Komunikaty PR

Pędząc w nieznane

2022-09-05  |  12:00

Chyba jeszcze nigdy w historii polskiego rynku nieruchomości nie oddziaływało na niego jednocześnie tak wiele istotnych czynników. Formułowanie długoterminowych prognoz dotyczących przyszłości naszego sektora mieszkaniowego i biurowego to obecnie zadanie tylko dla najbardziej wytrwanych graczy.

Rynek mieszkaniowy: tornado trwa

Wskutek całej serii podwyżek stóp procentowych (w samym tylko 2022 r. było ich siedem) i wejścia w życie tzw. znowelizowanej rekomendacji S, wprowadzonej przez Komisję Nadzoru Finansowego w kwietniu br. doszło do załamania popytu na kredyty hipoteczne. Szacuje się, że zmiany te wyeliminowały z rynku własności nawet 40 proc. potencjalnych nabywców. Osoby, które odeszły z kwitkiem od bankowego okienka przenoszą się na rynek najmu, gdzie muszą rywalizować z uchodźcami z Ukrainy, których liczbę w naszym kraju ocenia się na około 3 miliony. Wskutek nagłego ożywienia popytu na najem, stawki czynszowe w zależności od miasta wzrosły nawet o 30-40 proc.

Dynamicznym zmianom na rynku najmu towarzyszy wysokie zainteresowanie zakupem mieszkań wśród inwestorów indywidualnych, którzy w obliczu prawie 16-proc. inflacji szukają na rynku nieruchomości ochrony swoich finansów przed dewaluacją. Deweloperzy oceniają, że ponad 85 proc. mieszkań, których ukończenie zaplanowano na lata 2022-23, jest już sprzedanych. Duże zainteresowanie naszym rynkiem najmu deklarują również zagraniczne fundusze inwestujące w mieszkania z segmentu PRS.

Deweloperzy nie są w stanie zwiększyć podaży nie tylko ze względu na brak odpowiednich działek, ale przede wszystkim z powodu szybko rosnących kosztów generalnego wykonawstwa i surowców budowlanych (przed 24 lutego 2022 r. ponad 30 proc. stali zbrojeniowej, cementu i kruszyw do produkcji betonu było importowane z terytoriów Rosji, Białorusi i Ukrainy). Firmy wykonawcze domagają się podpisywania umów zawierających klauzule waloryzacyjne, co uniemożliwia deweloperom prognozowanie finalnej rentowności inwestycji. W efekcie wiele projektów jest całkowicie wstrzymywanych – według danych GUS obecnie rozpoczynanych jest o 24 proc. mniej nowych budów niż 12 miesięcy temu.

Rynek biurowy: czekając na jesień

Jeszcze więcej znaków zapytania towarzyszy aktualnej sytuacji na rynku nieruchomości biurowych. Pandemia covid-19 niemal z dnia na dzień spowodowała przenosimy pracowników całego sektora usług i części produkcji do pracy zdalnej w domu. Okazało się, że wiele firm jest stanie funkcjonować w ten sposób bez większego uszczerbku dla własnej produktywności. Pod koniec 2021 r. pracownicy zaczęli co prawda powracać do biur, ale nie chcą już pracować w 100 proc. tak, jak dawniej. Większość pracodawców deklaruje, że ich firmy będą funkcjonować w trybie hybrydowym, zakładającym pracę z domu przez co najmniej 1-2  dni w tygodniu.

Obawy przed spadkiem popytu na powierzchnie biurowe zmusiły deweloperów do zamrożenia nowych inwestycji. Szacuje się, że w latach 2024-2025 w Warszawie powstanie istotna luka podażowa – w tym czasie zostaną oddane do użytku maksymalnie 2-3 duże obiekty biurowe. Dobra kondycja gospodarki sprawiła jednak, że jak na razie ich obawy okazują się płonne. Całkowity wolumen transakcji najmu zarejestrowanych w drugim kwartale 2022 roku wyniósł ok. 190 tys. m kw., co jest wartością o 24 proc. większą niż w kwartale ubiegłym i o 12 proc. większą niż w analogicznym okresie 2021 roku. Sytuacja jest dynamiczna - powrót najemców może świadczyć o normalizacji sytuacji w branży, jednak wszystko zależy od kolejnych, jesienno-zimowych fal koronawirusa i rozwoju prac nad skutecznym lekiem na covid-19.

Quo vadis, polski rynku nieruchomości?

Próbę znalezienia odpowiedzi na to niełatwe pytanie podejmą uczestnicy drugiej edycji konferencji PRES – Polish Real Estate Summit, którą firma Nowy Adres organizuje 22-23 listopada w hotelu Nosalowy Dwór Resort & Spa w Zakopanem.  Organizator, znany choćby z takich cykli konferencyjnych jak sopockie Forum Rynku Nieruchomości, gwarantuje wysoki poziom merytoryczny – program konferencji został ułożony tak, aby uwzględniać najbardziej palące problemy rodzimego rynku nieruchomości i oferować ich optymalne rozwiązania. W listopadzie w Zakopanem pojawi się  kilkuset najważniejszych graczy na naszym rynku nieruchomości – przedstawicieli kadry zarządzającej firm deweloperskich, agencji doradczych, funduszy inwestycyjnych, organizacji branżowych, generalnych wykonawców, kancelarii prawnych, pracowni architektonicznych, producentów materiałów budowlanych, dostarczycieli usług, analityków, dziennikarzy nieruchomościowych i in.  

Dodatkową korzyścią z uczestnictwa w PRES jest również możliwość skorzystania z systemu informatycznego MatchMaker, umożliwiającego umawianie spotkań z innymi uczestnikami konferencji w trakcie trwania wydarzenia. To skuteczne narzędzie do nawiązywania nowych kontaktów biznesowych, które nierzadko okazują się wartością samą w sobie.

Równolegle z konferencją PRES, w tym samym miejscu i czasie odbędzie się pierwsza edycja Targów Nieruchomości Inwestycyjnych INRE. To impreza dla wszystkich inwestorów indywidualnych, którzy na rynku nieruchomości poszukują atrakcyjnych opcji inwestycyjnych czy choćby sposobu na ochronę kapitałów własnych przed inflacyjną utratą wartości. W Nosalowym Dworze będą mili możliwość zapoznania się z propozycjami blisko 30 wystawców, oferujących condo- i aparthotele, domy całoroczne, apartamenty inwestycyjne czy grunty pod zabudowę. Doświadczeni doradcy pomogą ustalić szacunkową opłacalność, ustalić wstępny plan inwestycyjny oraz nawiązać współpracę z odpowiednimi usługodawcami. Tematyka indywidulnego inwestowania w nieruchomości będzie poruszana również podczas konferencji PRES.

PRES Polish Real Estate Summit, 22-23 listopada, Zakopane
Z pełnym programem konferencji można zapoznać się tu: https://www.biznesowi.pl/konferencje/pres-summit/#program

Partnerami Merytorycznymi konferencji są firmy Fortech Consulting i Geodetic, Srebrnymi Sponsorami: Equilis i INA Management, Brązowymi Sponsorami: Nieruchomości Orange oraz Olivia Centre, honorowym patronatem PRES 22 objęli: Polski Związek Firm Deweloperskich, Polska Federacja Rynku Nieruchomości, Polskie Stowarzyszenie Budownictwa Ekologicznego PLGBC, Warszawskie oraz Wielkopolskie Stowarzyszenia Pośredników w Obrocie Nieruchomościami. Patronami Medialnymi konferencji są agencja Tauber Promotion, magazyn Investor Real Estate Expert oraz kgm.pl.

 

Więcej informacji:

Aneta Paździor

menedżer ds. marketingu i organizacji

apazdzior@nowyadres.pl

tel. 795 636 889

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Lark Promotion
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Nieruchomości Łotewski producent wysokiej jakości domów prefabrykowanych wchodzi na polski rynek Biuro prasowe
2025-07-23 | 13:10

Łotewski producent wysokiej jakości domów prefabrykowanych wchodzi na polski rynek

Łotewski producent wysokiej klasy domów prefabrykowanych MyCabin rozszerza sieć oddziałów i dostaw na Polskę. To odpowiedź na rosnący popyt mieszkaniowy w Europie.
Nieruchomości Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele?
2025-05-13 | 06:00

Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele?

Rynek nieruchomości w Polsce rządzi się swoimi prawami. Klient nierzadko poznaje ceny lokali dopiero wtedy, gdy zapyta o nie sprzedawcę. Najlepiej osobiście, podczas spotkania
Nieruchomości Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?
2025-04-29 | 18:00

Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?

Rynek nieruchomości przeszedł w ostatnich latach dużą metamorfozę. Coraz więcej osób, zamiast mieszkania w centrum dużego miasta, wybiera życie na przedmieściach.

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Ochrona środowiska

Kraje dotknięte powodzią z 2024 roku z dodatkowym wsparciem finansowym. Europosłowie wzywają do budowy w UE lepszego systemu reagowania na kryzysy

W lipcu Parlament Europejski przyjął wniosek o uruchomienie 280,7 mln euro z Funduszu Solidarności UE na wsparcie sześciu krajów dotkniętych niszczycielskimi powodziami w 2024 roku. Polska otrzyma z tego 76 mln euro, a środki mają zostać przeznaczone na naprawę infrastruktury czy miejsc dziedzictwa kulturowego. Nastroje polskich europosłów związane z funduszem są podzielone m.in. w kwestii tempa unijnej interwencji oraz związanej z nią biurokracji. Ich zdaniem w UE potrzebny jest lepszy system reagowania na sytuacje kryzysowe.

Handel

Nestlé w Polsce podsumowuje wpływ na krajową gospodarkę. Firma wygenerowała 0,6 proc. polskiego PKB [DEPESZA]

Działalność Nestlé w Polsce wsparła utrzymanie 45,2 tys. miejsc pracy i wygenerowała 20,1 mld zł wartości dodanej dla krajowej gospodarki. Firma przyczyniła się do zasilenia budżetu państwa kwotą 1,7 mld zł – wynika z Raportu Wpływu Nestlé w Polsce przygotowanego przez PwC na podstawie danych za 2023 rok.

Polityka

M. Kobosko: Surowce dziś rządzą światem i zdecydują o tym, kto wygra w XXI wieku. Zasoby Grenlandii w centrum zainteresowania

Duńska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej rozpoczęła się 1 lipca pod hasłem „Silna Europa w zmieniającym się świecie”. Według zapowiedzi ma się ona skupiać m.in. na bezpieczeństwie militarnym i zielonej transformacji. Dla obu tych aspektów istotna jest kwestia niezależności w dostępie do surowców krytycznych. W tym kontekście coraz więcej mówi się o Grenlandii, autonomicznym terytorium zależnym Danii, bogatym w surowce naturalne i pierwiastki ziem rzadkich. Z tego właśnie powodu wyspa znalazła się w polu zainteresowania Donalda Trumpa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.