Powiało optymizmem i (cyber)bezpieczeństwem
OPEN MINDED GROUP Sp z o.o.
Fałata 2
02-534 Warszawa
pr|openmindedgroup.pl| |pr|openmindedgroup.pl
602600867
openmindedgroup.pl
13 czerwca w Sejmie odbyło się pierwsze czytanie projektu ustawy o zwalczaniu nadużyć w komunikacji elektronicznej, którego celem jest wdrożenia przepisu art. 97 ust. 2 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) ustanawiającej Europejski kodeks łączności elektronicznej.
Zgodnie z unijnym projektem w indywidualnych przypadkach, kiedy jest to uzasadnione ze względu na oszustwo lub nadużycie, organy mogą wymagać od podmiotów udostępniających publiczne sieci łączności elektronicznej lub świadczących usługi łączności elektronicznej, zablokowania dostępu do numerów lub usług.
To dobry ruch, mimo, że mocno spóźniony. - mówi Piotr Kluczwajd – ekspert BCC do spraw cyberbezpieczeństwa i sztucznej inteligencji.
Przedstawiona propozycja wspiera de facto nas wszystkich – przedsiębiorców i użytkowników końcowych w walce z nadużyciami. To długo wyczekiwany krok we właściwym kierunku. Niestety zbyt długo wyczekiwany. Mimo postulatów i nacisków np. środowiska bankowego – brak tej regulacji kosztował wielu z nas niejednokrotnie oszczędności całego życia. - stwierdza ekspert.
Zwykły obywatel, a nawet niejednokrotnie profesjonalista, zwykle nie miał szans wychwycenia niuansów inscenizowanej rozmowy ze „znanego” numeru telefonicznego, gdzie świetnie przygotowany przestępca, spokojnym, troskliwym, uprzejmym i cierpliwym głosem prowadził klienta banku do nieuniknionej straty finansowej. Co gorsza, banki broniąc się przed swoimi stratami nie uznawały reklamacji twierdząc zgodnie z prawdą, że nie mają z nimi nic wspólnego.
To tylko jeden z przykładów. W tej chwili zdefiniowane zostały 4 pozycje w ramach otwartego katalogu nadużyć w komunikacji elektronicznej: CLI spoofing – podszywanie się np. pod call center banku, generowanie sztucznego ruchu/połączeń np. po przejęciu niezabezpieczonego urządzenia użytkownika, smishing – czyli wysyłanie SMS podszywając się pod inny podmiot/instytucję w celu sprowokowania użytkownika do podjęcia niekorzystnego dla niego działania oraz nieuprawniona zmiana informacji adresowej – np. utrudniając rozliczenie wykorzystania usług.
UKE będzie zobowiązane do prowadzenia numerów telefonicznych, których celem jest wyłącznie odbierania połączeń np. infolinie. Zespół CSIRT NASK będzie monitorował zagrożenia smishingu i koordynował z dostawcami ich blokowanie.
W ramach takiej ustawy swoje kluczowe miejsce powinna zająć masowa edukacja obywateli, podnosząca naszą świadomość zagrożeń, które niestety rozwijają się coraz szybciej – również dzięki sztucznej inteligencji. - podsumowuje ekspert BCC.
Kontakt dla mediów:
Agencja Open Minded Group: pr@openmindedgroup.pl
Renta Stefanowska (BCC): renata.stefanowska@bcc.pl
Kontakt do ekspertów:
Piotr Kluczwajd
ekspert BCC ds. cyberbezpieczeństwa i sztucznej inteligencji
tel. 601 557 472 ·
e-mail: piotr.kluczwajd@bcc.org.pl
www.bcc.org.pl
Business Centre Club to największa w kraju ustawowa organizacja indywidualnych pracodawców. Członkowie Klubu zatrudniają ponad 400 tys. pracowników, przychody firm to ponad 200 miliardów złotych, a siedziby rozlokowane są w 250 miastach. Na terenie Polski działają 22 loże regionalne. Do BCC należą przedstawiciele wszystkich branż, międzynarodowe korporacje, instytucje finansowe i ubezpieczeniowe, firmy telekomunikacyjne, najwięksi polscy producenci, uczelnie wyższe, koncerny wydawnicze i znane kancelarie prawne. Członkami BCC – klubu przedsiębiorców są także prawnicy, dziennikarze, naukowcy, wydawcy, lekarze, wojskowi i studenci.
Żądanie ewentualne pozwu tylko gdy żądanie główne zostanie oddalone
Jak zabezpieczyć majątek w rodzinach patchworkowych?
Nowa szansa na usprawnienie dialogu z przedsiębiorcami
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.