W mediach społecznościowych mówią o HIV
Alfa Communications
ul. Bonifraterska 17 lok.675
00-203 Warszawa
mariola.biedrzycka|alfacommunications.pl| |mariola.biedrzycka|alfacommunications.pl
502213047
www.alfacommnunications.pl
Film, który ma przełamywać otaczające HIV tabu, gify informujące o faktach i obalające mity na temat wirusa, pierwsze polskie filtry na Instagramie o detabuizacji HIV – wszystko to przygotowała Fundacja Teraz Wy w ramach akcji „Mówię o HIV”. Cel: dotarcie z wiedzą do osób młodych, dla których media społecznościowe są głównym źródłem informacji. Otwierająca rok 2022 kampania edukacyjna finansowana jest ze środków przyznanych Fundacji w konkursie Pozytywnie Otwarci.
Film dostępny od dziś na profilu Fundacji Teraz Wy na YouTube (Fundacja Teraz Wy). pokazuje ludzi zajętych codziennymi czynnościami, np. składaniem prania albo czytaniem książki. Wydaje im się, że HIV ich nie dotyczy, ale tak nie jest. Autorzy filmu przypominają, że do zakażenia wystarczy jeden niezabezpieczony prezerwatywą stosunek seksualny. Tłumaczą też, że np. całowanie się z osobą zakażoną jest bezpieczne, i że osoby żyjące z HIV mogą mieć zdrowe dzieci.
Skrócona wersja filmu dostępna jest na Instagramie (@fundacja_teraz_wy) i TikToku (teraz.wy).
Filmowi towarzyszą obecne od kilku tygodni na profilach Fundacji Teraz Wy w mediach społecznościowych gify i filtry (Instagram: @fundacja_teraz_wy). Filtrów użyło już kilkadziesiąt osób, a gify zobaczyło ponad 370 tysięcy. Gify służyły do promocji quizu z pytaniami, na które mogli odpowiadać internauci. Z tych odpowiedzi wynika, że poziom wiedzy o HIV jest wciąż bardzo niski.
Aż 17% respondentów sądzi na przykład, że należy dezynfekować miejsca publiczne na wypadek, gdyby np. ławki lub poręczy dotykały osoby żyjące z HIV. To oczywiście nieprawda. Całowanie się z osobą żyjącą z wirusem mylnie za duże ryzyko uważa 22% respondentów, czyli prawie co czwarty. Blisko 50% udzielających odpowiedzi nigdy nie zrobiło testu na HIV. W sumie nic dziwnego, skoro 23% wierzy, że problem HIV ich nie dotyczy. Te liczby pokazują, jak wiele jeszcze trzeba u nas zrobić w obszarze profilaktyki zakażeń tym wirusem i walki ze stygmatyzacją osób seropozytywnych.
„Młodzież ma poważne braki, jeśli chodzi o HIV. Trzeba te luki wyeliminować i po to jest nasza akcja. Dlatego też skupiliśmy się na mediach społecznościowych. Młode osoby spędzają tu mnóstwo czasu, nawiązują i pielęgnują przyjaźnie, szukają treści, inspiracji. W kampanii biorą udział aktywiści, którzy działając na Instagramie i TikToku, na co dzień walczą z tabu i mówią o trudnych tematach. Chcemy skłaniać do myślenia o HIV i zrozumienia, czym jest ten wirus. Tylko problem oswojony przestaje być problemem. Do tego dążymy!” – mówi Martyna Ditbrener, Prezes Zarządu Fundacji Teraz Wy.
„Zakażenie HIV może być dziś postrzegane, jak jedna z wielu chorób przewlekłych, pod warunkiem jednak, że pacjent poddawany jest skutecznej terapii, dzięki której poziom wirusa w jego organizmie jest niewykrywalny. Dostęp do skutecznych leków antyretrowirusowych zapewnia dedykowany osobom żyjącym z HIV Program Polityki Zdrowotnej Ministra Zdrowia. Aby jednak podjąć terapię, trzeba poznać swój status, czyli zrobić test. Dlatego tak ważne są działania przybliżające tę problematykę osobom młodym, które – jak widać z wyników quizu – wiedzą o wirusie za mało, a które są na niego szczególnie narażone. Blisko 70 procent nowych zakażeń HIV wykrywanych w Polsce dotyczy osób pomiędzy 20, a 39 rokiem życia. Połowa z nich nie ma jeszcze 30 lat” – powiedział Paweł Mierzejewski z Gilead Sciences, koordynator programu Pozytywnie Otwarci.
***
Celem programu Pozytywnie Otwarci jest promocja profilaktyki HIV oraz wiedzy o możliwościach normalnego życia z wirusem. W ramach programu organizowany jest konkurs dla instytucji, które chciałyby prowadzić lub już prowadzą programy w obszarach edukacji i aktywizacji, a także profilaktyki i diagnostyki HIV/AIDS. Partnerami Programu są Prezydent m.st. Warszawy, Krajowe Centrum ds. AIDS, Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego PZH – Państwowy Instytut Badawczy, „Służba Zdrowia”, wydawnictwo Termedia oraz firma Gilead Sciences, która w ciągu ostatnich jedenastu lat przeznaczyła ponad 2 miliony złotych na granty pozwalające realizować projekty konkursowe.

Szyna CPM – nowoczesne wsparcie w rehabilitacji po przebytej operacji kolana i biodra

Zdrowie zaczyna się od profilaktyki: Samoleczenie fundamentem nowoczesnej polityki zdrowotnej UE

Cena zaniedbania – ile naprawdę kosztuje brak skutecznej terapii ran?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.
Konsument
35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.