Komunikaty PR

Czy kobiety stoją za sterami biznesu? Trwa nabór do konkursu Lidl Fair Pay

2023-06-14  |  11:00

Do 2026 roku kobiety mają zajmować 40 proc. najwyższych stanowisk w spółkach – to cel dyrektywy przyjętej pod koniec 2022 roku przez Parlament Europejski. Na akceptację Rady oczekuje także dyrektywa o równości i przejrzystości wynagrodzeń. Działania na rzecz wzmacniania pozycji kobiet i równości płac podejmowane są również w Polsce. Jednym z nich jest nagroda dla firm Lidl Fair Pay, której celem jest uhonorowanie przedsiębiorstw, gdzie równość jest wartością. Jak można wziąć udział?

Stanowią mniej niż 1/5 zarządów. Ich płace wciąż są niższe. Zajmują zaledwie 29 proc. najwyższych stanowisk w firmach średniej i dużej wielkości w Polsce[1]. Kobiety – bo o nich mowa – stają się bardziej aktywne zawodowo, jednak ich udział w rynku pracy jest nadal niższy niż mężczyzn. Podobnie jak zarobki. Według danych Eurostatu z 2020 roku, kobiety pracujące w Polsce zarabiają o 4,5 proc. mniej za godzinę od mężczyzn. Za zjawiskiem luki płacowej stoi wiele przyczyn, m.in. kobiety znacznie częściej niż mężczyźni przerywają pracę, aby opiekować się dziećmi lub innymi członkami rodziny, a także wykonują gorzej płatne zawody. Tymczasem aż 8 na 10 z nich przyznaje, że rozwój zawodowy ma dla nich istotne znaczenie[2].

Czy istnieje skuteczne rozwiązanie?

Wzmocnienie równości płci i pozycji kobiet to jedne z Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ. W ubiegłym roku porozumienie w sprawie dyrektywy o równości i przejrzystości wynagrodzeń osiągnęły Parlament Europejski i Rada Unii Europejskiej. Także polskie Ministerstwo Rodziny
i Polityki Społecznej uwzględniło wyrównywanie szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy oraz promowanie kobiet na stanowiskach kierowniczych wśród priorytetów Krajowego Programu Działań na rzecz Równego Traktowania 2022-2030. Zmniejszenie luki w wynagrodzeniach między kobietami a mężczyznami to ważny krok nie tylko w kontekście równości, ale też gospodarki: im wyższe wynagrodzenie kobiet, tym mniejsze ubóstwo i większa siła nabywcza.


- W Lidl Polska bardzo świadomie promujemy kulturę włączenia oraz różnorodność. Bardzo istotna dla naszej kultury organizacyjnej jest także idea fair pay oraz polityka równości płacowej. Nasz zespół liczy ponad 27 000 osób i wszyscy pracownicy na tych samych stanowiskach otrzymują jednakowe wynagrodzenia, niezależnie od płci czy wieku. W 2019 roku, aby zwrócić większą uwagę na problem równości płac w Polsce, stworzyliśmy nagrodę honorową Lidl Fair Pay. Jest ona przyznawana przedsiębiorstwom, które sprawiedliwie traktują pracowników oraz wspierają stosowanie jednakowej polityki płacowej. Partnerem merytorycznym konkursu jest firma badawcza Korn Ferry, a patronem – United Nations Global Compact Network Poland – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, Head of Corporate Communications and CSR w Lidl Polska. Dzięki naszym partnerom oraz firmom, które w ramach konkursu Lidl Fair Pay dzielą się swoimi inicjatywami, mamy szansę wspierać rozwój rynku i zmieniać go na lepsze. Obecnie trwa 5. edycja konkursu. Do wzięcia udziału zachęcamy polskie firmy z sektora: FMCG, farmaceutycznego, ubezpieczeń oraz IT, zatrudniające do 1500 osób, których polityka wynagrodzeniowa jest najbardziej wyrównana.


- Pomimo rozwoju kultury równościowej, kobiety nadal są dyskryminowane w wielu dziedzinach życia. Nierówność płci widoczna jest szczególnie dobrze w obszarze wynagrodzeń, w którym obserwujemy nieuzasadnioną dysproporcję płac. Wszelkie inicjatywy w zakresie wyrównania wynagrodzeń powinny motywować biznes do zmiany tych standardów. Konkurs Lidl Fair Pay to ważna i potrzebna inicjatywa, promująca postawę równego traktowania i doceniania pracowników – mówi Kamil Wyszkowski, Dyrektor Wykonawczy UN Global Compact Network Poland.


Wzmacnianie pozycji kobiet, w tym aktywizacja zawodowa kobiet pozostających poza rynkiem pracy, jest bardzo istotne dla naszego społeczeństwa. W tym celu w 2020 roku Lidl Polska podpisało UN Women’s Empowerment Principles (WEPs) – 7 zasad działania na rzecz równouprawnienia kobiet w miejscu pracy. Wysokość płac nie powinna zależeć od płci czy wieku pracownika, lecz od czynników merytorycznych: wykształcenia, doświadczenia oraz umiejętności.

Czy Twoja firma jest gotowa na podjęcie wyzwania? Aby uczestniczyć w konkursie Lidl Fair Pay i sprawdzić, czy płace kobiet i mężczyzn w Twoim przedsiębiorstwie są rzeczywiście wyrównane, wystarczy zgłosić chęć udziału poprzez formularz https://fairpayawards.com/, a w kolejnym kroku przekazać dane firmy do analizy. Zgłoszenia trwają do 16 czerwca.

 


[1] Grant Thornton, Biznes w Polsce otwarty na różnorodność, maj 2022

[2] ManpowerGroup, Czego pragną pracownicy, 2022

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Problemy społeczne Pierwsza Gwiazdka Samodzielności zaświeci dla wychowanków pieczy zastępczej Biuro prasowe
2024-11-26 | 09:40

Pierwsza Gwiazdka Samodzielności zaświeci dla wychowanków pieczy zastępczej

Nowy świąteczny projekt Fundacji Dobrych Inicjatyw Fundacja Dobrych Inicjatyw (FDI) zaprasza firmy oraz osoby prywatne do włączenia się w wyjątkowy projekt „Pierwsza Gwiazdka
Problemy społeczne 25.11 - MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ ELIMINACJI PRZEMOCY WOBEC KOBIET
2024-11-22 | 15:00

25.11 - MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ ELIMINACJI PRZEMOCY WOBEC KOBIET

Co roku 25 listopada obchodzimy Międzynarodowy Dzień Eliminacji Przemocy Wobec Kobiet. W obliczu statystyk, które alarmują o skali przemocy fizycznej i psychicznej, trudno pozostać
Problemy społeczne Urodziny Kanga Foundation – nowoczesna dobroczynność w działaniu
2024-11-18 | 15:15

Urodziny Kanga Foundation – nowoczesna dobroczynność w działaniu

29 listopada w Gdańsku Kanga Foundation zaprasza Przyjaciół Fundacji na wyjątkową uroczystość urodzinową. To wydarzenie będzie okazją, by podsumować dotychczasowe sukcesy oraz

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Konkurencyjność UE priorytetem nowej Komisji Europejskiej. Wśród barier do eliminacji nadmierna biurokracja

Komisja Europejska w nowym składzie, pod wodzą Ursuli von der Leyen, właśnie rozpoczyna swoją kadencję. Zgodnie z zapowiedziami ma się skupić na ożywieniu stojącej w miejscu gospodarki UE, zwiększeniu konkurencyjności, odblokowaniu inwestycji i zniwelowaniu luki innowacyjnej dzielącej ją od Stanów Zjednoczonych i Chin. Dużym wyzwaniem będzie także zmniejszenie uciążliwej biurokracji, również w dostępie do europejskich funduszy.

Infrastruktura

Stan budynków w Polsce poprawia się zbyt wolno. Ma to negatywny wpływ na klimat i zdrowie mieszkańców

W ciągu ostatnich ośmiu lat kluczowe statystyki dotyczące stanu budownictwa i zdrowia publicznego na poziomie UE się nie poprawiły. Budynki nadal zużywają zbyt dużo energii, emitują coraz więcej gazów cieplarnianych, a liczba inwestycji w poprawę efektywności energetycznej wręcz maleje, co skutkuje coraz niższym rocznym wskaźnikiem renowacji. Tym samym budynki w Europie nadal nie zapewniają ich użytkownikom zdrowych i komfortowych warunków, co przekłada się na gorsze samopoczucie i problemy zdrowotne – pokazuje najnowsza, ósma edycja raportu „Barometr zdrowych budynków”.

Problemy społeczne

40 proc. Polaków nie czuje się zabezpieczonych na wypadek poważnej choroby. Obawiają się problemów z dostępem do leczenia i jego finansowaniem

Większość Polaków obawia się chorób cywilizacyjnych, takich jak nowotwory i choroby sercowo-naczyniowe. Niemal 40 proc. nie czuje się w pełni zabezpieczonych na wypadek poważnej choroby – wynika z badania zleconego przez Nationale-Nederlanden. Badani obawiają się nie tylko braku zabezpieczenia finansowego, lecz także problemów z uzyskaniem pomocy lekarskiej i dostępem do badań. W odpowiedzi na te potrzeby Nationale-Nederlanden i Grupa LUX MED stworzyły we współpracy ofertę ubezpieczeniową łączącą pomoc finansową i usługi medyczne.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.