Firmy uczą pracowników, jak nie zgrzytać zębami

Tomasz Pietrzak
Guarana Public Relations
ul. Żelazna 2
40-851 Katowice
tomasz.pietrzak|guaranapr.pl| |tomasz.pietrzak|guaranapr.pl
509106256
www.guaranapr.pl
Firmy oferowały już pracownikom masaż biurowy, który ma pomóc zrelaksować się w pracy. Teraz do biur wkraczają warsztaty z fizjoterapeutami stomatologicznymi i logopedami, które mają uchronić zęby pracowników przed skutkami stresu i bruksizmem. Pierwsze firmy już takie „lekcje relaksu” wdrożyły. Ich pomysłodawcą jest Medicover Stomatologia.
Stres, którego doświadczamy w pracy, wpływa nie tylko na zdrowie psychiczne, ale także na zdrowie jamy ustnej. Jak pokazują badania Medicover Stomatologia zrealizowane w ramach kampanii „Rozzgrzytani”, aż 78% ankietowanych przez dentystów pracowników stresuje się w pracy.
Efekt? Coraz więcej pracowników dotyka bruksizm. To przypadłość o podłożu psychosomatycznym, objawiająca się głównie zaciskaniem szczęki i zgrzytaniem zębami, która, nieleczona, prowadzi najpierw do starcia, a później do wyniszczenia zębów. Skalę zjawiska widać w badaniach Medicover Stomatologia.
Niemal połowa pracowników ankietowanych sieć uskarża się dziś na zaciskanie zębów w stresujących sytuacjach, 27% zauważa u siebie starte i spękane zęby, a 21% wie, że zgrzyta zębami. Bólu głowy doświadcza natomiast 53%, a bólu ramion i szyi - aż 59% ankietowanych. Co czwarty słyszy natomiast charakterystyczne dla bruksizmu klikanie i trzaskanie w szczęce, np. podczas ziewania.
Problem zaczynają dostrzegać też pracodawcy. W firmach pojawiają się warsztaty z fizjoterapeutami stomatologicznymi i logopedami, które mają pomóc pracownikom zrelaksować się i uchronić zęby przed zgubnymi skutkami stresu.
Pracownicy, którzy biorą udział w takich zajęciach, mogą nauczyć się m.in. technik relaksacyjnych, rozluźniania mięśni okolic twarzy, szyi i barków, a także większej uważności na reakcje organizmu. Uczą się też prawidłowej pozycji ciała i wyciszania w stresujących sytuacjach. Mają także możliwość wykonania skanu 3D jamy ustnej.
Jako pierwsza na taki ruch zdecydowała się działająca w Warszawie firma Haleon, w której kilkudziesięciu pracowników wzięło udział w warsztatach fizjoterapeutyczno-logopedycznych mających przeciwdziałać skutkom bruksizmu. Podobne praktyki wprowadził u siebie także sam Medicover.
– Bruksizm i jego konsekwencje widać nie tylko na zębach. Wpływa on też na o wiele więcej struktur w organizmie. Często towarzyszą mu bowiem migrenowe bóle głowy, bóle pleców, szyi i karku, przewlekłe zmęczenie, a nawet szumy uszne i bezsenność. To dolegliwości, które wpływają na nasze codzienne funkcjonowanie, w tym koncentrację w pracy i produktywność, a także, co gorsze, mogą potęgować napięcie i stres – mówi Justyna Walczewska, fizjoterapeutka stomatologiczna Medicover Stomatologia, która prowadzi warsztaty w firmach.
– Pokazywane na warsztatach praktyczne ćwiczenia, np. ze specjalnymi piłeczkami do masażu czy techniki wyciszania się znane amerykańskim komandosom, mają pomóc na co dzień pracownikom wyciszyć się, zrelaksować ciało i mięśnie w stresujących sytuacjach, a co za tym idzie: uchronić przed rozwojem bruksizmu. To nowe podejście w profilaktyce tej przypadłości – dodaje.
Ale nie tylko na tym koncentrują się warsztaty. Pozwalają one także lepiej zrozumieć mechanizm stresu i tzw. stresory. Fizjoterapeuci uczą również o roli prawidłowej pozycji ciała w czasie pracy, a także o… prawidłowym ułożeniu języka w jamie ustnej. Ponadto dostarczają wiedzę, która pozwala pracownikowi rozpoznać wczesne symptomy bruksizmu.
– O tym, że stres, w tym stres w pracy, wpływa na zdrowie zębów, wiele się mówi, ale niewiele w tym temacie robi. Fakt, że pojawiają się tego typu warsztaty, które nie tylko zwracają uwagę na problem, ale dają też praktyczną wiedzę, jest ważnym krokiem w kierunku profilaktyki i prewencji – mówi lek. dent. Agnieszka Juśkiewicz z Medicover Stomatologia Łódź Pomorska.
Tym bardziej, że problem narasta. Jak pokazały badania kampanii „Rozzgrzytani”, przeprowadzone w wybranych firmach w Polsce, zaledwie co dziesiąty ankietowany pracownik miał przeprowadzaną diagnostykę w kierunku bruksizmu. Większość natomiast wciąż nie jest świadoma tej dolegliwości mimo wyraźnych objawów, które występują u ponad połowy.
*
Ankieta wśród pracowników , przygotowana w ramach kampanii informacyjnej „Rozzgrzytani”, oparty został na badaniach zrealizowanych przez Dział Badań i Rozwoju dla Medicover Stomatologia, które wykonano na grupie 406 pracowników w okresie od mają do września 2023 roku.

Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie

Zaskocz swoich pracowników: 500 zł na karcie Pluxee, które działa jak 560 zł!

Dzień Przyjemności w Pracy – Pluxee Polska kontynuuje świętowanie codzienności
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.