Odbudowa szkół w Ukrainie – rusza pilotażowy projekt
Ministerstwo Edukacji i Nauki oraz Ministerstwo Transformacji Cyfrowej w Ukrainie ogłosiły projekt odbudowy ukraińskich szkół na nieokupowanych terenach kraju. Specjalnie powołany w tym celu zespół zaprojektował rozwiązania architektoniczne, które pozwolą przekształcić placówki oświatowe w obiekty na miarę europejskich standardów. Inicjatywa realizowana jest przy wsparciu firm z sektora publicznego i prywatnego, m.in. Metinvest, DTEK czy Mariupol Reborn.
Jak podaje Fundusz Narodów Zjednoczonych na rzecz Dzieci (UNICEF), od początku wojny w Ukrainie do końca lutego br., w wyniku rosyjskiej agresji zostało zbombardowanych lub ostrzelanych co najmniej 3,8 tys. szkół i placówek edukacyjnych, z czego 368 zostało całkowicie zniszczonych. Te liczby jednoznacznie pokazują skalę zniszczeń i dramat ukraińskiej edukacji, a priorytetem dla kraju jest przystosowanie infrastruktury szkolnej do nowoczesnych standardów, opartych m.in. na bezpieczeństwie, integracji czy efektywności energetycznej.
W celu realizacji tych założeń z ramienia Ministerstwa Edukacji i Nauki oraz Ministerstwa Transformacji Cyfrowej w Ukrainie powstało szczególne przedsięwzięcie odbudowy ukraińskich szkół.. Za opracowanie koncepcji architektonicznej i urbanistycznej odpowiadają ukraiński zespół BIG City LAB wraz z litewską inicjatywą architektoniczną „Rebuild the Wonderful”.
– Przestrzenie edukacyjne powinny odzwierciedlać podejście nowoczesnej szkoły, kulturę i wartości, które zamierzamy w niej krzewić. Jeśli deklarujemy, że wolność jest dla nas wartością, to w szkołach musimy tę wolność dać dzieciom. Jeśli cenimy rozwój i samorealizację, musimy stworzyć w szkołach nowoczesne przestrzenie twórcze, w których uczniowie będą mogli wyrazić siebie – powiedział Oksen Lisovyi, minister edukacji i nauki w Ukrainie .
Współcześnie i nowocześnie
Powołany zespół projektowy zidentyfikował pięć najczęściej występujących typów budynków szkolnych w Ukrainie, które stanowią około 35% wszystkich szkół w wyzwolonych regionach kraju. Plan zakłada skalowanie pięciu rozwiązań architektonicznych, aby przekształcić szkoły w całym kraju. Koncepcje nowych placówek opierają się na dostępie pozbawionym wszelkich barier dla nauczycieli i uczniów, bezpiecznych schronach, przestrzeniach społecznych, nowoczesnym designie i efektywności energetycznej. Transformacja architektoniczna placówek edukacyjnych będzie odzwierciedlać wartości Nowej Ukraińskiej Szkoły.
Pilotażowe koncepcje odbudowy są opracowywane z myślą o instytucjach edukacyjnych w obwodzie charkowskim i kijowskim, a także w Zaporożu i Krzywym Rogu, gdzie wiele osób pracuje w firmach Grupy Metinvest. Dla firmy bardzo ważne jest wsparcie w odbudowie infrastruktury społecznej w tych lokalizacjach.
- Odbudowa zniszczonych szkół nie może opierać się na projektach sprzed pół wieku. Budynki muszą być obiektami nowoczesnymi, wygodnymi, przyjaznymi dla środowiska i bezpiecznymi, które przyciągną każdego studenta. Mam nadzieję, że rozwój miejskiej infrastruktury szkolnej będzie jednym z naszych znaczących wkładów w poprawę dobrobytu obywateli – powiedziała Tetiana Petruk, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju w Grupie Metinvest.
Wyższa edukacja – przyszłość przemysłu Ukrainy
Silna potrzeba zapewnienia edukacji na najwyższym poziomie i w komfortowych warunkach dotyczy nie tylko najmłodszych uczniów. Równie ważna jest inwestycja w kształcenie studentów – przyszłych specjalistów rozwijających potencjał Ukrainy.
W czerwcu 2020 r. Grupa Metinvest powołała do życia prywatną uczelnię górniczo-metalową – Metinvest Polytechnic – która kształci studentów w kierunkach inżynieryjno-technicznych. Uczelnia w procesie edukacji korzysta z nowoczesnych systemów nauki i platform cyfrowych.
– W czasie wojny edukacja inżynierska jest niezbędna dla ożywienia gospodarki i przemysłu Ukrainy. Kluczowymi zadaniami stojącymi dziś przed szkolnictwem wyższym jest zwiększanie liczby specjalistów i przygotowanie ich do realnych potrzeb gospodarki. Wyspecjalizowane uczelnie o kierunkach inżynieryjno-technologicznych są szczególnie ważne dla przedsiębiorstw górniczych i metalowych – dodał Oksen Lisovyi, minister edukacji i nauki w Ukrainie .
– Jestem przekonany, że absolwenci Metinvest Polytechnic będą motorem odbudowy Ukrainy i ustanowienia potężnego i technologicznego przemysłu. Ukończenie studiów to pierwszy krok w kierunku nowego podejścia do edukacji inżynierskiej, nowej elity technicznej i nowej przyszłości dla kraju – powiedział Jurij Ryżenkov, dyrektor generalny w Grupie Metinvest.
Dotychczas uczelnia wydała dyplomy 143 studentom studiów magisterskich. Studia realizowane są w oparciu o następujące specjalizacje: inteligentne systemy sterowania w górnictwie i produkcji metali, procesy biznesowe i efektywność operacyjna, informatyka i inteligencja cyfrowa, audyt i doradztwo w zakresie bezpieczeństwa pracy, innowacyjne technologie czy systemy ochrony środowiska.

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Lekcja: AI. Szkolenia o sztucznej inteligencji dla nauczycieli

Kwalifikacja Profesjonalna CGMA zostaje zaktualizowana w odpowiedzi na rosnące wymagania nowoczesnych finansów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.
Konsument
35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.