Przedsiębiorca wobec państwa – raport z badania ProjektPL
Przedsiębiorcy nie wierzą w efektywność instytucji publicznych. Doceniają samą istotę ich funkcjonowania, jednak zgodnie uważają, że administracja publiczna w Polsce nie działa skutecznie na korzyść przedsiębiorców - wynika z badań fundacji ProjektPL.
Aż 73,6 % przedsiębiorców stwierdziło, że wyłączną misją ich przedsiębiorstwa jest prowadzenie działalności gospodarczej. Przedsiębiorcy czują się odpowiedzialni przede wszystkim za jakość produktu lub usługi, zadowolenie klientów oraz przestrzeganie przepisów. Dopiero w dalszej kolejności wymieniają pracowników, bardzo rzadko zaś państwo i lokalną społeczność.
– Z naszych badań wynika, że przedsiębiorcy z jednej strony doceniają, iż państwo jest ważne dla ich funkcjonowania. Dostrzegają też, jak ważne jest jego wsparcie w czasach kryzysu, z czym mieliśmy do czynienia w czasie pandemii. Z drugiej jednak strony bardzo niewielu respondentów wyraziło poczucie odpowiedzialności za państwo albo lokalną wspólnotę – komentuje Adam Zych, prezes fundacji Projekt PL.
Autorów raportu zafrapowały również odpowiedzi badanych na pytania związane z podatkami. Choć ogromna większość respondentów uznała swoje zobowiązanie do przestrzegania prawa i płacenia podatków, to ponad 71 procent z nich wyraziło neutralny lub wręcz pozytywny stosunek do zmiany rezydencji podatkowej w celu zmniejszenia wymiaru obciążeń. – Jest w tym pewna logiczna sprzeczność, która zdecydowanie wymaga pogłębionej dyskusji – dodaje prezes Zych.
Fundacja Projekt PL chce w ramach stałej akcji ”Etos przedsiębiorcy” inicjować dyskusje i szukać odpowiedzi na pytanie o kierunek w jakim zmierzają polskie środowiska biznesowe. Czy polscy przedsiębiorcy czują się elitą społeczną i chcą brać odpowiedzialność za kraj? W jaki sposób głos przedsiębiorców może być słyszany przez administrację publiczną? Jak zmniejszać dystans między państwem a przedsiębiorcami?
- W trudnych czasach, a takie dziś mamy, bez ścisłej i opartej na zaufaniu współpracy między przedsiębiorcami a państwem nie ma możliwości rozwoju społecznego i ekonomicznego – podkreśla prezes Zych.
Dane pochodzą z raportu „Polski przedsiębiorca: przedstawiciel elity czy członek społeczeństwa?” i prezentują wyłącznie jego fragment. Cały raport zostanie opublikowany 8 czerwca. Badanie zostało zrealizowane w lutym i marcu br. metodą wywiadów telefonicznych ze wspomaganiem komputerowym CATI, na próbie 500 przedsiębiorców.

Finanse, obowiązki i pogoda: nowe badania pokazują, czym naprawdę stresujemy się w domu

878 miliardów dolarów: tyle wynosi wkład przemysłu piwowarskiego do globalnego PKB

Światło dzienne – naturalny energetyk, który zmieni Twoje życie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Edukacja

Coraz więcej Polaków widzi korzyści płynące z obecności w UE. Co ósmy wciąż jednak nie potrafi ich wskazać
Członkostwo w UE cieszy się wśród Europejczyków rekordowo wysokim poparciem – wynika z tegorocznego Eurobarometru. Korzyści dla swojego kraju dostrzega 74 proc. obywateli Unii – to odsetek najlepszy od początku badań w 1983 roku. A w Polsce jest on jeszcze wyższy. Doceniamy przede wszystkim wkład UE w bezpieczeństwo, nowe możliwości zawodowe i rozwój gospodarczy kraju. Po 21 latach naszej obecności w UE wciąż jednak potrzebna jest europejska edukacja.
Polityka
Zmiany w obowiązku magazynowania gazu mogą obniżyć ceny surowca. To pomoże się przygotować do sezonu zimowego

Elastyczność bez zagrożenia dla bezpieczeństwa energetycznego – tak nową propozycję przepisów dotyczących uzupełniania zapasów gazu przed sezonem zimowym określają jej inicjatorzy z Parlamentu Europejskiego. Europosłowie proponują nieznaczne zmniejszenie wymaganego poziomu zapełnienia magazynów i rozciągnięcie w czasie terminu, w którym trzeba spełnić ten obowiązek. Jak podkreśla Borys Budka, ma to zapobiec spekulacjom na rynku gazu i tym samym pomóc obniżyć ceny surowca.
Konsument
Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób

Polska jest jednym z liderów Europy w obszarze cyfryzacji sektora usług medycznych. Świadczą o tym m.in. popularność elektronicznych narzędzi zapewniających dostęp do danych zdrowotnych, e-recept czy wirtualna diagnostyka. Polacy są też otwarci na innowacje w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, z których korzysta już blisko 5,5 mln osób. Za pomocą nowej cyfrowej platformy Medicover chce zachęcić klientów do samodzielnej konfiguracji i zakupu polis online.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.