Policjanci na szkoleniu w zajezdni tramwajowej MPK

Bartosz Naskręski
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne sp. z o.o. we Wrocławiu
Bolesława Prusa 75-79
50-316 Wrocław
rzecznik|mpk.wroc.pl| |rzecznik|mpk.wroc.pl
+48 71 325 08 07
mpk.wroc.pl
Jak hamuje tramwaj? Jak jest zbudowany wagon i jakie są jego najważniejsze podzespoły? Z czym na drogach muszą się na co dzień mierzyć motorniczowie MPK? To tylko część zagadnień, jakie na specjalnym szkoleniu przekażą wrocławskim policjantom pracownicy miejskiego przewoźnika.
Całodzienne zajęcia podzielone są na dwa bloki: teoretyczny i praktyczny. Oba wypełnione są wiedzą o eksploatacji tramwajów, która może przydać się mundurowym funkcjonariuszom w ich codziennej pracy.
– Każdego dnia nasze pojazdy pokonują we Wrocławiu około 120 tysięcy kilometrów. 1400 prowadzących przy pomocy 600 pojazdów trzy razy okrąża ziemię każdej doby. Te szkolenia pozwolą mundurowym lepiej poznać ich pracę i gdy dojdzie do liczenia pasażerów, być bardziej wyrozumiałymi – mówi prezes MPK Wrocław Krzysztof Balawejder.
– Na pewno ta wiedza nam się przyda i zostanie wykorzystana w trakcie obsługi zdarzeń drogowych – mówi Zastępca Komendanta Miejskiego Policji we Wrocławiu mł. insp. Przemysław Kozioł. – Czasami mają miejsca sytuacje na drodze, gdzie winnym jest motorniczy, ale są to zdarzenia incydentalne. Najczęściej mamy tutaj winę obcą – wtargnięcie czy ewentualnie nieuwaga jakiegoś kierującego doprowadza do kolizji.
Na pierwszej części szkolenia policjanci przypomną sobie szczególne przepisy ruchu drogowego, odnoszące się do pojazdów szynowych. Druga natomiast odbędzie się na pokładzie tramwaju i będzie bardziej praktyczna.
– Policjanci zasiądą za sterami tramwaju i, pod okiem naszych instruktorów, przekonają się jak wygląda awaryjne hamowanie rozpędzonym składem – mówi rzecznik MPK Wrocław, Bartosz Naskręski. – Notorycznie dochodzi do zajeżdżania drogi motorniczym przez innych kierujących. Nasi pracownicy muszą wówczas w ułamku sekundy ocenić, czy ewentualne awaryjne hamowanie nie spowodowuje aby większego zagrożenia dla pasażerów tramwaju niż sama kolizja, do której mogłoby dojść.
Na zajęciach pracownicy MPK podzielą się z policjantami także wiedzą typowo techniczną – np. o elementach rozruchowych, sterowniczych czy o zasilaniu wagonu. Ogólna orientacja na ten temat pomoże funkcjonariuszom w ocenie przebiegu różnych zdarzeń drogowych z udziałem taboru MPK.
Szkolenia dla policjantów będą odbywały się cyklicznie, w niedużych grupach zorganizowanych w reżimie sanitarnym. Przewoźnik podobne szkolenie przeprowadzi w przyszłym tygodniu dla Straży Pożarnej.

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw

Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków

Polska produkcja rowerów wodorowych coraz bliżej - Groclin ogłasza plany
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Autostrada A4 może być rozbudowana o trzeci pas ruchu szybciej niż planowano. Jej zarządca proponuje niezwłoczne rozpoczęcie prac
O przyspieszenie prac związanych z rozbudową A4 na odcinku Kraków – Katowice o trzeci pas ruchu apeluje spółka Stalexport Autostrady do przedstawicieli strony publicznej. Według zarządcy autostrady projektowanie mogłoby się zacząć niezwłocznie, co znacząco skróciłoby czas realizacji całego przedsięwzięcia. W innym wypadku już za dwa lata użytkownicy trasy będą musieli mierzyć się z problemem korków.
Prawo
Tylko co piąty nakaz powrotu migranta do kraju pochodzenia jest realizowany. UE chce wprowadzić nowe skuteczne procedury

Obecnie w Unii Europejskiej obowiązuje 27 różnych systemów odsyłania migrantów. W efekcie tylko co piąty nakaz powrotu jest faktycznie realizowany. Komisja Europejska zaproponowała wspólny europejski system powrotów, który ma na celu szybsze, prostsze i skuteczniejsze procedury. Nowe przepisy uzupełnią pakt o migracji i azylu przyjęty w zeszłym roku. – Nie rozwiązuje to jednak wszystkich problemów. Konieczna jest restrykcyjna kontrola i wsparcie krajów, żeby zapobiec dalszej migracji – ocenia europoseł Arkadiusz Mularczyk.
Handel
Rekordowy eksport polskiej żywności. Koszty produkcji będą jednak rosły z powodu zmieniających się norm wraz z wprowadzaniem Zielonego Ładu

W 2024 roku eksport polskich produktów i przetworów rolno-spożywczych wzrósł w porównaniu z rokiem poprzednim do rekordowej wartości w euro. Pozytywną dynamikę odnotował handel zarówno z krajami Unii, jak i spoza wspólnoty. Dalsze sukcesy polskich eksporterów będą zależały m.in. od zwiększania udziału produktów wysokoprzetworzonych w zagranicznej sprzedaży. Wszystko zależeć jednak będzie od popytu i międzynarodowych regulacji.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.