Jak sprostać wymaganiom pracowników pokolenia Z?
Generacja Z to młodzi – urodzeni w latach 1995-2012 – ludzie, którzy rewolucjonizują rynek pracy. Dynamiczni, świadomi, chcący mieć realny wpływ na to, co dzieje się wokół nich, a nade wszystko ceniący równowagę pomiędzy życiem zawodowym a tym prywatnym. To wyzwanie dla pracodawców, zmiana modelu pracy, a także podejścia do pracowników. W jaki sposób temu sprostać? Jak zmienić zarządzanie w firmie?
Z danych GUS wynika, że milenialsi oraz pokolenie X to dwie najliczniejsze grupy zatrudnionych w Polsce. W ostatnich latach na rynek pracy wkroczyło pokolenie Z. Według danych NGA Human Resources na świecie największą generacją w pracy są milenialsi, którzy stanowią 43,3%, za nimi jest gen. X z wynikiem 37%. Pokolenie baby boomers nadal przeważa nad Zetkami z podziałem 13,3% vs. 6,4%. Z prognoz wynika, że siła robocza pokolenia Z na świcie w 2025 r. będzie wynosiła 20,7%, a w 2030 r. 33,4%.
Rynek pracy w Europie prezentuje się nieco inaczej. Tutaj w 2020 r. pokolenie Z stanowiło 4% wszystkich pracowników. Prognozy mówią, że do 2025 r. udział w rynku pracy tego pokolenia zwiększy się do 14,5%, a w 2030 r. aż do 25,5%. Przy czym obecnie w Europie rynek pracy składa się w 41,7% z generacji X, 37,3% z milenialsów oraz 17% pokolenia baby boomers.
Zmiana w świadomości kolejnych pokoleń jest oczywista i zawsze miała miejsce, ale teraz jesteśmy świadkami prawdziwej rewolucji na rynku pracy. Dla wcześniejszych pokoleń praca była niezwykle ważnym elementem życia, nie tylko ekonomicznego. Była częścią spędzanego czasu, miejscem nawiązywania relacji z innymi ludźmi, przyjaźni. Dzisiaj młode pokolenie prężnie wkraczające na drogę zawodową pracuje po to, aby dzięki niej móc żyć, rozwijać swoje pasje, ale nie przywiązuje się do pracy i nie planuje związania się z pracodawcą do przysłowiowej emerytury. Mogą w każdej chwili odejść, najchętniej co 2-3 lata chcieliby zmieniać miejsce zatrudnienia.
– Kult pracy jest domeną starszych pokoleń, Zetki odchodzą od tego niezwykle wyraźnie, dla nich życie prywatne, zdrowie zarówno fizyczne, jak i psychiczne jest priorytetem i pracodawcy powinni pamiętać o zasadzie work-life balance. Młodzi chcą spełniać swoje pasje, zwiedzać świat, rozwijać się i kształcić. Zwracają uwagę na zdrowy tryb życia, odżywiania, wygląd, chodzą na terapie – i co więcej, nie jest to temat tabu, jak jeszcze kilkanaście lat temu. – wyjaśnia Mikołaj Niewirowski, Co-Founder w Yard Corporate.
Dla młodych to już nie tylko pensja, laptop i telefon komórkowy stanowi wynagrodzenie. Oczekują atrakcyjnych benefitów, którymi nie są karnety sportowe, możliwość korzystania z prywatnej opieki medycznej, bo te są dla nich standardem. – Reprezentanci nowego pokolenia cenią sobie przede wszystkim możliwość ciągłego rozwoju zawodowego, elastyczność pracy oraz dodatkowe dni wolne. Dofinansowania kursów, szkoleń, a nawet studiów podyplomowych to często pierwsze oczekiwania w ich ścieżce kariery – podkreśla Mikołaj Niewirowski i dodaje, że szczególnie wymagająca jest branża IT. Wysokość pensji jest oczywiście bardzo ważna, ale nie jest kluczowa dla Zetek.
– Ośmiogodzinny dzień pracy, to ośmiogodzinny dzień pracy, a nie nadgodziny. Pracodawca musi tak zorganizować pracę zespołu, w taki sposób podzielić zajmowanie się projektami, aby realizacja zadań mieściła się w godzinach pracy, a nie w weekendy. Starsze pokolenia godziły i godzą się na to, że trzeba poświęcić swój prywatny czas wieczorami, w soboty, niedziele, młodzi mówią temu stanowcze nie – zaznacza Mikołaj Niewirowski.
Jak wynika z Raportu “Pokolenie Z na rynku pracy - postawy, priorytety, oczekiwania” najważniejszymi wartościami wskazanymi przez młodych ankietowanych są: szczęście (62%), rodzina (60%), możliwość realizowania pasji (56%), ekologia (51%) niezależność/wolność (51%), zdrowie (44%) i miłość (37%). Tylko dla 11% respondentów ważny jest rozwój kariery zawodowej, a dla 16% bezpieczeństwo finansowe.
Pokolenie Z stawia na pracę zdalną i to pracodawcy również powinni brać pod uwagę. Mając do wyboru trochę lepszą pensję i pracę z biura, a niższe uposażenie i pracę zdalną większość zdecydowanie wybierze to drugie rozwiązanie. Młodzi szanują swój czas. Dojazd do pracy „kradnie” sporo chwil, które można wykorzystać w lepszy sposób, niż przemieszczanie się w korkach. Podobnie jest z wykonywaniem projektów. – Pokolenie Z twierdzi, że dobrze zrobiony projekt, to projekt zrobiony także szybko – zaznacza przedstawiciel Yard Corporate. – Starsze pokolenia mają przekonanie, że jeśli długo napracowali się nad zleceniem, to wykonali dobrą pracę. Dla młodych to strata czasu, uważają, że zadanie wykonać można dobrze szybko i szybko przejść do kolejnego.
Pamiętajmy, że Zetki „ukształtował” Internet. Świat online jest dla nich równie ważny, jak ten w realu. Ważny jest także dostęp do wciąż rozwijających się technologii, na których generacja Z wyrosła, szczególnie widoczne jest to w zawodach związanych z IT. – Pokolenie to charakteryzuje się tym, że doskonale porusza się w świecie wirtualnym, młodzi znacznie lepiej od starszych potrafią dotrzeć do większej ilości informacji/wiedzy – mówi Mikołaj Niewirowski. – Uczą się szybko, dużo, a wiedzę czerpią z wielu różnych źródeł, taką możliwość daje dostęp do najnowszych badań naukowych z najlepszych uniwersytetów na świecie za pośrednictwem kilku kliknięć.
Co młodzi cenią w pracy najbardziej? Z raportu wynika, że elastyczne godziny pracy są ważne dla 65%, możliwość pracy twórczej i innowacyjnej dla 57%, dobra atmosfera dla 51%, a możliwość wyjazdów służbowych/podróżowania dla 44% ankietowanych. Na rozwój i zdobycie doświadczenia zawodowego wskazało 38% osób, otrzymanie profesjonalnych narzędzi pracy 18%, możliwość realizacji kariery/awansu 11%, a stabilność zatrudnienia 6%. Jaki powinien być przełożony? Trzy najważniejsze cechy to odnoszenie się z szacunkiem do pracowników, indywidualne traktowanie i życzliwość.
Z Raportu “Studiując w świecie niepewnego jutra: perspektywy, sprawczość, wizje przyszłości” wynika, że dla 51% młodych ludzi ważniejsza od zespołowej jest praca indywidualna. I co ciekawe, więcej wskazuje na zespół różnorodny wiekowo, aniżeli wśród rówieśników - odpowiednio 58 i 42%.
Niezwykle ważny jest także sposób komunikacji pracodawcy z generacją Z. Większość osób z młodego pokolenia komunikuje się za pośrednictwem komunikatorów i mediów społecznościowych, to też powinni uwzględniać pracodawcy. Jeśli zależy im na pozostaniu w dobrym kontakcie z pracownikiem z generacji Z – warto komunikować się z nim także za pomocą mediów społecznościowych – zaznacza Mikołaj Niewirowski. – Ale! Powoli obserwujemy odchodzenie od Facebooka, który staje się źródłem komunikacji starszych pokoleń. Młodzi preferują Instagram i TikTok.
Różni się także sam sposób komunikacji. Zetki koncentrują się znacznie krócej, aniżeli pokolenia starsze. Z tego powodu oczekują krótkich, konkretnych przekazów, bez rozwodzenia się nad tematami, które nie są z ich punktu widzenia istotne. Co więcej, niektóre spotkania online, bądź face to face wolą „odbyć” za pomocą maila. Bardzo cenią informację zwrotną i oczekują jej na bieżąco, a nie tak jak w przypadku innych pokoleń – podczas spotkań tygodniowych, miesięcznych, czy kwartalnych.
Pracodawcy powinni pamiętać także o tym, że młodzi stawiają na społeczną odpowiedzialność biznesu. Wyznawane wartości, ochrona środowiska, brak dyskryminacji są dla pokolenia Z wartościami kreującymi ich świat, który musi być uszanowany przez pracodawcę.
A jakie branże są najbardziej interesujące w ocenie młodych pracowników? Z Raportu “Pokolenie Z na rynku pracy - postawy, priorytety, oczekiwania” wynika, że zdecydowanie prym wiodą nowe technologie. Kolejne to gry wideo i muzyka, sport, moda i informatyka, a także media, sztuka i motoryzacja. Przemysł ciężki i rolnictwo - to zdecydowanie nie są branże, w których widziałyby siebie Zetki.
***
YARD Corporate to innowacyjna agencja rekrutacyjna, która jako jedyna w Polsce wykorzystuje systemy sztucznej inteligencji podczas procesów rekrutacyjnych, naboru i selekcji wykwalifikowanych specjalistów IT. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu i dogłębnej znajomości rynku IT w Polsce, jako nieliczni są w stanie faktycznie poznać i zweryfikować kandydatów, których polecają Klientom. W konsekwencji minimalizują ryzyko rezygnacji po okresie próbnym o ponad 95%.
Kontakt dla mediów:
Weronika Tymosiak
+48 507 060 390
weronika.tymosiak@prsetters.com

Mercer Total Remuneration Survey (TRS) – kluczowe wnioski i obserwacje

Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie

Zaskocz swoich pracowników: 500 zł na karcie Pluxee, które działa jak 560 zł!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ważą się losy nowej umowy między Unią Europejską a Ukrainą na temat zasad handlu. Obecne przepisy wygasają 5 czerwca
5 czerwca wygasa ATM, czyli wprowadzona przed trzema laty i potem z modyfikacjami przedłużana umowa między UE a Ukrainą, liberalizująca zasady wwozu ukraińskich towarów na teren Wspólnoty. Strona ukraińska chciałaby jej przedłużenia, na razie jednak Unia zgodziła się jedynie na przedłużenie bezcłowego przywozu żelaza i stali. Największe obawy, zwłaszcza w Polsce, budzi kwestia produktów rolnych. Zdaniem europosłanki Konfederacji Anny Bryłki należałoby wrócić do obowiązującej przed 2022 rokiem umowy stowarzyszeniowej DCFTA, ponieważ Ukraina może dziś eksportować swoje towary drogą morską poprzez porty na Morzu Czarnym, a dzięki darmowemu dostępowi do unijnego rynku bogacą się jedynie potentaci rolni.
Ochrona środowiska
Nowe technologie pomagają szybciej i dokładniej sortować odpady. Wciąż nie wszystkie da się jednak przetworzyć

Do 2030 roku 55 proc. odpadów opakowaniowych z tworzyw sztucznych powinno trafiać do przetworzenia. W ubiegłym roku było to ok. 27 proc. Nowe technologie w coraz większym stopniu ułatwiają sortowanie odpadów, ale nie pozwalają jeszcze na przetworzenie wszystkich ich rodzajów. To pierwsze wyzwanie związane z zamykaniem obiegu. Kolejnym jest zwiększanie zawartości materiałów pochodzących z recyklingu w produkowanych opakowaniach, czego wymagają unijne przepisy. Choć w tym obszarze widać w ostatnich latach znaczące postępy, nie brakuje wyzwań.
Handel
Rosyjskie surowce przestaną płynąć do UE. Spóźniony, ale ambitny i istotny plan ma być wdrożony do 2027 roku

– Kupowanie surowców energetycznych z Rosji jest jak kupowanie broni przeciwko Ukrainie – uważa europosłanka PO Mirosława Nykiel. Dlatego KE planuje do 2027 roku ograniczyć do zera import rosyjskich paliw. Joanna Scheuring-Wielgus ocenia, że taka decyzja powinna zapaść już dawno, ale lepiej późno niż wcale. Co więcej, państwa członkowskie powinny być w tych deklaracjach zjednoczone najbardziej, jak się da.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.