Komunikaty PR

Premiumizacja - lek na kryzys?

2020-08-06  |  01:00
Biuro prasowe
Do pobrania jpg ( 0.08 MB )

Jeszcze w marcu mówiło się o dwucyfrowym wzroście rynku przekąsek. Teraz, z powodu pandemii trend ten wyraźnie przyhamował, bo cała gospodarka zwolniła. Najlepiej radzą sobie producenci unikatowych słodyczy premium, dla których trudno znaleźć zamiennik.

Rynek przekąsek na początku roku agencja Nielsen Connect oszacowała na blisko 18 mld złotych. 13-procentowy udział w segmencie spożywczym dawał im silną pozycję i dobre perspektywy.

Największym powodzeniem konsumentów cieszyły się przekąski impulsowe: batony, orzechy w małych opakowaniach, lody. Zapewne dlatego, że mieściło się to w modnym nurcie “convenience”, który odnosił się stylu życia w wielkim mieście, gdzie jada się w pośpiechu na ulicy, w metrze. Najbardziej zauważalny ubiegłoroczny trend dotyczył jednak prozdrowotność przekąsek. Konsumenci zwracali uwagę na ich skład, chcieli by był eco, uważnie czytali etykiety. Im były krótsze tym lepiej.

W okresie pandemii na plan pierwszy wysunęła się premiumizacja. To termin, który święcił triumf podczas poprzedniej globalnej recesji, która zaczęła się w 2008 roku upadkiem banku braci Lehman w USA. Teraz, podczas kryzysu wywołanego epidemią koronawirusa znowu jest na topie. Mówiąc w skrócie oznacza: mniej, ale lepiej. Sprzedają się te produkty, które mają w sobie “to coś”, wyróżniają się na półkach, zyskują uznanie, bo niosą sobą jakieś wartości.

Filozofia marki

Wielu ekspertów uważa jednak, że premiumizacja, to marketingowy “bełkot dla snobów”, a jego celem jest jedynie zapewnienie popytu na towary, które niczym się nie różnią od innych z tej samej półki, są jedynie lepiej opakowane. Pytanie tylko, dlaczego się lepiej sprzedają? Dlaczego klienci ufają wybranej marce i są przekonani, że jej produkt jest nie do podrobienia i nie chcą żadnych innych? Wiedzą czym jest marketing, ale ich zdaniem nie chodzi tylko o dobrą promocję.

Przykładem dlaczego dokonują takich wyborów może być Porcja Dobra, linia zdrowych, naturalnych przekąsek adresowanych głównie do dzieci.  Poza tym, że jest niedroga, wpisuje się w nurt prozdrowotny - restrykcyjnie przestrzega składu swoich słodyczy, które wytwarzane są tylko z orzechów i owoców, a ich etykieta nie przekracza czterech składników - za marką stoi też pewna filozofia.

Nie chcemy jej określać, dlatego mówimy bardzo ogólnie, że chodzi o dzielenie się dobrem, o sharing w szerokim sensie. Dzielimy się więc dobrym, zdrowym jedzeniem, dobrym słowem przez Dobrokarty dołączane do większości naszych przekąsek, dobrą energią, która powstaje, kiedy nie traktuje się klientów tylko jak cyfry w finansowych zestawieniach, ale też jako partnerów, tak samo poszukujących jak my  - mówi Natalia Stsepnatsowa, prezes firmy produkującej “Porcję Dobra” w podbiałostockiej Choroszczy.

Dla wielu rynkowych rekinów może zabrzmieć to jak “naiwniactwo”, ale właśnie takie otwarte, miękkie podejście zaczyna teraz przyciągać ludzi. Tym bardziej jeśli firma realizuje je  konsekwentnie, od początku, a nie jest ono tylko wynikiem chwilowej mody czy tymczasowej koniunktury.

To, co wyróżnia

Właśnie w chwilach próby, takiej jak pandemia, okazuje się czy marka jest na tyle wyjątkowa, oferuje na tyle unikatowe produkty, by klienci pozostali jej wierni nawet w ciężkich czasach. Najłatwiej jest w tym względzie firmom sprzedającym asortyment dla zdefiniowanych, wąskich grup, np, dla osób z alergiami, z określonymi problemami zdrowotnymi. Ale  w tak “tłocznym” segmencie jak słodkie przekąski, trzeba mieć naprawdę to “coś”, żeby utrzymać klienta.

 

Wielu producentów zaczyna się więc bardziej profilować i dokładniej określać swoich odbiorców. Porcja Dobra poza tym, że oferuje swoje naturalne przekąski tak szerokiej grupie jak dzieci, opracowuje też produkty adresowane do ludzi aktywnych i alternatywnych. Angażuje się w sportowe imprezy: miejskie biegi, turnieje taneczne, zawody wspinaczkowe. Sponsoruje rajdy dla ludzi, którzy walczą z rakiem.

Ale to nie wystarcza, trzeba też samemu dawać przykład - uważa Anna Ananczikowa, współwłaścicielka. - Nie poszliśmy tą drogą, by angażować sławnych ludzi czy kupować znane twarze, sami zaczęliśmy organizować wieczorki taneczne, prowadzimy słowiańskie korowody, robimy imprezy związane z dawnymi tradycjami np. Noc Kupały, ciągle żywymi na Podlasiu. To nas wyróżnia i jest w zgodzie z naszymi zainteresowaniami.

Każdy kryzys udowadnia, że dobrze opowiedziane marki, które mają odwagę wyraziście określić, zazwyczaj opierają się recesji. Nawet jeśli popyt na nie spada, to na krótko i szybko odbijają się od dna, ponieważ ich produkt jest wyjątkowy i ciągle poszukiwany.
 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Obowiązkowa deratyzacja
2025-03-06 | 10:30

Sanepid a deratyzacja – obowiązkowe akcje eliminacji szkodników

Szkodniki mogą pojawić się wszędzie – od pięciogwiazdkowych hoteli i eleganckich restauracji po domy jednorodzinne i miejskie parki. Wielu ludzi bagatelizuje problem gryzoni,
Firma Costa Coffee startuje z franczyzą. Pierwszy lokal to współpraca z Klubem Fikołki
2025-02-27 | 15:00

Costa Coffee startuje z franczyzą. Pierwszy lokal to współpraca z Klubem Fikołki

Lagardère Travel Retail w Polsce rozpoczyna ekspansję sieci Costa Coffee w nowym modelu biznesowym. Pierwsza kawiarnia działająca na zasadach franczyzy została uruchomiona
Firma Wirtualny adres dla Twojej firmy - o co w tym chodzi?
2025-02-26 | 08:50

Wirtualny adres dla Twojej firmy - o co w tym chodzi?

Wirtualny adres stał się bardzo głośnym tematem w kontekście rejestracji firmy. Z takiej możliwości korzysta już masa przedsiębiorców, zwłaszcza freelancerów,

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Unia Europejska

Ukraińska kultura cierpi na wstrzymaniu pomocy z USA. Wiele projektów potrzebuje wsparcia UE

Rosyjska agresja ma ogromny i destrukcyjny wpływ na ukraiński sektor kultury. Zniszczeniu uległo wiele obiektów kultury, wstrzymano działalność wielu instytucji kultury, a możliwości finansowania kultury drastycznie ograniczone. Ukraiński sektor kultury potrzebuje więc wsparcia ze strony Europy, zwłaszcza w kontekście wstrzymania pomocy ze strony USA. Programy takie jak Kreatywna Europa, Erasmus+ czy inicjatywy na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego zapewniają kluczowe wsparcie różnym sektorom kulturalnym.

Handel

Rośnie zainteresowanie białymi rybami jak dorsz czy mintaj. W Polsce zaledwie 5–10 proc. sprzedaży pochodzi ze zrównoważonych połowów

ONZ podaje, że ponad 37 proc. światowych zasobów ryb jest poławianych w sposób niezrównoważony, czyli zagrażający środowisku i populacjom morskim. Przeciwdziałanie przełowieniu jest o tyle istotne, że ryby i owoce morza stanowią ważne źródło białka dla ponad 3 mld ludzi na świecie. W Polsce dużym zainteresowaniem cieszą się białe ryby jak mintaj czy dorsz. Choć trzy czwarte poławianych białych ryb pochodzi z certyfikowanych rybołówstw, to produkty MSC stanowią obecnie zaledwie 5–10 proc. wszystkich produktów z białych ryb dostępnych na polskim rynku.

Prawo

KE chce uznawania rodzicielstwa we wszystkich krajach. Europosłanka PiS nazywa to de facto legalizacją surogacji

Jak podaje Komisja Europejska, nawet 2 mln dzieci może dotyczyć sytuacja, w której ich rodzice nie są uznawani w innych państwach członkowskich UE. Od kilku lat na forum Unii toczą się prace nad rozporządzeniem, które ma uregulować transgraniczne uznawanie rodzicielstwa. – To próba obejścia wyłącznych kompetencji państw członkowskich w zakresie polityki rodzinnej i legalizacji surogacji. Nie potrzebujemy, szczególnie w tych trudnych czasach, rewolucji ideologicznej – ocenia europosłanka PiS Jadwiga Wiśniewska.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.