PL CMO Survey 2024/2025: optymistyczne prognozy
Zdaniem 65% marketerów rola dyrektora marketingu w ciągu najbliższych 5 lat wzrośnie, a niemal ¾ z nich prognozuje zwiększenie budżetów marketingowych w 2025 roku – wynika z raportu PL CMO Survey 2024/2025. To pierwsza edycja badania opinii przedstawicieli branży w naszym kraju, zrealizowanego przez Polską Organizację Reklamodawców i K+ Group.
Optymizm – to słowo przebija na pierwszy plan wniosków pierwszej edycji raportu PL CMO Survey 2024/2025, opracowanego w oparciu o badanie opinii marketerów. Zdecydowanie ponad połowa respondentów prognozuje, że zarówno ten, jak i kolejny rok będą dla branży lepsze niż 2023 (67% dla 2024 r. i 57% dla 2025 r.). Najbliższe lata to też wzrost wydatków marketingowych, które są coraz częściej uznawane za ważny element strategii biznesowych firm. Wyzwaniem pozostaje, jak zoptymalizować wydatki marketingowe, efektywnie wykorzystać potencjał AI, ale też zarządzać talentami wewnątrz organizacji.
– PL CMO Survey to kluczowy projekt dla Polskiej Organizacji Reklamodawców. Wyniki tego badania pomogą nam nie tylko lepiej zrozumieć wyzwania, z jakimi mierzy się branża marketingowa w Polsce, ale też wyznaczyć kierunki działań, które wzmocnią pozycję marketerów na rynku oraz podniosą standardy pracy – mówi Marta Życińska, Country Manager Poland, Mastercard, Wiceprzewodnicząca Rady Polskiej Organizacji Reklamodawców.
Marketerzy są zgodni w ocenie znaczenia ich działów w organizacjach. Aż 91% z nich uznaje, że już dziś jest istotne, a według prognoz niemal 2/3 badanych rola dyrektorów marketingu w ciągu najbliższych 5 lat jeszcze wzrośnie. Dominująca wśród marketerów optymistyczna wizja rozwoju branży nie przysłania jednak silnej koncentracji na poszukiwanie optymalnych i efektywnych sposobów lokowania budżetów.
– To nie przypadek, że sztuczna inteligencja jest w naszym raporcie odmieniane przez wszystkie przypadki. Marketerzy wiedzą, że pod tym hasłem kryją się ogromne możliwości dla komunikacji marketingowej, analityki i skuteczności dotarcia do kluczowych targetów. Te organizacje, które w krótkim czasie przestawią się na sprawne i odpowiedzialne wykorzystanie potencjału AI, niewątpliwie zyskają w tym wyścigu. Szczególnie, jeśli dodamy do tego rosnące znaczenie danych. Te czynniki wpływają na naturalny kierunek ewolucji roli marketerów w organizacjach: już nie egzekutorów, a strategów – zauważa Michał Olbrychowski, COO K+Group.
Raport PL CMO Survey 2024/2025 przedstawia wnioski z badania przeprowadzonego wśród ponad stu przedstawicieli branży marketingowej w Polsce i otwiera dyskusję na temat trendów i wyzwań, które będą kształtować ten obszar w nadchodzących latach. Respondenci, w tym dyrektorzy marketingu (CMO) i menedżerowie, podzielili się swoimi spostrzeżeniami na temat ewolucji roli marketera, wpływu nowych technologii oraz sposobów, w jakie branża adaptuje się do dynamicznych zmian rynkowych. Na zaproszenie autorów raportu, wyniki skomentowali eksperci – ekonomista dr inż. Jacek Kotarbiński, prof. Robert Kozielski z Uniwersytetu Łódzkiego i dr hab. Barbara Mróz-Gorgoń z Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.
Pełen raport jest dostępny na stronie Polskiej Organizacji Reklamodawców.

VOICE IMPACT AWARD – ogólnopolski konkurs grantowy dla dziennikarzy i studentów

Komunikacja w czasach kryzysów i zmian geopolitycznych. Jubileuszowy Kongres Public Relations

Jak skutecznie wykorzystać komunikację mobilną w biznesie?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają prace nad szczegółowymi wytycznymi dla schronów. Prowadzona jest też inwentaryzacja i ocena stanu istniejących obiektów
W MSWiA trwają prace nad rozporządzeniem, które określi m.in., jakie warunki powinny spełniać miejsca schronienia, oraz wprowadzi spójne standardy dotyczące ich organizacji i wyposażenia. Ich opracowanie wymagane jest przez ustawę o ochronie ludności i obronie cywilnej, która weszła w życie 1 stycznia br. Trwa także inwentaryzacja istniejących obiektów zbiorowej ochrony, w tym schronów. Jak podkreślają eksperci, mamy w tym obszarze wiele zaległości do nadrobienia. Problemem jest niedobór specjalistów od budowli schronowych, którzy mogliby ten proces wesprzeć i przyspieszyć.
Handel
Nowy rozdział we współpracy Wielka Brytania – Unia Europejska. Bezpieczeństwo jedną z kluczowych kwestii

19 maja odbędzie się w Londynie pierwszy od brexitu na tak wysokim szczeblu szczyt brytyjskich i unijnych przywódców. Zdaniem polskich europosłów obydwie strony dojrzały do ponownego zacieśnienia stosunków i są dla siebie kluczowymi partnerami. Rozmowy dotyczyć mają przede wszystkim zagadnień związanych z obronnością, ale także możliwości swobodnego przemieszczania się młodych ludzi. Wyzwaniem we wzajemnych relacjach wciąż są kwestie handlowe.
Transport
W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku

Pierwsze roboty wyposażone w „zmysł” dotyku wykorzystywane są przez Amazon do obsługi produktów w centrach realizacji zamówień w USA i Niemczech. Roboty potrafią precyzyjnie przeszukiwać nawet ciasne przestrzenie półek w poszukiwaniu konkretnych produktów i z wyczuciem przenosić je na taśmę. Dzięki nim pracownicy nie muszą się schylać ani wspinać po drabinie w poszukiwaniu towaru. Automatyzacja wspiera też pracę kurierów. Paczki, które mają być dostarczone pod wskazany adres, podświetlane są w furgonetce na zielono, co ułatwia znalezienie właściwej przesyłki i skraca czas dostawy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.