Komunikaty PR

Optyka jest kobietą - raport "Rosnąca siła kobiet w biznesie"

2022-01-28  |  13:00
Biuro prasowe

Kobiety na stanowiskach kierowniczych w branży optycznej – co sprawia, że rosną w siłę i realizują się doskonale zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym? Czy w XXI wieku nadal mierzą się ze stereotypami w pracy? Na te i inne pytania odpowiada opublikowany przez Bigram i THINKTANK raport „Rosnąca siła kobiet – kobiety na rynku pracy”, którego Partnerami są firmy Essilor Polonia, JZO, JAI KUDO oraz Erbud.

Polskie optyczki odważnie sięgają po swoje. Są wykształcone, ambitne i doskonale adaptują się do zmian. Dysponują wachlarzem cech, które predysponują je do efektywnego zarządzania projektami zarówno w pracy, jak i w domu. I – jak wynika ze zrealizowanego przez CubeResearch badania[1] – nie jest to zdanie odosobnione. 94 proc. badanych przyznało, że rola kobiet na rynku pracy w branży optycznej rośnie. Coraz częściej docenia się ich kompetencje i kwalifikacje do pełnionych stanowisk. Współczesne firmy wiedzą, że udział kobiet w zarządzaniu przedsiębiorstwem przynosi im wymierne korzyści. Zdaniem ankietowanych, o rosnącej sile kobiet w biznesie świadczą przede wszystkim ich wysokie kwalifikacje (94 proc.), odwaga do otwarcia własnego biznesu (81 proc.) oraz przemiany społeczne i walka ze stereotypami (72 proc.).

Kobiety w optyce rosną w siłę – są wykształcone i chcą się rozwijać

Solidne wykształcenie, empatia, odpowiedzialność i elastyczność – to cechy, które kobiety zazwyczaj wnoszą do firm. Badania pokazują, że osoby o takich cechach – bez względu na płeć – podejmują skuteczniejsze decyzje i są bardziej odporne na zawirowania dzisiejszego świata. Nie dziwi zatem fakt, że wyższe stanowiska w firmach optycznych piastuje aż 61 proc. kobiet. Za najistotniejsze czynniki decydujące o osiąganiu sukcesów biznesowych przez kobiety ankietowani uznali: doświadczenie (76 proc.), umiejętność adaptacji do zmian (68 proc.) oraz wykształcenie (62 proc.). Równie istotne okazały się także: proaktywne zdobywanie nowych kompetencji (56 proc.) oraz umiejętność do podejmowania ryzyka (56 proc.). Kobiety w dzisiejszych czasach aktywniej i odważniej inwestują we własny rozwój, zarówno w zakresie wyksztalcenia formalnego, jak i poprzez dodatkowe szkolenia oraz kursy. To znacznie zwiększa ich szanse na rynku pracy.  

Kobiety są doskonale merytorycznie przygotowane. Nie trzymają się kurczowo utartych schematów, odważnie się przekwalifikowują i przebranżawiają. Robią to wszystko, pracując często na dwóch lub więcej etatach – łączą niełatwe zarządzanie firmą z równie niełatwym zarządzaniem mikroprzedsiębiorstwami, jakimi są ich domy. Wierzę, że pomimo przeciwności i stereotypów, z którymi jednak w dalszym ciągu przychodzi im się mierzyć na polu zawodowym, ich pozycja w kolejnych latach będzie się umacniała, a tych barier będzie coraz mniej. Kiedy patrzę na to, jak wiele w ciągu ostatnich lat osiągnęły kobiety w branży optycznej, czuję dumę. I tej dumy z własnych dokonań życzę wszystkim paniom – komentuje Adam Mamok, Prezes Grupy Essilor Polska, Litwa, Łotwa i Estonia

Kobiety w optyce a pandemia

Ostatnie dwa lata pokazały, że kobiety w branży optycznej potrafią skutecznie stawiać czoła zmianom i nowym wyzwaniom. Co więcej, niezwykle efektywnie wykorzystały – i w dalszym ciągu wykorzystują – czas pandemii na rozwój zawodowy. Poszukują nowych możliwości zawodowych i podnoszą swoje kwalifikacje w zakresie kompetencji cyfrowych. Wiedzą, jak ważne w biznesie optycznym są działania proaktywne i takie, które odpowiadają wymogom i dynamice rynku. 

Jeśli ktokolwiek myślał, że zarządzanie kryzysem jest domeną mężczyzn, powinien spojrzeć na to, jak kobiety radzą sobie w obliczu pandemii. Jak pokazują wyniki badań, idzie im doskonale. Szkolą się, rozwijają, poszerzają horyzonty, odkrywają swoje silne strony. Czas zaoszczędzony na dojazdy do pracy wykorzystują na kursy online i poszukiwanie możliwości rozwoju zawodowego. Prawie połowa objętych badaniem kobiet w ostatnich dwóch latach rozwinęła swoje kompetencje w posługiwaniu się mediami społecznościowymi, a niemal dwie piąte w obszarze cyfrowym. To fantastyczny wynik, który pokazuje, że kobiety idą z duchem czasów. Życzę nam wszystkim, abyśmy nie bały się sięgać po swoje marzenia. Byśmy nigdy nie dały sobie wmówić, że nie jesteśmy w stanie czegoś zrobić czy osiągnąć, bo jesteśmy kobietami. Byśmy w końcu nie musiały analizować, jakie stanowisko możemy zająć w biznesie, a  to, że w  nim jesteśmy, było sprawą oczywistą – dodaje Justyna Musiałowska-Skrzypek, Dyrektor Marketingu Grupy Essilor Polska, Litwa, Łotwa, Estonia.

Jest dobrze, ale może być jeszcze lepiej

Mimo że prawo daje wszystkim równą pozycję na rynku pracy, a praktyka społeczna powoli odchodzi od podziałów na płeć w kontekście kompetencji i aktywności zawodowej, w wielu przypadkach kobiety nadal odczuwają dodatkowe bariery. Okazuje się, że utrwalone przez setki lat stereotypy w dalszym ciągu mają się świetnie, a różnice w płacach kobiet i mężczyzn – pomimo konsekwentnej polityki Unii Europejskiej w celu ich wyrównywania – nadal są widoczne. Dodatkowo, większość obowiązków związanych z funkcjonowaniem rodziny w dalszym ciągu częściej spoczywa na barkach kobiet, co powoduje, że pracują na dwa etaty – w pracy i w domu. Zdecydowana większość respondentów (71 proc.), jako czynnik utrudniający awans kobiet, wskazała właśnie stereotypy i społeczne przyzwyczajenie do tego, że to mężczyźni zajmują wysokie stanowiska w hierarchii zawodowej. I chociaż rewolucja myślowa dzieje się na naszych oczach i wszystko zmierza w dobrym kierunku, to jest to proces powolny, zatem w tej kwestii nadal jest wiele do zrobienia.

Raport „Rosnąca siła kobiet – kobiety na rynku pracy” zrealizowano przez CubeResearch na zlecenie Bigram i THINKTANK. Partnerami badania są firmy: Essilor Polonia, JZO, JAI KUDO oraz ERBUD. Patronat medialny nad raportem objął dziennik „Rzeczpospolita”.

 


[1] Badanie „Rosnąca Siła Kobiet – Kobiety na Rynku Pracy”; CubeResearch na zlecenie Bigram i THINKTANK; n=204; Ki M; CATI i CAWI; grudzień 2021 r.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Praca Szkolenie – pełnomocnik oraz audytor wewnętrzny AS 9100: klucz do jakości w branży lotniczej Biuro prasowe
2025-07-08 | 06:00

Szkolenie – pełnomocnik oraz audytor wewnętrzny AS 9100: klucz do jakości w branży lotniczej

W dobie rosnących wymagań jakościowych w przemyśle lotniczym, szkolenie – pełnomocnik oraz audytor wewnętrzny AS 9100 staje się nie tylko atutem, ale wręcz
Praca Zawody, które wracają do łask – przegląd niszowych, ale potrzebnych profesji
2025-06-23 | 09:40

Zawody, które wracają do łask – przegląd niszowych, ale potrzebnych profesji

Rynek pracy w Polsce nieustannie ewoluuje, dostosowując się do zmieniających się potrzeb gospodarki, społeczeństwa oraz kierunków rozwoju technologicznego. Choć
Praca Zaproszenie do Sejmu RP na uroczyste otwarcie wystawy „Każdy talent na wagę złota – Inkluzywni w zatrudnianiu”
2025-06-20 | 11:00

Zaproszenie do Sejmu RP na uroczyste otwarcie wystawy „Każdy talent na wagę złota – Inkluzywni w zatrudnianiu”

Szanowni Państwo, jako Związek Przedsiębiorców i Pracodawców razem z Panią Posłanką Izabelą Bodnar zapraszamy na uroczyste otwarcie wystawy „Każdy talent na

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Handel

Handel

Nie tylko konsumenci starają się kupować bardziej odpowiedzialne. Część firm już stawia na to mocny nacisk

Kwestie równoważonych zakupów stają się elementem strategii ESG. Dostawy energii, zamówienia surowców i materiałów do produkcji czy elementów wyposażenia biur – na każdym etapie swoich zakupów firmy mogą dziś decydować między opcjami bardziej i mniej zrównoważonymi. Dotyczy to także zamówień rzeczy codziennego użytku dla pracowników czy środków czystości – wskazują eksperci Lyreco, e-sklepu, który prowadzi sprzedaż produktów do biur, pokazując ich wpływ na środowisko czy efektywność pracy.

Prawo

Unia Europejska wzmacnia ochronę najmłodszych. Parlament Europejski chce, by test praw dziecka był nowym standardem w legislacji

Parlament Europejski chciałby tzw. testu praw dziecka dla każdego aktu prawnego wychodzącego z Komisji Europejskiej. – Każda nowa legislacja Unii Europejskiej powinna być sprawdzana pod kątem wpływu na prawa dziecka – zapowiada Ewa Kopacz, wiceprzewodnicząca PE. Jak podkreśla, głos dzieci jest coraz lepiej słyszalny w UE i jej różnych politykach. Same dzieci wskazują na ważne dla siebie kwestie, którymi UE powinna się zajmować. Wśród nich są wyzwania w obszarze cyfrowym i edukacyjnym.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.