Sprzedaż samochodu firmowego – czy można uniknąć podatku?
Masz-Media Ida Marzenna Szwaczko
Waszyngtona 18/213
15-269 Białystok
maszmedia|wp.pl | |maszmedia|wp.pl
693400464
www.maszmedia.pl
Samochód firmowy najczęściej zostaje wprowadzony do ewidencji środków trwałych firmy. Pozwala to zaliczyć wydatki związane z użytkowaniem pojazdu do kosztów uzyskania przychodów, co zmniejsza podstawę opodatkowania. Co dzieje się w sytuacji, gdy przedsiębiorca postanawia sprzedać auto? Z jakimi kosztami musi się liczyć?
Załóżmy, że - za gotówkę, kredyt lub w leasingu – kupiliśmy samochód o wartości 150 tys. zł i mamy go w środkach trwałych firmy. Z jakimi opłatami musimy się liczyć, gdy zamierzamy go sprzedać? Na to pytanie odpowiada Eryk Skłodowski, ekspert kancelarii podatkowej Skłodowscy:
- Otóż jeśli mieliśmy nowe auto ponad pięć lat, to jego wartość księgowa wyniosi 0 zł, bo amortyzacja jest pięcioletnia. Natomiast jeżeli chcemy je sprzedać np. po trzech latach – wtedy ta wartość księgowa samochodu firmowego wynosi 60 tys. zł. (gdyż roczna amortyzacja wynosi w tym przypadku 30 tys. zł).
Załóżmy dalej, że (bez względu na wartość księgową) chcemy sprzedać to auto za 75 tys. zł. Na co trzeba wtedy uważać?
Musimy zdawać sobie sprawę, że - przy sprzedaży samochodu, stanowiącego środek trwały w działalności - stosujemy wynoszącą 23% stawkę VAT, bez względu na to, czy przy nabyciu przysługiwało nam całościowe, czy częściowe odliczenie VAT. Dodatkowo kwota, po której sprzedaliśmy auto będzie naszym przychodem. W przypadku gdy wartość księgowa auta będzie wynosiła 60 tys. zł (a więc po 3 latach) – nasz zysk będzie wynosił 15 tys. zł. Natomiast gdybyśmy po tej samej cenie sprzedawali ten samochód po 5 latach (a więc o zerowej wartości księgowej), to ten zysk wyniesie 75 tys. zł. Zatem przy sprzedaży auta, które jest na stanie firmy, warto sprawdzić, ile ono jest obecnie warte w księgach i czy przy zakupie odliczyliśmy od niego VAT. Bo jeśli ta wartość wynosi 0 i odliczyliśmy VAT – to z tej kwoty sprzedaży fiskus zabierze nam w sumie, w zależności od formy opodatkowania, nawet ponad 38 proc.
Reasumując – bez względu na to, czy sprzedajemy samochód osobowy lub ciężarowy jeśli ten samochód jest na stanie firmy, a przy zakupie odliczyliśmy choćby 50 proc. VAT - to przy sprzedaży musimy oddać cały VAT, zapłacić od kwoty sprzedaży podatek dochodowy o stawce odpowiedniej dla stosowanej przez przedsiębiorcę formy rozliczenia działalności i dodatkowo zapłacić składkę zdrowotną, która „nie jest” podatkiem.
Co do zasady, nie ma więc możliwości uniknięcia zapłaty podatków przy sprzedaży samochodu firmowego. Jedyną opcją jest wyprowadzenie pojazdu z majątku firmowego i przekazanie go na cele prywatne (na podstawie odpowiedniego oświadczenia), jednak po wycofaniu pojazdu z działalności trzeba odczekać aż 6 lat, aby transakcja sprzedaży nie powodowała powstania przychodu z tytułu prowadzonej działalności. No i oczywiście pozostaje VAT.

Deklaracja dochodów i zwrot podatku w Europie: odpowiedzi na pytania Polaków

BCC: Podatkowe podsumowanie 2024 roku

Faktura korygująca - poprawienie błędów na dokumencie pierwotnym
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
Rynek kredytowy w Polsce co do zasady rośnie, choć nierównomiernie. Z danych Biura Informacji Kredytowej wynika, że najlepiej rozwija się segment kredytów gotówkowych dla konsumentów. Wartościowo wzrosła też kwota udzielonych limitów w kartach kredytowych. Według prognoz BIK w całym roku wzrośnie wartość zarówno udzielonych kredytów mieszkaniowych, jak i gotówkowych, choć tych pierwszych poniżej inflacji. Wcześniejsze cięcia stóp procentowych przez RPP nie zmieniły tej prognozy.
Transport
37,5 proc. środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej z końcem czerwca zakończyło konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego, który otwiera drogę do pozyskania 65 mld zł (11,4 mld euro) z unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego. Polska będzie jego największym beneficjentem, a 37,5 proc. budżetu zostanie przeznaczone na bezpośrednie wsparcie osób narażonych na ubóstwo transportowe. Organizacje branżowe oceniają jednak, że walka z tym zjawiskiem może się okazać nieskuteczna. W toku konsultacji zgłosiły swoje zastrzeżenia co do priorytetów w wydatkach i sposobu wsparcia inwestycji w transport rowerowy.
Prawo
Firmy będą mogły przetestować krótszy tydzień pracy z rządowym wsparciem. Nabór wniosków ruszy w sierpniu

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej uruchamia pilotaż krótszego tygodnia pracy. Zainteresowane wzięciem w nim udziału firmy będą się mogły ubiegać o wsparcie finansowe ze strony rządu. Politycy Nowej Lewicy, którzy są pomysłodawcami testu tego rozwiązania, przekonują, że finalnie zyskają na nim wszyscy, zarówno pracownicy, jak i pracodawcy, a ostrzeżenia o spodziewanych problemach gospodarki są mocno przesadzone.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.