Odbudowa szkół w Ukrainie – rusza pilotażowy projekt
Ministerstwo Edukacji i Nauki oraz Ministerstwo Transformacji Cyfrowej w Ukrainie ogłosiły projekt odbudowy ukraińskich szkół na nieokupowanych terenach kraju. Specjalnie powołany w tym celu zespół zaprojektował rozwiązania architektoniczne, które pozwolą przekształcić placówki oświatowe w obiekty na miarę europejskich standardów. Inicjatywa realizowana jest przy wsparciu firm z sektora publicznego i prywatnego, m.in. Metinvest, DTEK czy Mariupol Reborn.
Jak podaje Fundusz Narodów Zjednoczonych na rzecz Dzieci (UNICEF), od początku wojny w Ukrainie do końca lutego br., w wyniku rosyjskiej agresji zostało zbombardowanych lub ostrzelanych co najmniej 3,8 tys. szkół i placówek edukacyjnych, z czego 368 zostało całkowicie zniszczonych. Te liczby jednoznacznie pokazują skalę zniszczeń i dramat ukraińskiej edukacji, a priorytetem dla kraju jest przystosowanie infrastruktury szkolnej do nowoczesnych standardów, opartych m.in. na bezpieczeństwie, integracji czy efektywności energetycznej.
W celu realizacji tych założeń z ramienia Ministerstwa Edukacji i Nauki oraz Ministerstwa Transformacji Cyfrowej w Ukrainie powstało szczególne przedsięwzięcie odbudowy ukraińskich szkół.. Za opracowanie koncepcji architektonicznej i urbanistycznej odpowiadają ukraiński zespół BIG City LAB wraz z litewską inicjatywą architektoniczną „Rebuild the Wonderful”.
– Przestrzenie edukacyjne powinny odzwierciedlać podejście nowoczesnej szkoły, kulturę i wartości, które zamierzamy w niej krzewić. Jeśli deklarujemy, że wolność jest dla nas wartością, to w szkołach musimy tę wolność dać dzieciom. Jeśli cenimy rozwój i samorealizację, musimy stworzyć w szkołach nowoczesne przestrzenie twórcze, w których uczniowie będą mogli wyrazić siebie – powiedział Oksen Lisovyi, minister edukacji i nauki w Ukrainie .
Współcześnie i nowocześnie
Powołany zespół projektowy zidentyfikował pięć najczęściej występujących typów budynków szkolnych w Ukrainie, które stanowią około 35% wszystkich szkół w wyzwolonych regionach kraju. Plan zakłada skalowanie pięciu rozwiązań architektonicznych, aby przekształcić szkoły w całym kraju. Koncepcje nowych placówek opierają się na dostępie pozbawionym wszelkich barier dla nauczycieli i uczniów, bezpiecznych schronach, przestrzeniach społecznych, nowoczesnym designie i efektywności energetycznej. Transformacja architektoniczna placówek edukacyjnych będzie odzwierciedlać wartości Nowej Ukraińskiej Szkoły.
Pilotażowe koncepcje odbudowy są opracowywane z myślą o instytucjach edukacyjnych w obwodzie charkowskim i kijowskim, a także w Zaporożu i Krzywym Rogu, gdzie wiele osób pracuje w firmach Grupy Metinvest. Dla firmy bardzo ważne jest wsparcie w odbudowie infrastruktury społecznej w tych lokalizacjach.
- Odbudowa zniszczonych szkół nie może opierać się na projektach sprzed pół wieku. Budynki muszą być obiektami nowoczesnymi, wygodnymi, przyjaznymi dla środowiska i bezpiecznymi, które przyciągną każdego studenta. Mam nadzieję, że rozwój miejskiej infrastruktury szkolnej będzie jednym z naszych znaczących wkładów w poprawę dobrobytu obywateli – powiedziała Tetiana Petruk, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju w Grupie Metinvest.
Wyższa edukacja – przyszłość przemysłu Ukrainy
Silna potrzeba zapewnienia edukacji na najwyższym poziomie i w komfortowych warunkach dotyczy nie tylko najmłodszych uczniów. Równie ważna jest inwestycja w kształcenie studentów – przyszłych specjalistów rozwijających potencjał Ukrainy.
W czerwcu 2020 r. Grupa Metinvest powołała do życia prywatną uczelnię górniczo-metalową – Metinvest Polytechnic – która kształci studentów w kierunkach inżynieryjno-technicznych. Uczelnia w procesie edukacji korzysta z nowoczesnych systemów nauki i platform cyfrowych.
– W czasie wojny edukacja inżynierska jest niezbędna dla ożywienia gospodarki i przemysłu Ukrainy. Kluczowymi zadaniami stojącymi dziś przed szkolnictwem wyższym jest zwiększanie liczby specjalistów i przygotowanie ich do realnych potrzeb gospodarki. Wyspecjalizowane uczelnie o kierunkach inżynieryjno-technologicznych są szczególnie ważne dla przedsiębiorstw górniczych i metalowych – dodał Oksen Lisovyi, minister edukacji i nauki w Ukrainie .
– Jestem przekonany, że absolwenci Metinvest Polytechnic będą motorem odbudowy Ukrainy i ustanowienia potężnego i technologicznego przemysłu. Ukończenie studiów to pierwszy krok w kierunku nowego podejścia do edukacji inżynierskiej, nowej elity technicznej i nowej przyszłości dla kraju – powiedział Jurij Ryżenkov, dyrektor generalny w Grupie Metinvest.
Dotychczas uczelnia wydała dyplomy 143 studentom studiów magisterskich. Studia realizowane są w oparciu o następujące specjalizacje: inteligentne systemy sterowania w górnictwie i produkcji metali, procesy biznesowe i efektywność operacyjna, informatyka i inteligencja cyfrowa, audyt i doradztwo w zakresie bezpieczeństwa pracy, innowacyjne technologie czy systemy ochrony środowiska.

Nie zgadzasz się z wynikiem maturalnym z biologii lub chemii? Dawid Uczy pomoże Ci się odwołać!

Newline Lyra Pro w Szkole Podstawowej nr 5 w Białymstoku

UX – zawód przyszłości Motorola Solutions stawia na kompetencje 4.0
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
W 2025 roku Ryanair planuje przewieźć 18,3 mln pasażerów z Polski. Nasz kraj jest w czołówce najszybciej rosnących rynków irlandzkiej linii. Największych przyrostów liczby pasażerów Ryanair spodziewa się w Krakowie czy Katowicach. Jednocześnie linia wyklucza obecnie możliwość uruchomienia połączeń z lotniska w Radomiu. – Jeżeli chodzi o infrastrukturę w centralnej Polsce, to na tę chwilę jesteśmy zaspokojeni – mówi Michał Kaczmarzyk, prezes Buzz, Ryanair Group.
Transport
Europejska motoryzacja gotowa do pełnej elektryfikacji. Możliwe zmiany w unijnym prawie dotyczące zeroemisyjności

Mimo coraz częściej pojawiających się prognoz dotyczących częściowego odejścia Europy od elektromobilności Bruksela nadal pozostaje przy stanowisku, że po 2035 roku motoryzacyjny rynek pierwotny będą stanowiły wyłącznie samochody zeroemisyjne. – Nie będzie całkowitego odwrotu od elektromobilności w Unii Europejskiej. W grę wchodzi jedynie pewne poluzowanie norm i przepisów – uważa Adam Holewa, członek zarządu oraz dyrektor ds. motoryzacji w spółce Boryszew SA. Jego zdaniem przemysł motoryzacyjny na Starym Kontynencie jest gotowy do pełnej elektryfikacji.
Problemy społeczne
Na rynku nieruchomości rośnie popularność rewitalizacji. Odnowa dotyczy nie tylko zabytkowych budynków, ale też dawnych terenów poprzemysłowych

Rewitalizacja byłych terenów przemysłowych i budynków jest kluczowym aspektem zrównoważonego rozwoju miejskiego i szansą na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Jak podkreślają eksperci Deloitte’a, prawidłowo przeprowadzona rewitalizacja może pobudzić do życia dany obszar miasta i zwiększyć jego atrakcyjność inwestycyjną. Poprawi też jakość życia mieszkańców.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.