Ojciec to też rodzic, ale pracodawcy o tym zapominają – wynika z raportu CVeasy
Zdaniem trzech czwartych Polek i Polaków firmy powinny oferować mężczyznom elastyczne godziny pracy lub opcję pracy zdalnej, aby umożliwić im aktywny udział w życiu rodziny. Według ponad połowy ojcom powinno należeć się też więcej dodatkowego płatnego urlopu. To tylko niektóre wnioski z badania CVeasy.pl, przeprowadzonego we współpracy z agencją Elephate.
Nowy raport opublikowany tuż przed Dniem Ojca przybliża trudności, z jakimi zmagają się aktywni zawodowo ojcowie. Ze względu na presję ze strony otoczenia i samych pracodawców, którą zauważa aż 39% respondentów, wielu mężczyzn zmuszonych jest do ograniczenia swojego udziału w życiu rodzinnym na rzecz pracy zawodowej. W efekcie trudniej jest im angażować się w wychowanie dzieci na równi z matkami, co wzmacnia utrwalone stereotypy i osłabia rodzinne relacje.
Urlop rodzicielski nie dla ojców?
Z ankiety przeprowadzonej na grupie 635 dorosłych z całego kraju wynika, że zdaniem większości Polek i Polaków pracodawcy niewystarczająco wspierają ojców. W opinii ponad połowy ojcowie, którzy angażują się w opiekę nad dziećmi, mogą napotykać trudności w awansie zawodowym. Więcej niż co czwarta osoba (27%) spotkała się też z sytuacją, w której przełożony niechętnie przyjął wniosek o urlop rodzicielski od ojca lub nakłaniał go do skrócenia jego długości. Rzeczywistość pokazuje więc, że ojcowie nie tylko mają mniej przywilejów niż matki, ale bywają one również słabo respektowane.
– Nikt nie powinien „winić” mężczyzny, że chce wziąć urlop i opiekować się dzieckiem. To żadna łaska – taką możliwość opłacamy w składkach ZUS-owskich – komentuje influencer parentingowy Tomek Rusek, autor profilu Tata na macierzyńskim.
– Z doświadczenia wiem, że tego typu sytuacje nie są zero-jedynkowe i niechęć wobec takiej formy urlopu nie musi wiązać się z negatywną intencją czy złośliwością, a raczej często wypływa z obawy związanej z zachowaniem płynności i efektywności pracy – tłumaczy psycholog biznesu dr Magdalena Małecka.
Oczekujemy więcej przywilejów
Większość (78%) ankietowanych uważa, że pracodawcy powinni ułatwiać ojcom pogodzenie obowiązków zawodowych z życiem rodzinnym, np. umożliwiając im udział w wydarzeniach szkolnych. Jeszcze więcej osób (82%) jest zdania, że samo państwo powinno bardziej wspierać ojców chcących angażować się w rodzicielstwo na równi z matkami.
Jakie formy wsparcia dla ojców Polki i Polacy uznają za pomocne? Przede wszystkim elastyczność w zakresie organizacji i godzin pracy, a także oferowanie większej wypłaty i możliwości dodatkowego zarobku czy… informowanie o przysługujących prawach. Okazuje się bowiem, że świadomość przywilejów związanych z zostaniem rodzicem nie jest powszechna.
Tylko co piąty badany jest zdecydowanie pewny swojej wiedzy na temat praw pracujących ojców. Co ciekawe, to kobiety liczniej deklarują, że są o nich dobrze poinformowane. Może wiązać się to z faktem, że Polki znacznie częściej (71%) niż Polacy (58%) popierają równe zaangażowanie partnerów w pracę oraz opiekę nad dziećmi i domem.
Z pełną treścią raportu o wpływie ojcostwa na kariery Polaków można zapoznać się na CVeasy.pl.
Niedobór pracowników sezonowych w Polsce – wyzwania i perspektywy
Boomers z Zetką w jednym teamie
Randka z rekruterem – O4 coworking w Olivia Centre pomaga rekrutować
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Unijne przepisy przyspieszają zieloną transformację branży kosmetycznej. Zielony Ład może zmniejszyć konkurencyjność europejskich producentów
Konsumenci przy zakupie kosmetyków zwraca większą uwagę na kwestie ekologiczne. Dla 65 proc. istotne znaczenie mają naturalne, organiczne składniki. Coraz więcej wagi przywiązują do kwestii ekologicznych opakowań – 74 proc. kupujących kosmetyki i leki wskazało, że jest to dla nich ważne lub bardzo ważne – wynika z badania EKObarometr. Za zmianami nawyków konsumentów idą więc zmiany w przemyśle, napędzane również nowymi regulacjami unijnymi w obszarze Zielonego Ładu. Dla branży oznacza to jednak duże wyzwanie inwestycyjne, również pod kątem jej konkurencyjności na arenie międzynarodowej.
Handel
Sztuczna inteligencja ma coraz więcej zastosowań w internetowym handlu. Teraz e-sklepy muszą się przygotować do wdrożenia nowych regulacji
Sztuczna inteligencja to jeden z głównych trendów, które będą kształtować w najbliższym czasie rozwój e-commerce. Według ekspertów IdoSell w 2024 roku AI na dobre rozgości się w tej branży, stwarzając nowe możliwości m.in. w dotarciu do konsumentów, personalizacji oferty czy zautomatyzowanej obsłudze klientów. Na wdrażanie tego typu rozwiązań w e-commerce wpłynie przyjęty w marcu br. unijny akt w sprawie sztucznej inteligencji, który zacznie w pełni obowiązywać za dwa lata. – Branża e-commerce bardzo intensywnie przyglądała się temu procesowi legislacyjnemu i czekała na ostateczny kształt tych przepisów, żeby wiedzieć, jak się do nich przygotować. Teraz te procesy wdrożeniowe będą się rozpoczynać – mówi Witold Chomiczewski, pełnomocnik Izby Gospodarki Elektronicznej ds. legislacji.
Problemy społeczne
Zbliża się tsunami problemu otyłości i związanych z nią powikłań. Bez zmiany w podejściu do tej choroby trudno mówić o skutecznej walce
Wypracowanie ścieżki postępowania z pacjentem zmagającym się z chorobą otyłościową, edukacja zdrowotna czy walka ze stygmatyzacją, również w gabinetach lekarskich. Na te potrzeby zwracają szczególną uwagę eksperci ochrony zdrowia, mówiąc o nadwadze i otyłości. Są też zgodni co do tego, że jeśli nie zatrzymamy narastającego problemu i nie wdrożymy konkretnej strategii walki z otyłością, to gabinety lekarskie już za kilka lat zmierzą się z rosnącą rzeszą coraz młodszych pacjentów z poważnymi powikłaniami zdrowotnymi. Wśród nich do tych najgroźniejszych zalicza się cukrzycę typu 2 czy choroby serca.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.