Podsumowanie 1H 2022 w GK Murapol
W okresie od stycznia do czerwca br. Grupa Murapol podpisała 1 426 umów deweloperskich i przedwstępnych odnotowując zaledwie 4,4 proc. spadek r/r.
W analizowanym okresie klucze do swoich mieszkań odebrało 1 370 klientów wobec 947 w 2021 r. Grupa postawiła do dyspozycji klientów kolejnych 2 106 mieszkań w 9 miastach.
SPRZEDAŻ
W pierwszym półroczu 2022 GK Murapol podpisała umowy deweloperskie i przedwstępne dot. 1 426 mieszkań wobec 1 491 rok wcześniej, czyli o 4,4 proc. mniej r/r. Z kolei biorąc pod uwagę rezerwacje opłacone, spadek ten był jeszcze mniejszy i wyniósł 0,9 proc. (1 366 lokali w 1H 2022 wobec 1 379 w analogicznym okresie ub.r.)
Od stycznia do czerwca br. największym zainteresowaniem cieszyły się lokale GK Murapol
w Krakowie z Wieliczką i Poznaniu, gdzie nabywców znalazło odpowiednio 238 i 209 mieszkań. 182 umowy zostały podpisane we Wrocławiu, a 155 w Gdańsku. W Toruniu GK Murapol sprzedała 121 mieszkań, 107 w Łodzi, a 102 w Gliwicach. W Bydgoszczy podpisanych zostało 86 umów, 53 w Tychach i 50 w Warszawie.
PRZEKAZANIA
W okresie od stycznia do czerwca 2022 GK Murapol przekazała klucze do 1 370 mieszkań wobec 947 w analogicznym okresie ub.r. Tegoroczny wynik jest zatem lepszy o blisko 45 proc. r/r. W drugim kwartale przekazanych zostało 565 mieszkań wobec 495 rok wcześniej.
Najwięcej lokali w 1H 2022 roku zostało wydanych klientom w Krakowie i Wieliczce – 293, Katowicach – 238 i Poznaniu – 212. Ponadto klucze do swoich mieszkań odebrało 148 nabywców w Siewierzu, 133 w Gliwicach i 91 w Warszawie. 81 lokali zostało wydanych klientom w Łodzi, a 70 w Toruniu.
WPROWADZENIE DO OFERTY
W pierwszym półroczu br. GK Murapol wprowadziła do oferty 2 106 mieszkań w 9 miastach wobec 2 099 w analogicznym okresie minionego roku. W drugim kwartale do dyspozycji klientów zostało postawionych kolejnych 1 026 lokali.
Najwięcej, bo o 488 lokali GK Murapol zwiększyła ofertę w Gdańsku, gdzie do dyspozycji klientów postawiła dwie nowe inwestycje - Murapol Osiedle Zdrovo 2 przy ul. Niepołomickiej oraz Murapol Osiedle Ambro przy ul. Ateny, a także kolejny etap Murapol Osiedla Novelo przy ul. W. Jagiełły. Pulą 352 mieszkań w nowej inwestycji Murapol Osiedle Fit przy al. Bielskiej GK Murapol powróciła do Tychów. 277 mieszkań zostawało postawionych do dyspozycji wrocławian w nowym projekcie nieruchomościowym Murapol Jagodno Park realizowanym przy ul. S. Drabika. O 249 mieszkań zwiększyła się oferta GK Murapol w Poznaniu w kolejnym etapie Murapol Zielonego Żurawińca przy ul. Sielawy. Kolejnych 170 lokali trafiło do oferty Murapol Osiedla Akademickiego w Bydgoszczy, a 157 Murapol Parków Krakowa przy ul. A. Vetulaniego w stolicy Małopolski. Na Murapol Osiedlu Natura, stołecznym projekcie dewelopera, dostępne są kolejne 123 mieszkania w trzech ostatnich budynkach zaprojektowanych w ramach tego przedsięwzięcia deweloperskiego.
LICZBA MIESZKAŃ W BUDOWIE
Na koniec pierwszego półrocza 2022 r. portfel projektów w budowie Grupy Murapol obejmował 6 279 lokali w 76 budynkach powstających w ramach 19 projektów na terenie
12 miast, z tego dla segmentu PRS 1 555 lokali.
Największy udział w portfelu budowanych inwestycji miała Łódź, gdzie w 7 budynkach powstaje 1 311 lokali mieszkalnych. Na kolejnych pozycjach plasują się Wrocław, Kraków
z Wieliczką i Poznań, w których realizowanych jest odpowiednio 825, 823 i 780 mieszkań.
564 lokale budowane są w warszawskich inwestycjach GK Murapol, 511 w gdańskich,
a 510 w Bydgoszczy. W Tychach powstają 352 mieszkania, 292 w Toruniu, 189 w Gliwicach,
a 122 w Sosnowcu.
Portfel 6 279 lokali mieszkalnych w budowie obejmuje 1 555 lokali o łącznym PUM ok. 45,9 tys. mkw., które zostały sprzedane na rzecz instytucjonalnego najmu.
BANK ZIEMI
Na dzień 30 czerwca 2022 r. Grupa Murapol dysponowała aktywnym bankiem ziemi pod budowę blisko 20,7 tys. lokali, który można podzielić wg dwóch kategorii – kryterium własności i etapu inwestycyjnego:
- ponad 8,8 tys. lokali powstanie na gruntach będących własnością lub w użytkowaniu wieczystym Grupy oraz ponad 11,8 tys. lokali na gruntach objętych warunkowymi umowami przedwstępnymi,
- ponad 4,8 tys. lokali jest w trakcie realizacji oraz blisko 15,9 tys. lokali w przygotowaniu.
Potencjalna liczba lokali | |
W trakcie realizacji | 4 802 |
W trakcie przygotowania | 15 854 |
Razem | 20 656 |
Własność/użytkowanie wieczyste | 8 825 |
Umowy przedwstępne | 11 831 |
Razem | 20 656 |
Spośród 20,7 tys. lokali wchodzących w skład aktywnego banku ziemi, ok. 17,5 tys. mieszkań przeznaczone jest na rzecz klientów detalicznych, z kolei ok. 3,2 tys. lokali dedykowane jest pod segment PRS
- Pierwsze półrocze bieżącego roku nie należało do łatwych dla branży deweloperskiej. Podwyżki stóp procentowych załamały rynek klienta kredytowego, który przez długi czas dominował wśród nabywców mieszkań. Tymczasem w bieżącym roku, 64% naszej sprzedaży stanowiły zakupy gotówkowe, których motywem często jest poszukiwanie sprawdzonych form lokowania oszczędności w warunkach galopującej inflacji. Tutaj na pewno sprawdza się nasz produkt - mieszkania w standardzie popularnym i popularnym premium, funkcjonalne
i kompaktowe układy nawet na niewielkich metrażach są optymalnym rozwiązaniem zarówno dla osób, kiedy znacznie zmniejsza się ich zdolność kredytowa, ale cieszy się także dużym zainteresowaniem wśród klientów inwestycyjnych, zwłaszcza, że rynek najmu przeżywa swój renesans – mówi Nikodem Iskra, prezes zarządu Murapol SA – Pomimo niełatwych warunków rynkowych nie zwalniamy tempa i stale pracujemy nad nowymi projektami inwestycyjnymi. Nasz aktywny bank ziemi na koniec pierwszego półrocza tego roku był o ponad tysiąc lokali większy niż w analogicznym okresie minionego roku. – dodaje Nikodem Iskra.
W ciągu ponad 21 lat działalności GK Murapol zrealizowała 74 wieloetapowe inwestycje,
w ramach których powstały 353 budynki obejmujące łącznie blisko 22,5 tys. lokali.

Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele?

Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?

Jak czytać rzuty mieszkań i uniknąć przykrych niespodzianek? AI ułatwia wybór
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek
Polityka
Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji

– Polska należy do siedmiu krajów UE, które do tej pory nie wprowadziły jeszcze euro. Choć zobowiązaliśmy się do przyjęcia wspólnej waluty w traktacie akcesyjnym, nigdy nie podjęliśmy konsekwentnych działań w tym kierunku – ocenia europosłanka Nowej Lewicy Joanna Scheuring-Wielgus. W dodatku tylko co czwarty Polak jest zwolennikiem zmiany waluty. Również obecna sytuacja gospodarcza – wysoka inflacja i rosnący deficyt – nie sprzyjają dyskusji o przyjęciu euro.
Handel
Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.