Komunikaty PR

Skuteczne techniki poszukiwania pracy

2021-12-16  |  14:00
Biuro prasowe
Kontakt
Maria Kowalska
Face it

Bagatela 10
02-003 Warszawa
j.owsianko|agencjafaceit.pl| |j.owsianko|agencjafaceit.pl
+48 503 543 876
www.agencjafaceit.pl

Jak wygląda rynek pracy po półtora roku pandemii COVID-19 z pani perspektywy i doświadczenia?

Anna Czurak, Doradca Kariery i Manager Działu Rekrutacji w firmie PERSONIA: Rynek pracy aktualnie wygląda dosyć dobrze. Od dwóch lat rzeczywiście się zmienia i mniej więcej od wakacji pojawia się coraz więcej ogłoszeń, a pracodawcy chcą zatrudniać. Dla kandydatów znaczy to, że jest dużo ofert pracy i duża dowolność w wyborze. Trzeba natomiast podkreślić, że obecny rynek pracy to nie rynek pracownika, a rynek eksperta. Poszukiwane są osoby, które mają określone kompetencje i doświadczenie, często minimum 2-3-letnie w danym obszarze.

Jakie są taktyki szukania pracy, jeśli nie ma się doświadczenia w danej branży?

Jeśli nie ma się doświadczenia, to trzeba się najpierw zastanowić, gdzie chce się pracować, bo są różne taktyki wejścia do branży. Najczęściej można spróbować wysłać CV do konkretnego pracodawcy, aby dopytać, czy chce zatrudnić osobę, która mogłaby się u niego przeszkolić i zacząć pracę, np. w kadrach, marketingu, sprzedaży. Albo pójść na staż czy praktyki do danej firmy – bo też jest taka możliwość - z nastawieniem, że zostanę w tej firmie na dłużej. Znam dużo przypadków, gdzie osoby, niezależnie od wieku, zaczynały pracę od stażu. Pokazanie pozytywnego nastawienia i chęć nauki do tego, by wejść w daną branżę, często przekłada się na przedłużenie umowy, dalszą współpracę na zlecenie, umowę o pracę lub B2B.

Dlaczego warto korzystać z pomocy rekrutera?

Rekruter jest osobą, która na zlecenie firmy albo swojego pracodawcy poszukuje kandydata do pracy i trudno tutaj o nawiązanie jakiejkolwiek relacji czy oczekiwanie pomocy. Warto natomiast skorzystać ze wsparcia doradcy kariery. W firmie Personia pełnię dwie kluczowe role - Menedżera Działu Rekrutacji oraz Doradcy Kariery i pracuję z klientami indywidualnymi. Moim zadaniem jest wspierać osoby, które szukają pracy. Doradca kariery, jeśli dodatkowo jest rekruterem, ma bardzo duży pogląd na to, jak rynek pracy i dana branża wyglądają oraz w jaki sposób prowadzi się rozmowy rekrutacyjne. Może on przekazać tę wiedzę osobom szukającym pracy. Może też pokazać, w jaki sposób przygotować CV, ponieważ aktualnie CV bardzo różni się od tych, które przygotowywaliśmy nawet kilka lat temu, chociażby pod względem graficznym. Rynek pracy się zmienia również pod kątem dokumentów aplikacyjnych. Doradca kariery może też pomóc odkryć talenty danej osoby podczas robienia diagnozy potencjału. Często jest tak, że nie znamy naszych talentów, nie jesteśmy ich do końca świadomi, a to również jest kluczowe przy określeniu, jakie stanowisko pracy i branża są dla nas najlepsze, co my tak naprawdę powinnyśmy robić, aby rzeczywiście osiągnąć sukces zawodowy. I tu doradca kariery może mocno wesprzeć nas nie tylko w poszukiwaniu konkretnej pracy, ale tak naprawdę w budowaniu świadomości, w czym jesteśmy dobrzy i w jakim kierunku się specjalizować. Potem pomaga określić ścieżkę kariery i przygotować nas do zdobycia wymarzonego stanowiska pracy.

Czego absolutnie nie pisać w CV i nie mówić podczas rozmowy kwalifikacyjnej? Najczęstsze błędy kandydatów.

Najczęstsze błędy związane są z tym, że CV jest tworzone na białym szablonie i w ogóle się nie wyróżnia oraz w CV nie ma tzw. profilu zawodowego. Jeśli rekruter patrzy „na szybko”, to chciałby od razu widzieć, czy to jest ta osoba, której szuka. Podczas przeglądania CV często nie widzę tego profilu zawodowego, a jeśli już, to nie jest dopasowany do danego stanowiska pracy. Największym błędem CV jest więc to, że nie jest ono spersonalizowane pod kątem merytoryki i grafiki do danego stanowiska pracy.

Jeśli chodzi o błędy w rozmowie kwalifikacyjnej, najczęściej widzę dwa. Po pierwsze, ludzie nie do końca wiedzą, dlaczego chcą pracować w firmie, do której aplikują. Często pada takie pytanie, więc trzeba mieć przygotowaną odpowiedź. Drugie pytanie dotyczy wynagrodzenia. Na rozmowę rekrutacyjną może przyjść osoba, która jest świetnie przygotowana, pięknie odpowiada, jest profesjonalna, odważna, pewna siebie, natomiast gdy dochodzi do rozmowy o wynagrodzenie, nie mówi wprost o swoich oczekiwaniach finansowych lub pyta rekrutera o widełki płacowe. W tym momencie wchodzimy w temat dosyć trudny dla rekrutera, pracodawcy i pracownika, jeśli w ogłoszeniu nie były podane widełki płacowe. Zauważam, że podczas rozmowy rekrutacyjnej bardzo trudno mówić kandydatom o oczekiwanym wynagrodzeniu.

Jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej z potencjalnym pracodawcą?

Po pierwsze musimy wiedzieć, dlaczego chcemy pracować w danej firmie. Po drugie musimy też przygotować się na odpowiedzi o swoich mocnych stronach i umieć o nich mówić. Czasami mamy wpisane mocne strony w CV, ale jeśli mamy odpowiedzieć na to pytanie podczas rozmowy rekrutacyjnej, nagle mamy blokadę. Często kobiety mają blokady. O tym mówię w webinarach, że my jako kobiety, jeśli mamy mówić o sobie, to nie chcemy się przechwalać. Za to mężczyźni częściej mówią z odwagą, dosyć szybko odpowiadają na to pytanie i pokazują pewność siebie.

Polecam też bardzo poszukać informacji na temat danej firmy w internecie lub w social mediach. Można dowiedzieć się, jak pracownicy wypowiadają się o firmie, w której pracują lub pracowali. Social media dają bardzo dużo informacji na temat tego, jaka jest kultura organizacji, czym tak naprawdę się zajmuje, czy prowadzi szkolenia, czy wprowadza nowe produkty i usługi, jak komunikuje się z przyszłym pracownikiem lub jak komunikuje się z klientem. Wystarczy spojrzeć na profil firmy Personia na Linkedin i sprawdzić, jak pracujemy i co robimy dla naszych klientów.

Do rozmowy rekrutacyjnej trzeba się także przygotować pod kątem wynagrodzenia. Jest to bardzo duże wyzwanie, chyba największe dla kandydatów. W internecie są publikowane różne raporty płacowe, można zatem wydedukować, jakie jest wynagrodzenie na danym stanowisku. Można też podać swoje wynagrodzenie w widełkach, żeby nie zamykać się w jednej kwocie.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Face it
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Praca Nie ma wakacji od prac sezonowych – trwają cały rok. Jacy pracownicy są najbardziej poszukiwani? Biuro prasowe
2025-05-21 | 08:00

Nie ma wakacji od prac sezonowych – trwają cały rok. Jacy pracownicy są najbardziej poszukiwani?

Aż 67% pracowników sezonowych to kobiety – wbrew stereotypom o „męskiej pracy fizycznej”. Drugą największą grupę stanowią osoby w wieku 18-24 lata –
Praca Mercer Total Remuneration Survey (TRS) – kluczowe wnioski i obserwacje
2025-04-30 | 06:00

Mercer Total Remuneration Survey (TRS) – kluczowe wnioski i obserwacje

Wyniki badania płacowego Mercer Total Remuneration Survey (TRS) 2024 dostarczają cennych informacji na temat aktualnych zmian na rynku wynagrodzeń w Polsce. W 2024 roku zauważono kilka
Praca Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie
2025-04-17 | 13:00

Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie

Debatą byłych ministrów pracy zakończyło się premierowe EFNI Wiosna zorganizowane przez Konfederację Lewiatan pod hasłem „Przyszłość pracy, praca przyszłości”.

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Konsument

Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł

Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek

Polityka

Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji

– ​Polska należy do siedmiu krajów UE, które do tej pory nie wprowadziły jeszcze euro.  Choć zobowiązaliśmy się do przyjęcia wspólnej waluty w traktacie akcesyjnym, nigdy nie podjęliśmy konsekwentnych działań w tym kierunku – ocenia europosłanka Nowej Lewicy Joanna Scheuring-Wielgus. W dodatku tylko co czwarty Polak jest zwolennikiem zmiany waluty. Również obecna sytuacja gospodarcza – wysoka inflacja i rosnący deficyt – nie sprzyjają dyskusji o przyjęciu euro.

Handel

Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.