CSR polskiego biznesu w czasach koronawirusa - II część raportu
Aktualizacja: 26.05.2020
Polskie firmy nie ustają w walce z COVID-19. W kwietniu przekazały ponad 60 mln złotych służbie zdrowia.
Kwiecień nie był łatwym miesiącem dla przedsiębiorców, ale mimo wszystko udało się przekazać służbie zdrowia ponad 60 mln zł. Druga część raportu podsumowującego społeczną odpowiedzialność biznesu w czasie pandemii koronawirusa właśnie się ukazała.
Ponad 100 małych, średnich i dużych przedsiębiorstw, które w kwietniu zdecydowały się pomóc służbie zdrowia w trudnych czasach zamrożenia gospodarki, zostało ujętych w raporcie. Na liście znalazły się firmy, które po raz pierwszy zdecydowały się wesprzeć walkę z koronawirusem jak i takie, o których zaangażowaniu pisaliśmy też w kwietniowej edycji raportu.
Przemysł największym wsparciem
Podobnie jak to miało miejsce w marcu, największą grupą darczyńców są firmy z sektora przemysłowego - 49%. W porównaniu do marca to podwyżka o 7%. Drugim najliczniej reprezentowanym sektorem jest handel i gastronomia, a zaraz za nim sektor informacji i komunikacji, odpowiednio 16% i 9%. Sam sektor przemysłowy przekazał w marcu ok. 88 mln zł, a w kwietniu ok. 25 mln złotych.
Największy jednorazowy przelew na rzecz służby zdrowia w kwietniu wykonał ubezpieczyciel Grupa Warta. Firma przekazała10 mln zł. Na drugim miejscu znalazła się Grupa Polpharma, która przekazała darowiznę rzeczową o wartości 7 mln złotych w postaci 100 respiratorów. Dodatkowo, Grupa Polpharma wspiera kadrę medyczną bezpłatnymi posiłkami.
Wsparcie organizacji pozarządowych
Również instytucje NGO i Fundacje w kwietniu intensywnie udzielały pomocy. Zarówno w formie darowizn pieniężnych czy rzeczowych jak i w ramach akcji społecznych. Wśród inicjatyw wartych wyróżnienia jest audycja odpowiadająca na obecnie ważne pytania dotyczące zdrowia i finansów seniorów zorganizowana przez Fundację im. Lesława A. Pagi oraz stworzenie telefonicznej grupy wsparcia, która łagodzi skutki poczucia izolacji, osamotnienia i smutku - Telefonpogadania.pl
Wielkość firmy nie ma znaczenia
W dobie kryzysu nie ma znaczenia wielkość przedsiębiorstwa, co pięknie pokazują firmy z sektora MŚP, które równie chętnie udzielają pomocy. Zarówno w formie darowizn pieniężnych jak i pomocy rzeczowej czy nawet wykorzystaniu swoich zasobów do produkcji np. kompletnych przyłbic czy maseczek. W całej Polsce małe grupy sąsiedzkie, pracownicze czy osoby indywidualne również skrzyknęły się do pomocy, najczęściej w formie szycia maseczek.
Raport w całości można bezpłatnie pobrać na stronie markethub.pl. Druga część raportu została przygotowana we współpracy z Koalicją LIderzy Pro Bono.
***
Patrycja Hrabiec-Hojda
Market Hub. Research & Competitive Intelligence
ZNAMY NOMINOWANYCH DO NAGRODY KORCZAKA W 2024 ROKU
ŁOWCY METEORYTÓW W NOWYM PROGRAMIE EDUKACYJNYM DLA SZKÓŁ
Mieszkańcy Pomorza wypożyczą nieodpłatnie sprzęt rehabilitacyjny .
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.