Łódź - Miasto Przemian: Rewitalizacja kamienic jako symbol nowej ery miasta
Łódź, miasto o bogatej historii przemysłowej, przechodzi dynamiczną transformację, której sercem jest rewitalizacja historycznych kamienic. Ten proces, łączący podziw i szacunek dla przeszłości z nowoczesnym podejściem do urbanistyki, staje się symbolem nowej ery dla miasta. W ślad za Łodzią idą inni, a proces rewitalizacji przynosi nie tylko estetyczne, ale też finansowe korzyści.
Kamienice w Łodzi, niegdyś należące do rodzin fabrykantów, to dziś symbole bogactwa tego miasta i jego dynamicznego rozwoju przemysłowego. Przez lata zaniedbane budynki odzyskują dawny blask, stając się świadectwem odradzającej się Łodzi, która harmonijnie łączy swoją industrialną przeszłość z potrzebami współczesnych mieszkańców. Nie udałoby się to bez programów rewitalizacyjnych, dzięki którym wiele z budynków przekształcanych jest w nowoczesne przestrzenie mieszkalne, biurowe i kulturalne, zaspokajające potrzeby rozwijającego się miasta. To również szansa na wzrost gospodarczy, bowiem nowe inwestycje przyciągają turystów, inwestorów czy wyspecjalizowanych pracowników. Łódź nie tylko odnawia swoją architekturę, ale także kształtuje nową tożsamość jako miasto otwarte, innowacyjne i pełne możliwości.
Łódź w ramach projektu Rewitalizacji Obszarowej wydała już około 1,5 miliarda złotych. To łącznie około 180 odnowionych kamienic, w których powstało ponad 1000 mieszkań [1]. Nowe oblicze zyskały m.in. pofabrykancki budynek przy ul. Tuwima przeznaczony na nowoczesne biura oraz kamienice na osiedlu Księży Młyn, które dziś jest atrakcją miasta. Do 2025 roku mają zakończyć się również prace przy ul. Ogrodowej. Zespół budynków dawnych mieszkań robotników łódzkiego fabrykanta Izraela Poznańskiego będzie jedną z najdroższych, pojedynczych inwestycji w ramach projektu rewitalizacji. Jej koszt to około 100 mln złotych. W ramach programu miasto dofinansowuje również remonty zabytkowych prywatnych budynków w centrum Łodzi. W tym roku przeznaczono na ten cel 5 mln złotych.[2]
Jedną z najciekawszych prywatnych realizacji jest obecnie trwająca rewitalizacja kamienicy przy ulicy Piotrkowskiej 96, była siedziba firmy Siemens, która oprócz biura prowadziła w niej dom handlowy, sprzedając najnowsze luksusowe artykuły gospodarstwa domowego Siemens.
Kamienica Siemensa powstała w 1912 roku i wybudowana została w stylu klasycznego modernizmu. To, co wyróżnia budynek na tle innych obiektów miasta, to monumentalna, unikatowa fasada, ogromne przeszklenia, tak bardzo różniące się od klasycznej secesyjnej zabudowy Łodzi. Po rewitalizacji w kamienicy znajdować się będą luksusowe mieszkania, lokale usługowe oraz część wellness przeznaczona dla mieszkańców tej inwestycji.
„Widzimy, jak Łódź dynamicznie się rozwija, a wraz z jej rozwojem rośnie zapotrzebowanie na nowe przestrzenie mieszkalne czy miejsca noclegowe. Z jednej strony zabytkowe przestrzenie przyciągają osoby poszukujące miejsca do życia w wyjątkowej lokalizacji, z drugiej zaś odpowiada na potrzeby turystów oraz osób odwiedzających miasto w celach biznesowych. W tym kontekście rewitalizacja istniejących budynków jest nie tylko doskonałą alternatywą dla budowy nowych obiektów, ale stanowi także świetną inwestycję, którego wartość tylko będzie rosła w czasie. Kamienica Siemensa to budynek z bogatą historią: oprócz Siemensa, mieścił się tu Bank Handlowo-Przemysłowy, Czytelnik, liczne redakcje łódzkich gazet, a w murach kamienicy gościli m.in. Zofia Nałkowska, Stanisław Jerzy Lec i Jan Brzechwa” - mówi Łukasz Juśkiewicz, inwestor VP Piotrkowska 96, odpowiedzialny za odbudowę Kamienicy Finstera i Kamienicy Siemensa w Łodzi.
Odnowione kamienice i budynki przemysłowe zyskują nowy blask, jednocześnie wpisując się w tkankę miejską, zachowując historyczne walory architektoniczne i dodając miastu unikalnego charakteru. Ponadto inwestowanie w rewitalizację pozwala maksymalnie wykorzystać już istniejącą infrastrukturę, co sprzyja zrównoważonemu rozwojowi. Tego typu inwestycje generują zyski, jednocześnie ożywiając zaniedbane dotychczas dzielnice miasta.
[1] https://rewitalizacja.uml.lodz.pl/aktualnosci/artykul/rewitalizacja-zmienila-lodz-180-odnowionych-kamienic-parki-i-skwery-szczegoly-id20293/2024/4/4/
[2] https://rewitalizacja.uml.lodz.pl/aktualnosci/artykul/specjalna-strefa-rewitalizacji-wnioski-o-dofinansowanie-remontu-tylko-do-15-wrzesnia-id20454/2024/9/13/
Matexi uzyskało pozwolenie na użytkowanie dla inwestycji Sokratesa 11A
Ekspert o fenomenie i rosnącej popularności "miast 15-minutowych"
Zmiany w zarządzie Property Group. Firma planuje zwiększenie skali działalności
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Finanse
Polacy boją się obniżenia poziomu życia na emeryturze. 40 proc. na ten cel oszczędza
Myśląc o emeryturze, dwa razy więcej Polaków odczuwa lęk niż nadzieję – wynika z badania ING Banku Śląskiego. Blisko połowa badanych spodziewa się obniżenia swojego poziomu życia po zakończeniu pracy. Mimo to wciąż mniejszość Polaków, bo 39 proc., oszczędza z myślą o tym okresie życia. Ten odsetek jednak stopniowo rośnie. Ponad 2/3 słabo orientuje się w instrumentach finansowych, które pozwalają gromadzić środki na emeryturę.
Polityka
Wyniki wyborów w USA kluczowe dla przyszłości NATO i Ukrainy. Ewentualna wygrana Donalda Trumpa będzie bardziej nieprzewidywalna
Wynik wyborów prezydenckich w USA może mieć kluczowe znaczenie dla wojny w Ukrainie. Kamala Harris jest zwolenniczką kontynuacji wsparcia militarnego dla Ukrainy i rozpoczęcia negocjacji z Moskwą tylko przy pełnym zaangażowaniu Kijowa. Donald Trump zapowiada zdecydowane działania na rzecz zakończenia wojny, ale nie wiadomo, w jaki sposób miałoby się to odbyć i czy kosztów nie poniesie Ukraina, a w konsekwencji także Europa. Wiele pytań budzą także jego plany co do NATO.
Handel
Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
Niemal połowa Polaków kupujących artykuły sportowe ćwiczy kilka razy w tygodniu, a 13 proc. robi to codziennie. Większa aktywność powoduje, że rośnie krajowy rynek artykułów sportowych. W latach 2023–2028 ma to być średnio 6 proc. rocznie – wynika z danych PMR. Polscy konsumenci w coraz większym stopniu zwracają uwagę na technologiczne aspekty i rozwiązania w produktach outdoorowych. Producenci tacy jak Columbia Sportswear inwestują więc coraz więcej w patenty i innowacje. W centrum handlowym Westfield Mokotów w Warszawie został właśnie otwarty drugi w Polsce monobrandowy sklep tej marki.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.