Obiektom noclegowym opłaca się być eko - także w dobie pandemii
- Z danych Polskiej Organizacji Turystycznej wynika, że aż 87% Polaków tegoroczne wakacje planuje spędzić w kraju.
- Branża liczy na duży ruch, ale to może nie wystarczyć, żeby odrobić straty spowodowane pandemią.
- Jednym ze sposobów na optymalizację kosztów jest zmiana dostawcy prądu i przejście na w 100% zieloną energię.
Branża hotelarska należy do tych, które najbardziej odczuły negatywne skutki pandemii. Rozpoczynający się właśnie sezon wakacyjny jest szansą na odrobienie części strat, a kluczowe wydaje się skupienie również na odpowiednim zarządzaniu. O przyszłości branży mogą zadecydować m.in. nietuzinkowe rozwiązania służące optymalizacji dotychczasowych kosztów.
- Prowadzenie obiektu noclegowego wiąże się z ogromnym zużyciem energii, m.in. na klimatyzację, ogrzewanie czy oświetlenie. Pandemia spowodowała, że wiele zakładów zaprzestało produkcji i drastycznie spadł popyt na prąd. Na te zmiany zareagowała Towarowa Giełda Energii, a dokładniej indeks TGeBase, który powstaje na podstawie obliczeń bazujących m.in. na średnich ważonych cenach godzinowych energii elektrycznej i nieustannie się zmienia. W związku z tym, dzięki zmianie dostawcy na takiego, który korzysta z TGE, hotele mogą obecnie na kilka lat wprzód zakontraktować energię elektryczną blisko 20% taniej - porównując rok do roku. Wraz z odmrażaniem gospodarki spodziewamy się jednak wzrostu cen na TGE, dlatego nie warto zwlekać z decyzją. Zmiana sprzedawcy prądu wiąże się także z innymi korzyściami. W Axpo udostępniamy w 100% zieloną energię, co z pewnością docenią klienci – mówi Katarzyna Bienias, Dyrektor sprzedaży do małych i średnich przedsiębiorstw w Axpo Polska.
Jak wygląda zużycie energii w hotelach**?
- 61% stanowią koszty ogrzewania, klimatyzacji oraz wentylacji
- 21% zapewnienie ciepłej wody
- 12% oświetlenie
- 6% przygotowywanie posiłków
Jednym z najczęściej występujących problemów w optymalizacji wydatków w hotelach jest uzależnienie wysokości kosztów stałych – w tym prądu – od obłożenia miejsc noclegowych. Idąc dalej, warto przyjrzeć się tematyce przekraczania mocy umownej i związanym z tym naliczaniem wysokich opłat przez dostawców energii. Zmiana sprzedawcy jest dobrym momentem, aby dokładnie przeanalizować dotychczasowe wydatki i wynegocjować z nowym usługodawcą korzystniejsze warunki.
9 na 10 Polaków zapłaci więcej, jeśli firma dba o środowisko
Jak wynika z badania Świadomość zmian klimatycznych przeprowadzonego dla Busradar.pl, Polscy konsumenci coraz częściej zwracają uwagę na odpowiedzialność przedsiębiorstw w kwestii podejścia do ekologii. 9 na 10 osób deklaruje gotowość do płacenia więcej za usługi firm, które dbają o środowisko, 21% wybierze zawsze proekologiczną markę, bez względu na różnicę w cenie. Warto zatem szukać rozwiązań, które zapewnią obiektowi noclegowemu przewagę nad konkurencją. Z danych Polskiej Organizacji Turystycznej wynika, że aż 87% Polaków tegoroczne wakacje spędzi w kraju. Dla części z nich oprócz ceny istotne będą także inne czynniki przy wyborze noclegu, m.in. podejście hotelu do ochrony środowiska.
- Widzimy coraz większe zainteresowanie klientów naszą ofertą, nie tylko ze względu na możliwość obniżenia rachunków, ale i korzystania wyłącznie z zielonej energii. Wiele firm, dla których ważna jest ekologia, a które nie mogą pozwolić sobie na instalacje fotowoltaiczne, szuka sposobu, aby korzystać z energii odnawialnej. Nasi klienci oprócz wybranej usługi otrzymują także dostęp do materiałów z praktycznymi wskazówkami, jak zwiększyć konkurencyjność i rozpoznawalność firmy, dzięki zastosowaniu ekologicznych rozwiązań – dodaje Katarzyna Bienias z Axpo Polska.
*Badanie Świadomość zmian klimatycznych przeprowadzone na zlecenie Busradar.pl
** KAPE SA Struktura zużycia energii w hotelach
BCC: Energetyka, podsumowanie roku
Eco Run celuje w 10 mln zł za 4 kw. 2024 r.
Zeneris Projekty z umowami na blisko 1,3 mln zł
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.