Poznaliśmy 10 finalistów programu Solve for Tomorrow
Od listopada zeszłego roku półfinaliści programu Solve for Tomorrow intensywnie pracowali nad swoimi pomysłami. Poznali proces myślenia projektowego Design Thinking, odbyli szkolenia z trenerami i zdobyli dodatkową wiedzę. Efekty swoich działań przedstawili w formie materiałów video. Wybitne grono jurorów oceniło ich postępy i wybrało 10 finalistów programu.
Solve for Tomorrow to wyjątkowy program, w ramach którego młode pokolenie mierzy się z kluczowymi wyzwaniami współczesnego świata. Do II edycji programu mogli zgłaszać się uczniowie z klas 7-8 szkół podstawowych oraz 1-4 szkół ponadpodstawowych wraz z opiekunami. Ich zadaniem było zaproponowanie innowacyjnych pomysłów z czterech obszarów: zdrowia, bezpieczeństwa, klimatu i integracji.
Spośród wszystkich zgłoszeń jury wybrało 26 zespołów, które zakwalifikowały się do półfinału. Na tym etapie uczniowie zagłębiali się w metodologię myślenia projektowego Design Thinking. W tym niezwykłym procesie, który często prowadził do zaskakujących wniosków, wspierali ich ambasadorzy programu Solve for Tomorrow, czyli wybitni eksperci i nauczyciele z misją. Każda drużyna pracowała z dwoma trenerami i tym samym mogła liczyć na indywidualną opiekę czy poradę. Dzięki przeprowadzanym 4 sesjom, uczniowie mogli udoskonalać swój projekt, nie ograniczając się tylko do jednej, wcześniej obranej drogi.
Na zakończenie II etapu jury podjęło się oceny półfinałowych projektów, biorąc pod uwagę kilka aspektów. Jednym z nich było wykorzystanie metodologii Design Thinking w pracy nad projektem, a co za tym idzie – poznanie potrzeb grupy docelowej, zdefiniowanie problemu, generowanie pomysłów oraz zaproponowanie rozwiązania, które będzie przekonujące i da szansę na osiągnięcie sukcesu. Ponadto dla jurorów bardzo ważny był postęp, jaki zrobili członkowie zespołów, czyli ich dokonania od momentu zgłoszenia projektu aż do powstawania filmu. Wreszcie ocenie poddany został także materiał wideo – staranność jego wykonania, kreatywność, przekaz, umiejętność zaciekawienia odbiorcy czy praca koncepcyjna.
– Półfinałowe projekty zachwyciły kreatywnością, wysokim poziomem merytorycznym i wizualną jakością video. Jury miało nie lada wyzwanie, dlatego w tym roku postawiliśmy na innowacyjność, jak również różnorodność. Cieszymy się, że dzięki nowej kategorii – integracji – z jednej strony poszerzyła się tematyka projektów, a z drugiej w finałowej „dziesiątce” znalazły się zarówno szkoły podstawowe, licea, jak i świetlica środowiskowa czy technikum dla niewidomych – powiedziała Magdalena Olborska, CSR Manager w Samsung Electronics Polska.
Do finału zakwalifikowali się:
- 1 zespół z kategorii „bezpieczeństwa”: Zespół Szkół Elektronicznych w Lublinie;
- 5 zespołów z kategorii „integracji”: Świetlica Środowiskowa dla Dzieci i Młodzieży “Bartek” z Legnicy, I Liceum Ogólnokształcące im. Władysława Jagiełły w Krasnymstawie, Technikum dla Niewidomych w Laskach, Szkoła Branżowa I stopnia, Zespół Szkół, Technikum im. Stefana Bieszka w Chojnicach i Liceum Ogólnokształcące Spark Academy w Poznaniu;
- 3 zespoły z kategorii „klimatu”: Zespół Szkolno Przedszkolny w Kopalni, Liceum Ogólnokształcące im. Henryka Sienkiewicza we Wrześni i Bednarska Szkoła Realna w Warszawie;
- 1 zespół z kategorii „zdrowia”: III Liceum Ogólnokształcące im. C. K. Norwida w Koninie.
Pomysły oceniało jury w składzie: Maria Andrzejewska (dyrektor generalna UNEP/GRID-Warszawa), prof. Halina Brdulak (Szkoła Główna Handlowa), prof. Bolesław Rok (Akademia Leona Koźmińskiego), Anna Dziama (Pełnomocnik Dyrektora Naczelnego ds. jakości i rozwoju działań edukacyjnych w Centrum Nauki Kopernik), Kinga Pasternak (Wicedyrektor Programu GovTech Polska), Marzena Strzelczak (prezeska Forum Odpowiedzialnego Biznesu), Zuzanna Polak (Kierownik Zespołu Budowania Świadomości Cyberbezpieczeństwa w NASK), Piotr Stelmachów (Vice President i Head of Consumer Electronics w Samsung Electronics Polska) oraz Adam Roś (VP R&D Strategy w Samsung R&D Institute Polska).
Droga finalistów
Na ostatnim etapie finaliści będą doskonalić efekty swojej pracy, korzystając z najlepszej ekspertyzy technologicznej, czyli wiedzy wolontariuszy Samsung R&D, którzy wcielą się w rolę mentorów. Wezmą także udział w Solve for Tomorrow Campus, czyli dwudniowym zjeździe, podczas którego w Centrum Nauki Kopernik zespoły będą pracować nad prototypami swoich rozwiązań. Program zakończy się uroczystym ogłoszeniem zwycięzców podczas gali finałowej.
Program Solve for Tomorrow został objęty patronatem przez Ministerstwo Edukacji i Nauki, Centrum GovTech, NASK, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Centrum Nauki Kopernik. Partnerem programu jest UNEP/GRID-Warszawa.

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Lekcja: AI. Szkolenia o sztucznej inteligencji dla nauczycieli

Kwalifikacja Profesjonalna CGMA zostaje zaktualizowana w odpowiedzi na rosnące wymagania nowoczesnych finansów
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Ślązacy wciąż nie są uznani za mniejszość etniczną. Temat języka śląskiego wraca do debaty publicznej i prac parlamentarnych
W Polsce 600 tys. osób deklaruje narodowość śląską, a 460 tys. mówi po śląsku. Kwestia uznania etnolektu śląskiego za język regionalny od lat wzbudza żywe dyskusje. Zwolennicy zmiany statusu języka śląskiego najbliżej celu byli w 2024 roku, ale nowelizację ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych zablokowało prezydenckie weto. Ostatnio problem wybrzmiał podczas debaty w Parlamencie Europejskim, ale zdaniem Łukasza Kohuta z PO na forum UE również trudna jest walka o prawa mniejszości etnicznych i językowych.
Transport
Polacy z niejednoznacznymi opiniami na temat autonomicznych pojazdów. Wiedzą o korzyściach, ale zgłaszają też obawy

Polacy widzą w pojazdach autonomicznych szansę na poprawę bezpieczeństwa na drogach i zwiększenie mobilności osób starszych czy z niepełnosprawnościami. Jednocześnie rozwojowi technologii AV towarzyszą obawy, m.in. o utratę kontroli nad pojazdem czy o większą awaryjność niż w przypadku tradycyjnych aut – wynika z prowadzonych przez Łukasiewicz – PIMOT badań na temat akceptacji społecznej dla AV. Te obawy wskazują, że rozwojowi technologii powinna także towarzyszyć edukacja, zarówno kierowców, jak i pasażerów. Eksperci mówią także o konieczności transparentnego informowania o możliwościach i ograniczeniach AV.
Prawo
70 proc. Polaków planuje wyjazd na urlop w sezonie letnim 2025. Do łask wracają wakacje last minute

Ponad 70 proc. Polaków planuje wyjechać na urlop w sezonie letnim, czyli między końcem czerwca a końcem września – wynika z badania Polskiej Organizacji Turystycznej. 35 proc. zamierza wyjechać tylko raz, a 30 proc. – co najmniej dwa razy. Z grupy wyjeżdżających jedna trzecia wybierze się na wyjazd zagraniczny. Jak wskazuje Katarzyna Turosieńska z Polskiej Izby Turystyki, po kilku latach ponownie do łask wracają oferty last minute, a zagraniczne kierunki pozostają niezmienne – prym wiodą m.in. Grecja, Tunezja, Egipt czy Hiszpania.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.