Komunikaty PR

Polacy dużo rozmawiają w Internecie o organizacjach dobroczynnych

2024-02-27  |  13:53
Biuro prasowe

Polskim internautom fundacje i zbiórki kojarzą się głównie z działaniami na rzecz dzieci i młodzieży, ale największą popularność zyskują informacje o pomocy dla zwierząt, jak wynika z najnowszych danych Fundacji Dr Clown. Natomiast słowo „dobroczynność” często kojarzy się z religią i, jako jedyny z tych tematów, częściej jest omawiany na portalach internetowych, niż na Facebooku. W pierwszym kwartale roku dużo mówi się o możliwości odliczenia odsetka podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego - w zeszłym roku, dzięki zmianom w przepisach, przekazana w ten sposób kwota osiągnęła rekordowe 1,53 mld zł, ale z tej możliwości skorzystało o 3 mln mniej podatników niż rok wcześniej.  

W Polsce z Internetu korzysta już 88 proc. populacji, dziennie spędzamy w nim średnio sześć godzin i siedemnaście minut. Czerpiemy z niego informacje i dyskutujemy na każdy temat - również filantropii oraz działalności organizacji pożytku publicznego. 

W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy słowo „fundacja” w polskim Internecie zostało wymienione niemal 3,2 mln razy, jak wynika z analizy wypowiedzi internautów przeprowadzonej przez Fundację Dr Clown, która od 25 lat wyznacza standardy w terapii śmiechem i sposobach budzenia radości u dzieci, seniorów oraz osób z niepełnosprawnościami w szpitalach i wyspecjalizowanych placówkach. Najczęściej fundacje wymieniane są w kontekście działań na rzecz dzieci i młodzieży, wspierania sportu i edukacji, a także działań państwa. Jednak wśród najpopularniejszych wypowiedzi dominują te publikowane przez fundacje opiekujące się zwierzętami, np. na temat psów i kotów potrzebujących domu. „Zwierzęta” lub „zwierzeta” należą również do najczęściej pojawiających się hasztagów.  

W kontekście dobroczynności wiele też mówi się o różnego rodzaju zrzutkach i zbiórkach - w ciągu minionych dwunastu miesięcy internauci wspominali o nich niemal 836 tys. razy. Tutaj najpopularniejsze są informacje o zbiórkach na leczenie i rehabilitację, głównie dzieci, oraz na rzecz bezdomnych zwierząt

W porównaniu stosunkowo niewiele wzmianek w takim samym okresie odnotowały wyrażenia „dobroczynność”, „działalność dobroczynna” i „działalność charytatywna” - łącznie 28,5 tys. wypowiedzi. W tym kontekście pojawia się wątek pobudek religijnych, a wśród najpopularniejszych hasztagów znalazły się m.in. „wielkipost” oraz „intencjamodlitewna”. Są to też jedyne z omawianych haseł, które najczęściej pojawiają się na portalach internetowych - w przypadku fundacji oraz zbiórek i zrzutek zdecydowana większość wypowiedzi pochodzi z Facebooka. Natomiast hasło „fundacja” jako jedyne z powyższych częściej pojawia się w wypowiedziach kobiet, od których pochodzi niemal 58 proc. wzmianek. 

O ile o dobroczynności polscy internauci rozmawiają z mniej więcej równym natężeniem od rana do wieczora, to liczba rozmów na pozostałe tematy gwałtownie wzrasta po godzinie 19. W grudniu gwałtownie przybywa wypowiedzi dotyczących dobroczynności oraz zrzutek i zbiórek, podczas gdy temat fundacji cieszy się równą popularnością przez cały rok. 

 

Odpisanie 1,5% podatku - prosty sposób na pomoc i… poprawę humoru

Między styczniem a kwietniem gwałtownie wzrasta liczba wypowiedzi na temat możliwości odpisania odsetka podatku dochodowego na rzecz organizacji pożytku publicznego. Od 2023 r. można odpisać 1,5 proc., wcześniej był to 1 proc. 

Z dostępnych badań wynika, że niektóre osoby nie odpisują części podatku dochodowego na organizacje pożytku publicznego, ponieważ ta kwestia ich nie interesuje, albo nie wiedzą, jak to zrobić. Jak podaje Ministerstwo Finansów, liczba podatników i podatniczek, którzy w 2023 r. skorzystali z tej możliwości, była o ponad 3 mln mniejsza, niż rok wcześniej, chociaż sama przekazana kwota, dzięki zmianom w przepisach, była rekordowa. Tymczasem jest to naprawdę prosty i łatwo dostępny sposób na spełnienie dobrego uczynku - co, jak udowodniono, daje satysfakcję, poprawia samopoczucie psychiczne i podnosi samoocenę. W Fundacji Dr Clown doskonale wiemy, jak duże znaczenie dla zdrowia, również fizycznego, ma dobry humor - od 25 lat wspieramy procesy leczenia poprzez wykorzystanie dobroczynnych właściwości uśmiechu. Warto więc zainteresować się tą formą pomagania, nie tylko z myślą o dobru innych, ale też o swoim - mówi Agata Bednarek, Prezeska Zarządu Fundacji Dr Clown

Przy okazji rozliczenia PIT-u w ubiegłym roku 12,7 mln podatników i podatniczek przekazało w ten sposób w sumie 1,53 mld zł - o 416 mln zł więcej, niż rok wcześniej. 

 

„Barometr Dobroczynności” to nowy cykl przygotowywany przez Fundację Dr Clown, poświęcony kondycji polskich organizacji dobroczynnych oraz stosunkowi Polek i Polaków do działań charytatywnych, który będzie kontynuowany w kolejnych miesiącach.

 

Analizę wypowiedzi internautów przeprowadzono za pomocą narzędzia SentiOne za okres od 1 stycznia 2023 r. do 23 lutego 2024 r.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Problemy społeczne 878 miliardów dolarów: tyle wynosi wkład przemysłu piwowarskiego do globalnego PKB Biuro prasowe
2025-03-12 | 06:00

878 miliardów dolarów: tyle wynosi wkład przemysłu piwowarskiego do globalnego PKB

Branża browarnicza jest ważnym sektorem gospodarki światowej, który wygenerował 0,8% światowego PKB w 2023 r., czyli 878 miliardów dolarów. To więcej niż wg Banku
Problemy społeczne Światło dzienne – naturalny energetyk, który zmieni Twoje życie
2025-02-20 | 17:00

Światło dzienne – naturalny energetyk, który zmieni Twoje życie

Wyobraź sobie, że każdego ranka budzisz się wypoczęty i pełen energii. Co więcej, aby to osiągnąć nie potrzebujesz kolejnej kawy. Wystarczy naturalny, dostępny
Problemy społeczne Tylko w co trzecim polskim domu jest równy podział obowiązków
2024-12-18 | 16:10

Tylko w co trzecim polskim domu jest równy podział obowiązków

Jedynie 21 proc. mężczyzn i aż dwukrotnie większy odsetek kobiet (45 proc.) deklaruje, że wykonuje większość prac domowych. Z kolei co trzecia przedsiębiorczyni także przyznaje, że

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Szkolenie Online IMM

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień

Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.

Prawo

Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.

Handel

Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.