Od listopada nowe zasady rejestracji osób prawnych w Rosji
Ten, kto chociaż raz przeprowadzał proces rejestracji podmiotu w Rosji albo dokonywał jakichkolwiek zmian w tym obszarze, na pewno wie, na ile skomplikowana jest to procedura. Eksperci JP Business Law Firm przypominają polskim firmom – od 25 listopada 2020 r. obowiązują zarówno nowe formularze rejestracyjne, jak i nowe zasady ich wypełniania.
„Proces rejestracji osób prawnych w Rosji to przykład skomplikowanej procedury, szczególnie dla podmiotów zagranicznych, w tym m.in. dla wielu polskich spółek działających na terenie Rosji. Trzeba uważnie monitorować wszelkie zmiany w tym zakresie i być skrupulatnym w przygotowaniu dokumentacji by nie narazić się na odmowę dokonania wpisu i wydłużenie postepowania, co zwłaszcza dla biznesu wiąże się zwykle ze sporymi kosztami” – mówi Valeria Jeleńska, Prezes JP Business Law Firm w Warszawie.
Od 25 listopada br. została m.in. wprowadzona możliwość drukowania dwustronnego wniosków oraz dokumentów do nich załączanych, której wcześniej nie było. Dodatkowo, nie wolno podawać ilości udziałów jako ułamka dziesiętnego (na przykład 0,5). Odpowiednim formatem będzie procent lub zwykły ułamek (na przykład 1/2). Numery telefonów należy wskazywać bez nawiasów. Jeśli jest to numer rosyjski, należy go podać z kodem „+7”, a nie jak poprzednio z kodem „8”.
Poza tym zalecany jest następujący sposób sporządzenia Statutu lub Umowy spółki:
• lewy margines - 3 cm;
• wolny lewy górny róg pierwszej strony o wymiarach 8 x 8 cm.
Teraz wnioski zawierają także dwa rodzaje adresów e-mail:
• adres e-mail, na który będą przesyłane dokumenty związane ze świadczeniem usług publicznych. Adres wskazany jest w sekcji „Informacje o wnioskodawcy” (Jest to pole obowiązkowe.);
• adres e-mail osoby prawnej wpisanej do Jednolitego Państwowego Rejestru Osób Prawnych. (Jest to pole nieobowiązkowe. Wiele formularzy zawiera dane pole, na przykład formularz składany podczas rejestracji osoby prawnej. Jeżeli firma podejmie decyzję o umieszczeniu takiego adresu w rejestrze, zawsze można go zmienić lub usunąć.)
W nowych formularzach już nie ma wymogu wskazania adresów zamieszkania osób fizycznych - założycieli (udziałowców) i członków zarządu osób prawnych. Zmieniają się też wymagania dotyczące sposobu wskazania adresu osoby prawnej lub miejsca zamieszkania indywidualnego przedsiębiorcy:
• adres musi być wskazany zgodnie z Państwowym Rejestrem Adresowym;
• struktura i kolejność elementów adresu muszą być zgodne z regułami zatwierdzonymi przez rząd, a skróty - z zasadami określonymi przez Ministerstwo Finansów;
• nie jest wymagany kod pocztowy.
Nowe formularze dają spółce z ograniczoną odpowiedzialnością możliwość przejścia na wzorzec umowy spółki. Aby zacząć z niego korzystać, należy złożyć wniosek P13014. Opłata skarbowa nie jest wymagana. Ze wzorca umowy spółki można również skorzystać podczas rejestracji osoby prawnej lub jej reorganizacji.
Do Jednolitego Państwowego Rejestru Osób Prawnych można wprowadzić informację o istnieniu umowy korporacyjnej. Złożenie samej umowy przy tym nie jest wymagane.
W nowych formularzach można wskazać, że istnieją podstawy do ograniczenia dostępu do informacji o osobie prawnej (na przykład o wspólniku lub członku zarządu).
***
O JP Business Law Firm
JP Business Law Firm to zespół prawników oraz ekspertów wyspecjalizowanych w obsłudze prawnej biznesu. Firma działa zarówno w Polsce, jak i na Wschodzie – w Rosji, na Ukrainie czy Białorusi. JP Business Law Firm wspiera inwestorów i podmioty rozważające ekspansję biznesową na rynki wschodnie. Do grona klientów firmy należą wiodący eksporterzy i importerzy oraz inwestorzy zainteresowani rynkami zagranicznymi.
www.jpblf.pl
https://jpblf.pl/zespol/valeria-jelenska/

Dlaczego lektura DORA przypomina bieg z przeszkodami?

Sztuczna inteligencja na sali rozpraw. Narzędzie czy ryzyko?

PROMOTECH nagrodzony za dbałość o bezpieczeństwo pracowników
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

PE przedstawił swoje priorytety budżetowe po 2027 roku. Wydatki na obronność kluczowe, ale nie kosztem polityki spójności
Parlament Europejski przegłosował w tym tygodniu rezolucję w sprawie priorytetów budżetu UE na lata 2028–2034. Europosłowie są zgodni co do tego, że obecny pułap wydatków w wysokości 1 proc. dochodu narodowego brutto UE-27 nie wystarczy do sprostania rosnącej liczbie wyzwań, przed którymi stoi Europa. Mowa między innymi o wojnie w Ukrainie, trudnych warunkach gospodarczych i społecznych oraz pogłębiającym się kryzysie klimatycznym. Eurodeputowani zwracają też uwagę na ogólnoświatową niestabilność, w tym wycofywanie się Stanów Zjednoczonych ze swojej globalnej roli.
Infrastruktura
Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie

Według stanu na koniec 2024 roku odbudowa Ukrainy wymagać będzie zaangażowania ponad pół biliona euro, a Rosja wciąż powoduje kolejne straty. Najwięcej środków pochłoną sektory mieszkaniowy i transportowy, ale duże są także potrzeby energetyki, handlu czy przemysłu. Polski biznes wykazuje wysokie zaangażowanie w Ukrainie, jednak może ono być jeszcze wyższe w procesie odbudowy. Zdaniem wiceprezesa działającego w tym kraju Kredobanku należącego do Grupy PKO BP firmy powinny szukać partnerów do udziału w odbudowie i w Polsce, i w Ukrainie.
Polityka
Europoseł PiS zapowiada walkę o reparacje wojenne dla Polski na forum UE. Niemiecki rząd uznaje temat za zamknięty

Nowy kanclerz Niemiec Friedrich Merz podczas konferencji prasowej w Polsce ocenił, że temat reparacji wojennych w relacjach polsko-niemieckich jest prawnie zakończony. Nie zgadza się z tym europoseł PiS Arkadiusz Mularczyk, który chce do tego tematu wrócić na forum UE. Przygotowana za rządów PiS publikacja „Raport o stratach poniesionych przez Polskę w wyniku agresji i okupacji niemieckiej w czasie II wojny światowej” szacuje straty na ponad 6,2 bln zł.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.