Komunikaty PR

Przedsiębiorca wobec państwa – raport z badania ProjektPL

2022-06-07  |  12:00
Biuro prasowe
Do pobrania komunikat ( 0.13 MB )

Przedsiębiorcy nie wierzą w efektywność instytucji publicznych. Doceniają samą istotę ich funkcjonowania, jednak zgodnie uważają, że administracja publiczna w Polsce nie działa skutecznie na korzyść przedsiębiorców - wynika z badań fundacji ProjektPL.

Aż 73,6 % przedsiębiorców stwierdziło, że wyłączną misją ich przedsiębiorstwa jest prowadzenie działalności gospodarczej. Przedsiębiorcy czują się odpowiedzialni przede wszystkim za jakość produktu lub usługi, zadowolenie klientów oraz przestrzeganie przepisów. Dopiero w dalszej kolejności wymieniają pracowników, bardzo rzadko zaś państwo i lokalną społeczność. 

–  Z naszych badań wynika, że przedsiębiorcy z jednej strony doceniają, iż państwo jest ważne dla ich funkcjonowania. Dostrzegają też, jak ważne jest jego wsparcie w czasach kryzysu, z czym mieliśmy do czynienia w czasie pandemii. Z drugiej jednak strony bardzo niewielu respondentów wyraziło poczucie odpowiedzialności za państwo albo lokalną wspólnotę  –  komentuje  Adam Zych, prezes fundacji Projekt PL.

Autorów raportu zafrapowały również odpowiedzi badanych na pytania związane z podatkami. Choć ogromna większość respondentów uznała swoje zobowiązanie do przestrzegania prawa i płacenia podatków, to ponad 71 procent z nich wyraziło neutralny lub wręcz pozytywny stosunek do zmiany rezydencji podatkowej w celu zmniejszenia wymiaru obciążeń. –  Jest w tym pewna logiczna sprzeczność, która zdecydowanie wymaga pogłębionej dyskusji – dodaje prezes Zych.

Fundacja Projekt PL chce w ramach stałej akcji ”Etos przedsiębiorcy” inicjować dyskusje i szukać odpowiedzi na pytanie o kierunek w jakim zmierzają polskie środowiska biznesowe. Czy polscy przedsiębiorcy czują się elitą społeczną i chcą brać odpowiedzialność za kraj? W jaki sposób głos przedsiębiorców może być słyszany przez administrację publiczną? Jak zmniejszać dystans między państwem a przedsiębiorcami?

- W trudnych czasach, a takie dziś mamy, bez ścisłej i opartej na zaufaniu współpracy między przedsiębiorcami a państwem nie ma możliwości rozwoju społecznego i ekonomicznego – podkreśla prezes Zych.

 

Dane pochodzą z raportu „Polski przedsiębiorca: przedstawiciel elity czy członek społeczeństwa?” i prezentują wyłącznie jego fragment. Cały raport zostanie opublikowany 8 czerwca. Badanie zostało zrealizowane w lutym i marcu br. metodą wywiadów telefonicznych ze wspomaganiem komputerowym CATI, na próbie 500 przedsiębiorców.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Problemy społeczne Startuje 3. edycja konkursu CSR Poland Awards! Biuro prasowe
2024-11-04 | 09:00

Startuje 3. edycja konkursu CSR Poland Awards!

Startuje 3. edycja konkursu CSR Poland Awards! Równowaga między dobrem społecznym a korzyściami dla biznesu jest możliwa i wzajemnie korzystna. Dowodem na to są liczne działania
Problemy społeczne Ponad 60 tys. zł na wsparcie dzieci w pieczy zastępczej i usamodzielnionych
2024-10-31 | 15:40

Ponad 60 tys. zł na wsparcie dzieci w pieczy zastępczej i usamodzielnionych

Podsumowanie Olimpiady Dobrych Relacji FDI 2024 W dniach 18-27 października blisko 100 pracowników z różnych firm wzięło udział w Olimpiadzie Dobrych Relacji organizowanej
Problemy społeczne FUNDACJA ZIKO DLA ZDROWIA WSPIERA DZIECI DOTKNIĘTE POWODZIĄ
2024-10-11 | 11:00

FUNDACJA ZIKO DLA ZDROWIA WSPIERA DZIECI DOTKNIĘTE POWODZIĄ

Wsparcie dla najmłodszych w trudnych czasach Fundacja Ziko dla Zdrowia aktywnie wspiera dzieci z rodzin poszkodowanych przez powódź, zapewniając im potrzebną pomoc w tym trudnym

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Polityka

Wynik wyborów prezydenckich w USA zależeć będzie od kilku stanów. Jest ryzyko nieuznania przegranej jednej ze stron, zwłaszcza przez Donalda Trumpa

Kończy się kampania prezydencka w Stanach Zjednoczonych, obfitująca w historyczne wydarzenia. Symbolicznie wybory rozstrzygną się we wtorek 5 listopada, ale ostateczną decyzję podejmie Kolegium Elektorów dopiero w grudniu. O wyniku zadecydują głosy w tzw. stanach wahających się, czyli niepopierających tradycyjnie demokratów ani republikanów. Najnowszy sondaż wskazuje na minimalną przewagę Kamali Harris w większości tych okręgów. Istnieje ryzyko, że Donald Trump nie uzna niekorzystnego dla siebie wyniku wyborów, jak było to cztery lata temu.

Konsument

Sztuczna inteligencja wzbudza w Polakach głównie ciekawość i obawy. Ponad połowa widzi w niej zagrożenie

Prawie połowa Polaków twierdzi, że myśląc o sztucznej inteligencji, odczuwa zaciekawienie, ale aż 39 proc. przyznaje, że są to głównie obawy. Dotyczą one niewłaściwego wykorzystania SI, utraty kontroli nad nią i marginalizacji roli człowieka na rynku pracy. Na razie jednak tylko 11 proc. badanych używa narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w swojej pracy. Chociaż rozwiązania te zyskują zwolenników, to wciąż duża grupa pracowników nie wie, w jaki sposób mogłyby one wspomóc ich w obowiązkach zawodowych – wskazuje badanie „Polacy o AI. Codzienność, nadzieje, obawy”.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.