Praca Invadera po raz pierwszy w Polsce
Jeden z najbardziej rozpoznawalnych artystów street artowych na świecie. Francuski twórca, znany m.in. z filmu Banksy’ego „Wyjście przez sklep z pamiątkami”. Jego mozaiki inspirowane kultową grą komputerową Space Invader można znaleźć w na ulicach 79 światowych miast, m.in. Nowego Jorku, Londynu i Paryża. W marcu w DESA Unicum po raz pierwszy jego twórczość będzie wystawiana w Polsce. Pojawią się również prace innych, najwybitniejszych twórców działających w nurcie street artu, którzy już cieszą się ogromnym uznaniem za granicą. Marcowa „Sztuka Ulicy” to prace wybitnych artystek. Wśród nich m.in. NeSpoon, Mona Tusz i polka mieszkająca w Portugalii, BerriBlue. Zobaczyć i wylicytować można będzie też twórczość Monstfura, czyli duetu który zawiesił swoją działalność w zeszłym roku, a także Adama Jastrzębskiego, Roberta Procha / TONE i Sławka Czajkowskiego / Zbioka.
Charakterystyczne mozaiki Invadera można znaleźć w miastach na pięciu kontynentach. Swoje intrygujące prace umieścił na ulicach metropolii takich jak Los Angeles czy Hong Kong, jak i w mniej konwencjonalnych lokalizacjach m.in. w podwodnych rafach w Meksyku czy na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Artysta przenosi na ulicę motywy z gry. Swój pseudonim zaczerpnął od jednej z pierwszych, jakie powstały. Jego prace są inspirowane zarówno grą Space Invader i innymi wczesnymi grami arkadowymi. Twórca wykorzystuje drobne płytki mozaikowe ze względu na to, że najlepiej oddają one niską rozdzielczość dużych pikseli. Prezentowana w DESA Unicum praca „Invasion Kit #16” to charakterystyczna mozaika z barwnych kostek przedstawiająca bohatera legendarnej gry. Na stronie artysty zobaczyć można jego prace znajdujące się na całym świecie: https://www.space-invaders.com/world/
Światową sławą cieszy się też twórczość jednej z najbardziej charakterystycznych artystek w polskim środowisku street artowym. Subtelne murale NeSpoon inspirowane są tradycją koronczarską. Ukazują one na nowo czym może być sztuka tworzona w przestrzeni miejskiej. Działalność NeSpoon nie ogranicza się do murali czy malarstwa – w sercu jej twórczości leży ceramika. Artystka często tworzy misterne, koronkowe wzory z gliny. Używa ich do wypełniania dziur w murach czy ozdabiania budynków. NeSpoon jest słynna również ze swoich instalacji miejskich, które opierają się na tkanych i dzierganych koronkach. Jej prace można zobaczyć na ulicach miast takich jak Berlin, Korsyka, New Delhi czy Auckland. Są one również wystawiane w prestiżowych galeriach sztuki, m. in. w Muzeum w Louvre-Lens czy w Sharjah Art Museum. Na wystawie i aukcji w DESA Unicum pojawi się jej praca „Calacuccia”. Zobaczyć i wylicytować można będzie też twórczość innych streetartowych artystek takich jak Natalia Rak czy MissDorys.
Duet Monstfur również pokazywał swoją twórczość na całym świecie. Pojawili się na targach sztuki w Monachium, Berlinie, Paryżu i Sztokholmie. To artystyczny kolektyw z Częstochowy, który po 14 latach, w maju 2020 oficjalnie zawiesił swoją działalność, a tworzący go artyści nigdy nie eksponowali swojej własnej tożsamości. Wiadomo, że poznali się w czasie studiów na akademii. Mówili, że Montsfur to „organizm żyjący na polu sztuki, który żywi się pozostałościami poprzedniej epoki oraz produktami popkultury". Grupa tworzyła przede wszystkim w technice szablonu. W twórczości Monstfura często przewija się motyw fabryk i kolei — zaczerpnięty z otoczenia, w którym wychowali się artyści. Mimo, że są z wykształcenia artystami akademickimi, a ich prace były wystawiane były głównie w galeriach, na pierwszym miejscu stawiali zawsze prawdę i bezkompromisowość. Monstfur tworzył sztukę, której założeniem było dojście do szerokiej publiki, przy jednoczesnym zachowaniu siły przekazu. Grupa ma na swoim koncie liczne nagrody, m.in. Grand Prix z 2015 na Stencil Art Prize w Sydney. W DESA Unicum zaprezentowane zostaną ich 4 wyjątkowe, streetartowe dzieła.
Marcowa „Sztuka Ulicy” w DESA Unicum to również twórczość m.in. Beaty Konarskiej, Bartosza Sucharskiego, Doroty Cieślik / Miss Dorys, Bartosza Świąteckiego / Penera, Daniela Kalińskiego / Chazme718 i Grupy Twożywo. Łącznie zobaczyć i wylicytować można będzie aż wyjątkowych 60 obiektów. 16 marca prace zostaną zlicytowane w największym polskim domu aukcyjnym przy ul. Pięknej 1A. Licytować można będzie online, przez aplikację oraz telefonicznie i przez zlecenie stałe. Aukcja transmitowana będzie na żywo w kanałach społecznościowych DESA Unicum.
Wystawa Sztuka Ulicy: 10-16 marca 2021, godz. 11-19 (poniedziałek-piątek) i godz. 11-16 (sobota), Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa, wstęp wolny
Aukcja Sztuka Ulicy: 16 marca 2020, godz. 19.00, Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa
https://desa.pl/pl/aukcje/sztuka-ulicy-l0hb/

Światowe wydarzenie znów w Polsce – Międzynarodowy (Ty)Dzień Archiwów w 37 miastach

Moda w natarciu… ma szansę zmienić nasz świat na lepsze – ciekawe spojrzenie na trendy na konferencji w Osace

Co 7. Polak na pewno kupi książkę pod choinkę
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.