Panele słoneczne przez internet – jak zainstalować je… online?
Planując zakup lub budowę domu, stawiamy przede wszystkim na jakość elementów, dobrych ekspertów i profesjonalną ekipę budowlaną. W końcu przychodzi moment, kiedy musimy także spojrzeć bliżej na wydatki.
O dom dbamy już od samego etapu planowania: mocne, ocieplone ściany, odpowiednie pokrycie dachu, okna nieprzepuszczające zimna ani gorąca, estetyczne wykończenie i urządzenie miejsca w taki sposób, aby żyło się po prostu przyjemnie. Ale tak jak w przypadku budowy czy remontu, warto od początku pomyśleć o późniejszej jego eksploatacji i tym, czy życie w wymarzonym domu nie będzie drogie. Zmianą, na którą decyduje się coraz więcej Polaków, jest korzystanie z energii słonecznej. Jak zacząć z fotowoltaiką? Z roku na rok jest to łatwiejsze.
Polacy fanami energii słonecznej
Z raportu Instytutu Energii Odnawialnej wynika, że rynek fotowoltaiki rozwija się najszybciej ze wszystkich sektorów OZE w Polsce. Największy przyrost nowej mocy można obecnie odnotować w segmencie mikroinstalacji, które aktualnie stanowią 70% zainstalowanych źródeł fotowoltaicznych w kraju. Wskazuje to na wyraźnie zwiększony udział prosumentów indywidualnych i biznesowych. Na ten trend zareagował także norweski startup Otovo, który rozpoczął swoją działalność w Polsce i zyskuje coraz większe grono klientów w całej Europie.
– W naszej działalności skupiamy się na mikroinstalacjach do 50 kW, jednak biorąc pod uwagę polski rynek, większość instalacji jest do 10 kW. Miało na to wpływ zarówno dofinansowanie z programu „Mój Prąd”, dostępne do tej wartości, jak i również zmieniająca się zasada wyliczania upustów poniżej 10 kW. Na chwilę obecną kierujemy usługi wyłącznie do klientów indywidualnych, którzy cenią sobie odnawialne źródła energii, chcą lepiej użytkować energię i oszczędzać na codziennych czynnościach, iść z duchem czasu – komentuje Paulina Ackermann, dyrektor generalny Otovo w Polsce.
Panele w Europie
Instalacje fotowoltaiczne są stosunkowo łatwe w montażu, proste w utrzymaniu, a korzyści finansowe można odczuć relatywnie szybko. To, co najczęściej budzi wątpliwości, to ilość światła i fakt, czy nasz klimat jest do tego odpowiedni. Takie wątpliwości miał także prezes Otovo, Andreas Thorsheim, który rozpoczął biznes właśnie w swojej ojczyźnie – Norwegii, która słynie z bardzo trudnego klimatu i najmniejszej ilości słońca. „Jeżeli udało nam się w Norwegii, uda nam się wszędzie” – powtarza CEO. Obecnie posiadają oni 50% rynku norweskiego i szturmem podbijają inne kraje. W ciągu jednego roku w Hiszpanii zamontowali aż 1000 instalacji, co pokazuje, jak bardzo popularne staje się to źródło energii.
Instalacja przez internet
Wszyscy żyjemy w pędzie, a pandemia koronawirusa wcale nie wspiera biznesów, naszych planów w budowaniu i remontowaniu. Standardowy model sprzedaży paneli zakłada wizytę lokalnego przedstawiciela firmy w domu, co obecnie nie jest najbezpieczniejszą opcją. Otovo korzysta z zupełnie innego rozwiązania – sprzedaży instalacji fotowoltaicznej przez internet. Na stronie firmy wystarczy wpisać dane lokalizacyjne, wybrać swój dach z widoku w Google maps, wpisać orientacyjne nachylenie dachu i rodzaj pokrycia, a wycena w kilka sekund znajdzie się na monitorze. Nie tylko wycena dokonywana jest przez internet – online można również podpisać umowę. Pierwszy kontakt osobisty z osobą z firmy następuje w momencie montażu paneli. Oszczędza to czas, daje poczucie bezpieczeństwa oraz ułatwia proces załatwiania formalności.
Sterowanie z aplikacji mobilnej
Choć instalacje słoneczne są coraz bardziej popularne, wiedza o nich nie jest powszechna. Korzystający z nich mogą zadawać sobie zatem pytanie – jak sprawdzić, czy nie pojawiła się żadna usterka? Czy po gwałtownej ulewie lub burzy wszystko na pewno działa? Rozwiązaniem na to może być specjalna aplikacja na telefon, która umożliwi alarmowanie w przypadku ewentualnych błędów.
– Przygotowując aplikację dla użytkowników naszych paneli, postawiliśmy sobie za cel nie tylko informować właściciela o stanie jego instalacji, lecz również umożliwiać kontrolę ekspertom. Co to oznacza? Jeśli wystąpiłaby usterka, dowie się o tym nie tylko użytkownik paneli, lecz również Otovo, które skontaktuje się z klientem i pomoże rozwiązać problem – tłumaczy Paulina Ackermann.
Fotowoltaika – tak czy nie?
Ceny energii rosną z roku na rok, a same koszty utrzymania domów i codzienne wydatki diametralnie wzrosły przez ostatnie lata. W kontrze do tego koszt słonecznych systemów fotowoltaicznych spadł aż o 75% od 2009 roku.
– Wkrótce możemy zetknąć się z sytuacją, gdzie podobnie jak w salonach komórkowych, klient będzie płacił niewiele za samą instalację, a większą część za obsługę i opiekę firmy nad ich systemem w formie abonamentu. Dzięki temu nie tylko przysłużymy się środowisku (energia słoneczna oraz odnawialne źródła energii pomogły ograniczyć emisję gazów cieplarnianych i zużycie paliw kopalnych w Europie o 10% w 2015 roku), ale i będziemy mogli zaoszczędzić na naszym codziennym życiu – dodaje Andreas Thorsheim.

Farma fotowoltaiczna w Miłkowicach – pierwszy projekt OZE z udziałem Amazon w Polsce – produkuje już energię słoneczną!

BCC: Energetyka, podsumowanie roku

Eco Run celuje w 10 mln zł za 4 kw. 2024 r.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Farmacja

Zbrojeniówka i farmacja kluczowe dla bezpieczeństwa kraju. Polskie firmy walczą o pozycję w obu tych sektorach
Polska gospodarka stoi przed wieloma wyzwaniami – od inflacji i zmian legislacyjnych po dynamiczny rozwój technologii. W tym kontekście kluczową rolę odgrywają przedsiębiorcy, którzy nie tylko napędzają wzrost gospodarczy, ale również inwestują w innowacje, cyfryzację i zrównoważony rozwój. Z punktu widzenia bezpieczeństwa kraju jednymi z najważniejszych są branże zbrojeniowa i farmaceutyczna.
Konsument
Konsumenci zwracają uwagę na klasę energetyczną sprzętu AGD. To ma wpływ na ich rachunki

Duże AGD ma spory potencjał oszczędności prądu w gospodarstwach domowych i w całym systemie elektroenergetycznym – ocenia APPLiA Polska, związek pracodawców tej branży. Ze względu na postęp technologiczny dziś produkowane urządzenia w najlepszych klasach energetycznych zużywają 10–20 proc. prądu w porównaniu do urządzeń dostępnych 25 lat temu. Do stałego postępu w tym obszarze motywują też wymogi unijne, które z roku na rok się zaostrzają.
Prawo
Polska w końcówce europejskiej stawki pod względem udziału kobiet w zarządach spółek. Zmienić ma to unijna dyrektywa

Udział kobiet w zarządach i radach nadzorczych 140 największych spółek notowanych na warszawskiej giełdzie na koniec 2024 roku wyniósł 18,4 proc. – wynika z danych 30% Club Poland. Zgodnie z dyrektywą Women on Boards, żeby zapewnić równowagę płci, 33 proc. wszystkich stanowisk zarządczych powinno być zajmowane przez osoby należące do niedostatecznie reprezentowanej płci. Sytuację kobiet powinny poprawić obowiązkowe parytety, transparentność rekrutacji oraz merytoryczne kryteria wyboru kandydata.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.