Ochrona sygnalistów to zwycięstwo etyki w biznesie
Komentarza udzieliła Kamila Bury, General Counsel Poland & Austria, Ethics and Compliance Officer, Członkini Zarządu w Capgemini Polska. Komentarz pochodzi z raportu "Biznes i Prawa Człowieka".
Czym jest etyka w kontekście biznesu? Najprościej ujmując, etyka jest zbiorem zasad moralnych, które przestrzega dana społeczność w danym czasie. Z reguły nie są to normy skodyfikowane, ale niektóre grupy społeczne i zawodowe posiadają kodeksy etyki. Ostatnio częściej obserwujmy włączenie norm etycznych do biznesu. To dobry znak.
Etyka jako zbiór zasad moralnych jest ważnym elementem prowadzenia nowoczesnej organizacji, nie tylko w komunikacji wewnętrznej, ale także w obsłudze klientów i współpracy z partnerami i dostawcami. Coraz częściej jest to rozumiane w kręgach biznesowych. Przykładem uczciwego, etycznego zachowania, opartego w biznesie o normy moralne, są umowy, które traktują obie strony równo, wdrażając zasadę równości stron. A to nie jest, niestety, dla niektórych podmiotów takie oczywiste.
Etyka zwycięża
Dyrektywa o ochronie sygnalistów to sukces dla wszystkich wierzących w etykę w biznesie i w administracji publicznej. Capgemini, dzięki kodeksowi etyki biznesowej, wartościom oraz narzędziom, takim jak SpeakUp, wdrożyło zasady ułatwiające zgłaszanie nieprawidłowości, zanim unijna Dyrektywa o ochronie sygnalistów (Dz.Urz. UE z 2019 r. L 305, s. 17) ujrzała światło dzienne.
Kodeksy etyczne powstały w wielu organizacjach, które postanowiły samodzielnie – bez nakazów ustawodawczych i wykonawczych – przestrzegać norm, które uważają za ważne. Dyrektywa o ochronie sygnalistów jest właśnie takim nakazem „z góry”, który ma pozytywnie wpłynąć na etyczne zachowania w biznesie. Te podmioty, które już zadbały o przestrzeganie norm etycznych w swoich szeregach, mają podstawy do wdrożenia ochrony sygnalistów, mimo że implementacja dyrektywy do krajowego porządku prawnego jeszcze nie nastąpiła.
Kodeks etyki biznesowej
W Capgemini mamy kodeks etyki biznesowej, a u podstaw wszystkich naszych działań leży 7 wartości: uczciwość, odwaga, zaufanie, wolność, radość, skromność, duch zespołowy. Od czasu utworzenia Grupy Capgemini w 1967 roku, nasza kultura i praktyki biznesowe są inspirowane tymi wartościami. Chcemy, żeby dzięki nim nasi pracownicy, klienci, dostawcy i wykonawcy czuli się bezpiecznie.
W etycznym biznesie każdy ma prawo powiedzieć: Uwaga! Dzieje się coś nieetycznego, niezgodnego z prawem lub z kodeksem firmowym. Ten, kto wskazuje ten problem, jest sygnalistą. Może to być nie tylko pracownik, ale także osoba współpracująca lub zupełnie z zewnątrz organizacji.
Wewnętrzne narzędzie Capgemini – SpeakUp
Już od 2018 r. dysponujemy w Grupie Capgemini narzędziem SpeakUp, które ułatwia zgłaszanie nieprawidłowości i ochronę sygnalistów (tzw. whistleblowers-ów). Narzędzie powstało na bazie naszych wartości i jest obsługiwane przez oficerów etycznych. Obsługując SpeakUp w Capgemini, widzę, jak dobrze sprawdza się w dbaniu o przestrzeganie norm etycznych.
Przez SpeakUp można zgłosić wątpliwości, poprosić o radę, jeśli sygnalista doświadczył zachowań, które są niezgodne z wartościami i kodeksem etyki biznesowej Capgemini albo z przepisami prawa oraz mogłyby znacząco wpłynąć na interesy grupy i spółek zależnych. Każdy – pracownik, dostawca, wykonawca, kontrahent, a nawet osoba z zewnątrz – może napisać na SpeakUp o złamaniu prawa lub normy czy o zachowaniu nieetycznym jakiegoś przedstawiciela Capgemini. Osoba zgłaszająca może podać swoje dane, ale może pozostać anonimowa.
SpeakUp zapewnia uczciwość i szybkie dochodzenie prawdy w spornych kwestiach. Co ważne, stanowczo zabraniamy odwetu wobec każdego, kto pomoże rozwiązać uzasadniony problem. Odwet jest podstawą do ukarania, aż do zwolnienia włącznie, zgodnie z obowiązującym prawem. SpeakUp to narzędzie sprawdzone w zgłaszaniu nieprawidłowości i godne polecenia. Wszystkim organizacjom polecam wdrożenie kodeksów etycznych i tego rodzaju narzędzi. Po pierwsze, dzięki temu można sprawnie wyłapywać wszelkie zachowania i praktyki budzące prawne lub etyczne wątpliwości. Po drugie, daje ono możliwość bezpiecznego zgłaszania niepokojących informacji i chroni sygnalistów. Jeśli firmy zadbały wcześniej o przestrzeganie wartości wewnątrz korporacji i w ich otoczeniu, posiadają kodeksy etyki i narzędzia typu SpeakUp, to mogą spać spokojniej niż te, dla których kwestie etyczne w organizacji były wcześniej na dalszym planie.
Whistleblowing, kodeks etyczny i SpeakUp są najskuteczniejszymi narzędziami wykrywania nadużyć w organizacjach. W Capgemini wierzymy, że tylko społeczeństwo przestrzegające wysokich norm etycznych jest społeczeństwem zdrowym. Dlatego zachęcamy firmy do inwestowania czasu i wysiłku w etykę organizacji.
O Capgemini
Capgemini to światowy lider w dziedzinie doradztwa w zakresie transformacji i zarządzania biznesem poprzez wykorzystanie mocy technologii. Celem Grupy jest dążenie do odpowiedzialnej społecznie, zintegrowanej i zrównoważonej przyszłości, w której potencjał ludzki jest wspierany nowymi technologiami. Capgemini jest odpowiedzialną i wielokulturową organizacją, liczącą ponad 350 000 pracowników zatrudnionych w ponad 50 krajach. Dzięki silnemu 55-letniemu dziedzictwu i szerokiej wiedzy branżowej cieszy się zaufaniem swoich klientów, a także jest zdolna kompleksowo zaspokoić ich potrzeby biznesowe: od strategii i projektowania rozwiązań po działania operacyjne napędzane przez dynamicznie rozwijający się i innowacyjny świat technologii chmury, danych, sztucznej inteligencji, łączności, oprogramowania, inżynierii cyfrowej i platform. W 2021 roku Grupa odnotowała globalne przychody w wysokości 18 miliardów euro.
Get The Future You Want | www.capgemini.com

Finanse, obowiązki i pogoda: nowe badania pokazują, czym naprawdę stresujemy się w domu

878 miliardów dolarów: tyle wynosi wkład przemysłu piwowarskiego do globalnego PKB

Światło dzienne – naturalny energetyk, który zmieni Twoje życie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.