Czyje wynagrodzenie ciekawi Polaków? – zestawienie Instytutu Przywództwa
Najczęściej szukamy informacji o zarobkach nauczycieli, policjantów i służby medycznej. Politycy mogą być spokojni – wyszukiwania dot. ich wynagrodzenia zajmują dalekie miejsca, podaje Instytut Przywództwa.
Przygotowane przez Instytut zestawienie przedstawia liczbę zapytań do Google na temat zarobków poszczególnych grup zawodowych.
– Na zainteresowanie wynagrodzeniem nauczycieli, policjantów, lekarzy i pielęgniarek mogą mieć wpływ m.in. cyklicznie powracający temat podwyżek i liczebność każdej z grup. Są to zawody, których wynagrodzenie jest ustalane urzędowo. Uzyskanie więc klarownej informacji o zarobkach jest prostsze niż w przypadku sektora prywatnego, gdzie dochody są znacznie bardziej zróżnicowane w obrębie danej profesji – mówi Piotr Gąsiorowski, prezes Instytutu Przywództwa.
Jak wskazuje Gąsiorowski, zaskakuje zainteresowanie wynagrodzeniem psychologów, które jest większe niż lekarzy czy pielęgniarek. Równie ciekawe w porównaniu do innych grup jest mała liczba wyszukiwań nt. zarobków polityków: posła, ministra, senatora, premiera. Znajdują się oni poza pierwszą trzydziestką. Wyjątkiem jest stanowisko prezydenta, które znalazło się na 16. miejscu.
– Wyniki zestawienia nie potwierdzają ogólnie przyjętego zainteresowania wynagrodzeniem polityków. Temat jest emocjonalny i pojawia się w mediach, ale jak widać nie przekłada się to na liczbę zapytań
w wyszukiwarce – komentuje prezes Instytutu Przywództwa. Zwraca też uwagę, że liczba zapytań kierowanych do Google (93% udziału w rynku wyszukiwarek w Polsce) pozwala tylko częściowo ocenić realne zainteresowanie zarobkami. Wyniki wyszukiwania są jednym z kilku wskaźników, jakie warto byłoby uwzględnić.
Ranking zainteresowania wynagrodzeniem na podstawie wyników wyszukiwania
| ||
Miejsce | Zawód | Liczba miesięcznych zapytań |
1. | nauczyciel | 12500 |
2. | policjant | 9400 |
3. | psycholog | 5790 |
4. | lekarz | 5400 |
5. | pielęgniarka | 4900 |
6. | prawnik | 4790 |
7. | architekt | 4720 |
8. | programista | 4480 |
9. | stewardesa | 4190 |
10. | informatyk | 3380 |
11. | ratownik medyczny | 3120 |
12. | strażak | 2880 |
13. | fryzjer | 2570 |
14. | dietetyk | 2540 |
15. | kurier | 2290 |
16. | prezydent | 2290 |
17. | ksiądz | 2160 |
18. | dentysta | 2160 |
19. | adwokat | 2110 |
20. | sędzia | 2040 |
21. | kucharz | 2010 |
22. | księgowy | 1970 |
23. | farmaceuta | 1920 |
24. | grafik komputerowy | 1770 |
25. | górnik | 1560 |
26. | pilot | 1360 |
27. | geodeta | 1210 |
28. | dyrektor szkoły | 1170 |
29. | położna | 1170 |
30. | dziennikarz | 1140 |
31. | budowlaniec | 1140 |
32. | poseł | 1050 |
33. | konduktor | 1050 |
34. | mechanik samochodowy | 1050 |
35. | agent nieruchomości | 1020 |
36. | tłumacz | 970 |
37. | projektant wnętrz | 920 |
38. | listonosz | 830 |
39. | marynarz | 760 |
40. | przedstawiciel handlowy | 750 |
41. | hydraulik | 700 |
42. | magazynier | 690 |
43. | taksówkarz | 670 |
44. | grafik | 590 |
45. | ochroniarz | 550 |
46. | piekarz | 530 |
47. | sprzątaczka | 530 |
48. | rolnik | 520 |
49. | premier | 500 |
50. | polityk | 480 |
51. | sprzedawca | 440 |
52. | urzędnik | 410 |
53. | projektant mody | 400 |
54. | kasjer | 360 |
55. | kierowca | 320 |
56. | minister | 300 |
57. | handlowiec | 280 |
58. | rehabilitant | 280 |
59. | bibliotekarz | 270 |
60. | hotelarz | 230 |
61. | strażnik miejski | 180 |
62. | senator | 180 |
63. | pracownik fizyczny | 40 |
64. | telemarketer | 40 |
65. | portier | 40 |
O zestawieniu:
Zestawienie przedstawia średnią miesięczną liczbę zapytań dotyczących wynagrodzeń wybranych grup zawodowych kierowanych do wyszukiwarki Google od października 2020 do września 2021 r. Opracowanie: Instytut Przywództwa. Metoda przygotowania zestawienia: Wybór zawodów – własny; weryfikowane hasła: „ile zarabia [wybrana grupa zawodowa]” i „zarobki [wybranej grupy zawodowej]”.

Mercer Total Remuneration Survey (TRS) – kluczowe wnioski i obserwacje

Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie

Zaskocz swoich pracowników: 500 zł na karcie Pluxee, które działa jak 560 zł!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Poparcie dla UE rekordowo wysokie, mimo wzrostu populizmu. Społeczeństwo oczekuje większego zaangażowania w kwestie bezpieczeństwa
Badanie Parlamentu Europejskiego wskazuje na rekordowe poparcie Europejczyków dla Unii Europejskiej. Ma to związek z rosnącymi zagrożeniami z zewnątrz, czyli np. bliskością wojny rosyjsko-ukraińskiej. Jednocześnie do głosu wewnątrz UE coraz częściej dochodzą ruchy populistyczne, za sprawą których więcej obywateli państw członkowskich przyjmuje eurosceptyczną postawę. Dużą rolę odgrywają więc dialog ze społeczeństwem i jego edukacja.
Problemy społeczne
60 proc. młodych ludzi chce posiadać mieszkanie na własność. Główna bariera to brak wkładu własnego

Posiadanie własnego mieszkania jest aspiracją większości młodych Polaków – wskazują dane badaczy z SGH. Jednak ze względów finansowych jest ono dostępne dla części z nich, a na dodatek wiąże się ze zobowiązaniem na kilkadziesiąt lat. W luce czynszowej, czyli w sytuacji, gdy kogoś nie stać na zakup własnego M, ale jest zbyt bogaty na mieszkanie komunalne, jest ok. 35 proc. społeczeństwa. I to dla tej grupy potrzebna jest oferta państwa. Budownictwo społeczne mogłoby być alternatywą, ale nie odpowiada na potrzebę posiadania nieruchomości na własność.
Infrastruktura
Trwają prace nad europejską strategią odporności wodnej. Projekt ma być gotowy przed latem

Komisja Europejska ma w najbliższych tygodniach przedstawić strategię na rzecz zwiększenia odporności na niedobory wody. PE na majowej sesji przyjął zalecenia w tym zakresie, w których opowiada się za ambitną odpowiedzią na te wyzwania. Jak podkreśla europoseł PO Andrzej Buła, chodzi przede wszystkim o oszczędzanie wody i dbanie o jej jakość, a także o zapewnienie odpowiedniego finansowania odporności wodnej.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.