Przedsiębiorca wobec państwa – raport z badania ProjektPL
Przedsiębiorcy nie wierzą w efektywność instytucji publicznych. Doceniają samą istotę ich funkcjonowania, jednak zgodnie uważają, że administracja publiczna w Polsce nie działa skutecznie na korzyść przedsiębiorców - wynika z badań fundacji ProjektPL.
Aż 73,6 % przedsiębiorców stwierdziło, że wyłączną misją ich przedsiębiorstwa jest prowadzenie działalności gospodarczej. Przedsiębiorcy czują się odpowiedzialni przede wszystkim za jakość produktu lub usługi, zadowolenie klientów oraz przestrzeganie przepisów. Dopiero w dalszej kolejności wymieniają pracowników, bardzo rzadko zaś państwo i lokalną społeczność.
– Z naszych badań wynika, że przedsiębiorcy z jednej strony doceniają, iż państwo jest ważne dla ich funkcjonowania. Dostrzegają też, jak ważne jest jego wsparcie w czasach kryzysu, z czym mieliśmy do czynienia w czasie pandemii. Z drugiej jednak strony bardzo niewielu respondentów wyraziło poczucie odpowiedzialności za państwo albo lokalną wspólnotę – komentuje Adam Zych, prezes fundacji Projekt PL.
Autorów raportu zafrapowały również odpowiedzi badanych na pytania związane z podatkami. Choć ogromna większość respondentów uznała swoje zobowiązanie do przestrzegania prawa i płacenia podatków, to ponad 71 procent z nich wyraziło neutralny lub wręcz pozytywny stosunek do zmiany rezydencji podatkowej w celu zmniejszenia wymiaru obciążeń. – Jest w tym pewna logiczna sprzeczność, która zdecydowanie wymaga pogłębionej dyskusji – dodaje prezes Zych.
Fundacja Projekt PL chce w ramach stałej akcji ”Etos przedsiębiorcy” inicjować dyskusje i szukać odpowiedzi na pytanie o kierunek w jakim zmierzają polskie środowiska biznesowe. Czy polscy przedsiębiorcy czują się elitą społeczną i chcą brać odpowiedzialność za kraj? W jaki sposób głos przedsiębiorców może być słyszany przez administrację publiczną? Jak zmniejszać dystans między państwem a przedsiębiorcami?
- W trudnych czasach, a takie dziś mamy, bez ścisłej i opartej na zaufaniu współpracy między przedsiębiorcami a państwem nie ma możliwości rozwoju społecznego i ekonomicznego – podkreśla prezes Zych.
Dane pochodzą z raportu „Polski przedsiębiorca: przedstawiciel elity czy członek społeczeństwa?” i prezentują wyłącznie jego fragment. Cały raport zostanie opublikowany 8 czerwca. Badanie zostało zrealizowane w lutym i marcu br. metodą wywiadów telefonicznych ze wspomaganiem komputerowym CATI, na próbie 500 przedsiębiorców.
ZNAMY NOMINOWANYCH DO NAGRODY KORCZAKA W 2024 ROKU
ŁOWCY METEORYTÓW W NOWYM PROGRAMIE EDUKACYJNYM DLA SZKÓŁ
Mieszkańcy Pomorza wypożyczą nieodpłatnie sprzęt rehabilitacyjny .
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie
Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.
Transport
Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych
Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.
Konsument
Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy
Ponad 70 proc. Polaków ma niską lub przeciętną wiedzę finansową – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”. To przekłada się na niewielkie uczestnictwo w rynku kapitałowym i niską skłonność do inwestowania i oszczędzania. Dlatego eksperci upatrują istotnej roli doradców finansowych w zmianie tej tendencji. Większość gospodarstw domowych nie korzysta jednak z tego typu usług. Branża od lat samoreguluje kwestię kompetencji i certyfikatów dla doradców, ale liczy na utworzenie publicznego rejestru, w którym klienci mieliby dostęp do takich informacji, w ten sposób zyskując większe zaufanie do przedstawicieli tego zawodu.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.