Komunikaty PR

Coraz więcej kobiet za sterami firm

2024-03-18  |  12:13
Biuro prasowe

Polki łąmią stereotypy, jednak w kwestii równości szans w miejscu pracy jest jeszcze dużo do zrobienia

Z danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego wynika, że Polska wyróżnia się wśród krajów Unii Europejskiej pod względem liczby kobiet zajmujących stanowiska kierownicze.

Aż 43 proc. stanowisk menedżerskich w Polsce zajmują kobiety. Nie tylko angażują się one aktywnie w życie zawodowe, ale także odważnie zakładają własne przedsiębiorstwa. Mimo to, nadal wiele kobiet jest dyskryminowanych w miejscu pracy ze względu na płeć.

                                                               Polki łamią stereotypy

Kobiety coraz bardziej eksplorują swoje możliwości, zmieniając krajobraz zawodowy
i wytyczając nowe ścieżki. Wiele Polek zdobywa stanowiska menedżerskie. Co cechuje kobiety liderki? Polki na kierowniczych stanowiskach wyróżniają się pewnością siebie, zdolnością podejmowania szybkich decyzji, umiejętnością konkurowania i gotowością do podejmowania ryzyka. Posiadają charyzmę i pasję, które inspirują innych do działania. Jednocześnie, liderki często kładą nacisk na cechy takie jak empatia, szczerość i asertywność. Rozumieją one wagę wzajemnego wsparcia, dążą do równości szans i walczą ze szkodliwymi stereotypami płciowymi.

- Badania naukowe jednoznacznie potwierdzają, że firmy z różnorodnymi zarządami osiągają lepsze wyniki finansowe. Są bardziej innowacyjne i bardziej odporniejsze na kryzysy. Niemniej jednak, kobiety wciąż są niedoceniane na wyższych stanowiskach, napotykając na różne bariery, od stereotypów po brak elastycznych form pracy. Pomimo, tych przeszkód kobiety są coraz odważniejsze. Czują się bardziej pewne siebie, potrafią wyrażać swoje opinie
i przejawiać determinację na równi z mężczyznami. Stają się bardziej asertywne
w prowadzeniu firm -
podkreśla Ewelina Gawlik, ekspertka rynku pracy, Prezes agencji Nova Praca Group.

Wśród różnorodnych branż, w których kobiety wyznaczają kursy i kierują losami przedsiębiorstw, niewątpliwie na czoło wysuwa się sektor handlowy. Kobiety pełnią tu role, zarówno w zarządzaniu sklepami i sieciami sprzedaży, jak i w podejmowaniu strategicznych decyzji związanych z marketingiem czy negocjacjami handlowymi. Kobiety liderki są widoczne także na rynku nieruchomości, finansów, w sektorze opieki zdrowotnej oraz strefie urody. Coraz więcej kobiet wkracza również w obszar edukacji i szkolnictwa, gdzie tworzą własne przedszkola, żłobki oraz firmy szkoleniowe, przyczyniając się do rozwoju społeczności i młodego pokolenia. Wśród Polek widoczny jest również wzrost liczby inżynierek
i naukowców.

- To zdecydowanie niezwykłe i inspirujące obserwować, jak kobiety przełamują wszelkie bariery, by realizować swoje marzenia i ambicje. Choć droga do sukcesu nie zawsze jest łatwa, to widzimy, że zmiany zachodzą, i to właśnie te pozytywne przykłady warto podkreślać. Niemniej jednak, nie można ignorować faktu, że wciąż istnieją uprzedzenia
i stereotypy, szczególnie w branżach technologicznych. Warto jednak pamiętać, że to właśnie kobiety miały znaczący udział w rozwoju tej dziedziny, będąc pierwszymi programistkami
w historii. Nie można przypisywać im słabszych zdolności czy umniejszać ich kompetencjom. Uważam, że kulturowe i społeczne bariery dla kobiet w biznesie stanowią jedno z najbardziej palących problemów, które wymagają natychmiastowej uwagi i zaangażowania. Aktualne raporty wskazują, że nadal występuje marginalizacja kobiet w korporacyjnych hierarchiach, zwłaszcza w dużych firmach, gdzie rzadko obejmują one stanowiska kierownicze. Dlatego też, naszym obowiązkiem jest wspieranie równości szans i promowanie talentu bez względu na płeć. –
dodaje Ewelina Gawlik.

                                                               Wyrównanie szans w miejscu pracy

Kobiety na całym świecie wciąż napotykają wiele trudności w budowaniu swojej ścieżki zawodowej. Dyskryminacja ze względu na płeć jest problemem, który dotyka kobiet
w miejscu pracy na całym globie. Pomimo różnych inicjatyw mających na celu zmianę, nadal istnieje przepaść płacowa między płciami, która wynosi średnio około 20 proc. na korzyść mężczyzn. - Ta dyskryminacja nie tylko ogranicza możliwości awansu zawodowego kobiet, ale także często wpływa negatywnie na ich zdrowie psychiczne i fizyczne. Kobiety doświadczające dyskryminacji są bardziej narażone na stres, choroby psychiczne, takie jak depresja czy stany lękowe. Wyzwań stojących przed kobietami na drodze do osiągnięcia równości w miejscu pracy jest naprawdę wiele. – komentuje Ewelina Gawlik.

W dzisiejszym środowisku biznesowym, różnorodność jest niezbędna do osiągnięcia sukcesu na wielu płaszczyznach, we wszystkich branżach i firmach. Badania potwierdzają, że zespoły składające się z różnorodnych jednostek mają zdolność do lepszej analizy sytuacji
i kreowania kreatywnych rozwiązań. Kobiety często posiadają inne spojrzenie na sytuacje niż mężczyźni, co wzbogaca dyskusje i podejmowanie decyzji.

- Zawsze podkreślam, że różnorodność płciowa to inwestycja w przyszłość zarządów. Chodzi tu nie tylko o kwestie etyczne czy społeczne, ale o konkretne korzyści biznesowe. Kobiety mają często bardziej wrażliwe podejście do zarządzania, co może przyczynić się do lepszego radzenia sobie z konfliktami oraz dbania o ludzki aspekt pracy. Nie można również zapominać o aspektach finansowych. Firmy z różnorodnymi zespołami zarządzającymi często osiągają lepsze wyniki finansowe nawet o 21 proc. Te wyzwania, które wspomniałam wcześniej, są jednak możliwe do przezwyciężenia. Firmy mogą je pokonać poprzez wprowadzenie konkretnych programów i inicjatyw, takich jak mentoring czy szkolenia z zakresu różnorodności płciowej. Różnorodność płciowa w zarządach nie jest już tylko opcją, lecz powinna być koniecznością. To nie jest trend, który przeminie. Uważam, że jest to nowa norma i inwestycja w przyszłość, do której warto jak najszybciej się dostosować. – podkreśla Ewelina Gawlik.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Problemy społeczne Startuje 3. edycja konkursu CSR Poland Awards! Biuro prasowe
2024-11-04 | 09:00

Startuje 3. edycja konkursu CSR Poland Awards!

Startuje 3. edycja konkursu CSR Poland Awards! Równowaga między dobrem społecznym a korzyściami dla biznesu jest możliwa i wzajemnie korzystna. Dowodem na to są liczne działania
Problemy społeczne Ponad 60 tys. zł na wsparcie dzieci w pieczy zastępczej i usamodzielnionych
2024-10-31 | 15:40

Ponad 60 tys. zł na wsparcie dzieci w pieczy zastępczej i usamodzielnionych

Podsumowanie Olimpiady Dobrych Relacji FDI 2024 W dniach 18-27 października blisko 100 pracowników z różnych firm wzięło udział w Olimpiadzie Dobrych Relacji organizowanej
Problemy społeczne FUNDACJA ZIKO DLA ZDROWIA WSPIERA DZIECI DOTKNIĘTE POWODZIĄ
2024-10-11 | 11:00

FUNDACJA ZIKO DLA ZDROWIA WSPIERA DZIECI DOTKNIĘTE POWODZIĄ

Wsparcie dla najmłodszych w trudnych czasach Fundacja Ziko dla Zdrowia aktywnie wspiera dzieci z rodzin poszkodowanych przez powódź, zapewniając im potrzebną pomoc w tym trudnym

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Polityka

Wyniki wyborów w USA kluczowe dla przyszłości NATO i Ukrainy. Ewentualna wygrana Donalda Trumpa będzie bardziej nieprzewidywalna

Wynik wyborów prezydenckich w USA może mieć kluczowe znaczenie dla wojny w Ukrainie. Kamala Harris jest zwolenniczką kontynuacji wsparcia militarnego dla Ukrainy i rozpoczęcia negocjacji z Moskwą tylko przy pełnym zaangażowaniu Kijowa. Donald Trump zapowiada zdecydowane działania na rzecz zakończenia wojny, ale nie wiadomo, w jaki sposób miałoby się to odbyć i czy kosztów nie poniesie Ukraina, a w konsekwencji także Europa. Wiele pytań budzą także jego plany co do NATO.

Handel

Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek

Niemal połowa Polaków kupujących artykuły sportowe ćwiczy kilka razy w tygodniu, a 13 proc. robi to codziennie. Większa aktywność powoduje, że rośnie krajowy rynek artykułów sportowych. W latach 2023–2028 ma to być średnio 6 proc. rocznie – wynika z danych PMR. Polscy konsumenci w coraz większym stopniu zwracają uwagę na technologiczne aspekty i rozwiązania w produktach outdoorowych. Producenci tacy jak Columbia Sportswear inwestują więc coraz więcej w patenty i innowacje. W centrum handlowym Westfield Mokotów w Warszawie został właśnie otwarty drugi w Polsce monobrandowy sklep tej marki.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.