Czy kobiety stoją za sterami biznesu? Trwa nabór do konkursu Lidl Fair Pay
Do 2026 roku kobiety mają zajmować 40 proc. najwyższych stanowisk w spółkach – to cel dyrektywy przyjętej pod koniec 2022 roku przez Parlament Europejski. Na akceptację Rady oczekuje także dyrektywa o równości i przejrzystości wynagrodzeń. Działania na rzecz wzmacniania pozycji kobiet i równości płac podejmowane są również w Polsce. Jednym z nich jest nagroda dla firm Lidl Fair Pay, której celem jest uhonorowanie przedsiębiorstw, gdzie równość jest wartością. Jak można wziąć udział?
Stanowią mniej niż 1/5 zarządów. Ich płace wciąż są niższe. Zajmują zaledwie 29 proc. najwyższych stanowisk w firmach średniej i dużej wielkości w Polsce[1]. Kobiety – bo o nich mowa – stają się bardziej aktywne zawodowo, jednak ich udział w rynku pracy jest nadal niższy niż mężczyzn. Podobnie jak zarobki. Według danych Eurostatu z 2020 roku, kobiety pracujące w Polsce zarabiają o 4,5 proc. mniej za godzinę od mężczyzn. Za zjawiskiem luki płacowej stoi wiele przyczyn, m.in. kobiety znacznie częściej niż mężczyźni przerywają pracę, aby opiekować się dziećmi lub innymi członkami rodziny, a także wykonują gorzej płatne zawody. Tymczasem aż 8 na 10 z nich przyznaje, że rozwój zawodowy ma dla nich istotne znaczenie[2].
Czy istnieje skuteczne rozwiązanie?
Wzmocnienie równości płci i pozycji kobiet to jedne z Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ. W ubiegłym roku porozumienie w sprawie dyrektywy o równości i przejrzystości wynagrodzeń osiągnęły Parlament Europejski i Rada Unii Europejskiej. Także polskie Ministerstwo Rodziny
i Polityki Społecznej uwzględniło wyrównywanie szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy oraz promowanie kobiet na stanowiskach kierowniczych wśród priorytetów Krajowego Programu Działań na rzecz Równego Traktowania 2022-2030. Zmniejszenie luki w wynagrodzeniach między kobietami a mężczyznami to ważny krok nie tylko w kontekście równości, ale też gospodarki: im wyższe wynagrodzenie kobiet, tym mniejsze ubóstwo i większa siła nabywcza.
- W Lidl Polska bardzo świadomie promujemy kulturę włączenia oraz różnorodność. Bardzo istotna dla naszej kultury organizacyjnej jest także idea fair pay oraz polityka równości płacowej. Nasz zespół liczy ponad 27 000 osób i wszyscy pracownicy na tych samych stanowiskach otrzymują jednakowe wynagrodzenia, niezależnie od płci czy wieku. W 2019 roku, aby zwrócić większą uwagę na problem równości płac w Polsce, stworzyliśmy nagrodę honorową Lidl Fair Pay. Jest ona przyznawana przedsiębiorstwom, które sprawiedliwie traktują pracowników oraz wspierają stosowanie jednakowej polityki płacowej. Partnerem merytorycznym konkursu jest firma badawcza Korn Ferry, a patronem – United Nations Global Compact Network Poland – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, Head of Corporate Communications and CSR w Lidl Polska. – Dzięki naszym partnerom oraz firmom, które w ramach konkursu Lidl Fair Pay dzielą się swoimi inicjatywami, mamy szansę wspierać rozwój rynku i zmieniać go na lepsze. Obecnie trwa 5. edycja konkursu. Do wzięcia udziału zachęcamy polskie firmy z sektora: FMCG, farmaceutycznego, ubezpieczeń oraz IT, zatrudniające do 1500 osób, których polityka wynagrodzeniowa jest najbardziej wyrównana.
- Pomimo rozwoju kultury równościowej, kobiety nadal są dyskryminowane w wielu dziedzinach życia. Nierówność płci widoczna jest szczególnie dobrze w obszarze wynagrodzeń, w którym obserwujemy nieuzasadnioną dysproporcję płac. Wszelkie inicjatywy w zakresie wyrównania wynagrodzeń powinny motywować biznes do zmiany tych standardów. Konkurs Lidl Fair Pay to ważna i potrzebna inicjatywa, promująca postawę równego traktowania i doceniania pracowników – mówi Kamil Wyszkowski, Dyrektor Wykonawczy UN Global Compact Network Poland.
Wzmacnianie pozycji kobiet, w tym aktywizacja zawodowa kobiet pozostających poza rynkiem pracy, jest bardzo istotne dla naszego społeczeństwa. W tym celu w 2020 roku Lidl Polska podpisało UN Women’s Empowerment Principles (WEPs) – 7 zasad działania na rzecz równouprawnienia kobiet w miejscu pracy. Wysokość płac nie powinna zależeć od płci czy wieku pracownika, lecz od czynników merytorycznych: wykształcenia, doświadczenia oraz umiejętności.
Czy Twoja firma jest gotowa na podjęcie wyzwania? Aby uczestniczyć w konkursie Lidl Fair Pay i sprawdzić, czy płace kobiet i mężczyzn w Twoim przedsiębiorstwie są rzeczywiście wyrównane, wystarczy zgłosić chęć udziału poprzez formularz https://fairpayawards.com/, a w kolejnym kroku przekazać dane firmy do analizy. Zgłoszenia trwają do 16 czerwca.
[1] Grant Thornton, Biznes w Polsce otwarty na różnorodność, maj 2022
[2] ManpowerGroup, Czego pragną pracownicy, 2022

Światło dzienne – naturalny energetyk, który zmieni Twoje życie

Tylko w co trzecim polskim domu jest równy podział obowiązków

Burger King wchodzi do Zgorzelca
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Farmacja

Zbrojeniówka i farmacja kluczowe dla bezpieczeństwa kraju. Polskie firmy walczą o pozycję w obu tych sektorach
Polska gospodarka stoi przed wieloma wyzwaniami – od inflacji i zmian legislacyjnych po dynamiczny rozwój technologii. W tym kontekście kluczową rolę odgrywają przedsiębiorcy, którzy nie tylko napędzają wzrost gospodarczy, ale również inwestują w innowacje, cyfryzację i zrównoważony rozwój. Z punktu widzenia bezpieczeństwa kraju jednymi z najważniejszych są branże zbrojeniowa i farmaceutyczna.
Konsument
Konsumenci zwracają uwagę na klasę energetyczną sprzętu AGD. To ma wpływ na ich rachunki

Duże AGD ma spory potencjał oszczędności prądu w gospodarstwach domowych i w całym systemie elektroenergetycznym – ocenia APPLiA Polska, związek pracodawców tej branży. Ze względu na postęp technologiczny dziś produkowane urządzenia w najlepszych klasach energetycznych zużywają 10–20 proc. prądu w porównaniu do urządzeń dostępnych 25 lat temu. Do stałego postępu w tym obszarze motywują też wymogi unijne, które z roku na rok się zaostrzają.
Prawo
Polska w końcówce europejskiej stawki pod względem udziału kobiet w zarządach spółek. Zmienić ma to unijna dyrektywa

Udział kobiet w zarządach i radach nadzorczych 140 największych spółek notowanych na warszawskiej giełdzie na koniec 2024 roku wyniósł 18,4 proc. – wynika z danych 30% Club Poland. Zgodnie z dyrektywą Women on Boards, żeby zapewnić równowagę płci, 33 proc. wszystkich stanowisk zarządczych powinno być zajmowane przez osoby należące do niedostatecznie reprezentowanej płci. Sytuację kobiet powinny poprawić obowiązkowe parytety, transparentność rekrutacji oraz merytoryczne kryteria wyboru kandydata.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.