Pracownicy z Azji Środkowej coraz chętniej zapełniają wolne wakaty w Polsce

Wojna w Ukrainie sprawiła, że polski rynek pracy przechodzi zmiany. Pracownicy z Azji coraz częściej zapełniają wolne wakaty dawniej zajmowane przez obywateli Ukrainy. Czy można mówić o trendzie, który wkrótce stanie się bardziej widoczny?
Jak wynika z danych Eurostatu, coraz więcej Ukraińców wyjeżdża z Polski do innych państw, takich jak Niemcy czy Hiszpania. Pod koniec czerwca w Polsce przebywało już jedynie 978 tys. obywateli Ukrainy. Ta sytuacja powoduje, że na polskim rynku pracy pojawia się coraz więcej wolnych wakatów. Dotyczy to nie tylko pracowników sezonowych, ale też fizycznych, na których w Polsce jest największe zapotrzebowanie. Stanowiska te coraz częściej zaczynają zajmować migranci z krajów Azji Środkowej.
Dlaczego pracownicy z Azji Środkowej coraz chętniej migrują do Polski?
Globalny kryzys, z którym świat zmaga się od jakiegoś czasu, szczególnie ciężko odczuły gospodarki krajów Azji Środkowej. Państwa tego regionu starają się przetrwać utrzymującą się na wysokim poziomie inflację, która między innymi w Kazachstanie – mającym najsilniejszą gospodarkę w porównaniu z innymi państwami – w pierwszym kwartale 2023 r. wynosiła ponad 20 proc. Niestabilna sytuacja ekonomiczna państw Azji Środkowej w dużym stopniu przyczynia się do migracji zarobkowej. Jeszcze do niedawna obywatele tych krajów chętnie wyjeżdżali w poszukiwaniu pracy do Rosji. Wojna w Ukrainie to zmieniła.
- Obywatele Uzbekistanu, Kirgistanu, Tadżykistanu czy Kazachstanu w dużej mierze zaprzestali migracji w kierunku Rosji. Obecnie głównym kierunkiem ich migracji stają się kraje Europy, przede wszystkich ze względu na wyższe zarobki. Przebywający u nas pracownicy najczęściej część swojej wypłaty przesyłają rodzinie. Minimalne, miesięczne wynagrodzenie jest w stanie pokryć kilkumiesięczne utrzymanie jego bliskich, którzy zostali w kraju – komentuje Sebastian Wojcieszek, ekspert rynku pracy, właściciel WS Corp, agencji pracy tymczasowej.
Pracownicy z Azji Środkowej – sumienni i obowiązkowi
Pracownicy z tego regionu bardzo łatwo adaptują się w naszym kraju i chętnie podejmują w Polsce pracę. Są odpowiedzialnymi i rzetelnymi pracownikami, którzy z łatwością wykonują powierzane im obowiązki - zauważa Sebastian Wojcieszek. Odnajdują się świetnie w branży budowlanej, drogowej czy magazynowej. Pracują też w sortowaniach, czy jako spawacze. Pracownicy z Azji Środkowej charakteryzują się wysoką kulturą pracy. Szanują powierzone im funkcje, są gotowi do pracy, wykonują ją sumiennie i na czas. To są te wyróżniki, które mogą przemawiać na korzyść tej grupy pracowników w oczach polskich pracodawców.
Ekspert zauważa również, że można mówić o pewnego rodzaju trendzie, który będzie rósł w najbliższym czasie, zwłaszcza w kontekście wojny w Ukrainie.
- Na przestrzeni następnych czterech, pięciu lat możemy spodziewać się bardzo dużej liczby pracowników z Azji Środkowej, którzy już teraz zastępują stanowiska dawniej zajmowane przez obywateli Ukrainy. Mam na myśli liczby idące w milionach. Na polskim rynku pracy widzimy coraz większe zapotrzebowanie na takich pracowników, pojawia się coraz więcej ofert pracy, którą mogą wykonywać – zauważa Wojcieszek.
Zmiany na polskim rynku pracy zachodzą dynamicznie, również sami Polacy w coraz większym stopniu otwierają się na pracowników z innych krajów. Dane wskazują, że pracowników z Azji Środkowej w najbliższych latach będzie przybywać i warto mieć ten trend na uwadze, aby stworzyć im możliwie najlepsze warunki pracy.
_______
WS Corp – agencja pracy tymczasowej, obecna na rynku od 2016 r. Pomagamy klientom w znalezieniu i zatrudnieniu wykwalifikowanych pracowników, którzy będą spełniać wymagania i oczekiwania firm.
Kontakt dla mediów: Olga Wybodowska, Agencja Face it – o.wybodowska@agencjafaceit.pl; 452 931 567

Zawody, które wracają do łask – przegląd niszowych, ale potrzebnych profesji

Zaproszenie do Sejmu RP na uroczyste otwarcie wystawy „Każdy talent na wagę złota – Inkluzywni w zatrudnianiu”

Nie ma wakacji od prac sezonowych – trwają cały rok. Jacy pracownicy są najbardziej poszukiwani?
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Komisja Europejska chce wprowadzić ujednolicone przepisy dotyczące wyrobów tytoniowych. Europosłowie mówią o kolejnej nadregulacji
Ministerstwo Zdrowia opracowało nowy projekt przepisów wprowadzających kolejne zakazy dotyczące wyrobów tytoniowych – całkowitą eliminację e-papierosów oraz zakaz aromatów w woreczkach nikotynowych. Najprawdopodobniej w ciągu kolejnych dwóch–trzech lat Polska będzie musiała implementować nową dyrektywę dotyczącą wszystkich produktów tytoniowych, nad którym niebawem ma rozpocząć prace Komisja Europejska. Europosłowie mówią o ryzyku chaosu legislacyjnego, nadregulacji i wskazują na zagrożenia związane z proponowaną podwyżką akcyzy.
Konsument
Za trzy miesiące ruszy w Polsce system kaucyjny. Wątpliwości budzą kwestie rozliczeń i podatków

Zaledwie trzy miesiące zostały do startu systemu kaucyjnego w Polsce. Kaucje obejmą szklane i plastikowe butelki oraz puszki z napojami. To duża zmiana dla producentów napojów, sklepów i konsumentów oraz pośredniczących w zbiórce operatorów systemów kaucyjnego. Na razie przepisy są na tyle niedoprecyzowane, że budzą wiele wątpliwości w kwestii rozliczania podatków czy rozliczeń z operatorami. Producenci będą musieli płacić podatek od niezwróconych butelek, co zwiększy ich koszty.
Transport
Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku

Za kilka dni zaczynają się wakacje, czyli statystycznie najniebezpieczniejszy czas na drogach. Wśród głównych przyczyn takich zdarzeń na prostych odcinkach drogi są nadmierna prędkość i jazda na zderzaku. Zarządca autostrady A4 Katowice–Kraków w ramach kampanii „Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie” zwraca uwagę na zjawisko agresji na polskich drogach i przypomina, że bezpieczeństwo zaczyna się od osobistych decyzji kierowcy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.