Polacy dużo rozmawiają w Internecie o organizacjach dobroczynnych
Polskim internautom fundacje i zbiórki kojarzą się głównie z działaniami na rzecz dzieci i młodzieży, ale największą popularność zyskują informacje o pomocy dla zwierząt, jak wynika z najnowszych danych Fundacji Dr Clown. Natomiast słowo „dobroczynność” często kojarzy się z religią i, jako jedyny z tych tematów, częściej jest omawiany na portalach internetowych, niż na Facebooku. W pierwszym kwartale roku dużo mówi się o możliwości odliczenia odsetka podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego - w zeszłym roku, dzięki zmianom w przepisach, przekazana w ten sposób kwota osiągnęła rekordowe 1,53 mld zł, ale z tej możliwości skorzystało o 3 mln mniej podatników niż rok wcześniej.
W Polsce z Internetu korzysta już 88 proc. populacji, dziennie spędzamy w nim średnio sześć godzin i siedemnaście minut. Czerpiemy z niego informacje i dyskutujemy na każdy temat - również filantropii oraz działalności organizacji pożytku publicznego.
W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy słowo „fundacja” w polskim Internecie zostało wymienione niemal 3,2 mln razy, jak wynika z analizy wypowiedzi internautów przeprowadzonej przez Fundację Dr Clown, która od 25 lat wyznacza standardy w terapii śmiechem i sposobach budzenia radości u dzieci, seniorów oraz osób z niepełnosprawnościami w szpitalach i wyspecjalizowanych placówkach. Najczęściej fundacje wymieniane są w kontekście działań na rzecz dzieci i młodzieży, wspierania sportu i edukacji, a także działań państwa. Jednak wśród najpopularniejszych wypowiedzi dominują te publikowane przez fundacje opiekujące się zwierzętami, np. na temat psów i kotów potrzebujących domu. „Zwierzęta” lub „zwierzeta” należą również do najczęściej pojawiających się hasztagów.
W kontekście dobroczynności wiele też mówi się o różnego rodzaju zrzutkach i zbiórkach - w ciągu minionych dwunastu miesięcy internauci wspominali o nich niemal 836 tys. razy. Tutaj najpopularniejsze są informacje o zbiórkach na leczenie i rehabilitację, głównie dzieci, oraz na rzecz bezdomnych zwierząt.
W porównaniu stosunkowo niewiele wzmianek w takim samym okresie odnotowały wyrażenia „dobroczynność”, „działalność dobroczynna” i „działalność charytatywna” - łącznie 28,5 tys. wypowiedzi. W tym kontekście pojawia się wątek pobudek religijnych, a wśród najpopularniejszych hasztagów znalazły się m.in. „wielkipost” oraz „intencjamodlitewna”. Są to też jedyne z omawianych haseł, które najczęściej pojawiają się na portalach internetowych - w przypadku fundacji oraz zbiórek i zrzutek zdecydowana większość wypowiedzi pochodzi z Facebooka. Natomiast hasło „fundacja” jako jedyne z powyższych częściej pojawia się w wypowiedziach kobiet, od których pochodzi niemal 58 proc. wzmianek.
O ile o dobroczynności polscy internauci rozmawiają z mniej więcej równym natężeniem od rana do wieczora, to liczba rozmów na pozostałe tematy gwałtownie wzrasta po godzinie 19. W grudniu gwałtownie przybywa wypowiedzi dotyczących dobroczynności oraz zrzutek i zbiórek, podczas gdy temat fundacji cieszy się równą popularnością przez cały rok.
Odpisanie 1,5% podatku - prosty sposób na pomoc i… poprawę humoru
Między styczniem a kwietniem gwałtownie wzrasta liczba wypowiedzi na temat możliwości odpisania odsetka podatku dochodowego na rzecz organizacji pożytku publicznego. Od 2023 r. można odpisać 1,5 proc., wcześniej był to 1 proc.
Z dostępnych badań wynika, że niektóre osoby nie odpisują części podatku dochodowego na organizacje pożytku publicznego, ponieważ ta kwestia ich nie interesuje, albo nie wiedzą, jak to zrobić. Jak podaje Ministerstwo Finansów, liczba podatników i podatniczek, którzy w 2023 r. skorzystali z tej możliwości, była o ponad 3 mln mniejsza, niż rok wcześniej, chociaż sama przekazana kwota, dzięki zmianom w przepisach, była rekordowa. Tymczasem jest to naprawdę prosty i łatwo dostępny sposób na spełnienie dobrego uczynku - co, jak udowodniono, daje satysfakcję, poprawia samopoczucie psychiczne i podnosi samoocenę. W Fundacji Dr Clown doskonale wiemy, jak duże znaczenie dla zdrowia, również fizycznego, ma dobry humor - od 25 lat wspieramy procesy leczenia poprzez wykorzystanie dobroczynnych właściwości uśmiechu. Warto więc zainteresować się tą formą pomagania, nie tylko z myślą o dobru innych, ale też o swoim - mówi Agata Bednarek, Prezeska Zarządu Fundacji Dr Clown.
Przy okazji rozliczenia PIT-u w ubiegłym roku 12,7 mln podatników i podatniczek przekazało w ten sposób w sumie 1,53 mld zł - o 416 mln zł więcej, niż rok wcześniej.
„Barometr Dobroczynności” to nowy cykl przygotowywany przez Fundację Dr Clown, poświęcony kondycji polskich organizacji dobroczynnych oraz stosunkowi Polek i Polaków do działań charytatywnych, który będzie kontynuowany w kolejnych miesiącach.
Analizę wypowiedzi internautów przeprowadzono za pomocą narzędzia SentiOne za okres od 1 stycznia 2023 r. do 23 lutego 2024 r.
Startuje 3. edycja konkursu CSR Poland Awards!
Ponad 60 tys. zł na wsparcie dzieci w pieczy zastępczej i usamodzielnionych
FUNDACJA ZIKO DLA ZDROWIA WSPIERA DZIECI DOTKNIĘTE POWODZIĄ
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Finanse
Polacy boją się obniżenia poziomu życia na emeryturze. 40 proc. na ten cel oszczędza
Myśląc o emeryturze, dwa razy więcej Polaków odczuwa lęk niż nadzieję – wynika z badania ING Banku Śląskiego. Blisko połowa badanych spodziewa się obniżenia swojego poziomu życia po zakończeniu pracy. Mimo to wciąż mniejszość Polaków, bo 39 proc., oszczędza z myślą o tym okresie życia. Ten odsetek jednak stopniowo rośnie. Ponad 2/3 słabo orientuje się w instrumentach finansowych, które pozwalają gromadzić środki na emeryturę.
Polityka
Wyniki wyborów w USA kluczowe dla przyszłości NATO i Ukrainy. Ewentualna wygrana Donalda Trumpa będzie bardziej nieprzewidywalna
Wynik wyborów prezydenckich w USA może mieć kluczowe znaczenie dla wojny w Ukrainie. Kamala Harris jest zwolenniczką kontynuacji wsparcia militarnego dla Ukrainy i rozpoczęcia negocjacji z Moskwą tylko przy pełnym zaangażowaniu Kijowa. Donald Trump zapowiada zdecydowane działania na rzecz zakończenia wojny, ale nie wiadomo, w jaki sposób miałoby się to odbyć i czy kosztów nie poniesie Ukraina, a w konsekwencji także Europa. Wiele pytań budzą także jego plany co do NATO.
Handel
Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
Niemal połowa Polaków kupujących artykuły sportowe ćwiczy kilka razy w tygodniu, a 13 proc. robi to codziennie. Większa aktywność powoduje, że rośnie krajowy rynek artykułów sportowych. W latach 2023–2028 ma to być średnio 6 proc. rocznie – wynika z danych PMR. Polscy konsumenci w coraz większym stopniu zwracają uwagę na technologiczne aspekty i rozwiązania w produktach outdoorowych. Producenci tacy jak Columbia Sportswear inwestują więc coraz więcej w patenty i innowacje. W centrum handlowym Westfield Mokotów w Warszawie został właśnie otwarty drugi w Polsce monobrandowy sklep tej marki.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.