydrukom 3D, tj. biblioteki modeli 3D.
Czym jest biblioteka wydruków 3D?
To wyodrębniona w szkole strefa, w której znajdzie się – dostępny do wypożyczenia – zbiór przydatnych podczas lekcji wydruków 3D. To jednak nie tylko fizyczne miejsce, lecz cała idea popularyzacji wykorzystania nowych technologii w edukacji.
- Niektóre z teorii i koncepcji, jakie uczniowie poznają na lekcjach, są wyjątkowo trudne do zrozumienia przy ograniczonych możliwościach zobrazowania poszczególnych zjawisk czy zagadnień. Odpowiedzią na ten problem może być druk 3D, bo właśnie on ożywia to, co dotychczas dla uczniów było jedynie wykresem lub grafiką w podręczniku – podkreśla Karol Górnowicz, CEO firmy Skriware, która dostarczyła drukarki 3D już do ponad 2 tys. polskich szkół. – Idąc krok dalej, szkoły mogą stworzyć miejsca, które będą „agregowały” wydruki 3D, czyli biblioteki modeli 3D. Ich zadaniem jest umożliwienie wypożyczenia konkretnego wydruku, który zostanie wykorzystany podczas zajęć. Ogromnym plusem będzie, gdy przestrzeń ta zachęci uczniów do dodatkowej aktywności - np. pozalekcyjnych spotkań w ramach grup zainteresowań – dodaje Karol Górnowicz.
- Dostęp do takich technologii jak druk 3D otwiera zupełnie nowe możliwości w edukacji. Jeśli posiadamy w szkole sprzęt to warto zadbać o to, aby był on dostępny dla jak największej liczby osób, a wykonywane z jego pomocą wydruki służyły wszystkim uczniom i nauczycielom. Dzięki stworzeniu przestrzeni Biblioteki wydruków 3D w szkole, zwiększamy szanse na jak najczęstsze wykorzystanie sprzętu i modeli 3D – uzupełnia Agnieszka Halicka, Nauczyciel w Szkole Podstawowej Integracyjnej nr 5 w Konstancinie-Jeziornie.
Od planu do realizacji – to proste!
Jak zorganizować takie miejsce w placówce? Na początek należy pomyśleć o kilku kluczowych kwestiach, tj. opiekunie-mentorze biblioteki, wyznaczeniu miejsca w szkole i sposobie organizacji takiej przestrzeni oraz modelach, które mają się tam znaleźć.
Opiekun-mentor to osoba, która będzie nie tylko sprawować nadzór nad biblioteką, ale również aktywnie uczestniczyć w procesie jej powstawania. Do jej zadań może należeć m.in. aranżacja przestrzeni, wybór pierwszych modeli 3D, wydrukowanie lub zlecenie wydruku modeli, bieżące wypożyczanie modeli i czuwanie nad porządkiem organizacyjnym czy też zbieranie potrzeb w zakresie kolejnych modeli. Rolą opiekuna-mentora może być też edukowanie w zakresie technologii druku 3D, jej wykorzystania w edukacji oraz samego procesu drukowania.
- Taka biblioteka to dobre rozwiązanie nie tylko w przypadku potrzeby przygotowania się uczniów do lekcji, tj. przyjrzeniu się modelom oraz eksperymentom. Stworzenie takiego miejsca może być również doskonałą okazją do organizacji szkolnych i międzyszkolnych konkursów projektowania modeli 3D, kół zainteresowań skupiającego się na tematyce druku 3D czy warsztatów z modelowania 3D oraz obsługi drukarki 3D – mówi Karol Górnowicz.
Wiele przykładowych ćwiczeń, gotowych scenariuszy lekcji i pomysłów na ciekawe aktywności
z wykorzystaniem modeli 3D, można znaleźć na Skriware Academy, czyli platformie online wspomagającej nauczycieli w codziennym korzystaniu z laboratoriów edukacyjnych SkriLab,
w zakładce „Ćwiczenia”. To nowy format adresowany zarówno do nauczycieli stawiających pierwsze kroki w świecie nowych technologii, jak i tych, którzy – ze względu na ograniczony czas – potrzebują dla swoich uczniów aktywności krótszych niż standardowe lekcje.
Więcej informacji o tym, jak szkoły mogą zmaksymalizować wykorzystanie drukarek 3D i jak założyć bibliotekę modeli 3D, można znaleźć w darmowym e-booku stworzonym przez Skriware we współpracy z Agnieszką Halicką, do pobrania tutaj:
https://landings.skriware.com/pl/bibliotekawydrukow3d

Kwalifikacja Profesjonalna CGMA zostaje zaktualizowana w odpowiedzi na rosnące wymagania nowoczesnych finansów

Fundusz Amazon: Milion złotych na wsparcie edukacji Polaków

Nie zgadzasz się z wynikiem maturalnym z biologii lub chemii? Dawid Uczy pomoże Ci się odwołać!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

UE zmienia podejście do transformacji energetycznej i łączy ją z konkurencyjnością. To zasługa polskiej prezydencji
Transformacja w kierunku gospodarki neutralnej klimatycznie może być silnikiem wzrostu gospodarczego. Dzięki rozmowom prowadzonym podczas polskiej prezydencji, żeby nie traktować transformacji energetycznej w oderwaniu od kwestii konkurencyjności, Komisja Europejska przedstawiła Kompas Konkurencyjności czy inicjatywę Clean Industrial Deal. Oba te dokumenty proponują konkretne rozwiązania, jak łączyć te dwa procesy. Kluczowe, co szczególnie podkreśla biznes, jest obniżenie cen energii.
Polityka
Wciąż dużo do poprawy w zakresie zwalczania nadużyć finansowych w UE. Chodzi m.in. o korupcję urzędników

Skala nadużyć finansowych w UE rośnie. Pojęcie to obejmuje zarówno nielegalne wykorzystanie funduszy unijnych, defraudacje, jak i korupcję, która może dotyczyć nawet wysoko postawionych urzędników, co pokazały afery finansowe z ostatnich lat. Prokuratura Europejska, Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych czy inne instytucje budujące unijną strukturę zwalczania nadużyć finansowych, choć poprawiają efektywność, nie są w stanie wyłapać wszystkich takich przypadków. Zdaniem ekspertów to podważa zaufanie obywateli do UE.
Ochrona środowiska
Nowy parapodatek zamiast proekologicznego systemu ROP. Branża krytykuje sygnały płynące z resortu środowiska

Firmy wprowadzające na rynek produkty w opakowaniach będą z tego tytułu wnosić opłaty na rzecz państwa, nie mając realnego wpływu na gospodarowanie odpadami, które z tych opakowań powstaną – tak w skrócie branża określa propozycję resortu klimatu i środowiska dotyczącą systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta. Zdaniem przedstawicieli producentów i organizacji odzysku w zasadzie oznacza to nowy parapodatek dla przedsiębiorców i w żaden sposób nie przełoży się na efektywność zbiórki odpadów i recyklingu, a jedynie na wzrost kosztów.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.