Polski sektor przemysłowy napędza inwestycje w pojazdy oraz maszyn i urządzenia
Attention Marketing
ul. Ogrodowa 58
00-876 Warszawa
m.sokolowski|attentionmarketing.pl| |m.sokolowski|attentionmarketing.pl
795520960
attentionmarketing.pl/
Jak wskazują dane Markit dot. PMI polskiego sektora przemysłowego, na koniec lutego indeks wzrósł z poziomu 51,9 pkt. w styczniu do 53,4 pkt., co daje wynik najwyższy od połowy 2018 r. Co za tym idzie rośnie produkcja, wynikająca z liczby zamówień, oraz zatrudnienie. Potwierdzają to dane Santander Leasing, który na koniec lutego br. odnotował wzrosty w finansowania pojazdów ponad 25 proc. oraz segmentu maszyn i urządzeń 6 proc. r/r.
− Pandemia nadal wpływa istotnie na odczyty dla całej polskiej gospodarki, ale co jest bardzo dobrą wiadomością, polski przemysł kontynuuje szybką ekspansję za sprawą rosnącego popytu krajowego i zagranicznego. To jednoznacznie przekłada się na znaczne wzrosty jeśli chodzi o realizowane przez nas inwestycje w strategicznych segmentach dla branży leasingowej, czyli pojazdach oraz maszynach i urządzeniach – mówi Mariusz Włodarczyk, dyrektor zarządzający Santander Leasing. – Ważne jest to, że odnotowana obecna dynamika r/r została przez nas porównana z końcówką lutego 2020 r., a więc jeszcze przed wybuchem pandemii w Polsce gdzie nastroje przedsiębiorców nie były korelowane z kryzysem – dodaje.
Z przygotowanych przez Santander Leasing analiz wynika, że koniec lutego br. udało się zamknąć na sporym plusie w kluczowych segmentach dla całego rynku leasingu w Polsce, takich jak kategoria pojazdów (wzrost o ponad 25 proc. r/r), w tym pojazdach osobowych (prawie +14 proc. r/r), pojazdów ciężarowych ogółem (prawie +28 proc. r/r), w tym najwyższy w kategorii pojazdów ciężarowych powyżej 3,5t (ponad +35 proc. r/r).
W przypadku segmentu maszyn i urządzeń po 2 miesiącach 2021 r. odnotowany został wzrost zrealizowanych inwestycji na poziomie 6 proc. r/r. Szczególną rolę w tym procesie odegrało finansowanie sektora budowlanego z dynamiką r/r na poziomie ponad 75 proc., maszyn do produkcji tworzyw sztucznych (prawie +28 proc. r/r), maszyn i urządzenia do obróbki metali (ponad +9 proc. r/r) oraz wózków widłowych (prawie +90 proc. r/r).
- Bezsprzecznie bezpośredni pozytywny wpływ na naszą gospodarkę, a co za tym idzie rynek leasingu i odbudowę aktywności, sprzyja relatywnie korzystna koniunktura w przemyśle, wspierana przez rosnący eksport, a co za tym idzie również jak wskazuje GDDKiA wzrost w lutym o 4 proc. r/r ruchu samochodów ciężarowych. Wynika to przede wszystkim ze struktury polskiego eksportu, w której znaczny udział od lat mają dobra trwałe i pośrednie, które pomimo pandemii nadal odznaczają się sporym popytem – wskazuje Mariusz Włodarczyk. - Po ponad roku od wybuchu pandemii w Polsce widać wyraźnie również, że wprowadzone przez nas w pierwszej połowie 2020 r. elementy wsparcia przedsiębiorców były kluczowe, aby zmniejszyć obciążenia finansowe, a co za tym idzie utrzymać płynność w firmach w dłuższej perspektywie, co przełożyło się na realizowane inwestycje w 2021 r. – dodaje.

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan

BCC: budżet, inwestycje, podatki
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.