Pracownicy wracają do biur – pomaga im w tym technologia
GUS opublikował nowe dane o wpływie epidemii COVID-19 na rynek pracy w Polsce w trzecim kwartale 2020 roku.[1] Zaledwie 5,8% pracowników na koniec września 2020 przebywało na pracy zdalnej. Jak wskazuje GUS w swoim ostatnim raporcie polskie biura w trzecim kwartale na nowo zapełniły się pracownikami. Praca hybrydowa, hot deski i przestrzeganie obostrzeń sanitarnych stały się codziennym elementem biurowej rzeczywistości – z pomocą przyszła także technologia.
Do końca września tego roku największy odsetek osób pracujących zdalnie był wśród przedsiębiorstw zatrudniających powyżej 49 osób i wynosił on 7,6%, ale było to o ok. 4 p.%. mniej niż w drugim kwartale 2020 r. Pandemia trwale zmieniła funkcjonowanie dużych centrów biurowych, które musiały zaadaptować się do nowej rzeczywistości. Jak wskazują dane, pracownicy, kiedy w trzecim kwartale tego roku spadła liczba zakażeń koronawirusem, wrócili do biur, z obostrzeniami oraz wyposażeni nie tylko w maseczki, ale i technologie, które pozwoliły im zachować bezpieczeństwo. PropTech, czyli inteligentne rozwiązania umożliwiające interakcje człowieka z biurowcem, pozwalają skutecznie wspierać administratorów biurowców, całe korporacje i samych pracowników w tym, aby minimalizować ryzyko związane z przebywaniem we wspólnej przestrzeni.
- Na początku pandemii otrzymaliśmy mnóstwo zapytań zarówno od zarządców biur, jak i dużych korporacji, dotyczących tego, jak nasze rozwiązanie może im pomóc chronić pracowników przed wirusem. Wtedy stało się dla nas jasne, że mimo popularyzacji pracy zdalnej, firmy będą chciały mieć swoich pracowników, przynajmniej częściowo, w biurach – wspomina Jacek Ratajczak z Zonifero, firmy specjalizującej się w dostarczaniu innowacyjnych technologii wspierających pracownika w biurze.
Po pierwszej fali COVID-19 biurowce zaczęły ożywać. Na początku stopniowo, wykorzystując pracę hybrydową, czyli taką, w której przynajmniej część tygodnia roboczego pracownicy spędzają w biurze.
- Szybko zaadaptowaliśmy nasze rozwiązania do nowych warunków. Platforma Zonifero, z założenia posiadała już rozwiązania przydatne w walce z pandemią. Takim elementem systemu była możliwość rezerwacji Hot-Desk’ów, czyli biurek przechodnich, idealnie spełniając założenia pracy hybrydowej. Rozwiązanie to pozwala na rezerwacje biurka, a po jego zwolnieniu zamawiany jest serwis sprzątający, który wskazane stanowisko pracy dezynfekuje. Podobnie jest w przypadku salek konferencyjnych. Z kolei system do przyjmowania gości pozwala ograniczyć ich interakcje z recepcją, kolejki przy wejściu, czy konieczność dotykania np. guzików w windach – mówi Jacek Ratajczak, CEO Zonifero.
Dane z GUS mówią, że w trzecim kwartale najwięcej osób na pracy zdalnej przebywało w metropolii warszawskiej. Odsetek osób pracujących z domu w tym regionie sięga nawet 16 %. Jednak nie tylko mieszkańcy Warszawy pracują zdalnie. Wyższy niż średni odsetek osób korzystający z tej formy pracy odnotowano między innymi w województwie pomorskim.
- Naturalnym jest, że pracownicy w dużych ośrodkach takich jak Warszawa, Trójmiasto, czy Wrocław chętniej korzystają z udogodnień pracy zdalnej. Jednak podczas rozmów z naszymi klientami w tych regionach wyraźnie widać, że praca zdalna to stan przejściowy. Jestem przekonany, że ostatecznie model pracy hybrydowej na trwale pozostanie z nami i w związku z tym nie spodziewam się raczej stałego opustoszenia biur. Obecnie praca zdalna jest odgórnie zalecanym modelem pracy w Polsce. Jednak wnioskując po danych z trzeciego kwartału jestem przekonany, że kiedy zmniejszy się liczba zakażeń, polskie biurowce ponownie zapełnią się pracownikami. Będziemy tylko musieli wyposażyć je w nowoczesne technologie minimalizujące ryzyko zakażeń. – komentuje Ratajczak z Zonifero.
Dane pokazują, że mimo pandemii polscy pracownicy wrócili w trzecim kwartale do biur. Chcą mieć bezpośredni kontakt ze współpracownikami i wrócić do rytmu pracy sprzed COVID-19. Nowoczesne technologie pozwalają im czuć się bezpieczniej i coraz chętniej są stosowane przez firmy do walki z pandemią w miejscu pracy
[1] https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/rynek-pracy/popyt-na-prace/wplyw-epidemii-covid-19-na-wybrane-elementy-rynku-pracy-w-polsce-w-trzecim-kwartale-2020-roku,4,3.html

Motorola na MWC 2025: kolejna generacja ekosystemu Smart Connect ze wsparciem moto ai

Praca w IT bez doświadczenia. Liderzy EY GDS o tym, jak odnaleźć swoją ścieżkę do sukcesu na rynku IT

Wyzwania związane z cyfryzacją firm - jak je pokonać?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

Przedsiębiorcy apelują o deregulację i stabilny system podatkowy. Obecne przepisy są szczególnie uciążliwe dla małych i średnich firm
Deregulacja pozostaje jednym z najważniejszych wyzwań dla polskiej gospodarki. Uproszczenie przepisów i zmniejszenie biurokracji to czynniki, które mogą się przyczynić do wzrostu konkurencyjności polskich przedsiębiorstw i poprawy warunków prowadzenia działalności gospodarczej – wynika z analiz Business Centre Club. Na potrzebę deregulacji i stabilnego systemu podatkowego wskazywali przedsiębiorcy nagrodzeni w finale 32. edycji konkursu Lider Polskiego Biznesu, którego organizatorem jest Business Centre Club.
Konsument
W tym roku 70 proc. odpadów szklanych powinno trafić do recyklingu. Polska sporo poniżej tego poziomu

W Polsce co roku zbierane jest ok. 750 tys. t szkła, czyli nieco ponad połowa szklanych opakowań wprowadzonych na rynek. W dodatku 20 proc. zebranego surowca to zanieczyszczenia innymi materiałami, np. ceramiką czy porcelaną, które nie nadają się do recyklingu. Polska traci na tym ok. 400 tys. t szkła, które mogłoby zostać ponownie przetworzone i wykorzystane. Duża część tej straty to efekt nieodpowiedniej segregacji i niskiej świadomości konsumentów. Zgodnie z wymogami UE w tym roku odsetek zebranego szkła powinien sięgnąć 70 proc.
Firma
Coraz więcej firm decyduje się na automatyzację procesów. Zwroty z inwestycji są możliwe już w ciągu kilku miesięcy

Chociaż odsetek firm wdrażających automatyzację rośnie, to wciąż wiele przedsiębiorstw nie wie, czym ten proces jest i jakie się z nim wiążą korzyści. Tymczasem badania rynkowe wskazują, że przedsiębiorstwa inwestujące w obszar automatyzacji i sztucznej inteligencji są bardziej efektywne i osiągają lepsze wyniki, a zwrot z inwestycji możliwy jest już w ciągu pierwszych kilku miesięcy od wdrożenia. – Warunkiem jest jednak wybór właściwego procesu do zautomatyzowania i odpowiednie przygotowanie go do tej zmiany – podkreślają eksperci platformy FlowDog.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.