Wspieram Sukces Kobiet ujawnia pytania ankiety skierowanej do kandydatek oraz ka

Ewa Malicka
Rocket Science
Pływacka 3/2
02-633 Warszawa
ewa.malicka|rocketscience.com.pl| |ewa.malicka|rocketscience.com.pl
781453815
https://www.rocketscience.com.pl/
W ramach kampanii profrekwencyjnej Fundacja SPS przeprowadziła badanie opinii publicznej, na temat najważniejszych kwestii dotyczących kobiet w Polsce. Ankietę wypełniło we wrześniu br. ponad 18 tys. respondentek. Otrzymane wyniki stały się punktem wyjścia do skonfrontowania kandydatek oraz kandydatów do Sejmu z pytaniami autorstwa Uniwersytetu SWPS, dotyczącymi problemów kobiet w naszym kraju. Dziś została ujawniona ich treść. Audyt przeszły 304 osoby ubiegające się o mandat posła lub posłanki na Sejm – ich imię, nazwisko, okręg oraz komitet wyborczy dostępne są na stronie wspieramsukceskobiet.pl/dla-wyborcow.
Przeprowadzona ankieta składała się z 20 pytań dotyczących najważniejszych problemów, z jakimi mierzą się Polki. Zostały one podzielone na 7 bloków tematycznych. Pierwszy z nich dotyczył pracy opiekuńczej wykonywanej przez kobiety. Zawiera ona w sobie kwestie podziału urlopu rodzicielskiego oraz asystencji osobistej. Drugi ich sytuacji zawodowej oraz ekonomicznej. W tym przypadku pytania dotyczyły zwiększenia dostępności do publicznej opieki nad dziećmi, zatrudniania kobiet w wieku emerytalnym, luki płacowej oraz parytetów. Trzeci blok poświęcono kwestiom dotyczącym zdrowia kobiet. Kandydaci oraz kandydatki wypowiedzieli się na tematy związane z in vitro, aborcją oraz środkami antykoncepcyjnymi. Czwarty natomiast dotyczył kar za przemoc domową oraz seksualną. Piąty związany był z działaniami na rzecz równości oraz współpracą z organizacjami zajmującymi się prawami kobiet. Szósty blok, zawierał pytania o usługi społeczne, takie jak: wsparcie psychologiczne, przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu, dostęp do lekarzy oraz specjalistów. Z kolei siódmy odnosił się do klimatu, środowiska oraz praw zwierząt.
Odpowiedzi kandydatek oraz kandydatów do Sejmu zostały ocenione na podstawie trzystopniowej skali odpowiedzi: „zgadzam się”, „nie zgadzam się”, oraz „nie wiem, nie mam zdania”. Wynik 14 punktów i więcej oznacza zielone światło, natomiast rezultat między 7 a 13 punktów sygnalizowany jest żółtym kolorem. Z kolei 6 lub mniej punktów skutkuje czerwonym światłem. Rezultaty dostępne są na stronie internetowej kampanii Wspieram Sukces Kobiet. Ankieta wysyłana była do wyborczych sztabów w formie indywidualnego linku. Do czasu jej zamknięcia kandydaci oraz kandydatki nie znali opisanej powyżej metodologii. Celem akcji Wspieram Sukces Kobiet jest zachęcenie Polek do czynnego udziału w nadchodzących wyborach. Chcemy uświadomić wybierającym oraz wybieranym - jak ważne jest rozwiązanie problemów dotykających na co dzień kobiety w Polsce.
Więcej informacji o kampanii Wspieram Sukces Kobiet oraz wszystkie materiały wizualne dostępne są na stronie wspieramsukceskobiet.pl. Więcej na temat ankiety dla kandydatów i kandydatek można znaleźć w zakładce „dla wyborców”.
– Mimo że polskie prawo umożliwia korzystanie z urlopu rodzicielskiego obojgu rodzicom w jednakowym wymiarze, to przede wszystkim korzystają z niego kobiety. Taki stan rzeczy ma negatywne konsekwencje: utrwala stereotypy związane z płcią, pogłębia różnice między kobietami i mężczyznami w dziedzinie pracy i opieki, przyczynia się też do osłabienia pozycji kobiet na rynku pracy. Także kobiety najczęściej wykonują nieodpłatną pracę opiekuńczą i pełnią większość obowiązków związanych z życiem rodzinnym. Wiele z nich nie podejmuje pracy zawodowej. Najczęściej proponowanym rozwiązaniem tego problemu powinno być podnoszenie poziomu aktywności zawodowej kobiet, zwiększenie dostępności placówek opiekuńczych czy zwiększenie zaangażowania ojców w opiekę nad dziećmi. Fakt, że kobiety pracują krócej niż mężczyźni, przekłada się także na mniejszy kapitał emerytalny zgromadzony przez całe życie i niższe świadczenia emerytalne, a w konsekwencji wyższe ryzyko ubóstwa kobiet. Jednym z rozwiązań tego problemu jest zwiększenie poziomu zatrudnienia kobiet w wieku emerytalnym, aktualnie będącym na bardzo niskim poziomie – komentują eksperci Uniwersytetu SWPS.

Kolejne wyróżnienie dla Łukasza Wielgosza

Czy Polska gotowa jest na walkę z hejtem?

Wybory do Młodzieżowej Rady Powiatu Wrocławskiego – druga kadencja
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.
Konsument
35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.