Wspieram Sukces Kobiet ujawnia pytania ankiety skierowanej do kandydatek oraz ka

Ewa Malicka
Rocket Science
Pływacka 3/2
02-633 Warszawa
ewa.malicka|rocketscience.com.pl| |ewa.malicka|rocketscience.com.pl
781453815
https://www.rocketscience.com.pl/
W ramach kampanii profrekwencyjnej Fundacja SPS przeprowadziła badanie opinii publicznej, na temat najważniejszych kwestii dotyczących kobiet w Polsce. Ankietę wypełniło we wrześniu br. ponad 18 tys. respondentek. Otrzymane wyniki stały się punktem wyjścia do skonfrontowania kandydatek oraz kandydatów do Sejmu z pytaniami autorstwa Uniwersytetu SWPS, dotyczącymi problemów kobiet w naszym kraju. Dziś została ujawniona ich treść. Audyt przeszły 304 osoby ubiegające się o mandat posła lub posłanki na Sejm – ich imię, nazwisko, okręg oraz komitet wyborczy dostępne są na stronie wspieramsukceskobiet.pl/dla-wyborcow.
Przeprowadzona ankieta składała się z 20 pytań dotyczących najważniejszych problemów, z jakimi mierzą się Polki. Zostały one podzielone na 7 bloków tematycznych. Pierwszy z nich dotyczył pracy opiekuńczej wykonywanej przez kobiety. Zawiera ona w sobie kwestie podziału urlopu rodzicielskiego oraz asystencji osobistej. Drugi ich sytuacji zawodowej oraz ekonomicznej. W tym przypadku pytania dotyczyły zwiększenia dostępności do publicznej opieki nad dziećmi, zatrudniania kobiet w wieku emerytalnym, luki płacowej oraz parytetów. Trzeci blok poświęcono kwestiom dotyczącym zdrowia kobiet. Kandydaci oraz kandydatki wypowiedzieli się na tematy związane z in vitro, aborcją oraz środkami antykoncepcyjnymi. Czwarty natomiast dotyczył kar za przemoc domową oraz seksualną. Piąty związany był z działaniami na rzecz równości oraz współpracą z organizacjami zajmującymi się prawami kobiet. Szósty blok, zawierał pytania o usługi społeczne, takie jak: wsparcie psychologiczne, przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu, dostęp do lekarzy oraz specjalistów. Z kolei siódmy odnosił się do klimatu, środowiska oraz praw zwierząt.
Odpowiedzi kandydatek oraz kandydatów do Sejmu zostały ocenione na podstawie trzystopniowej skali odpowiedzi: „zgadzam się”, „nie zgadzam się”, oraz „nie wiem, nie mam zdania”. Wynik 14 punktów i więcej oznacza zielone światło, natomiast rezultat między 7 a 13 punktów sygnalizowany jest żółtym kolorem. Z kolei 6 lub mniej punktów skutkuje czerwonym światłem. Rezultaty dostępne są na stronie internetowej kampanii Wspieram Sukces Kobiet. Ankieta wysyłana była do wyborczych sztabów w formie indywidualnego linku. Do czasu jej zamknięcia kandydaci oraz kandydatki nie znali opisanej powyżej metodologii. Celem akcji Wspieram Sukces Kobiet jest zachęcenie Polek do czynnego udziału w nadchodzących wyborach. Chcemy uświadomić wybierającym oraz wybieranym - jak ważne jest rozwiązanie problemów dotykających na co dzień kobiety w Polsce.
Więcej informacji o kampanii Wspieram Sukces Kobiet oraz wszystkie materiały wizualne dostępne są na stronie wspieramsukceskobiet.pl. Więcej na temat ankiety dla kandydatów i kandydatek można znaleźć w zakładce „dla wyborców”.
– Mimo że polskie prawo umożliwia korzystanie z urlopu rodzicielskiego obojgu rodzicom w jednakowym wymiarze, to przede wszystkim korzystają z niego kobiety. Taki stan rzeczy ma negatywne konsekwencje: utrwala stereotypy związane z płcią, pogłębia różnice między kobietami i mężczyznami w dziedzinie pracy i opieki, przyczynia się też do osłabienia pozycji kobiet na rynku pracy. Także kobiety najczęściej wykonują nieodpłatną pracę opiekuńczą i pełnią większość obowiązków związanych z życiem rodzinnym. Wiele z nich nie podejmuje pracy zawodowej. Najczęściej proponowanym rozwiązaniem tego problemu powinno być podnoszenie poziomu aktywności zawodowej kobiet, zwiększenie dostępności placówek opiekuńczych czy zwiększenie zaangażowania ojców w opiekę nad dziećmi. Fakt, że kobiety pracują krócej niż mężczyźni, przekłada się także na mniejszy kapitał emerytalny zgromadzony przez całe życie i niższe świadczenia emerytalne, a w konsekwencji wyższe ryzyko ubóstwa kobiet. Jednym z rozwiązań tego problemu jest zwiększenie poziomu zatrudnienia kobiet w wieku emerytalnym, aktualnie będącym na bardzo niskim poziomie – komentują eksperci Uniwersytetu SWPS.

Kolejne wyróżnienie dla Łukasza Wielgosza

Czy Polska gotowa jest na walkę z hejtem?

Wybory do Młodzieżowej Rady Powiatu Wrocławskiego – druga kadencja
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.