Komunikaty PR

Poprawka 171 odrzucona przez UE

2021-05-25  |  21:00
Biuro prasowe
Kontakt

Barbara Rożyńska
ProVeg

ul. Dygata 2/3
01-748 Warszawa
barbara.rozynska|proveg.com| |barbara.rozynska|proveg.com
668448566
https://proveg.com/pl/

Parlament Europejski, Rada Europejska i Komisja Europejska odrzuciły poprawkę 171, nieprzyjazne klimatowi rozporządzenie żywnościowe, zakwestionowane jako atak na zrównoważony rozwój przez prawie pół miliona konsumentów w petycji zainicjowanej przez ProVeg International.

 

W przełomowej walce o zrównoważony rozwój i zatrzymanie cenzury roślinnych zamienników nabiału ProVeg został wsparty przez wiodące organizacje pozarządowe, w tym Greenpeace i WWF, a także Gretę Thunberg i firmy z branży roślinnej, takie jak Upfield, Oatly, Nestle i Alpro.

 

Decyzja odzwierciedla publicznie zatwierdzony przez IPCC, FAO, WHO i Komisję EAT-Lancet konsensus naukowy, dotyczący potrzeby przechodzenia w kierunku diety roślinnej.

 

To zwycięstwo zdrowego rozsądku. Obywatele, przemysł i eksperci zabrali głos, a UE posłuchała. Absurdem byłoby cenzurowanie produktów pochodzenia roślinnego, w tym samym czasie doradzając konsumentom przejście na dietę roślinną. Wyobraźmy sobie cenzurowanie samochodów elektrycznych lub papieru z recyklingu. Podziwiamy UE za jej bystrość mimo ogromnej presji nieodpowiedzialnych ekologicznie interesów - komentuje Jasmijn de Boo, Wiceprezeska ProVeg International 

 

W punkcie zwrotnym dla zdrowej i zrównoważonej diety w Europie, poprawka 171 - projekt przepisów, które miały na celu nałożenie surowych, nowych ograniczeń na żywność pochodzenia roślinnego, zaproponowany przez komisję AGRI Parlamentu Europejskiego - została odrzucona przed trójstronnymi rozmowami w UE. Europejski Zielony Ład i zawarta w nim mapa zrównoważonej żywności, strategia “Farm to Fork”, reprezentują progresywne priorytety klimatyczne Europy.

 

Poprawka 171 bezpośrednio zaprzecza jednak europejskim celom w zakresie zrównoważonego rozwoju, przekreślając szansę dla europejskiego przemysłu spożywczego na skorzystanie z trwającej już transformacji systemów żywnościowych.

 

Wśród organizacji zajmujących się żywnością, dietetyką i żywieniem oraz międzynarodowych towarzystw naukowych panuje powszechna zgoda co do tego, że ze względów zdrowotnych i środowiskowych nasza dieta powinna zawierać coraz więcej produktów pochodzenia roślinnego, a coraz mniej produktów pochodzenia zwierzęcego. - Consumer and User Confederation (Konfederacja Konsumentów i Użytkowników)

 

Przede wszystkim szkoda, że ta poprawka w ogóle się pojawiła i została poddana dyskusji. Nie odzyskamy już cennego czasu, który został stracony, próbując znaleźć kompromis w tej sprawie, ale możemy być zadowoleni, że strony negocjujące odzyskały rozsądek i zdecydowały się porzucić projekt. Sektor roślinnych alternatyw odgrywa kluczową rolę w dziedzinie zrównoważonego rozwoju, ochrony środowiska, zdrowia ludzi i dobrostanu zwierząt, a UE musi wspierać a nie powstrzymywać jego rozwój. - mówi Francisco Guerreiro, poseł do Parlamentu Europejskiego

 

Parlament Europejski, Komisja i Rada Ministrów rozpoczęły 21 kwietnia negocjacje trójstronne, które obejmują tematy wspólnej organizacji rynków produktów rolnych (WOR). Negocjacje dotyczące WPR i wspólnej organizacji rynku rozpoczęły się w listopadzie 2020 r., a poprawkę 171 ogłoszono wkrótce po publicznym zobowiązaniu do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 r. Zmiana nie była przedmiotem zwykłego procesu kontroli publicznej w drodze oceny skutków lub otwartych konsultacji, co wywołało wzburzenie wśród konsumentów i sektora roślinnych alternatyw. Rozporządzenie obejmowałoby jedynie sektor roślinnych alternatyw.

 

Powszechnie potępiana w okresie poprzedzającym podjęcie decyzji nowelizacja została skrytykowana przez szeroką i zróżnicowaną grupę interesariuszy, w tym:

 

  • 456 000 konsumentów za pośrednictwem publicznej petycji, zainicjowanej przez ProVeg, Upfield i Oatly, przy wsparciu 96 innych organizacji.

  • 21 organizacji pozarządowych, w tym WWF i Greenpeace, w liście otwartym.

  • Przedstawicieli branży mleczarskiej, w tym prezesa Berglandmilch, największej austriackiej spółdzielni mleczarskiej - liczącej ponad 11 000 członków - w komunikacie medialnym.

  • CECU (Konfederację Konsumentów i Użytkowników)

  • 34 posłów do Parlamentu Europejskiego za pośrednictwem pisma.

  • Europejską Organizację Konsumentów (BEUC), która w zeszłym roku wezwała posłów do Parlamentu Europejskiego do protestowania przeciwko nowelizacji na podstawie braku uzasadnienia dla wprowadzenia takich przepisów.

  • Międzysektorową grupę 94 firm spożywczych i organizacji pozarządowych, w liście publicznym.

  • Aktywistkę Gretę Thunberg.

  • Dr Melanie Joy, której wideo zwróciło się do Komisji Europejskiej i państw członkowskich o odrzucenie poprawki 171 i zaprzestanie cenzury roślinnych zamienników nabiału.

 

Obecnie UE odmówiła poparcia antykonkurencyjnej i nieodpowiedzialnej polityki środowiskowej, która wprowadziłaby szereg nowych ograniczeń dla roślinnych zamienników nabiału (i tak już najbardziej restrykcyjnej kategorii żywności w UE).

 

Jako założyciel Europejskiego Sojuszu na rzecz Żywności Roślinnej, walka z przepisami antykonkurencyjnymi zawsze była jednym z naszych priorytetów. Przez ostatnie kilka miesięcy Upfield był zdecydowanym przeciwnikiem poprawki 171, a dzisiejsza decyzja o jej odrzuceniu jest wygraną dla przemysłu spożywczego opartego na roślinach i dla wszystkich osób, które podpisały petycję, aby zadeklarować swoje poparcie. -  powiedziała dr Jeanette Fielding, dyrektor ds. korporacyjnych i komunikacji w Upfield. Ale bitwa nie została wygrana. Sprawiedliwość dla konsumentów i dla naszej planety zostanie osiągnięta tylko wtedy, gdy żywność pochodzenia roślinnego zostanie sprawiedliwie traktowana w świetle prawa, na równi z żywnością pochodzenia zwierzęcego.

 

 Wprowadzanie poprawki 171 oznaczałoby, że zabronione byłyby:

  • Znane formaty opakowań, takie jak karton mleka roślinnego lub blok margaryny roślinnej.

  • Wizualne przedstawienia żywności pochodzenia roślinnego, gdyby można było je ocenić jako „przywołujące” lub „imitujące” nabiał - na przykład obraz mlecznego wiru na opakowaniu napoju owsianego.

  • Twierdzenia naukowe, które porównują żywność pochodzenia roślinnego z produktami mlecznymi, na przykład „połowa emisji dwutlenku węgla z masła mlecznego” we wszystkich komunikatach, w tym w mediach cyfrowych i społecznościowych.

  • Podstawowe informacje o alergenach, takie jak „nie zawiera mleka”;

  • Przydatne opisowe terminy, takie jak „kremowy”, „maślany”, „używaj jak śmietany do gotowania” lub „wegańska alternatywa dla jogurtu”.

 

Z zadowoleniem przyjmujemy decyzję o odrzuceniu poprawki 171. Konieczne i krytyczne pod względem czasu jest skoncentrowanie się na usunięciu przeszkód prawnych utrudniających przejście na zrównoważony system żywnościowy, a nie na wprowadzaniu nowych. Nauka pokazuje, jak ważne jest przejście na dietę roślinną, aby stawić czoła zmianom klimatycznym i wyzwaniom zdrowia publicznego. Biorąc pod uwagę, że mamy tylko dziewięć lat na osiągnięcie celów porozumienia paryskiego, wszyscy musimy skupić się na tym, jak możemy przyspieszyć zmianę i ułatwić konsumentom wybór opcji opartych na roślinach - powiedziała Cecilia McAleavey, dyrektor ds. Publicznych i zrównoważonego odżywiania w Oatly.

 

Europa przemówiła. Kryzys klimatyczny jest najwyższym priorytetem i nie pozwolimy na antykonkurencyjną, lekkomyślną ekologicznie politykę, wprowadzającą szereg nowych ograniczeń dla roślinnych alternatyw nabiału (i tak już najbardziej restrykcyjnej kategorii żywności w UE). Poprawka 171 stworzyłby niebezpieczny precedens, ale Europa wysłała jasny komunikat do reszty świata i wybrała planetę zamiast polityki - podsumowuje Jasmijn de Boo, Wiceprezeska ProVeg International

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: ProVeg
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Polityka Czy Polska gotowa jest na walkę z hejtem? Biuro prasowe
2024-11-12 | 16:00

Czy Polska gotowa jest na walkę z hejtem?

Pierwsze czytanie projektu ujawnia podziały. W czwartek w Sejmie odbyła się intensywna debata nad projektem ustawy antyhejterskiej, stworzonym zgłoszonym przez Polski 2050 i Trzecią
Polityka Wybory do Młodzieżowej Rady Powiatu Wrocławskiego – druga kadencja
2024-10-25 | 10:00

Wybory do Młodzieżowej Rady Powiatu Wrocławskiego – druga kadencja

Stowarzyszenie Młody Dolny Śląsk we współpracy z Powiatem Wrocławskim ogłasza wybory do Młodzieżowej Rady Powiatu Wrocławskiego. W listopadzie rozpocznie się proces wyborczy,
Polityka BRAK ZDJĘCIA
2024-09-30 | 12:00

Analiza wyceny medialnej potencjalnych kandydatów

Mateusz Morawiecki, Mariusz Błaszczak oraz Beata Szydło są najcenniejszymi medialnie potencjalnymi kandydatami na prezydenta RP z ramienia Prawa i Sprawiedliwości. Wartość publikacji na portalach internetowych na temat byłego premiera

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Zdrowie

Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona

Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.

Konsument

Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców

Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.