Komunikaty PR

POLKI ŚWIETNIE SOBIE RADZĄ ZAWODOWO

2020-12-11  |  09:00
Biuro prasowe
Kontakt
Maria Kowalska
Face it

Bagatela 10
02-003 Warszawa
j.owsianko|agencjafaceit.pl| |j.owsianko|agencjafaceit.pl
+48 503 543 876
www.agencjafaceit.pl

Jak wynika z badań, Polki są coraz bardziej przedsiębiorcze i świetnie radzą sobie w życiu zawodowym, wyróżniając się na tle Europy. Są coraz bardziej wyedukowane, znają biegle języki obce, studiują za granicą, coraz większy odsetek z nich kończy MBA i inne międzynarodowe kursy zarządzania. Badania wskazują również, że zmniejsza się w Polsce zjawisko „szklanego sufitu”.

Coroczny ranking Mastercard - Index of Women Enterpreneurs1, dotyczący kobiet-przedsiębiorców, analizuje sytuację w 58 krajach, m.in. pod kątem czynników, które ułatwiają lub hamują sukces biznesowy kobiet. Z najnowszego raportu wynika, że Polska jest pierwszym w Unii Europejskiej oraz piątym na świecie krajem pod względem najlepszych warunków dla rozwoju kobiecego biznesu.

- Na pewno mało kogo zdziwi, że na szczycie rankingu znalazł się Izrael, a zaraz za nim Stany Zjednoczone i Szwajcaria oraz Nowa Zelandia. Natomiast piąte miejsce Polski, która wyprzedziła Wielką Brytanię, czy Kanadę, a przede wszystkim kraje Unii Europejskiej, może niektórych zaskakiwać. Trudno jednak zaprzeczyć, że polskie kobiety są wyjątkowo przedsiębiorcze, odważne, zdeterminowane, pomysłowe i pracowite. To kluczowe czynniki sukcesu w biznesie - komentuje Krzysztof Sadecki, analityk finansowy, biznesmen i redaktor naczelny magazynu „Businessman Today”.

Raport Mastercard zauważa, że Polska była jednym z krajów, które mocno się rozwinęły, jeśli chodzi o tworzenie pozytywnego środowiska dla kobiet-przedsiębiorców. Pod tym względem Polska awansowała aż o 11 miejsc w porównaniu z ubiegłorocznym indeksem. Zauważono miedzy innymi zmniejszenie luki płci wśród osób prowadzących działalność przedsiębiorczą z 25% do 10%, a także podwyższenie oceny kulturowego postrzegania przedsiębiorców. Polska uzyskała również szczególnie wysokie wyniki w ocenie rozwoju kobiet z punktu widzenia edukacji. Wzięto pod uwagę liderki biznesu, specjalistki i kobiety pracujące w działach technicznych, wskaźnik przedsiębiorczości kobiet oraz ich udział w sile roboczej. Polska zajęła czwarte miejsce na świecie, biorąc pod uwagę wyżej wymienione połączone czynniki. Mastercard wskazuje, że w Polsce około 40% stanowisk kierowniczych w biznesie zajmują kobiety. 30% polskich przedsiębiorstw tworzą kobiety, co jest dwunastym najwyższym wynikiem wśród krajów uwzględnionych w indeksie.

Awans Polski w rankingu to doskonały przykład tego, jak wykorzystanie mechanizmów wsparcia specyficznych dla płci może szybko przynieść widoczne rezultaty”. Z raportu możemy się również dowiedzieć, że pozytywne wskaźniki obejmują wsparcie instytucjonalne dla małych i średnich przedsiębiorstw, które wzrosło o 50% w porównaniu do 2019 r. i związaną z tym poprawę kulturowego postrzegania przedsiębiorczości.

Najnowszy indeks Mastercard idzie w parze z innymi rankingami, które również wysoko oceniają Polskę. Nasz kraj zajął ósme miejsce w najnowszej wersji „Indeksu szklanego sufitu” The Economist2 za 2019 rok, który ocenia jakość środowiska pracy kobiet. To stawia Polskę daleko przed Wielką Brytanią (23 miejsce), Stanami Zjednoczonymi (22 miejsce) i Niemcami (20 miejsce), a jedynie za krajami skandynawskimi oraz Francją i Belgią. Według The Economist kobiety zajmują 42,5% stanowisk kierowniczych w Polsce, czyli więcej niż w jakimkolwiek innym badanym kraju.

- Cieszę się, że w Polsce widać pozytywny trend zmniejszania się zjawiska „szklanego sufitu”. Dyskryminacja na rynku pracy działa niekorzystnie na całą gospodarkę. Kobiety są świetnymi liderkami – z jednej strony dlatego, że są coraz lepiej wykształcone, z drugiej ze względu na wysoki poziom miękkich kompetencji. W biznesie są rozważne i nastawione na budowanie relacji, a to procentuje, jeśli chodzi o jakość zarządzania. W niczym nie ustępują mężczyznom - biznesmenom i nie mają na tym punkcie żadnych kompleksów - komentuje Krzysztof Sadecki.

Podobne wnioski płyną też z innych badań. Wskaźnik PwC Women in Work3 plasuje Polskę na ósmym miejscu. Analitycy komentują, że w naszym kraju dokonano ogromnego postępu od 2000 r., jednak reprezentacja kobiet w zarządach pozostaje w Polsce nadal bardzo niska, podobnie jak w innych krajach regionu CEE, i wynosi zaledwie 10%.

- Zwiększenie udziału kobiet na szczeblu zarządczym wymaga zmiany mentalności, a to powolny proces. Widać jednak, że coraz więcej kobiet prowadzi własne firmy, a na rynku pracy dysproporcje w zarobkach kobiet i mężczyzn wykazują tendencję spadkową. Według danych Eurostatu, Polska jest na szóstym miejscu w UE pod względem najmniejszej różnicy w wynagrodzeniach w zależności od płci, która wynosi 8,8%, czyli znacznie poniżej średniej unijnej, wynoszącej 14,8%. Pandemia mocno wpływa na rynek pracy, więc trzeba bacznie obserwować, czy dysproporcje zarobków znowu nie zaczną rosnąć. Mam jednak nadzieję, że pracodawcy nie zejdą ze słusznie obranej drogi w tym zakresie – komentuje Krzysztof Sadecki.

 

1 https://mastercardcontentexchange.com/media/1ulpy5at/ma_miwe-report-2020.pdf

2 https://www.economist.com/graphic-detail/2020/03/04/iceland-leads-the-way-to-womens-equality-in-the-workplace

3 https://www.pwc.pl/pl/media/2020/2020-03-06-pwc-women-in-work-index-2020.html

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Face it
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Praca Mercer Total Remuneration Survey (TRS) – kluczowe wnioski i obserwacje Biuro prasowe
2025-04-30 | 06:00

Mercer Total Remuneration Survey (TRS) – kluczowe wnioski i obserwacje

Wyniki badania płacowego Mercer Total Remuneration Survey (TRS) 2024 dostarczają cennych informacji na temat aktualnych zmian na rynku wynagrodzeń w Polsce. W 2024 roku zauważono kilka
Praca Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie
2025-04-17 | 13:00

Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie

Debatą byłych ministrów pracy zakończyło się premierowe EFNI Wiosna zorganizowane przez Konfederację Lewiatan pod hasłem „Przyszłość pracy, praca przyszłości”.
Praca Zaskocz swoich pracowników: 500 zł na karcie Pluxee, które działa jak 560 zł!
2025-04-10 | 17:00

Zaskocz swoich pracowników: 500 zł na karcie Pluxee, które działa jak 560 zł!

1/3 firm w Polsce przekazuje benefity pozapłacowe  dla pracowników na Wielkanoc. Jest a to druga najbardziej popularna okazja w roku (po świętach Bożego Narodzenia)

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Problemy społeczne

37 proc. Ukraińców nie wie, jak zaszczepić dziecko w Polsce. Potrzebna większa edukacja w tym zakresie

Choć trzech na czterech uchodźców z Ukrainy darzy polski system ochrony zdrowia dużym zaufaniem, to 21 proc. z nich ma problem z zaufaniem do samych szczepień. To dlatego wiele ukraińskich mam podejmuje decyzję o nieszczepieniu dziecka. Dużym wyzwaniem jest więc zwiększanie ich świadomości na temat korzyści płynących ze szczepień dla zdrowia jednostek i całej populacji, a także wyjaśnianie wątpliwości związanych z ewentualnymi skutkami ubocznymi. Tę rolę edukacyjną musi wziąć na siebie polski personel systemu ochrony zdrowia.

Telekomunikacja

Dyrektywa unijna zmienia podejście do cyberbezpieczeństwa. W Polsce trwają prace nad jej wdrożeniem

Według zapewnień rządu w tym kwartale zakończą się rządowe prace nad nowelizacją ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa, która wdroży do polskiego prawa zapisy dyrektywy NIS2. Będzie to mieć istotne znaczenie dla kształtowania polityk cyberbezpieczeństwa przez duże i średnie podmioty zaliczane do kategorii kluczowych i ważnych. Choć pojawiają się głosy krytyczne, sugerujące, że regulacje są zbyt daleko idące, to eksperci od cyberbezpieczeństwa są przekonani, że akurat w tym obszarze mogą one przynieść szereg korzyści, zwłaszcza we współczesnych warunkach geopolitycznych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.