Komunikaty PR

Wspieram Sukces Kobiet ujawnia pytania ankiety skierowanej do kandydatek oraz ka

2023-10-11  |  12:30
Biuro prasowe
Do pobrania docx ( 0.03 MB )

W ramach kampanii profrekwencyjnej Fundacja SPS przeprowadziła badanie opinii publicznej, na temat najważniejszych kwestii dotyczących kobiet w Polsce. Ankietę wypełniło we wrześniu br. ponad 18 tys. respondentek. Otrzymane wyniki stały się punktem wyjścia do skonfrontowania kandydatek oraz kandydatów do Sejmu z pytaniami autorstwa Uniwersytetu SWPS, dotyczącymi problemów kobiet w naszym kraju. Dziś została ujawniona ich treść. Audyt przeszły 304 osoby ubiegające się o mandat posła lub posłanki na Sejm – ich imię, nazwisko, okręg oraz komitet wyborczy dostępne są na stronie wspieramsukceskobiet.pl/dla-wyborcow. 

 

Przeprowadzona ankieta składała się z 20 pytań dotyczących najważniejszych problemów, z jakimi mierzą się Polki. Zostały one podzielone na 7 bloków tematycznych. Pierwszy z nich dotyczył pracy opiekuńczej wykonywanej przez kobiety. Zawiera ona w sobie kwestie podziału urlopu rodzicielskiego oraz asystencji osobistej. Drugi ich sytuacji zawodowej oraz ekonomicznej. W tym przypadku pytania dotyczyły zwiększenia dostępności do publicznej opieki nad dziećmi, zatrudniania kobiet w wieku emerytalnym, luki płacowej oraz parytetów. Trzeci blok poświęcono kwestiom dotyczącym zdrowia kobiet. Kandydaci oraz kandydatki wypowiedzieli się na tematy związane z in vitro, aborcją oraz środkami antykoncepcyjnymi. Czwarty natomiast dotyczył kar za przemoc domową oraz seksualną. Piąty związany był z działaniami na rzecz równości oraz współpracą z organizacjami zajmującymi się prawami kobiet. Szósty blok, zawierał pytania o usługi społeczne, takie jak: wsparcie psychologiczne, przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu, dostęp do lekarzy oraz specjalistów. Z kolei siódmy odnosił się do klimatu, środowiska oraz praw zwierząt. 

 

Odpowiedzi kandydatek oraz kandydatów do Sejmu zostały ocenione na podstawie trzystopniowej skali odpowiedzi: „zgadzam się”, „nie zgadzam się”, oraz „nie wiem, nie mam zdania”. Wynik 14 punktów i więcej oznacza zielone światło, natomiast rezultat między 7 a 13 punktów sygnalizowany jest żółtym kolorem. Z kolei 6 lub mniej punktów skutkuje czerwonym światłem. Rezultaty dostępne są na stronie internetowej kampanii Wspieram Sukces Kobiet. Ankieta wysyłana była do wyborczych sztabów w formie indywidualnego linku. Do czasu jej zamknięcia kandydaci oraz kandydatki nie znali opisanej powyżej metodologii. Celem akcji Wspieram Sukces Kobiet jest zachęcenie Polek do czynnego udziału w nadchodzących wyborach. Chcemy uświadomić wybierającym oraz wybieranym - jak ważne jest rozwiązanie problemów dotykających na co dzień kobiety w Polsce. 

 

Więcej informacji o kampanii Wspieram Sukces Kobiet oraz wszystkie materiały wizualne dostępne są na stronie wspieramsukceskobiet.pl. Więcej na temat ankiety dla kandydatów i kandydatek można znaleźć w zakładce „dla wyborców”.

 

– Mimo że polskie prawo umożliwia korzystanie z urlopu rodzicielskiego obojgu rodzicom w jednakowym wymiarze, to przede wszystkim korzystają z niego kobiety. Taki stan rzeczy ma negatywne konsekwencje: utrwala stereotypy związane z płcią, pogłębia różnice między kobietami i mężczyznami w dziedzinie pracy i opieki, przyczynia się też do osłabienia pozycji kobiet na rynku pracy. Także kobiety najczęściej wykonują nieodpłatną pracę opiekuńczą i pełnią większość obowiązków związanych z życiem rodzinnym. Wiele z nich nie podejmuje pracy zawodowej. Najczęściej proponowanym rozwiązaniem tego problemu powinno być podnoszenie poziomu aktywności zawodowej kobiet, zwiększenie dostępności placówek opiekuńczych czy zwiększenie zaangażowania ojców w opiekę nad dziećmi. Fakt, że kobiety pracują krócej niż mężczyźni, przekłada się także na mniejszy kapitał emerytalny zgromadzony przez całe życie i niższe świadczenia emerytalne, a w konsekwencji wyższe ryzyko ubóstwa kobiet. Jednym z rozwiązań tego problemu jest zwiększenie poziomu zatrudnienia kobiet w wieku emerytalnym, aktualnie będącym na bardzo niskim poziomie komentują eksperci Uniwersytetu SWPS.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Polityka Nowy Europejski Bauhaus Festiwal 2024 Biuro prasowe
2024-04-24 | 13:00

Nowy Europejski Bauhaus Festiwal 2024

Przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen, w swoim przemówieniu inaugurującym Festiwal Nowy Europejski Bauhaus podkreśliła, że jest przekonana, iż inicjatywa ta będzie
Polityka Łukasz Wielgosz dołączył do grupy ekspertów Ministry Agnieszki Buczyńskiej
2024-04-03 | 15:00

Łukasz Wielgosz dołączył do grupy ekspertów Ministry Agnieszki Buczyńskiej

Ministerstwo do spraw Społeczeństwa Obywatelskiego ogłosiło pod koniec marca, zakończenie naboru do trzech grup roboczych, których zadaniem będzie wypracowanie rozwiązań prawnych i
Polityka Wybory samorządowe: KO wygra, PiS utrzyma trzy województwa
2024-03-27 | 12:00

Wybory samorządowe: KO wygra, PiS utrzyma trzy województwa

Polityczny Barometr BETFAN wskazuje, że KO pokona PiS zdobywając 30,75% głosów w wyborach do sejmików. Zdaniem polskiego bukmachera największa partia opozycyjna uzyska wynik

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.