Polska w ostatniej dziesiątce krajów pod względem dobroczynności
Ponad 60 proc. Polek i Polaków ma zaufanie do organizacji pozarządowych, jednak poziom wiedzy na temat ich działalności i sytuacji jest niski, a w działania w ramach wolontariatu angażuje się tylko 4 proc. Tymczasem tego typu działania nie tylko niosą wsparcie potrzebującym i dają poczucie wspierania wyższej idei, ale też pomagają rozwijać kompetencje przyszłości, jak kreatywność i umiejętność budowania relacji. Fundacja Dr Clown wspólnie z agencją Rocket Science Communications chcą to zmienić.
W ogólnoświatowym zestawieniu World Giving Index 2023 według deklaracji 22 proc. dorosłych Polek i Polaków w minionym roku udzieliło wsparcia nieznajomej osobie, 18 proc. przekazało pieniądze na cel dobroczynny, a 4 proc. udzielało się w ramach wolontariatu. Dlatego Polska pod względem działań dobroczynnych znajduje się w ostatniej dziesiątce krajów świata.
W Polsce mamy wiele fundacji oraz instytucji, które dają możliwości działań wolontaryjnych. Chcemy przypominać o tym głośniej i częściej, ponieważ działania na rzecz wsparcia osób potrzebujących dają korzyści każdej z zaangażowanych stron. Działacze społeczni rozwijają między innymi wrażliwość, kreatywność czy umiejętność budowania relacji. To kluczowe kompetencje przyszłości dla obywatela współczesnego świata, członka społeczeństwa i pracownika. Polacy pokazali, że potrafią się wykazać wielką mobilizacją i solidarnością z potrzebującymi, gdy jest taka potrzeba. Dlatego wspólnie chcemy sprawić, żeby dobroczynność stała się naszym regularnym zwyczajem - mówi Agata Bednarek, Prezeska Zarządu Fundacji Dr Clown.
Według dostępnych badań 63 proc. Polek i Polaków ufa organizacjom pozarządowym, a 62 proc. uważa, że są potrzebne. Jednocześnie jednak nie mają wiedzy o sposobach funkcjonowania, finansowania i sytuacji takich instytucji, a 38 proc. nie ma żadnych skojarzeń w związku z ich działalnością. Tylko 4 proc. wspiera organizacje pozarządowe regularnie - co miesiąc lub częściej.
Fundacja Dr Clown już od 25 lat wyznacza standardy w terapii śmiechem i sposobach budzenia radości u dzieci, seniorów oraz osób z niepełnosprawnościami w szpitalach i wyspecjalizowanych placówkach. Jej działalność polega na szkoleniu i koordynowaniu pracy blisko 500 profesjonalnie wyszkolonych wolontariuszy - Doktorów Clownów - którzy docierają do niemal 150 szpitali i placówek specjalistycznych w ponad 80 miastach całej Polski, nawiązując relacje z niemal 41 tys. beneficjentów rocznie. Oprócz tego Fundacja prowadzi jedną z największych w Polsce inicjatyw dogoterapii. Zebrane środki są przeznaczane przede wszystkim na finansowanie szkoleń Doktorów Clownów, którzy docierają z terapią śmiechem do polskich szpitali, ich wyposażenia, dojazdów i na organizację dobroczynnych akcji specjalnych.
Fundacja nawiązała współpracę z Rocket Science Communications w ramach przygotowania i egzekucji strategii dla działań PR oraz w social media, budowania pozycji eksperta, komunikacji wewnętrznej, a także szkoleń z zakresu komunikacji dla pracowników.
Cieszę się na tę współpracę. Wspólnie chcemy skupić się na pozytywnym kierunku komunikacji, dzieleniu się dobrem, jakie wynika z dobroczynności oraz budzenia radości u potrzebujących i wspierających. Pomożemy Fundacji podnosić tematy z tym związane, nagłaśniać sytuację instytucji dobroczynnych w Polsce i zrealizować ambicję stania się ważnym głosem promującym dobroczynność w naszym kraju. Bo to dzięki zaangażowaniu Polek i Polaków organizacje pożytku publicznego są w stanie wspólnie działać i wspierać. Praca na rzecz promowania postaw społecznych daje dużą satysfakcję - mówi Karolina Krzeska, CEO Rocket Science Communications.

878 miliardów dolarów: tyle wynosi wkład przemysłu piwowarskiego do globalnego PKB

Światło dzienne – naturalny energetyk, który zmieni Twoje życie

Tylko w co trzecim polskim domu jest równy podział obowiązków
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.