Komunikaty PR

Pierwsze wyniki ankiety w profrekwencyjnej kampanii Wspieram Sukces Kobiet

2023-10-04  |  14:10
Biuro prasowe
Do pobrania docx ( 0.05 MB )

Na stronie wspieramsukceskobiet.pl/dla-wyborcow dostępne są już pierwsze wyniki dobrowolnej i nieanonimowej ankiety powstałej w ramach apolitycznej kampanii Wspieram Sukces Kobiet Fundacji SPS, zachęcającej Polki do udziału w wyborach. Dotychczas w audycie wzięło udział ponad 100 osób z różnych ugrupowań politycznych z całej Polski starających się o mandat posła lub posłanki. Wyniki audytu, imię i nazwisko, komitet oraz okręg wyborczy są systematycznie weryfikowane oraz uzupełniane w miarę spływania kolejnych deklaracji osób starających się o mandat posła lub posłanki. Ankieta będzie dostępna do wypełniania przez kandydatów i kandydatki do 10 października br.

– Wierzymy, że kampania zachęci kobiety do głosowania. Nie chodzi nam o poparcie dla konkretnego ugrupowania, czy kandydatów bądź kandydatek – zdajemy sobie sprawę z tego, że Polki mają różne preferencje polityczne i różne interesy. Zależy nam na wzbudzeniu świadomości, że idąc do urn, rzeczywiście możemy wpłynąć na agendę polityków. Kampania zwraca uwagę na istotne z punktu widzenia kobiet kwestie – problemy wymagające rozwiązania. Pokazuje, że agenda kobiet wykracza daleko poza kwestie związane z posiadaniem dzieci, które zdominowały debatę publiczną. Mamy nadzieję, że doprowadzi ona do uwzględnienia tych kwestii w programach rozwojowych kraju mówi dr Marta Żerkowska-Balas, socjolożka, politolożka, Uniwersytet SWPS

Na stronie wspieramsukceskobiet.pl/dla-wyborcow została opublikowana lista kandydatów i kandydatek, którzy wzięli udział w ankiecie autorstwa zespołu eksperckiego Uniwersytetu SWPS. Kwestionariusz składa się z 20 pytań obejmujących siedem bloków tematycznych: praca opiekuńcza kobiet, sytuacja zawodowa i ekonomiczna kobiet, zdrowie i prawa reprodukcyjne, przemoc wobec kobiet, działalność na rzecz kobiet, usługi społeczne oraz klimat i środowisko. Celem tej ankiety jest zbadanie poglądów kandydatek i kandydatów na temat kwestii uznanych za ważne przez kobiety. 

Na stronie projektu można znaleźć informacje o ponad 100 kandydatach i kandydatkach spośród 7016 zarejestrowanych przez PKW. Kolejni czekają na weryfikację. Przed nami dwa najbardziej intensywne tygodnie kampanii wyborczej. Warto także zwrócić uwagę, iż polityczni frontmani, tzw. jedynki na listach wyborczych, dotąd nie wzięli udziału w ankiecie. Wszyscy kandydaci, którzy ją wypełnili, otrzymali „zielone światło”. Prawdopodobnie zgłaszają się ci, dla których bliski jest temat ankiety i będą walczyć o obecność agendy kobiet w polityce. Nie warto jednak ignorować możliwości pokazania obywatelom i obywatelkom swoich rzeczywistych poglądów. Takie działania w znaczący sposób mogą pomóc wyborcom podjąć decyzję przy urnie wyborczej. Tych, którzy dotychczas nie znaleźli czasu na wypełnienie zgłoszenia, gorąco do tego zapraszamy – mówi dr Mateusz Zaremba, politolog, Uniwersytet SWPS.

Co 10. respondentka jest rozczarowana politykami

W ramach kampanii Wspieram Sukces Kobiet we wrześniu br. przeprowadzono badanie* na grupie ponad 18 tys. respondentek. Ankietowane, które zadeklarowały, że nie biorą udziału w wyborach, zostały zapytane dlaczego. Najczęściej pojawiającą się odpowiedzią była ta, że nie odpowiada im program żadnej partii – wskazało ją 29 proc. badanych. Niemal co czwarta ankietowana (23 proc.) deklaruje, że brak jej czasu, nie ma możliwości dojazdu etc. Z kolei 14 proc. przyznaje, że jest niezainteresowana polityką lub nie zna programów wyborczych, natomiast 11 proc. respondentek jest rozczarowana politykami, na których głosowała w przeszłości.

– Z perspektywy teoretycznej absencję tłumaczy się brakiem zasobów ułatwiających głosowanie (wiedzy, czasu). Osoby, które nigdy nie głosowały, nie znają kandydatów, procedur, nie wiedzą, jakie znaczenie ma głosowanie. Te zasoby zdobywa się wraz z uczestnictwem w kolejnych wyborach. Ich posiadanie skorelowane jest z wiekiem, wykształceniem, dochodami i wielkością miejsca zamieszkania, dlatego to właśnie za pomocą tych zmiennych najczęściej tłumaczy się decyzję o absencji komentuje dr Marta Żerkowska-Balas, socjolożka, politolożka, Uniwersytet SWPS. 

Kreowanie postaw obywatelskich zaczyna się już w szkole

– Najlepiej byłoby zacząć zachęcanie na poziomie wczesnej edukacji. Dałabym uczniom i uczennicom więcej wpływu na to, co dzieje się w szkole. Tak, by nauczyli się, że podejmowane inicjatywy rzeczywiście pozwalają wywrzeć wpływ na to, co dzieje się w szkole. To pozwoli wytworzyć poczucie politycznego sprawstwa – przekonanie, że możemy (umiemy) uczestniczyć w życiu publicznym i że to naprawdę coś zmienia. Później łatwiej rozszerzać zakres działania obywatelskiego poza mury szkoły – na najbliższe otoczenie, a potem na poziom polityki państwowej. Takie rozwiązanie wymaga zmiany systemu, dlatego musimy wspierać się wszelkiego rodzaju kampaniami edukacyjnymi i motywującymi do głosowania – dodaje dr Marta Żerkowska-Balas, socjolożka, politolożka, Uniwersytet SWPS. 

Celem kampanii Wspieram Sukces Kobiet jest zachęcenie kobiet do głosowania w wyborach oraz zwrócenie uwagi na sytuację Polek i wzbudzenie w nich potrzeby zaangażowania się, która może przełożyć się na frekwencję wyborczą 15 października br. Drugim jej zadaniem jest uświadamianie – zarówno wybierającym, jak i wybieranym – jak istotne jest włączenie kobiet do dyskusji o priorytetach rozwojowych Polski. Więcej informacji o kampanii Wspieram Sukces Kobiet oraz wszystkie materiały wizualne dostępne są na stronie wspieramsukceskobiet.pl. Więcej na temat ankiety dla kandydatów i kandydatek można znaleźć w zakładce „dla wyborców”. Do kampanii może dołączyć każdy. Profil Fundacji SPS na Instagramie w związku z projektem profrekwencyjnym w ciągu kilku tygodniu zdobył około 44 tys. obserwujących. 

Towarzysząca kampanii ankieta stanowi świetny pretekst do rozmowy o tym, jakich rozwiązań wdrażanych przez polityków potrzebują kobiety i jak świadomie mogą dążyć do ich realizacji. Ma zachęcić kobiety do głosowania, i to głosowania świadomego, podpartego weryfikacją poglądów kandydatów i kandydatek na tematy istotne z perspektywy kobiet, które umożliwiają większy stopień uczestnictwa kobiet w życiu codziennym, ekonomicznym, politycznym i społecznym podsumowuje dr Marta Żerkowska-Balas, socjolożka, politolożka, Uniwersytet SWPS

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Problemy społeczne BRAK ZDJĘCIA
2024-04-25 | 15:00

ZNAMY NOMINOWANYCH DO NAGRODY KORCZAKA W 2024 ROKU

ZNAMY NOMINOWANYCH DO NAGRODY KORCZAKA W 2024 ROKU   W tym roku do Nagrody Korczaka wypłynęło wyjątkowo dużo zgłoszeń – 147 osoby i instytucje z całego kraju. Jak podkreśla Uczelnia Korczaka – organizator konkursu
Problemy społeczne ŁOWCY METEORYTÓW W NOWYM PROGRAMIE EDUKACYJNYM DLA SZKÓŁ
2024-04-22 | 11:00

ŁOWCY METEORYTÓW W NOWYM PROGRAMIE EDUKACYJNYM DLA SZKÓŁ

Warszawa, 18 kwietnia 2024 Fundacja Nauka. To Lubię ogłosiła dzisiaj uruchomienie nowego programu edukacyjnego dla szkół podstawowych i średnich pt. „Łowcy
Problemy społeczne Mieszkańcy Pomorza wypożyczą nieodpłatnie sprzęt rehabilitacyjny .
2024-04-12 | 06:00

Mieszkańcy Pomorza wypożyczą nieodpłatnie sprzęt rehabilitacyjny .

Szacuje się, że w Polsce żyje ponad 4 miliony osób z niepełnosprawnościami i ograniczeniami ruchowymi. Z tej liczby około 200.000 osób, to mieszkańcy Pomorza. Dlatego

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.