Komunikaty PR

Jak sprostać wymaganiom pracowników pokolenia Z?

2023-04-25  |  12:30
Biuro prasowe

Generacja Z to młodzi – urodzeni w latach 1995-2012 – ludzie, którzy rewolucjonizują rynek pracy. Dynamiczni, świadomi, chcący mieć realny wpływ na to, co dzieje się wokół nich, a nade wszystko ceniący równowagę pomiędzy życiem zawodowym a tym prywatnym. To wyzwanie dla pracodawców, zmiana modelu pracy, a także podejścia do pracowników. W jaki sposób temu sprostać? Jak zmienić zarządzanie w firmie?

Z danych GUS wynika, że milenialsi oraz pokolenie X to dwie najliczniejsze grupy zatrudnionych w Polsce. W ostatnich latach na rynek pracy wkroczyło pokolenie Z. Według danych NGA Human Resources na świecie największą generacją w pracy są milenialsi, którzy stanowią 43,3%, za nimi jest gen. X z wynikiem 37%. Pokolenie baby boomers nadal przeważa nad Zetkami z podziałem 13,3% vs. 6,4%. Z prognoz wynika, że siła robocza pokolenia Z na świcie w 2025 r. będzie wynosiła 20,7%, a w 2030 r. 33,4%.

Rynek pracy w Europie prezentuje się nieco inaczej. Tutaj w 2020 r. pokolenie Z stanowiło 4% wszystkich pracowników. Prognozy mówią, że do 2025 r. udział w rynku pracy tego pokolenia zwiększy się do 14,5%, a w 2030 r. aż do 25,5%. Przy czym obecnie w Europie rynek pracy składa się w 41,7% z generacji X, 37,3% z milenialsów oraz 17% pokolenia baby boomers.

Zmiana w świadomości kolejnych pokoleń jest oczywista i zawsze miała miejsce, ale teraz jesteśmy świadkami prawdziwej rewolucji na rynku pracy. Dla wcześniejszych pokoleń praca była niezwykle ważnym elementem życia, nie tylko ekonomicznego. Była częścią spędzanego czasu, miejscem nawiązywania relacji z innymi ludźmi, przyjaźni. Dzisiaj młode pokolenie prężnie wkraczające na drogę zawodową pracuje po to, aby dzięki niej móc żyć, rozwijać swoje pasje, ale nie przywiązuje się do pracy i nie planuje związania się z pracodawcą do przysłowiowej emerytury. Mogą w każdej chwili odejść, najchętniej co 2-3 lata chcieliby zmieniać miejsce zatrudnienia.

Kult pracy jest domeną starszych pokoleń, Zetki odchodzą od tego niezwykle wyraźnie, dla nich życie prywatne, zdrowie zarówno fizyczne, jak i psychiczne jest priorytetem i pracodawcy powinni pamiętać o zasadzie work-life balance. Młodzi chcą spełniać swoje pasje, zwiedzać świat, rozwijać się i kształcić. Zwracają uwagę na zdrowy tryb życia, odżywiania, wygląd, chodzą na terapie – i co więcej, nie jest to temat tabu, jak jeszcze kilkanaście lat temu. – wyjaśnia Mikołaj Niewirowski, Co-Founder w Yard Corporate.


Dla młodych to już nie tylko pensja, laptop i telefon komórkowy stanowi wynagrodzenie. Oczekują atrakcyjnych benefitów, którymi nie są karnety sportowe, możliwość korzystania z prywatnej opieki medycznej, bo te są dla nich standardem. – Reprezentanci nowego pokolenia cenią sobie przede wszystkim możliwość ciągłego rozwoju zawodowego, elastyczność pracy oraz dodatkowe dni wolne. Dofinansowania kursów, szkoleń, a nawet studiów podyplomowych to często pierwsze oczekiwania w ich ścieżce kariery – podkreśla Mikołaj Niewirowski i dodaje, że szczególnie wymagająca jest branża IT. Wysokość pensji jest oczywiście bardzo ważna, ale nie jest kluczowa dla Zetek.

– Ośmiogodzinny dzień pracy, to ośmiogodzinny dzień pracy, a nie nadgodziny. Pracodawca musi tak zorganizować pracę zespołu, w taki sposób podzielić zajmowanie się projektami, aby realizacja zadań mieściła się w godzinach pracy, a nie w weekendy. Starsze pokolenia godziły i godzą się na to, że trzeba poświęcić swój prywatny czas wieczorami, w soboty, niedziele, młodzi mówią temu stanowcze nie  – zaznacza Mikołaj Niewirowski.  

Jak wynika z Raportu “Pokolenie Z na rynku pracy - postawy, priorytety, oczekiwania” najważniejszymi wartościami wskazanymi przez młodych ankietowanych są: szczęście (62%), rodzina (60%), możliwość realizowania pasji (56%), ekologia (51%) niezależność/wolność (51%), zdrowie (44%) i miłość (37%). Tylko dla 11% respondentów ważny jest rozwój kariery zawodowej, a dla 16% bezpieczeństwo finansowe.

Pokolenie Z stawia na pracę zdalną i to pracodawcy również powinni brać pod uwagę. Mając do wyboru trochę lepszą pensję i pracę z biura, a niższe uposażenie i pracę zdalną większość zdecydowanie wybierze to drugie rozwiązanie. Młodzi szanują swój czas. Dojazd do pracy „kradnie” sporo chwil, które można wykorzystać w lepszy sposób, niż przemieszczanie się w korkach. Podobnie jest z wykonywaniem projektów. – Pokolenie Z twierdzi, że dobrze zrobiony projekt, to projekt zrobiony także szybko zaznacza przedstawiciel Yard Corporate. – Starsze pokolenia mają przekonanie, że jeśli długo napracowali się nad zleceniem, to wykonali dobrą pracę. Dla młodych to strata czasu, uważają, że zadanie wykonać można dobrze szybko i szybko przejść do kolejnego.

Pamiętajmy, że Zetki „ukształtował” Internet. Świat online jest dla nich równie ważny, jak ten w realu. Ważny jest także dostęp do wciąż rozwijających się technologii, na których generacja Z wyrosła, szczególnie widoczne jest to w zawodach związanych z IT. – Pokolenie to charakteryzuje się tym, że doskonale porusza się w świecie wirtualnym, młodzi znacznie lepiej od starszych potrafią dotrzeć do większej ilości informacji/wiedzy – mówi Mikołaj Niewirowski. – Uczą się szybko, dużo, a wiedzę czerpią z wielu różnych źródeł, taką możliwość daje dostęp do najnowszych badań naukowych z najlepszych uniwersytetów na świecie za pośrednictwem kilku kliknięć.

Co młodzi cenią w pracy najbardziej? Z raportu wynika, że elastyczne godziny pracy są ważne dla 65%, możliwość pracy twórczej i innowacyjnej dla 57%, dobra atmosfera dla 51%,  a możliwość wyjazdów służbowych/podróżowania dla 44% ankietowanych. Na rozwój i zdobycie doświadczenia zawodowego wskazało 38% osób, otrzymanie profesjonalnych narzędzi pracy 18%, możliwość realizacji kariery/awansu 11%, a stabilność zatrudnienia 6%. Jaki powinien być przełożony? Trzy najważniejsze cechy to odnoszenie się z szacunkiem do pracowników, indywidualne traktowanie i życzliwość.

Z Raportu “Studiując w świecie niepewnego jutra: perspektywy, sprawczość, wizje przyszłości” wynika, że dla 51% młodych ludzi ważniejsza od zespołowej jest praca indywidualna. I co ciekawe, więcej wskazuje na zespół różnorodny wiekowo, aniżeli wśród rówieśników - odpowiednio 58 i 42%.

Niezwykle ważny jest także sposób komunikacji pracodawcy z generacją Z. Większość osób z młodego pokolenia komunikuje się za pośrednictwem komunikatorów i mediów społecznościowych, to też powinni uwzględniać pracodawcy. Jeśli zależy im na pozostaniu w dobrym kontakcie z pracownikiem z generacji Z – warto komunikować się z nim także za pomocą mediów społecznościowych – zaznacza Mikołaj Niewirowski. – Ale! Powoli obserwujemy odchodzenie od Facebooka, który staje się źródłem komunikacji starszych pokoleń. Młodzi preferują Instagram i TikTok.

Różni się także sam sposób komunikacji. Zetki koncentrują się znacznie krócej, aniżeli pokolenia starsze. Z tego powodu oczekują krótkich, konkretnych przekazów, bez rozwodzenia się nad tematami, które nie są z ich punktu widzenia istotne. Co więcej,  niektóre spotkania online, bądź face to face wolą „odbyć” za pomocą maila. Bardzo cenią informację zwrotną i oczekują jej na bieżąco, a nie tak jak w przypadku innych pokoleń – podczas spotkań tygodniowych, miesięcznych, czy kwartalnych.

Pracodawcy powinni pamiętać także o tym, że młodzi stawiają na społeczną odpowiedzialność biznesu. Wyznawane wartości, ochrona środowiska, brak dyskryminacji są dla pokolenia Z wartościami kreującymi ich świat, który musi być uszanowany przez pracodawcę.

A jakie branże są najbardziej interesujące w ocenie młodych pracowników? Z Raportu “Pokolenie Z na rynku pracy - postawy, priorytety, oczekiwania” wynika, że zdecydowanie prym wiodą nowe technologie. Kolejne to gry wideo i muzyka, sport, moda i informatyka, a także media, sztuka i motoryzacja. Przemysł ciężki i rolnictwo - to zdecydowanie nie są branże, w których widziałyby siebie Zetki.

***

YARD Corporate to innowacyjna agencja rekrutacyjna, która jako jedyna w Polsce wykorzystuje systemy sztucznej inteligencji podczas procesów rekrutacyjnych, naboru i selekcji wykwalifikowanych specjalistów IT. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu i dogłębnej znajomości rynku IT w Polsce, jako nieliczni są w stanie faktycznie poznać i zweryfikować kandydatów, których polecają Klientom. W konsekwencji minimalizują ryzyko rezygnacji po okresie próbnym o ponad 95%.

 

Kontakt dla mediów:

Weronika Tymosiak

+48 507 060 390

weronika.tymosiak@prsetters.com

 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Praca Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie Biuro prasowe
2025-04-17 | 13:00

Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie

Debatą byłych ministrów pracy zakończyło się premierowe EFNI Wiosna zorganizowane przez Konfederację Lewiatan pod hasłem „Przyszłość pracy, praca przyszłości”.
Praca Zaskocz swoich pracowników: 500 zł na karcie Pluxee, które działa jak 560 zł!
2025-04-10 | 17:00

Zaskocz swoich pracowników: 500 zł na karcie Pluxee, które działa jak 560 zł!

1/3 firm w Polsce przekazuje benefity pozapłacowe  dla pracowników na Wielkanoc. Jest a to druga najbardziej popularna okazja w roku (po świętach Bożego Narodzenia)
Praca Dzień Przyjemności w Pracy – Pluxee Polska kontynuuje świętowanie codzienności
2025-03-27 | 09:00

Dzień Przyjemności w Pracy – Pluxee Polska kontynuuje świętowanie codzienności

Pluxee Polska po raz drugi organizuje Dzień Przyjemności w Pracy, tym samym wpisując go na stałe do kalendarza HR. Dlaczego? Ponieważ zaangażowanie polskich pracowników jest

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Szkolenie Online IMM

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień

Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.

Prawo

Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.

Handel

Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.