Polska myśl techniczna w Indiach
Elimen Group, polski startup tworzący napędy elektryczne podpisał porozumienie o współpracy z firmą FLASH – liderem indyjskiego sektora produkcji części elektrycznych dla pojazdów 2- i 3-kołowych. FLASH od trzech dekad podbija indyjski rynek pojazdów osobowych, przyczyniając się do tworzenia czystego transportu w jednym z najbardziej zaludnionych państw świata. Współpraca obejmować będzie projekty oraz produkcję silników i sterowników. Wspólny projekt będzie pierwszym tego rodzaju przedsięwzięciem w Indiach. Partnerstwo z indyjską firmą to dla polskiego podmiotu bardzo ważny krok na drodze do międzynarodowej ekspansji. Stanowi znaczący impuls dla rozwoju nowoczesnych napędów elektrycznych istotnych dla budowania zielonej przyszłości transportu.
W ciągu minionych dwóch lat globalna branża motoryzacyjna wykazała się niezwykłą odpornością na kryzys. Pandemia oraz wojna w Ukrainie przyczyniły się do spowolnienia globalnej sprzedaży, ale długoterminowe perspektywy dla sektora pozostają stabilne. Prym w branży wiodą rynki wschodzące, takie jak Indie, gdzie w ostatnich latach szczególną popularnością cieszą się pojazdy z napędem elektrycznym (EV), a pierwszym wyborem wśród nabywców pozostają elektryczne pojazdy 2- i 3-kołowe. Według analiz można spodziewać się wzrostu tego segmentu odpowiednio o 50% i 70% do roku 2030, podczas gdy kolejne innowacje oraz ekspansja światowa mogą być dla lokalnej gospodarki warte nawet 25-40 mld USD w tym samym okresie[1]. Innowacyjna oferta Elimen Group trafia zatem w sedno zapotrzebowania indyjskiego rynku.
– Cieszymy się na współpracę z FLASH w zakresie opracowania i produkcji komponentów dla szybko rozwijającej się branży pojazdów elektrycznych na rynku indyjskim. Dzięki naszej wiedzy i doświadczeniu jesteśmy w stanie tworzyć i rozwijać napędy elektryczne, które znajdą zastosowanie w produkcji masowej. Indie to jeden z największych rynków azjatyckich i światowych, a potencjał rozwoju komponentów elektrycznych jest tam ogromny – powiedział Cezary Klimont, prezes Elimen Group. – Wierzymy, że dzięki współpracy z FLASH polska myśl techniczna znajdzie zastosowanie w dynamicznie rosnącym segmencie elektrycznych 2- i 3-kołowców. Wspólnie planujemy rozszerzenie współpracy o kolejne segmenty pojazdów. Elektromobilność jest naszą pasją, a budowanie zielonej przyszłości jest naszym celem – dodał Cezary Klimont.
Firma FLASH ma siedzibę w Pune, jednym z najważniejszych ośrodków przemysłowych w zachodnich Indiach, gdzie dynamicznie rozwija się przemysł samochodowy, zbrojeniowy oraz elektroniczny. FLASH jest jednym z wiodących na rynku indyjskim producentów komponentów do pojazdów elektrycznych. Współpraca z Elimen Group obejmie produkcję napędów i sterowników o mocy do 300 kW dla wszystkich segmentów pojazdów elektrycznych, od pojazdów 2- i 3-kołowych, przez pojazdy osobowe i użytkowe, aż po autobusy elektryczne. W Indiach FLASH będzie produkować i sprzedawać systemy opracowane przez polską firmę, podczas gdy Elimen Group będzie nadal obsługiwać pozostałe rynki międzynarodowe. Według zawartej umowy FLASH zainwestuje w rozwój wspólnego projektu równowartość 87 mln zł (Rs 150 crore).
– Postawy i świadomość konsumentów stale ulegają zmianom wraz z coraz częstszym akceptowaniem alternatywnych form zrównoważonej mobilności. Rządy wielu krajów świata i samorządy miejskie wprowadzają przepisy i zachęty, które pomogą przyspieszyć zmiany dotyczące elektromobilności – powiedział Łukasz Blichewicz, prezes Grupy Assay, współwłaściciela Elimen Group. – W Indiach, gdzie mobilność i transport odpowiadają za ponad 10% emisji całego kraju[2] wdrażana jest mapa drogowa zmian w branży transportowej[3], której celem jest etapowe przejście na pojazdy napędzane elektrycznie. Cieszymy się, że Elimen może być częścią tej istotnej dla ludzi i środowiska transformacji w jednym z największych rynków świata – dodał Łukasz Blichewicz.
Wcześniej firma FLASH podpisała umowę z francuską firmą Enerstone, obejmującą produkcję zaawansowanego systemu zarządzania układem akumulatorów (Battery Management System – BMS) oraz nabycie pakietu mniejszościowego w tym podmiocie, dzięki czemu fabryka FLASH w Pune została wyłącznym miejscem wytwarzania układów BMS w odpowiedzi na zapotrzebowanie globalne. FLASH zamierza stale rozwijać zaawansowane technologicznie rozwiązania EV dla klientów w Indiach oraz globalnie.
– Współpraca z Elimen Group pozwoli FLASH nie tylko rozszerzyć dotychczasową działalność, ale także umocnić pozycję w przestrzeni pojazdów elektrycznych – powiedział Sanjeev Vasdev, dyrektor zarządzający FLASH. – Rozległe doświadczenie Elimen w zakresie projektowania silników elektrycznych w połączeniu z nowoczesnym potencjałem produkcyjnym naszej firmy pozwoli nam wejść na nowe rynki i zwiększyć dostępność kompleksowych rozwiązań dla producentów pojazdów elektrycznych – dodał Sanjeev Vasdev.
[1] https://www.mckinsey.com/industries/automotive-and-assembly/our-insights/the-future-of-mobility-transforming-to-be-ahead-of-the-opportunity
[2] https://www.washingtonpost.com/business/energy/this-is-where-climate-tech-meets-global-venture-capital/2022/09/29/97039fdc-403c-11ed-8c6e-9386bd7cd826_story.html?cid=other-eml-onp-mip-mck&hlkid=cc1c89dcd0364146b2ef00e160c9a8df&hctky=13835223&hdpid=096b0ebd-f2ab-43c4-8534-9f2c3dc50d6a
[3] https://pib.gov.in/newsite/PrintRelease.aspx?relid=191337

Rejestracja samochodów za granicą. Czy to się nadal opłaca? Kto może skorzystać?

Electroride podsumowuje 2024 rok w elektromobilności

Allianz Partners i Mazda Motor Europe przedłużają współpracę
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

PE przedstawił swoje priorytety budżetowe po 2027 roku. Wydatki na obronność kluczowe, ale nie kosztem polityki spójności
Parlament Europejski przegłosował w tym tygodniu rezolucję w sprawie priorytetów budżetu UE na lata 2028–2034. Europosłowie są zgodni co do tego, że obecny pułap wydatków w wysokości 1 proc. dochodu narodowego brutto UE-27 nie wystarczy do sprostania rosnącej liczbie wyzwań, przed którymi stoi Europa. Mowa między innymi o wojnie w Ukrainie, trudnych warunkach gospodarczych i społecznych oraz pogłębiającym się kryzysie klimatycznym. Eurodeputowani zwracają też uwagę na ogólnoświatową niestabilność, w tym wycofywanie się Stanów Zjednoczonych ze swojej globalnej roli.
Infrastruktura
Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie

Według stanu na koniec 2024 roku odbudowa Ukrainy wymagać będzie zaangażowania ponad pół biliona euro, a Rosja wciąż powoduje kolejne straty. Najwięcej środków pochłoną sektory mieszkaniowy i transportowy, ale duże są także potrzeby energetyki, handlu czy przemysłu. Polski biznes wykazuje wysokie zaangażowanie w Ukrainie, jednak może ono być jeszcze wyższe w procesie odbudowy. Zdaniem wiceprezesa działającego w tym kraju Kredobanku należącego do Grupy PKO BP firmy powinny szukać partnerów do udziału w odbudowie i w Polsce, i w Ukrainie.
Polityka
Europoseł PiS zapowiada walkę o reparacje wojenne dla Polski na forum UE. Niemiecki rząd uznaje temat za zamknięty

Nowy kanclerz Niemiec Friedrich Merz podczas konferencji prasowej w Polsce ocenił, że temat reparacji wojennych w relacjach polsko-niemieckich jest prawnie zakończony. Nie zgadza się z tym europoseł PiS Arkadiusz Mularczyk, który chce do tego tematu wrócić na forum UE. Przygotowana za rządów PiS publikacja „Raport o stratach poniesionych przez Polskę w wyniku agresji i okupacji niemieckiej w czasie II wojny światowej” szacuje straty na ponad 6,2 bln zł.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.